Volvo EX30 – Test Drive
Volvo EX30 – New Age
Vârsta medie a clientului de modele Volvo a ajuns să fie 54 de ani. Oarecum te-ai aștepta, pentru că marca suedeză a construit modele pragmatice, din gama premium, așa că era nevoie de timp și experiență pentru a ajunge să deții un model Volvo. În ultimii ani, SUV-urile au fost în topul vânzărilor, iar acestea au consolidat imaginea brandului, prin design foarte familiar, accentul pus pe siguranță, dar și trenurile de rulare. Chiar dacă unii nu au fost de acord cu toate propunerile Volvo, iar aici amintesc că au limitat viteza maximă a tuturor vehiculelor la maxim 180 km/h, iar de câțiva ani, au renuțat să mai dezvolte motorizări termice. Astfel, inclusiv gama de modele a ajuns să fie ceva mai învechită, nava amiral XC90 fiind pe piață de aproape un deceniu.
Era nevoie de o schimbare radicală pentru acest brand, cu reputație bine stabilită. Totul a început cu primele imagini ale noului model navă amiral: EX90. Un SUV extrem de futurist, dar care este recognoscibil ca un Volvo, cu tren de rulare complet electric, dar și cu multe inovații sub caroseria frumoasă. Am văzut multe comentarii în care oamenii spuneau că și-au anulat comenzile pentru modele actuale, în așteptarea noului EX90. Deocamdată marele SUV se lasă așteptat, dar Volvo face o mișcare și mai îndrăzneață din punctul meu de vedere. Lansează un SUV de dimensiuni mai mici, dar care oferă foarte multe din ceea ce am văzut pe EX90 și în plus, în plasează într-un segment de preț foarte atractiv.
În aceste imagini vedem noul EX30, modelul de deschide noua gamă din familia suedezilor. Prefixul EX îl vom găsi pe mai multe modele, inclusiv sedan-uri sau redenumiri pentru modele actuale. Chiar zilele trecute, Volvo a anunțat că XC40 va deveni EX40. Dar să revenim la modelul din testul pus la dispoziție de Volvo Todoruț Internațional Timișoara.
Oamenii au cerut, clienții au așteptat, iar acum avem un SUV premium, electric, care are un preț de sub 40.000 euro, fără să facă rabat de la nimic. Fișa tehnică este cel puțin impresionantă. Dar voi reveni la aceasta la impresiile de condus, acum vreau să discut despre design, pentru că sunt multe de povestit.
Fenomenul New Age a luat cu asalt lumea prin anii 70, iar chiar dacă acesta se referă mai mult pe partea de spiritualitate, putem spune că a făcut și o trecere spre o nouă formă de acceptare a realității. Realitatea din zilele noastre ne arată că trendul mașinilor se schimbă spre sustenabilitate, iar Volvo, prin lansarea noului EX30 mizează exact pe acest lucru. În primul rând, îl recunoști imediat ca un model Volvo. Dar unul din viitor. Poate că nu mulți se vor acomoda cu noul limbaj de design, tocmai de accea lucrurile sunt luate treptat. Blocurile optice în forma literei T sau ”ciocanul lui Thor” cum au mai fost denumite, sunt regăsite și pe EX30, dar acum acestea sunt punctul central al design-ului frontal, pentru că fiind un model complet electric, lipsește o grilă mare pentru aerisire. În mijloc avem doar logo-ul Volvo, oarecum cu design 2D. Revenind la blocurile optice, acestea sunt full-LED și au design pixelat, la fel cum am văzut și pe nava amiral EX90, doar că aici, farurile nu sunt escamotabile. Mai sunt și alte câteva elemente distincte pentru EX30, sub faruri, care se continuă înspre partea inferioară, care e complet neagră. Acest stil de design este tipic pentru un SUV din această clasă.
Îmi place că Volvo nu s-a limitat doar la o parte frontală distinctă, pentru că și privit din lateral, sunt elemente noi, dar recunoscute pe alte modele Volvo. Avem pasajele roților foarte bombate, jantele pe 19 inch, ale versiunii de echipare Ultra, dar și forma geamurilor, asemănătoare cu alte SUV-uri mici Volvo. Dar cu siguranță, posteriorul este cât se poate de suedez. Luminile în forma literei C, sunt despărțite de cele verticale, dar de la depărtare, sunt acele blocuri optice specifice Volvo, dar reinterpretate, cum spuneam, în stilul New Age. În rest, posteriorul este destul de simplist, chiar și butonul pentru deschiderea hayonului este ”ascuns” în elementul negru ce unește blocurile optice.
SUV-urile din clasele mici sunt printre cele mai căutate, iar pentru cei care credeau că XC40 sau C40 sunt mult prea familiare, atunci EX30 este pasul următor firesc. Fără să se îndepărteze de imaginea de marcă, dar suficient de futurist încât să fie fresh pe piață mulți ani de acum încolo. Așa e când desenezi urmând linia clasică, mașina rămâne relevantă, indiferent de trenduri.
Totuși, o privire aruncată la interior și vei vedea o adevărată revoluție. Una care, din nou, păstrează stilul Volvo, dar adaptată timpurilor. Dacă suedezii au vrut să atragă mai mulți cumpărători tineri cu EX30, atunci trebuia să le ofere un interior pe care aceștia îl înțeleg. Și cum altfel, decât mutând toate comenzile pe o tabletă în mijlocul bordului. De aici poți să configurezi și să setezi aproape tot în mașină. Inclusiv oglinzile, modurile de condus, volanul, dar și să deschizi torpedoul. Da, nu avem un buton sau o clapetă, ci apeși pe ecran.
