Aston Martin DBX – Test Drive
Aston Martin DBX – Gentleman aventurier
Nu aș fi crezut vreodată că voi începe un articol test drive scriind cuvintele Aston și Martin, dar iată-mă aici, vorbind despre experiența condusului ultimului model al producătorului britanic. Este ceva ce nu s-a mai văzut până acum. Nu este un model retro, nu este nici măcar vreun ”volante”, ci este complet nou, dedicat acestui trend în ascensiune. În toată istoria de 106 ani a mărcii, Aston Martin nu a mai construit un SUV până acum. Clienții îl cereau de mult, iar britanicii s-au lăsat așteptați. Principalii concurenți au deja SUV-uri în gamă, unele chiar la a doua generație, dar Aston Martin a vrut să-l facă cel mai bun. Încă de la nume, se pare că au reușit. Modelele DB au fost extrem de apreciate, de-a lungul istoriei, așa că era cât se poate de firesc ca primul SUV Aston Martin să fie DBX.
Spuneam că DBX s-a lăsat așteptat în acest segment al super SUV-urilor, dar acesta nu este construit ”împărțind” o platformă deja existentă, ci s-a făcut una specială. Toate proporțiile trebuiau să fie perfecte, trenul de rulare și primul sistem de tracțiune integrală de la Aston Martin au fost gândite de la zero. Iar rezultatul este de spectaculos. Imaginile nu îi fac dreptate, deoarece în realitate e cu totul altceva. Încă de la primele secunde când privești mașina, știi că ai de-a face cu ceva diferit. Nu se aseamănă cu absolut niciun alt SUV de pe piață. Te învârți în jurul său și vezi elemente cunoscute de la alte modele Aston Martin, dar proporționate diferit, mai masiv, mai impozant și te gândești că exact așa trebuia să arate un SUV Aston Martin.
Ajungi în fața lui și îți dai seama că este mult mai mare decât lasă imaginile să se vadă. Este lung și lat, dar nu foarte înalt. Cu o lungime totală de peste 5 metri și o lățime de 2 metri, DBX se încadrează în zona superioară de dimensiuni, dar are un as în mânecă. Ampatamentul de peste 3 metri este cel mai mare din segment, care pe lângă faptul că oferă mai mult loc la interior, proporționează și mai bine profilul, deoarece roțile sunt împinse spre extremități. Acest detaliu de design este greu de realizat, mai ales în acest segment. Partea din față este tipică pentru un Aston Martin. Grila domină partea frontală și se întinde de sub capotă până spre luminile de zi, cu design special. Acestea au un aspect oval, foarte distinct, dar prin mijlocul acestora se află guri de aerisire pentru sistemul de frânare. Blocurile optice alungite și agresive au un interior parcă sculptat, iar logo-ul din fața capotei este cel mai mare pus vreodată pe un Aston Martin. Îmi place că senzația de forță este accentuată de nervurile din capotă, care se întind spre grilă.
Un alt element distinct pentru Aston Martin DBX și nemaigăsit pe niciun alt SUV, este forma stâlpilor și în general, toată partea superioară. Aceasta este mai îngustă decât restul caroseriei, fapt ce îi oferă mașinii un aspect foarte dinamic. Asta înseamnă că aripile se văd mai evazate, portierele sunt extrem de sculptate în partea inferioară, iar lipsa mânerelor vizibile dau această imagine dinamică. Deasupra roților spate, ”umerii” ies foarte mult în evidență, asemeni automobilelor sport. Până și arcuirea plafonului este extrem de bine realizată, deoarece Aston Martin DBX nu arată ca un SUV-Coupe, dar nici unul clasic, ci mai degrabă geamurile înguste și luneta foarte inclinată ar putea fi de la un sedan. Este o idee foarte bună, mai ales în combinație cu jantele de 22 de inch, care ”umplu” pasajele roților. În modul cel mai jos al suspensiei pneumatice, ai putea spune că DBX aproape că nu e un SUV, ci mai degrabă un crossover, dar atunci când suspensia ridică mult întreaga caroserie, toată această senzație se schimbă și DBX devine un adevărat monstru ce ar putea trece peste orice. Într-un fel, DBX poate avea mai multe personalități, rămânând fidel identității de marcă.
