Opel Astra L – Test Drive
Opel Astra L – Maturizare
În articolele despre Opel din trecut, spuneam că marca germană trece printr-un proces amplu de reinventare. Încearcă linii de design noi, schimbă patronii, inclusiv trece la tren de rulare electrificat. Două dintre aceste două modele ”de tranziție”, aș putea spune că sunt Opel Corsa și Opel Mokka. Primul, micul hatchback este un bestseller în segmentul său și chiar face o treabă foarte bună, fiind la ani lumină față de generația precedentă. Exact același lucru l-aș putea spune și despre Opel Mokka, un mini-SUV extrem de apreciat, care are și o versiune full-electrică. Cu aceste două modele, Opel și-a făcut un nume în piața actuală, dar cum spuneam, acestea sunt atât de diferite față de modelele pe care le înlocuiesc, încât era normal să vedem o revoluție. Când vine vorba de cel mai cunoscut Opel dintre toate, lucrurile se așează, se maturizează.
Noul Opel Astra este prima generație construită sub patronaj Stellantis, care este în parteneriat și cu Grupul PSA, așa că noul Astra este cel mai ”francofon” dintre toate. În niciun caz nu este un lucru rău. Asta deoarece platforma EMP2 pe care e construit este una de largă utilizare în grup și testată pe alte modele în timp. Această platformă permite atât caroserii mai mari sau mai mici, cât și un tren de rulare electrificat, inclusiv full-electric, ceea ce producătorii de masă își doresc în viitor. Chiar dacă împarte platforma tehnică, motorizări, transmisii și sisteme de infotainment, designerii au reușit să-i insufleze noului Astra suficiente trăsături Opel atât moderne, cât și din trecut, pentru a se diferenția clar de frații de concern. Oricum l-ai privi, mai ales în trafic, noul Opel Astra nu va fi confundat cu un Peugeot 308 sau DS4, nici măcar la interior.
Design-ul exterior a noului Opel Astra este maturizat. Totuși, nu păstrează elemente de la generația precedentă, dar îți dă impresia că Opel nu a mai experiementat deloc cu această generație. Are o fluiditate în design, partea frontală se potrivește cu cea posterioară, gabaritul e bun, totul dă semne că Opel Astra a ajuns la un punct maxim de generație. Prima dată când privești design-ul noului Astra vei vedea partea frontală distinctă, inspirată din cea a noului Opel Mokka, cu elementul negru dintre blocurile optice, denumit ”Opel Visor”, asemeni unor ”ochelari”, dacă îmi permiteți asocierea. Apoi sunt blocurile optice cu design clar, cu linii drepte și design îngust. Semnătura luminoasă full LED este în partea superioară și îi oferă mașinii un aspect distinct în trafic. Din nou vorbesc despre linii clare, fără artificii estetice, inclusiv în bara frontală, care în afară de priza de aer generoasă, are doar două elemente negre unde sunt luminile de ceață. Design-ul frontal se termină prin capota dreaptă, cu deschidere peste bară și aripi, care are sculptată o muchie agresivă pe mijloc.
Profilul noului Opel Astra este simplist, iar pentru că în test am avut o echipare Ultimate, plafonul este vopsit negru, ceea ce îi oferă mașinii un aspect mai sportiv, părând mai joasă. Acest element contrastează puternic cu nuanța Galben Ambra, culoarea oficială de prezentare. Tot în cazul versiunii Ultimate, Astra vine cu jante pe 18 inch, suficient de mari încât să arate bine proporționat, dar nu atât de mari încât să devină inconfortabilă la condus. Îmi place că stâlpul spate este evidențiat mai bine, făcând trimitere vizuală la prima generație a hatchback-ului german.
Posteriorul mi se pare foarte modern. Curat, simplist, iar blocurile optice înguste cu iluminare LED, sunt ceva mai futuriste. În bara posterioară avem aceleași elemente stilistice ca și în cea frontală, iar pentru un plus de eleganță, denumirea modelului este scrisă cu litere separate pe aproape toată lățimea haionului. Noul Opel Astra se înscrie acum în temă cu linia de design prezentată pe Opel Mokka și sunt convins că acesta este un început de drum pentru viitoarele modele germane și din alte clase.
Nu aș putea spune că modelele Opel au excelat în trecut la capitolul design interior. Noua generație Astra vrea să schimbe acest lucru, iar la o primă imagine totul pare mult mult mai bine. Planșa de bord este simplistă. Nu sunt linii fluide sau agresive. Totul este ergonomic și comenzi bine alese. Totul este concentrat pe ecranele de deasupra bordului, unite într-o singură unitate imensă. Sunt doar câteva butoane de shortcut, atât de utile când nu vrei să-ți iei ochii de la drum. Ecranul sistemului de infotainment are dimensiuni generoase, grafica este destul de bună, și își face treaba mai mult decât decent. Aș fi preferat ca ecranul ce ia locul instrumentarului de bord să fie ceva mai mare sau ceva mai configurabil, dar inginerii au decis pentru soluția unui head-up display pe care sunt afișate informații suplimentare. Tot aici vezi funcțiile de pilot automat sau navigație. Totuși, eu nu sunt cel mai mare fan al acestui sistem, mi se pare că îmi distrage atenția de la drum, mai ales noaptea. Bineînțeles, acesta se poate dezactiva, dar atunci unele informații nu mai sunt la fel de bine afiașate. Deja caut acul în carul cu fân, când vine vorba de interiorul noului Astra, pentru că luat ca un tot, este un habitaclu excelent, care poate concura oricând cu alți rivali germani sau asiatici.
