Rebel fără cauză
Nici nu mai ştiu de câte ori am hulit această maşină. De la ideea ei, până la apariţie şi apoi cu fiecare ocazie. Dar atunci când am crezut că i-am văzut silueta pe un bulevard din Timişoara, am accelerat şi am făcut slalom printre maşini doar pentru a o vedea mai aproape. Era atât de neobişnuită şi atât de specială încât nu-ţi puteai lua ochii de la ea. Iubeai să o urăşti sau urai că o iubeşti. Indiferent, BMW X6 şi-a făcut propria nişă, acolo unde niciun alt producător auto nu a îndrăznit să se aventureze, chiar şi acum, la şapte ani de la lansare nu sunt alte maşini care să rivalizeze direct.
Deoarece BMW X6 a fost desenat cu gândul la două caroserii care nu par a avea absolut nimic în comun, coupe-ul şi SUV-ul, acest lucru i-a adus titlul de cea mai controversată maşină din segment, dar nu numai. Totuşi, oamenii şi-au dorit neobişnuitul, ciudatul, dar mai ales exclusivitatea. Tocmai din acest motiv, BMW X6 a devenit un bestseller, nu mai vorbim de impactul pe care l-a avut în România. Marca BMW este una dintre cele mai îndrăgite de la noi, iar faptul că aveai un BMW diferit faţă de orice altul te punea într-o lumină atât bună cât şi uneori proastă. Dar acest aspect era datorat în principal anumitor clienţi. Nu de puţine ori vedeai un X6 depăşind pe linia de tramvai, coloana în aşteptare sau venind cu bliţuri în spatele tău, pe un drum cu o singură bandă. Posesorii de X6 şi-au primit un nume, care de cele mai multe ori era meritat. Pentru restul, BMW X6 rămâne acea maşină complet inutilă, cumpărată doar datorită imaginii. Dar vai, ce imagine îţi oferă.
Nu am avut ocazia de a conduce vechiul model, iar atunci când generaţia nouă a apărut la test, am făcut tot posibilul să-mi pun fundul pe scaunul din stânga. După multe încercări pe la Bucureşti, am fost chemat la Oradea, pentru a vedea dacă toate preconcepţiile despre BMW X6 se vor adeveri. Am condus noul BMW X5, o maşină mai mult decât bună şi raţională, dar se spune că X6 este chiar mai sportiv decât SUV-ul bavarez, dar mult mai iraţional. Dar în esenţă ce e iraţional? Doar că are jumătate din portbagajul unui X5? În schimb primeşti o imagine şi mai puternică. Şi performanţe dinamice superioare. Îmi trebuiau câteva zile să văd dacă un BMW X6 îşi merită numele.
Am văzut foarte multe imagini cu noul BMW X6 în România. Dar parcă mă săturasem de culoarea vişinie. Prima întâlnire cu maşina a fost într-o dimineaţă foarte rece de februarie. Acolo, în reprezentanţa Grup West Premium, aşezat pe un mic podium, se afla un X6 negru-carbon. Fără numere. Era maşina de prezentare. Cu un oarecare scepticism am intrat în reprezentaţă să completez actele pentru test drive. Nu ştiam ce motorizare va avea maşina de test, până când am aflat că maşina de afară va fi cea de test, cu monstrul de 3 litri, cu TREI turbine, de aproape 400 de cai putere şi mai ales 750 Nm!! Cred că am dat cu capul de tavan, când am sărit în sus de bucurie. Când m-am urcat la volan, un singur lucru l-am văzut. Pe bord indica faptul că maşina făcuse 9 km! E încă virgină. Să îmi bat joc de ea de la început? O să vedeţi pe parcurs.
Nu am stat mult pe gânduri şi am plecat într-un mini roadtrip. Prin munţii Apuseni. Nici nu apucasem să privesc exteriorul, eram mult prea încântat de experienţa din postura de şofer al unui X6. Cu toate că din interior, exteriorul nu-l observi. Te simţi precum în oricare alt BMW, doar că poziţia la volan este ceva mai înaltă. Nu peste mult timp am ajuns suficient de sus pe munte, încât peisajul să fie absolut magnific, acoperit de zăpadă. Acolo am oprit pentru a admira formele exterioare.
Nu ştiu cine e şeful de design al BMW, cel care a desenat noul X6, dar tare aş vrea să-l întâlnesc şi să-i strâng mâna. Deoarece a reuşit să păstreze aceeaşi imagine puternică, controversată, unică, dar pe care a făcut-o mult mai impunătoare şi mai modernă. Partea frontală este extrem de masivă. În mare este preluată de la noul X5, dar noi am avut varianta M50d, ceea ce înseamnă că acest vine cu o bară frontală ///M, care adăposteşte fante de aerisire mult mai proeminente, cu design destul de încărcat, grila frontală cromată este foarte impunătoare, iar muchiile de pe capotă sunt musculoase. Unul dintre elementele care ies cel mai bine în evidenţă în profil, este linia care taie aripile spate, deasupra roţilor spate şi rupe din masivitatea profilului. Cea mai controversată parte a unui X6 este fără îndoială linia plafonului. La noul model, aceasta este ceva mai fluidă, nu mai pare aşa bombată deasupra locurilor faţă, iar în dreptul portbagajului este ceva mai scurtă. Nu putem spune că este o maşină frumoasă, dar cu siguranţă este mai frumoasă decât generaţia precedentă. Îmi place foarte mult design-ul blocurilor optice spate. Acum sunt mai mari şi mult mai bine integrate în design-ul posteriorului, iar în cazul variantei M50d, ţevile de eşapament sunt vopsite în negru. Pentru că aveam o variantă de performanţă, fie ea şi diesel, jantele sunt de-a dreptul ridicole. Douăzeci ce inch în diametru şi o lăţime de 315 mm pentru cele spate îi oferă X6-lui imaginea pe care o merită. Agresiv şi impunător. Cu aceste dotări, BMW-ul nostru este acel X6 din Pantelimon. Toată lumea se sperie de el, doar fetele cărora le place un bad boy. Şi sunt multe.
