SsangYong Tivoli Facelift – Test Drive

SsangYong Tivoli – Accesibilitate

Lumea vrea SUV-uri. Asta s-a stabilit încă de acum un deceniu. Dar nici nu vrea să plătească prea mult pentru a avea o astfel de caroserie. Segmentul SUV-urilor accesibile este în creștere continuă, 2024 având foarte multe opțiuni pe piață. Aproape că nu există producător care să nu aibă un SUV în ofertă, iar în afară de cei premium, fiecare au câte un model să rivalizeze în acest segment. Probabil că liderul neoficial este Dacia Duster, pentru că este chintesența unei caroserii înalte, la preț decent. Nou lansata marcă MG, oferă modelul ZS, la un preț mult sub 20.000 euro, trebuie să vedem cum va fi primit de publicul din România. Alte modele care erau considerate accesibile, precum KIA Sportage, au sărit acum de pragul de 30.000 de euro, așa că e greu să le mai numim ”ieftine”. De fapt prețul de achiziție este oarecum subiectiv, fiecare client având un buget pre-stabilit, așa că inclusiv opțiuni de câteva sute de euro pot să facă diferența la achiziție.

Pentru că este un segment atât de popular și pentru că știu că mulți dintre cei care îmi citesc acest blog își caută astfel de modele, am ajuns la Silver Motors Timișoara, acolo unde au adus noul SsangYong Tivoli Facelift. O mașină care la prima impresie nu îmi prea spunea nimic. Nici ca design, nici ca fișă tehnică. Personal, nici nu am prea văzut multe pe străzi, dar nici nu am fost atent la acest model. Eu voiam direct să mă sui în marele Rexton, pentru mine, acela este modelul SsangYong de luat în considerare. Dar, indiferent de clasa SUV-urilor, SsangYong reușește cumva să păstreze prețul modelelor sale la un minim mai mult decât decent. Voi reveni și cu un material despre Rexton-ul de 48.000 euro.

Revenind la Tivoli, acesta este cel mai mic SUV oferit de SsangYong și care este pe piață de câțiva ani, dar odată cu acest facelift a intrat mai mare în atenția publicului. Poate că noul design al părții frontale, poate campania de marketing cum că SsangYong devine KG Mobility sau mai ales, prețul de bază de doar 15.800 euro au atras atât de mult spre noul Tivoli. Da, prețul celui mai ieftin Tivoli este de sub 16.000 euro, iar modelul de test are opțiuni în valoare de aproximativ 4000 euro, fiind o versiune de top, unde prețul final tot a rămas sub pragul psihologic de 20.000.

Dar ce primești în acești bani? Te-ai aștepta la un tren de rulare mai slab, dar SsangYong Tivoli vine cu un motor cu 4 cilindri de 1.5 litri, care produce un respectabil 163 de cai putere, mai mult decât aproape toți rivalii apropiați, motor care este conectat la o transmisie automată de la Aisin, cu 6 rapoarte. Puterea este livrată doar pe puntea față, dar garda la sol de 178 mm este suficientă pentru ieșiri ocazionale în soft offroad. Spațiul interior este comparabil cu oricare rival, având aproximativ 4.3 metri lungime și un portbagaj încăpător cu 427 litri. Pentru cei care își doresc și mai mult spațiu pentru bagaje, avem și un ”frate” mai lung, Tivoli Grand, care oferă până la 720 litri, cu scaunele ridicate și 1440 litri, dacă se rabatează bancheta spate. Toate aceste lucruri aș putea spune că sunt ”hardware”, adică le primești oricum ți-ai configura un Tivoli. Aș spune că motorizarea este superioară tuturor rivalilor, tocmai din prisma puterii, dar și a performanțelor, 9.5 secunde până la 100 km/h în această clasă e foarte bine, dar SsangYong Tivoli Facelift spune doar jumătate din poveste.

Știu că design-ul e subiectiv, dar Tivoli are o linie care a rezistat peste timp, motiv pentru care în cazul facelift-ului s-au aplicat modificări doar la nivelul grilei frontale, nu a liniei generale. Din față mi se pare că seamănă destul de mult cu fratele de gamă Korando, ceea ce un lucru bun pentru clienții de Tivolii, iar noua grilă, închisă, este suficient de modernă și va face trecerea mai ușor atunci când aceste modele vor deveni electrice, sub denumirea KG Mobility. Chiar dacă nu e cazul în această clasă, aș putea spune că partea frontală este destul de agresivă, bara frontală având prize de aer generoase, atât în partea inferioară, cât și pe laterale, iar versiunea de test are pachetul LED, cu iluminare full-LED și semnătură luminoasă distinctă.

Abia din lateral, îți dai seama de dimensiunile lui Tivoli, care pare un Korando ”tăiat” în partea din spate. Dar designerii au reușit să-i inspire o linie originală, pasajele roților și aripile sunt suficient de bombate și bine proporționate. Poate că ajută și pachetul Sport cu jante pe 18 inch, de culoare neagră. E interesant că pe portiere găsim denumirea motorizării, T-GDi.