Același lucru l-am putea spune și despre posterior, dar am văzut noul Aston Martin Vantage. SUV-ul a preluat multe elemente de design de la coupe, dar într-o formă mai mare, dar proporționată. Vorbesc bineînțeles de blocurile optice extrem de subțiri, cu formă arcuită, care se ridică într-un eleron construit direct din caroserie, exact ca în cazul lui Vantage. E foarte interesant să vezi acest element pe un SUV, iar cei mai mulți au spus că acel eleron, ce iese dincolo de lunetă, aproape că îi dă mașinii un aer de sedan în 3 volume. Cu siguranță este distinct, la fel cum e toată mașina, de altfel. Așa cum ne-am obișnuit de la Aston Martin, ieșirile evacuării sunt reale, bine integrate într-o bară cu prize de aer ce le înconjoară.
E interesant că în exteriorul mașinii nu este scris ”DBX”. Doar Aston Martin și logo-ul înaripat. Asta înseamnă că britanicii sunt conștienți de design-ul orginial al acestui SUV. De fapt, sunt mulți care întorc capul după mașină, chiar și necunoscători și spun: ”Acesta este un Aston Martin”. Chiar și într-o culoare negru mat, cum a fost modelul de test drive, DBX arată spectaculos, impozant, intimidant uneori, dar fără doar și poate: original.
Atunci când au construit acest SUV, Aston Martin s-a consultat cu clienții săi timp de 6 luni, pentru a oferi experiența cunoscută a GT-ului britanic, dar într-o ambianță mult mai practică. Dar până să ne urcăm la bord, DBX ne-a pregătit o surpriză. Chiar dacă are o gardă la sol ce nu ar pune probleme la deschiderea portierelor lângă borduri, ușile lui DBX se ridică puțin în sus, într-un stil denumit ”swan-doors”, o idee ce oferă un look incredibil. În plus, portierele sunt fără ramă la geamuri, așa cum se pretează unei companii ce produce în special mașini dinamice. Ajungi în habitaclu și te așezi în scaunul șoferului. Ai în fața ta un volan cu design teșit în partea de sus și laterale drepte, dar care se simte foarte bine în palme. Te afunzi în scaunul foarte profilat și oriunde privești, totul este acoperit de piele, lemn, aluminiu sau chiar cristal. Cusăturile de pe scaune sunt o adevărată operă de artă, cu se întâlnesc, iar pe tetieră este brodat logo-ul Aston Martin.
Design-ul bordului este foarte frumos, amintind de cel din DB11, dar mai potrivit pentru un SUV mare. În mijlocul bordului avem ecranul sistemului de infotainment, iar sub acesta comenzile climatizării, care sunt touchscreen. Pe consola centrală sunt butoane fizice pentru funcțiile de rulare ale mașinii, dar și rotița și touchpad-ul pentru a control sistemul media. Acestea sunt preluate de la Mercedes Benz, la fel și grafica ecranului central. Totuși, instrumentarul de bord este dedicat pentru Aston Martin, fiind digital, dar care arată ceasuri clasice, iar turometrul este afișat în sens invers. La fel ca la exterior, și de la volan senzația de original, neobișnuit și special, este prezentă. Din păcate nu am petrecut prea mult timp pe bancheta din spate, deoarece în ciuda gabaritului de peste 2 tone, care poate transporta patru pasageri în confort deplin, Aston Martin DBX este gândit ca un automobil dinamic demn de numele și istoria mărcii.
Astfel, tu, șoferul, îți cobori scaunul în cea mai joasă treaptă, îți tragi volanul spre piept și apeși butonul de cristal de deasupra bordului. În acel moment, un bolborosit puternic se aude din spatele tău, semn că motorul s-a trezit la viață. Turația stă peste zona normală de ralanti și așteaptă să selectezi prima treaptă de viteză. Modele Aston Martin nu au un levier pentru cutia de viteze, nici DBX nu face excepție, așa că ultimul buton din dreapta selectează modul ”Drive”.