Din fericire acest X6 nu era rău doar de imagine. Acesta ascundea nişte muşchi impresionanţi sub capotă. După ce am condus Porsche Cayenne S diesel, îmi doream să văd cum se comportă rivalul acestuia. BMW X6 M50d şi Cayenne S diesel sunt despărţite de doar 4 cai putere. Chiar dacă pe hârtie lucrurile sunt asemănătoare, pe şosea se văd diferenţe.
Având în vedere că iarna încă nu ne-a lăsat, drumurile pe care am fost încă erau acoperite de o mâzgă, ceea ce a însemnat că atingerea limitelor maşinii nu era posibilă. Dar am continuat să căutăm o şosea virajată, dar uscată. De pe un versant pe altul am cutreierat tot ce am putut. Undeva la poalele munţilor era un drum care ducea spre platoul Padiş. Un drum recent asfaltat şi plin de viraje. Dar înainte să ajungem la viraje, o fâşie lungă şi dreaptă de peste 3 km era în faţa noastră. Acum maşina noastră indica vreo 100 km pe kilometraj. Nu mai era cea inocentă de la început. Un singur lucru mai trebuia bifat. Modul Sport de pe consola centrală. Fiind un produs al diviziei M Performance, X6 M50d în modul Sport devine o bestie. Turaţia nu scade sub 3000 de rotaţii pe minut, iar zona roşie a turometrului este atacată la fiecare accelerare. Suspensiile se întăresc, direcţia devine mai grea, scaunele te strâng mai tare, iar în momentul în care apeşi acceleraţia, stomacul ţi se ridică în gât, toată forţa de tragere o simţi pe şira spinării, iar maşinile care erau la câteva sute de metri în faţa ta, devin nişte obiecte mici în oglinda retrovizoare.
Superbul motor cu 6 cilindri în linie dezvoltă 381 de cai putere, iar ajutat de cele trei turbine acceleraţia poate fi brutală dacă i-o ceri. Prima „sută” vine după doar 5,2 secunde şi nu îmi poţi imagina cum o maşină de peste 2 tone ajunge de la punctul A la punctul B atât de repede. Lăsată în modul Sport, BMW X6 devine unul dintre cele mai sportive SUV-uri din lume. Agilitatea şi dinamica de care este capabil pe viraje rescrie legile fizicii, anvelopele imense se luptă să ţină maşina pe trasa ideală, iar de la volan ruliul este inexistent. Îţi dai seama că te afli într-un SUV, datorită poziţiei înalte la volan, doar când te uiţi la vitezometru, realizezi că sunt puţine automobile sport care se pot ţine după tine. În modul Sport, X6 livrează puterea ceva mai liniar decât un Cayenne S diesel, dar performanţele sunt superioare. Pe un drum virajat, Cayenne ar putea să ţină pasul cu X6 M50d, dar nu l-ar putea depăşi. Porţia de adrenalină ne-a fost oprită încă de a începe urcarea spre platoul Padiş, deoarece zăpada era încă prezentă pe carosabil, iar X6 M50d vine în echipare standard cu anvelope de vară. Ne-am întors lăsând munţii în spate, fiind imaginea perfectă pentru nişte cadre.
Un BMW X6 nu poate fi folosit în offroad, decât dacă offroad înseamnă o bordură în oraş. Având în vedere portbagajul la jumătate cât a unui X5, iar datorită plafonului înclinat, pe bancheta din spate pot sta doar două persoane, deci utilitatea este slabă. Tocmai din acest motiv, X6 nu se vrea un SUV, ci un SAC. Sport Activity Coupe. Rămâne totuşi extrem de controversat. Pentru că sunt alte maşini care sunt mai sportive pe asfalt şi sunt alte maşini mai practice. Dar niciuna nu-ţi oferă exclusivitatea şi mai ales statutul unui X6. Este altceva.
Este o maşină extrem de bună, oricine care spune altceva, spune baliverne. Doar datorită plafonului este considerată ridicolă. Iar dacă un automobil este cumpărat doar pentru imagine, ar trebui să fie ridicol până la capăt. Exact cum a fost X6-le de test. O maşină ridicolă merită un motor ridicol. Nivelul atins de inginerii BMW şi M Performance este atât de sus, încât nimeni nu se aventurează să-i concureze. Dacă tot e să-ţi cumperi un X6 atunci optează pentru cea mai tare variantă. Abia atunci vezi adevărata menire a unui SUV Coupe. Totul dus la extrem, doar pentru imagine. Sunt extrem de multe maşini capabile, performante şi foarte bune. Dar cele mai multe se pierd în mulţime. Nu şi BMW X6.