Posteriorul lui Tivoli facelift este aproape neschimbat, avem aceleași blocuri optice verticale, care se întind spre laterale, dar acum au o semnătură luminoasă redesenată. Din punctul de vedere al design-ului, se întâmplă multe în partea din spate, și s-ar putea să nu fie pe placul tuturor. Capacul portbagajului are o linie foarte curbată, iar bara posterioară are mai multe elemente și artificii stilistice care nu prea se îmbină armonios. Cu toate acestea, sunt multe alte modele care vin cu un design mult prea sec. Dar cum spuneam, în cazul lui Tivoli, contează mai mult raportul calități-preț, decât design dramatic.

Un alt aspect interesant, unde inginerii și designerii au lucrat mult, este la interior. Față de modelul pre-facelift, se vede o îmbunătățire evidentă a design-ului, materialelor și a îmbinărilor. Layout-ul este clasic, cu ecranul sistemului de infotainment poziționat în partea superioară a bordului și comenzile climatizării care au rămas butoane fizice, în mijlocul consolei. Între scaune, regăsim levierul transmisiei, mult mai frumos integrat, iar partea inferioară este îmbrăcată în piele. Bineînțeles că grafica display-ului nu este cea mai bună, dar este touchscreen, comenzile sunt mari și relativ ergonomice, iar dacă nu vrei să ”lucrezi” pe acel ecran, poți să îți configurezi instrumentarul de bord, pentru că este complet digital. Ai mai multe moduri în care să îți fie afișate informațiile de rulare, grafice multiple pentru vitezometru și e foarte ușor să îți găsești exact de ce ai nevoie la rulare.

Avem volan încălzit, scaune încălzite, sistem de menținere a benzii de rulare, asistent la coborârea în rampă, comenzi vocale și pilot automat. Adică exact dotările importante pe care le folosești zi de zi. Fără prea multe, fără prea puține. Se pare cu UX-ul de la SsangYong și-a făcut bine documentarea despre ce au nevoie clienții unui SUV accesibil.

Iar așa ajungem la experiența de a conduce un SsangYong Tivoli Facelift 1.5 T-GDi automat. În primul rând, nu este o mașină mică la interior. În ciuda dimensiunilor exterioare, ai suficient spațiu mai ales în față, iar pe bancheta spate pot lua loc 3 pasageri lejer. Poziția la volan este suficient de înaltă, încât să te simți ca într-un SUV, dar nu stai ”peste volan”, cum am mai întâlnit la alte SUV-uri. Îmi place că utilizarea comenzilor este sigură, solidă, chiar și atunci când muți transmisia din P în D, trebuie să tragi bine de levier și parcă totul e mecanic. Când apeși un buton în interior, nu ai impresia că îți va rămâne în mână, iar volanul de diametru ceva mai măricel, îți dă o altă încredere în mașină. Totul pare solid atât la rulare, cât și în utilizare.

În niciun moment nu m-am gândit la SsangYong Tivoli ca la un SUV sportiv sau să emită pretenții dinamice, pentru că suspensia este mult prea moale, iar puntea spate este prea rigidă pe denivelări. Nu este acel confort pe care îl aștepți, dar nici nu se așează pe viraje ca o mașină sport. În plus, experiența sportivă este diminuată de transmisia Aisin, care este gândită mai mult pentru oraș și pentru eficiență, nu pentru retrogradări rapide. Atunci când apeși pedala de accelerație, apare o secundă de întârziere până când cutia alege o treaptă mai mică, iar motorul se turează mult prea tare și devine gălăgios. Sunt doar 260 Nm care vin de la o turație mai înaltă.

Ai nu mai puțin de 5 moduri de rulare, printre care Sport, Eco sau chiar Snow, dar cel mai bine e să experimentezi SsangYong Tivoli în modul Normal. Acolo, atât răspunsul motorului, cât și al cutiei este exact așa cum te-ai aștepta. La un condus relaxat, chiar și la unul în trafic urban, bară la bară, Tivoli se simte foarte bine. Acolo, la viteze mai mici, nu te mai deranjează nici suspensia punții spate, nici faptul că direcția nu e cea mai comunicativă. La un condus relaxat, nici consumul nu mai sare de două cifre. Din cauza cutiei care nu este cea mai sportivă, motorul se turează și atunci trebuie să stai mai mult cu pedala de accelerație apăsată, ceea ce duce la un consum de aproximativ 10 l/100 km. În schimb, în modul Eco, fără bruscări, ajungem la valori de 7-8 l/100 km, ceea ce e mai mult decât decent pentru această motorizare.

De puține ori merg să testez o mașină, care să mă surprindă. Tocmai pentru că îmi fac niște așteptări, care de cele mai multe ori se adeveresc a fi adevărate. În cazul lui SsangYong Tivoli Facelift, nu am mers cu nicio așteptare. De fapt, prețul l-am aflat abia după ce am condus mașina. Bineînțeles că trebuie să vorbim de acest model și din prisma prețului, anumite materiale de la interior sunt dictate indirect de preț, dar ca performanțe și echipări, acesta este unul dintre cele mai bune SUV-uri la vânzare în România acum. Programați un test drive la Silver Motors Timișoara, și îmi scrieți apoi.

SsangYong Tivoli Facelift 1.5 T-GDI oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara