BMW xDrive Experience 2018: Tineri pe munte
În fiecare an, clienții BMW din România sunt invitați să descopere sistemul xDrive al mașinilor lor sau a viitoarelor lor achiziții în cadrul unui eveniment amplu desfășurat în mai multe orașe din România. Pentru că la Oradea, BMW Grup West Premium și-a dorit mai mult de la acest eveniment, a pus la cale un traseu, aș spune, de invidiat. Pe lângă tradiționala ieșire în offroad, am mai parcurs peste 200 de km de drum asfaltat, serpentine și linii drepte, de la Oradea până la cota 1400 din munții Apuseni, mai exact la Vârtop.
Știam încă de acum 2 luni că acest eveniment va avea loc la finele lunii mai, încă de când instructorii BMW au venit în recunoaștere a traseului. În tot acest timp, mi-am planificat fiecare drum și ieșire pentru ca în data de 19 mai, sâmbătă dimineața să mă găsească în fața reprezentanței Grup West Premium. Zis și făcut, numai că acolo am ajuns printr-o exepriență complet diferită față de ceea ce va urma. La ora 9 jumătate dimineața, am parcat noul M5 și m-am urcat într-un X2.
Anul acesta xDrive Experience a fost despre modă, despre lifestyle, despre spirit tânăr și libertin. Vedete au fost noul BMW X2 și BMW X3, mașini despre care am scris în trecut, articole care au ajuns și pe paginile oficiale ale mărcii, în schimb acum, le-am găsit mult mai dezinvolt. Știam cum se comportă amândouă, dar acum era le puteam conduce pe un traseu complex și mai ales în offroad. Atmosfera de sâmbătă dimineața era destinsă, toată lumea zâmbea, socializa, dar era și atentă la instrucțiunile piloților BMW. După un mic breefing, trebuia să ne punem pe drum, deoarece complexitatea traseului presupunea un condus de aproape 8 ore. Asta înseamnă un eveniment complet. Condus o zi întreagă pe diferite suprafețe și pe diferite tipuri de drum, așa îți faci o părere clară despre o mașină. Erau 4 BMW X2 și 4 BMW X3, plus fiecare instructor intr-un X1, iar fiecare participant ajungea să conducă ambele mașini pe jumătate din traseu. În cei 100 de km până la Vârtop am schimbat o dată șoferii, iar pe traseu de offroad, ambii au putut să-l conducă complet.
Cu toate că vremea se anunța destul de ploioasă, până la urmă a fost perfect. Nici foarte cald, nici foarte frig, nici soare puternic, dar nici nori. A fost exact așa cum trebuie pentru a testa niște mașini speciale și pentru a face poze. Pentru mine, traseul era cât se poate de cunoscut. Era drumul meu spre casa părintească și mai apoi spre locurile mult prea cunoscute ale copilăriei. Chiar când am început urcarea spre Vârtop, pe cei 30 de km de serpentine, eu mă aflam la volanul unui X2 cu motor de 2 litri diesel. Puterea produsă este de 190 de cai și oferă cuplu suficient pentru gabaritul nu prea mare a mașinii. Totuși, în urmă cu doar o oră mă aflam în ceva benzină, mult mult mai puternic, senzația de putere simțită la volan era foarte mică. Erau momente când simțeam sau așteptam kickdown-ul din M5. Pe cum urcam mai mult spre vârf, aerul mai rece m-a făcut să mă trezesc la realitate și să realizez că sunt într-un SUV de oraș, nu unul puternic, dar care se așează foarte bine pe șosea, fiind chiar jucăuș. Bineînțeles că mersul în caravană îți limitează puțin modul în care exploatezi o mașină, dar instructorii BMW țineau un ritm dinamic, iar toți ne-am putut bucura de calitățile dinamice ale mașinii. În articolul meu despre X2 l-am condus mai mult în oraș, așa că traseul nou mi-a oferit o și mai bună impresie despre dinamica micului X2. De la volan nu îl simți înalt, ca un SUV, X2 este mai mult un hatchback cu tracțiune integrală. Iar asta spune multe. Suspensia ceva mai fermă face ca mașina să se „agațe” și să caute tracțiune, indiferent cât de tare apeși pedala de accelerație în viraj, în ciuda faptului că modelul condus de noi era echipat cu anvelope de iarnă și jante mai mici. Pe un drum de munte și mai ales pe urcare, pot să spun că fiecare participant la eveniment s-a simțit excelent, motiv pentru care oprirea la Hotel Four Seasons din Vârtop să fie cu atât mai benefică.
Am condus aproape 2 ore până aici, așa că un moment de respiro era binevenit, mai ales că acolo sus la munte, aerul e răcoros, iar priveliștea absolut superbă. Încă nu știam ce ne va rezerva traseul offroad, mai ales că ne gândeam la garda la sol mult mai mică a noului X2 față de X3. Este cu 7 cm mai joasă decât al fratelui mai mare. Apoi instructorii ne-au spus că traseul ales este mai mult soft offroad, un fel de drum ceva mai dificil, dar fără urcări și coborâri abrupte, unde mașinile ar fi limitate de bările lor sportive. Cunosc destul de bine stațiunea Vârtop, dar zona în care am pornit la drum, a fost cu adevărat spectaculoasă. Tot întrebam cine a ales traseul, cine știa de acest drum? Apoi am aflat că băieții de la BMW s-au consultat cu localnici pentru găsirea acestui drum.