Nu mai avem nici un instrumentar de bord clasic în spatele volanului, ci doar un senzor ce monitorizează atenția șoferului. Acesta face parte din viziunea Volvo pentru siguranță și funcționează ireproșabil. Ești atenționat de fiecare dată când privirea nu este la drum mai mult de 2-3 secunde, așa că e practic imposibil să stai pe telefon sau să fii atent la altceva în afara condusului. Pe viitor, sper ca mai mulți producători să ofere astfel de soluții, atât de bune pentru siguranța în trafic.
La o altă privire prin interior, vei vedea că nu sunt boxe clasice pe portiere. În schimb, sistemul de sunet este redat pe un soundbar de la Harman Kardon poziționat la baza parbrizului. Ai spune că e o soluție de reducere a costurilor, dar suntem foarte mulți care avem un soundbar în casă, care funcționează perfect. În schimb, lipsa boxelor în portiere, a lăsat loc pentru mai multe spații de depozitare, care sunt prezente și pe consola centrală și pe cotieră, care e de asemenea modulară.
Întreg bordul și interiorul mizează pe minimalism, pe simplitate, dar și pe sustenabilitate. Vei vedea bordul realizat din materiale reciclate, iar scaunele nu sunt din piele, ci dintr-un material textil reciclabil. Totul în interiorul lui EX30 este gândit cu un scop, și este gândit de la zero. La fel și trenul de rulare.
Vorbim de un concept nou, unde Volvo EX30 nu a avut niciodată un motor termic, unde șasiul trebuie să suporte și o transmisie, așa că habitaclul este foarte aerisit, foarte spațios, pentru că roțile sunt împinse spre extremități, iar între punți regăsim baterii cu capacitate de 51 kWh sau 69 kWh. Motorul electric este poziționat pe puntea spate, din nou o soluție foarte bună, diferită față de unii concurenți, dar EX30 poate avea și două motorizări electrice, una pentru fiecare punte, iar astfel, cel mai mic SUV Volvo devine cel mai rapid Volvo, sprintul până la 100 km/h realizându-se în doar 3.8 secunde.
Dar acum vreau să vorbesc despre cum se conduce versiunea ”de mijloc”, cea care cred eu că va fi preferată de marea majoritate a clienților. Adică sistemul de baterii de 69 kWh, Extended Range, care produce 272 de cai putere și promite o autonomie de aproximativ 480 km. Valori foarte bune, dacă ne raportăm la preț. Cei 272 de cai putere îi primești și dacă plătești 38.400 euro, adică prețul de bază al unui Volvo EX30. Restul până la 50.000 euro cât costă mașina din test, sunt autonomia extinsă, dar și multiplele dotări de la interior, despre care ați citit.
În cazul lui EX30 Extended Range, lucrurile sunt cât se poate de simple. Se conduce exact ca o electrică de oraș, doar că la interior te simți ca într-un living room suedez. Puterea de 272 de cai este arhisuficientă pentru orice situație când vrei să depășești sau să pleci primul la semafor, chiar dacă mă așteptam să se simtă și mai brutal. O mașină electrică îți livrează cuplul instant, iar pentru că nu ai o transmisie clasică, continuă să tragă până când ridici piciorul din accelerație. Volvo EX30 pare ceva mai ”domolit” din acest punct de vedere, poate ține de filozofia Volvo sau poate tocmai își cunoaște clienții, dar nu am simțit acest SUV ca unul foarte sportiv sau dinamic. Nici direcția nu este setată să fie prea directă, rapidă, ca la un Alfa Romeo, ci mai mult să îl poți manevra prin traficul urban. Volanul are un design destul de ciudat, fiind teșit și în partea superioară și are o priză ceva mai subțire, tocmai de aceea spuneam că nu îți oferă prea multe senzații sportive.
În schimb poziția la volan este foarte bună. Chiar dacă sub tine e setul de baterii, stai relativ jos în locul șoferului, scaunele sunt moi, iar acel material textil se simte foarte bine. Am condus doar jumătate de zi prin traficul aglomerat din Timișoara, acolo unde EX30 se simte cel mai bine, dar nu pot să vin cu un consum oficial, înregistrat în acest test. Totuși, mașina îmi arăta în jur de 25 kWh/100 km consum, valoare peste cea oficială, dar afară erau abia 5 grade Celsius, iar mașina era nou-nouță. Sunt convins că vom vedea valori de sub 20 kWh/100 km, iar atunci Volvo EX30 intră în linie cu mașini precum Tesla Model 3, care e lider la consumuri mici.
Dar s-ar putea ca Volvo EX30 să nu fie rivalul direct al unui Model 3 sau Model Y, chiar dacă prețurile sunt apropiate. Eu văd mai mult Volvo EX30 concurând cu modele precum Renault Megane electric sau Volkswagen ID.3, dar niciunul dintre acestea nu oferă imaginea premium. Ar mai fi BMW iX1 sau Mercedes Benz EQA, dar acolo diferența de preț este semnificativă. Deci putem spune că Volvo a poziționat excelent noul EX30. O fișă tehnică net superioară rivalilor non-premium, mult mai multe dotări, unele chiar noutăți în premieră, dar la preț similar.
V-a fura Volvo EX30 clienți de la alte mărci? Încă nu știu, dar pot spune cu siguranță că este o alternativă de luat în considerare. Este ceva complet diferit, ca filozofie, față de vechile SUV-uri Volvo, dar dacă vrei să schimbi ceva și vrei să dezvolți o nouă familie de modele, exact așa trebuie să faci.
Volvo EX30 Extended Range Ultra – oferit pentru test drive de Todoruț Internațional Volvo Timișoara