Prezentare: Porsche Cayenne Facelift
Uitați-vă bine la aceste imagini. Așa va arăta ultimul Porsche Cayenne cu motor termic. Viitoare generație programată undeva prin 2026 va fi complet electrificată, așa că germanii ne-au oferit câteva suprize la lansarea ultimului facelift. Porsche Cayenne a diviziat opinia publică atunci când a apărut, dar în timp a devenit un adevărat cash cow pentru companie, fiind ani la rândul cel mai vândut model. Apariția lui Cayenne a făcut posibilă lansarea unor modele pe care fanii efectiv le adoră, printre ei mă aflu și eu, când se vorbește de Porsche 911 GT3 RS. Dar să revenim la acest facelift subtil aplicat celui mai mare SUV Porsche.
De obicei designerii germani nu revoluționează atunci când desenează un model nou. Acest facelift nu face excepție, dar totuși, mi se pare că există o schimbare importantă, pe care nu am mai văzut-o demult. Au fost redesenate blocurile optice. De foarte mulți ani încoace, cam de pe la generația din 2011, Cayenne avea acele faruri alungite spre capotă și botul destul de ”țuguiat”. Noul facelift vine cu niște blocuri optice ceva mai aplatizate, adică mai înguste, și o parte frontală mult mai bine definită, cu linii și muchii mai drepte. Personal îmi place foarte mult acest look, tot timpul preferam variantele cu pachete mai sportive, tocmai din acest motiv. Acum în schimb, aproape fiecare versiune Cayenne arată spectaculos, muscular, așa cum trebuia să fie de la început. Fiind vorba de un facelift și unul venit din partea Porsche, restul modificărilor sunt atât de subtile, încât numai un ochi avizat le-ar distinge. Profilul mașinii este aproape neschimbat, doar apariția unor jante cu design diferit, pot să facă diferența între un facelift și modelul actual. Inclusiv posteriorul, unde multe elemente sunt noi, arată exact ca la Cayenne-ul pe care îl știm. Totuși, un artificiu de design mi-a atras atenția. Poziționarea numărului de înmatriculare în bara posterioară, față de capacul portbagajului, așa cum se întâmplă cu marea majoritate a SUV-urilor.
Odată cu lansarea acestui facelift, Porsche a prezentat imagini și cu varianta Cayenne Coupe. Mi se pare că noul limbaj de design se potrivește mult mai bine cu silueta de coupe a SUV-ului, mai ales când vorbim de varianta Turbo GT.
Iar acum revenim la motorizări. Marea noutate este prezența unui motor V8 pe Cayenne S. Acesta a mai fost pe generația precedentă, iar acum își face din nou apariția cu o putere de 474 cai putere și 600 Nm. Chiar dacă este abia a doua versiune de motorizare, Cayenne S poate accelera până la 100 km/h în doar 4.6 secunde. Motorizarea de bază va fi în continuare V6 de 3 litri, dar care produce acum 353 de cai putere, iar pentru Cayenne S-E-Hybrid, același V6 este acompaniat de un set de baterii de 25.9 kWh, față de 17.9 kWh pe modelul pre-facelift, pentru o putere totală de 470 de cai putere. Versiunea de top Turbo GT va fi disponibilă doar pe Cayenne Coupe, oferind până la 650 de cai putere și accelerând până la 100 km/h în doar 3.1 secunde. Deocamdată Turbo GT nu este anunțat pentru piața din Europa.
Noul Porsche Cayenne nu este doar pentru perfomanță și design, iar asta se vede cel mai bine odată ce se dezvăluie interiorul. Mult mai tehnologizat și mult mai futurist, noul habitaclu păstrează linia generală, cu consola mare și lată, dar renunță la celebrul schimbător din mijloc, pentru unul poziționat în spatele volanului, exact ca la Porsche Taycan. Probabil în acest fel, Porsche își obișnuiește clienții cu trecerea la electric. Avem un ecran mai mare pentru sistemul de infotainment, dar adițional, un al doilea poziționat în fața pasagerului. Celebrele mânere din consola au fost păstrate, dar s-a renunțat la turometrul analog.
Porsche Cayenne vine și cu o creștere de preț de aproximativ 10% pentru fiecare versiune de caroserie și motorizare, dar justificarea e că primești mult mai multe dotări în standard. Sunt convins că își va găsi în continuare mulți clienți, fiind obiectiv, unul dintre cele mai bune SUV-uri de pe piață.