Cum spuneam, nu este cel mai greu drum pentru offroad, dar este suficient pentru a-ți face o părere despre sistemul xDrive și Hill Descent Control, mai ales că un posesor de BMW ar putea avea o cabană undeva în munți, așa că acum poate știi că ajunge liniștit cu SUV-ul său bavarez până în fața ușii. Pentru mine, nu a fost neapărat un test pentru sistemul xDrive, ci mai degrabă o ieșire la munte, cu prieteni, cu mâncare și de a explora priveliști absolut uluitoare ale Apusenilor. În prima parte a drumului am avut parte doar de pietre. În X2-ul nostru, jantele mai mici și anvelopele de iarnă, ne-au făcut experiența mai confortabilă. După ceva timp am ajuns destul de sus, de unde se putea vedea toată stațiunea, ca mai apoi, în traseul nostru să dăm de noroi prin pădure. Indiferent de tipul de anvelope, atât X2 cât și X3 s-au descurcat de minune, inclusiv pe urcări cu noroi și piatră. Atunci a fost singurul moment în care instructorii ne-au ghidat pe o anumită trasă. Și pentru a nu lovi bările, dar și pentru că acea porțiune presupunea o atenție sporită la urcare. E foarte interesant când vezi că mașina aluncă într-o parte, tu să virezi volanul exact înspre acea direcție și să accelerezi. Instictul fiecăruia ne spunea că nu așa ar trebui, dar suprața era alunecoasă, iar asta era sigura modalitate de ieșire.
Tot acest traseu de soft offroad l-am mai făcut o dată, pentru ca fiecare șofer să poate fi volan, iar atunci când am stat în dreapta am putut admira peisajul. Vedeți și în poze cât de superbi sunt Apusenii. Pentru cineva născut și crescut aici, casele răzlețe, vârfurile de munți și pădurea îmi oferă sentimente de nostalgie. Îmi plac casele colorate, cele de lemn, cele retrase. Îmi place să am priveliște și îmi place să știu că pot experimenta toate aceste lucruri din confortul unui SUV nou-nouț. S-ar putea ca nu toți proprietarii să-și scoată X-urile pe un astfel de drum, din simplul motiv al unghiurilor de atac și degajare, așa că experiența de a vedea cealaltă parte a Apusenilor dintr-un scaun de piele și trapă deasupra este cu atât mai specială.
După ce ne-am încărcat telefoanele de poze, era timpul să ne întoarcem la Oradea. Pentru că noi am fost la urcare în X2, drumul de întoarcere trebuia să-l parcurgem în X3. Vedeta incontestabilă a acestui eveniment a fost prezența noului BMW X3 M40i, cu ai săi 355 de cai putere și evacuare gălăgioasă. Vă dați seama că toată lumea voia să-l conducă, iar până ne-am trezit noi, deja a fost luat. Poate că în viitor va veni și un articol dedicat acestui model. Mă bucur în schimb că cei 100 de km de întoarcere i-am petrecut într-un X3 cu motorul diesel de 3 litri. Cel mai puternic diesel disponibil vreodată pe un X3, motorul are un cuplu de 620 Nm și o putere de 265 de cai. Este și cel mai scump X3, dar și face primii 100 de km/h în doar 5.8 secunde. Acum parcă se simțea că avem suficientă putere sub capotă.
Încă din primele accelerări am simțit că retrogradările își fac efectul, simți cum gâtul încearcă să-ți țină capul să nu lovească tetiera, iar între 2000 și 4000 de ture, când cuplul este maxim, simți forța imensă. Cu toate acestea, pe viraje, și mai ales pe coborâre, în X3 am simțit un ruliu mult prea mare, iar doar atunci când am comutat modul sport, lucrurile s-au mai așezat. Se vede clar că pe viraje strânse, X3 își arată gabaritul. Totuși, dacă ai surplusul de bani față de varianta 2 litri diesel, X3 30d este mult superior. Consumul este aproape la fel, în ciuda cilindreei, în schimb performanțele sunt cu totul altceva. Spun asta în condițiile în care mă aflam pe drumul de întoarcere către Oradea, o șosea pe care o știu ca în palmă, iar în fața mea era instructorul BMW într-un banal X1 de 150 de cai putere, dar niciunul dintre noi nu puteam să-i ținem pasul. Când am ajuns înapoi în parcarea reprezentaței și i-am spus lucrul ăsta, a zis că nici nu a forțat. Cam asta e diferența dintre un profesionist la volanul unei mașini obișnuite și un amator într-una puternică. De aceea e bine să-l ascultăm cu mare atenție atunci când ne comunică ceva.
Pentru a treia oară am participat la xDrive Experience împreună cu BMW Grup West Premium. De fiecare dată am rămas uimit de capacitățile mașinilor, chiar dacă au fost mari, mici, joase sau înalte. Dar anul acesta parcă toată lumea s-a autodepășit. Nu a mai fost un eveniment stufos, care să atragă cât mai multă lume buluc, ci mai degrabă niște prieteni, conducând mașini mișto, pe drumuri spectaculoase, ajungând în locuri cu priveliști uimitoare.