Dacia Jogger – Test Drive

Dacia Jogger – Bun la toate

Este cunoscut faptul că atunci când un model vrea să facă toate lucrurile bine, de obicei reușește să eșueze în fiecare aspect. SUV-urile coupe nu sunt nici SUV-uri, nici coupe-uri. Fastback-urile nu sunt nici hatchback-uri, nici berline. La fel cum nu se prea potrivește o variantă sport, pe o caroserie ce nu a fost gândită să fie sport. Ei bine, în această situație de a fi ”bun la toate” constructorul autohton Dacia, vrea să combine nu două, ci trei caroserii într-una singură și să exceleze. Dacia Jogger este totodată cel mai mare model din gamă, cel puțin din punctul de vedere al ampatamentului și a spațiului interior. Odată cu acest model, se anunță și retragerea modelelor Lodgy și Lodgy Stepway, pentru că în ciuda lucrurilor pe care le-am scris mai sus, Dacia Jogger chiar este bun la toate. Dar haideți să dezvoltăm puțin.

N-aș putea spune despre noul Jogger că este un model complet nou, acesta fiind construit pe celebra platformă CMF-B, pe care sunt construite și Sandero/Logan, dar și văru din Franța, Renault Clio. Dar pentru noul Jogger, această platformă a fost alungită cu 459 mm pentru un ampatament total de peste 2.8 metri. Aceasta este o valoare absolut impresionantă, chiar apropiată de limuzine din segmentul mare. Totuși, Dacia Jogger nu este atât de masivă și de lungă, având 4547 mm în lungime, adică puțin mai mult decât un hatchback. Această soluție a dus la niște proporții cel puțin interesante, deoarece privit din lateral vezi o mașină cu roțile împinse mult spre extremități, ceea ce nu prea mai există în acest segment.

Dar din ce segment face parte noul Jogger? Chiar nu pot să-i găsesc un rival direct, mai ales la acest nivel de preț. Asta pentru că Dacia Jogger chiar și în varianta de top, cea prezentă în aceste imagini, nu depășește 20.000 euro. Dar și dacă ar fi să scoatem din ecuație prețul de achiziție, să găsești o caroserie ce combină spațiul unui MPV, cu garda la sol a unui SUV și forma unui break, este chiar dificil. Cu toate acestea, Dacia Jogger o face într-un mod atrăgător. Cred că este singurul model Dacia din gama actuală, care arată bine în orice nuanță. Și am văzut multe astfel de modele pe remorcile TIR-urilor sau pe vagoanele de tren, toate cu destinația Europa de Vest. Dacia a devenit o marcă foarte atrăgătoare pentru toate tipurile de clienți, și nu mai este căutată doar pentru prețul redus.

Atunci când privești noul Jogger, inevitabil îți vine în minte un Sandero Stepway alungit. Partea frontală este împărțită 100% cu acesta, dar numai până în dreptul montantului B. De aici se vede cum plafonul urcă 40 mm deasupra pasagerilor din spate. Asta înseamnă mai mult spațiu la cap, chiar și pentru rândul al treilea. Da, Dacia Jogger poate fi configurat cu 7 locuri, ca vechiul Logan MCV. Și sunt locuri suficient de spațioase pentru adulți, nu doar pentru copii. Bancheta spate este poziționată mai sus decât scaunele față, așa că vizibilitatea este mult mai bună pentru pasageri. Aceștia dispun chiar și de măsuțe de picnic pe spătarele scaunelor, pentru momentele de ieșit în natură. Iar Dacia Jogger chiar te îmbie la activități recreaționale, datorită gărzii la sol de 200 mm, mai înaltă decât multe crossovere sau SUV-uri. În plus, cu toate modele Dacia, senzația de libertate și de soliditate este accentuată, așa că poți să rulezi pe diferite suprafețe de drum, fără probleme. Pentru Jogger, avem protecții din plastic negru ce înconjoară aripile și pragurile, așa că nu ai probleme dacă mai sar pietre, atunci când părăsești asfaltul. Suprafața vitrată este generoasă, vizibilitatea este foarte bună, iar din lateral mai observi barele de pe plafon, pe care poate fi montat un portbagaj extern.

Cel mai discutat unghi a noului Jogger este posteriorul, acolo unde blocurile optice amintesc de cele ale unui Volvo. Recunosc, și eu văd această asemănare, dar nu mă deranjează deloc. Ușa portbagajului se deschide vertical, spre deosebire de primul Logan MCV ce avea deschidere dublă. Noua soluție este mai modernă, chiar dacă asta înseamnă că îți trebuie spațiu mai mare în spate, când deschizi portbagajul. Așa cum spuneam, în Dacia Jogger pot lua loc 7 pasageri, dar în configurația mașinii de test ”Extreme”, Jogger vine cu 5 locuri, ceea ce înseamnă că portbagajul are un volum imens de 700 litri.