Am plecat din Timișoara spre autostradă, cu o oarecare reticență. Deoarece acesta era primul Aston Martin pe care l-am condus, în plus nu se aseamănă cu nimic cu ce aș putea compara. Încercam să învăț din mers, așa că am lăsat mașina în modul GT. Acesta ar fi unul de mijloc, care îți oferă o suspensie și o direcție mai moale, iar răspunsul motorului nu este atât de brutal. Imediat, însă, m-am simțit ca într-o limuzină cu deprinderi dinamice și direcție extrem de rapidă, ce mi-a dat încredere să forțez tot mai tare. Odată ce traficul mi-a permis, am mutat modul de condus în Sport Plus, ceea ce a schimbat radical comportamentul mașinii. Ceasurile de bord și-au schimbat culoarea în roșu, evacuarea suna și mai tare, iar doar o adiere peste pedala de accelerație și motorul livra toată puterea. Când am prins linia dreaptă pe autostradă, mi-am înfipt piciorul în accelerație.
O mică întârziere de turbo, apoi două trepte mai jos, iar cei 550 de cai putere și 700 Nm și-au făcut apariția. Turația urca mult spre zona roșie, zgomotul evacuării era asurzitor și eu eram aruncat efectiv în spătarul scaunului. Mă țineam cu forța de volan, și în puțin peste 4 secunde, deja depășeam viteza maximă admisă pe autostradă. Au fost 4 secunde extrem de intense, dar exact cum mă așteptam de la un Aston Martin, fie el și cu 632 litri de portbagaj. Am domolit viteza și am revenit la modul GT și am descoperit într-adevăr un Grand Tourer. Un automobil extrem de confortabil, datorită suspensiilor pneumatice cu 3 camere de compresie, ce pot coborî mașina cu 50 mm sub valoarea normală, atunci când rulezi pe autostradă sau pot ridica mașina până la o gardă la sol de 235 mm în modul Terrain Plus. Nu cred că ai vrea să intri prin noroaie sau peste pietre cu un Aston Martin DBX, dar e bine să știi că poți. Eu vreau să mă axez mai mult pe latura dinamică, cea cunoscută a companiei. Astfel, am ieșit de pe autostradă, pe un drum național, mai puțin circulat, unde m-am putut bucura mai bine de sistemul de tracțiune integrală cu diferențial electronic, dar și bările antiruliu electronice.
Aston Martin DBX are monococa construită din aluminiu monobloc, iar distribuția maselor este aproape perfectă, de 54% față, 46% spate, foarte greu de realizat pe un SUV. În plus, direcția este extrem de rapidă și precisă, așa că poți să pui botul mașinii pe orice trasă. Trebuie doar să fii atent, deoarece capota este foarte lungă și plonjată. Viraj după viraj, DBX se simțea tot mai bine, în ciuda faptului că personal aș fi preferat ca direția să fie ceva mai grea. Chiar și în modul Sport Plus, volanul nu era mult mai greu decât în GT. Dar parcă nu mai conta atunci când accelerai la ieșirea din viraj și motorul V8 de 4 litri trâmbița de sub capotă până la evacuare.
M-am întors în Timișoara cu un zâmbet imens pe față, deoarece nu credeam că un SUV poate livra asemenea nivel dinamic și să se simtă atât de diferit față de orice altă ofertă a concurenților. Oarecum l-aș vedea și cu un masiv V12 sub capotă, dar acele timpuri au apus deja. De fapt Aston Martin anunțase că DBX a fost gândit și ca un SUV full-electric. Mă bucur totuși că am putut să experiementez un V8 clasic, cu sunet și senzație, înainte să trecem la alt nivel.
Nu am putut doar să predau mașina și să plec. A trebuit să mai stau pe lângă ea, să-i mai admir vopseaua Satin Jet Black de la divizia de personalizări ”Q”, să aud cum evacuarea face sunetul metalic când se răcește, să-i mai simt odată pielea fină. La un preț de puțin peste 200.000 euro, Aston Martin DBX este exact între concurenți. Sunt și modele mai ieftine, dar și versiuni mai scumpe. Totuși, nivelul de originalitate și senzația de ”diferit” nu ți-o oferă niciunul. Poți liniștit să-l parchezi și în fața unei opere, dar și în fața unei cabane. E un black-tie în pădure. Un gentleman aventurier.
Atat DBX-ul, cat si alte modele Aston Martin pot fi configurate online, pe site-ul brandului , iar dealerul oficial Aston Martin Bucharest din Otopeni va sta la dispozitie pentru mai multe informatii, cotatii, drive test