Probabil singurul loc care îți amintește de un model Peugeot, este zona transmisiei. Aici nu ai un levier mare, ci mai degrabă un buton mic, de pe care selectezi treptele cutiei automate. Este exact același design cu care ne-am obișnuit la Grupul PSA, dar care aerisește foarte mult habitaclul. Fără un schimbător mare, butucănos, interiorul pare mai mare decât este. Spun acest lucru, deoarece Opel oferă scaune foarte bine profilate, certificate AGR, adică cele mai ergonomice din clasă. Cu toate acestea, în cei aproape 800 de kilometri cât am condus noul Opel Astra, nu m-am simțit atât de confortabil pe cât m-aș aștepta. Poate că ar trebui să precizez că am condus pe drumurile din România, unde șoferii de obicei sunt mai stresați și stau mai încordați, plus că am prins câteva ambuteiaje pe Valea Prahovei, ceea ce m-a făcut să stau mult mai întins în șezut.
Odată cu preluarea de către Grupul PSA și Stellantis, Opel Astra devine mult mai tehnologizat și mai modernizat. În următorii ani, compania germană vrea să devină full-electrică, dar deocamdată se bazează pe motorizări cât se poate de convenționale. Cum spuneam, acestea sunt preluate de la alte modele Peugeot și anume unitatea pe benzină 1.2 PureTech cu 110 sau 130 de cai putere și un diesel de 1.5 litri BlueHDi, care produce tot 130 de cai putere. Pe piața second hand din România, vei găsi în proporție covârșitoare numai modele Astra diesel, așa că era numai bine să văd cum se comporta noul Opel Astra, modelul pe care o să-l vedem în anunțuri auto peste vreo 4-5 ani.
Personal, îmi este destul de cunoscut acest agregat. L-am testat pe diferite caroserii și subiectiv vorbind, este un motor foarte bun. Valoarea de putere, de 130 de cai și 300 Nm, este arhisuficientă pentru drumurile din țara noastră, mai ales când te gândești că nu vei consuma mai mult de 4-5-6 litri pe fiecare 100 de kilometri. Este fără îndoială unul dintre cele mai eficiente motoare diesel de pe piață. Nu excelează la putere, dar nu îți va fi frică să faci vreo depășire. Cum îmi place să spun: ”se întinde”, așa că poate fi un companion excelent dacă ai de condus distanțe mari, mai ales pe autostradă. Transmisia automată cu 8 rapoarte este potrivită pentru acest motor, funcționează chiar mai bine decât în cazul benzinei. Treptele se schimbă cu ușurință, imperceptibil, fără să bruscheze. Din acest motiv, nu îți dă nici senzația de sportivitate. Un alt aspect interesant a noului Opel Astra sunt setările pe care inginerii le-au făcut. Tocmai pentru a se diferenția cât de cât de modele Peugeot, în Opel lucrurile sunt ceva mai confortabile, mai neutre. Direcția nu este la fel de rapidă, suspensiile sunt ceva mai moi, iar sentimentul din spatele volanului este de relaxare. Cel mai bine e să conduci noul Opel Astra relaxat, confortabil.
Am ajuns pe platoul de pe Transbucegi, unde serpentinele l-au pus la încercare, dar la final, am simțit că noul Astra e chiar plăcut. Acest comportament neutru înseamnă că ai încredere în mașină, chiar și atunci când întâlnești niște viraje. Nu prea există sentiment de subvirare, iar odată ce te obișnuiești cu direcția ceva mai ușoară, poți să pui botul mașinii exact unde vrei. Odată ajunși la peste 1700 de metri, culoarea galbenă a Astrei strălucea puternic în peisajul montan și au rezultat niște cadre demne de orice broșură oficială.
Fără îndoială, noua generație este cea mai bună dintre toate. Opel a trecut prin multe schimbări, prin multe experimente, dar se pare că acum și-au găsit forma finală. Dacă va merge așa cum a promis, o versiune full electrică a acestei generații va fi cu siguranță un bestseller. Toate elementele sunt acolo, mai trebuie ca noi să ne obișnuim cu ideea, iar infrastructura să fie bine pusă la punct. Până atunci, opțiunea de motor diesel este ”ceea ce își dorește toată lumea”. Acum sau peste vreo 4-5 ani.
Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks
Opel Astra Ultimate 1.5 diesel 130 AT8 oferit pentru test drive de Opel România