Dacia Jogger nu este un model atrăgător după standardele unui automobil sport sau de lux, în schimb este atrăgător pentru caracterul său robust, iar pentru iubitorii de natură, ce vor să-și care schiurile, bicicleta, prietenii, echipamentul și să ajungă în locuri mai puțin exploatate, Jogger chiar arată foarte bine. Accesoriile originale oferite opțional pentru Jogger, cum ar fi cort sau ladă de depozitare și saltea, pe care să le montezi în spate.

Revenind la interior, șoferul și pasagerul nu văd diferențe față de un Sandero/Logan, cel puțin la design. Avem aceeași planșă de bord simplistă, dar egonomică, cu ecranul sistemului de infotainment poziționat deasupra bordului și comenzile sistemului de climatizare cu cele trei rotițe. Materialele interiorului sunt din plastic dur, dar care să reziste în timp, adică exact ce ai avea nevoie de la o mașină pe care o utilizezi intens. Scaunele mi s-au părut foarte comode, fiind suficient de mari, dar duc lipsă de suport lateral. Oricum nu prea ai nevoie, la stilul de condus ”impus” de Dacia Jogger. Instrumentarul de bord este ceva mai simplist și aș fi preferat măcar un display color, dacă nu un bord complet digital. Încă pe Jogger-ul de test nu a ajuns noua identitate de marcă a constructorului autohton, ce are scris pe volan numele ”Dacia”, în locul siglei. La fel și la exterior, unde noul logo nu este încă prezent. Cu toate acestea, versiunea din test, denumită ”Extreme”, combină în mod inteligent noul logo cu literele DC, formând un ”X” pentru a scrie ”Xtreme”. Mi s-a părut așa o găselniță de design.

După ce am discutat exteriorul complex și interiorul arhicunoscut, Dacia Jogger mai are un as în mânecă. Cu toate că după părerea mea, ar putea să aibă o ”mână și mai bună”. Singura motorizare disponibilă pe Jogger este cea de 1.0 TCe, alimentată ori de benzină, ori de benzină și GPL. Mulți s-au așteptat ca sub capotă să vină și motorizarea diesel de 1.5 litri Dci, atât de apreciată în România, dar se pare că toate reglementările de mediu, înseamnă dispariția consumului mic. Cu toate acestea, în varianta de test am avut versiunea pe benzină, ce produce 110 cai putere și 200 Nm. Sunt valori mai mult decât excelente, chiar și pe o caroserie mare, dar care nu cântărește mai mult de 1200 kg. Asta înseamnă că micul motor cu 3 cilindri se simte foarte vioi, dornic să se tureze, mai ales că puterea vine în zona superioară de turație, așa că te vei trezi că accelerezi mult prea tare, prea des, doar pentru distracție. Îți vine să cauți segmente de drum de macadam, pentru a rula și mai tare într-un nor de praf. Din punctul de vedere al motorizării, nu am nimic ce să-i reproșez acestui agregat pe Dacia Jogger. Putere suficientă, inclusiv pentru depășiri mai rapide, dar și un consum decent de 7.5 l/100 km. Asta în condiții de test. Totuși, timoneria nu pare că se împacă prea bine pe această caroserie. Treptele sunt foarte scurte, așa că te vei trezi că ”mesteci în benzină” mult prea des. Dacă ești într-o treaptă superioară și vrei să accelerezi, nu ai cuplu, iar când ești în treaptă inferioară, ajungi repede în zona roșie și trebuie să schimbi din nou. Bun, cred că ține mai mult de obișnuiță sau de stilurile de condus, dar este cam singurul minus ce l-aș avea în materie de condus.

Pentru că Dacia Jogger se conduce foarte bine în rest. Mă mir să spun acest lucru, despre un monovolum înălțat. Ampatamentul lung înseamnă că mașina nu ”țopăie” pe denivelări, setarea suspensie este suficient de moale pentru drumuri grele, dar nu atât de moale încât mașina să se încline și să aibă ruliu pronunțat. Direcția este ceva mai vagă, fiind moale și ușoară, ca a unei citadine. Din acest motiv, trebuie să fii foarte atent atunci când poziționezi mașina pe viraje. Dar în oraș, direcția ușoară ajută la manevre de trafic și parcare.

Personal, aș recomanda Dacia Jogger tuturor celor care nu știu exact ce vor de la o mașină. Celor indeciși. Dar și celor care știu exact ce vor. Dacia Jogger chiar reușește să fie bun la toate. Și din punctul meu de vedere ar putea să devină și mai bun, dar imaginea de brand îl oprește aici. Mă gândesc la o motorizare de peste 150 de cai putere. Sau la o transmisie automată. Dar un sistem 4×4? Atunci chiar că Dacia Jogger ar fi cu adevărat ”la extrem”. Ce bine că există deja un astfel de model, chiar în ograda Dacia: Duster Extreme.

Dacia Jogger ”Extreme” 5 locuri 1.0 TCe 110 – oferit pentru test drive de AutoEuropa Timișoara