Prezentare: Porsche 911 Carrera
Aşa s-a nimerit ca exact în data de 11 septembrie să mă pun să scriu despre noul Porsche 911. Pentru mulţi 9/11 este o dată care va rămâne în istorie, dar aici nu discutăm despre politici pe care nu le putem controla, ci despre maşini. Iar pentru pasionaţii de automobile 911 înseamnă doar Porsche. La patru ani de la lansarea noului model, germanii ne prezintă un facelift în stilul caracteristic.
De peste jumătate de secol, modelul legendar 911 Carrera a fost maşina sport preferată de cei mai mulţi, în ciuda faptului că design-ul nu s-a schimbat foarte radical. Cu fiecare generaţie, Porsche a reuşit să împrospăteze atât de bine modelul său, încât nici nu aş vrea să fi fost desenat altfel. Cum spuneam, facelift-ul generaţiei actuale se încadrează perfect în filozofia mărcii, diferenţele fiind extrem de subtile, dar de efect. Noul Porsche 911 Carrera primeşte o parte frontală cu blocuri optice noi, care incorporează lumini cu LED, bară frontală cu prize de aer mai generoase şi poziţionate vertical, o fantă de aerisire centrală şi o bandă LED mult mai îngustă decât la modelul pre-facelift. Tot în partea frontală, sub bară, găsim o “buză” ce are rol aerodinamic. Profilul modelului actual este poate cel mai desăvârşit de până acum, linia plafonului este mult mai alungită spre posterior, dar păstrează aceeaşi linie a strămoşului său. Pentru facelift, aceasta nu a fost modificată deloc, ceea ce mă bucură. În schimb, blocurile optice spate sunt redesenate, formând acum un fel de “coadă de rândunică” spre mijloc, iar opţional, clienţii pot alege poziţionarea centrală a evacuării. Bara spate primeşte fante de aerisire în spatele roţilor. Alte schimbări şi mai subtile se regăsesc la nivelul mânerelor uşilor şi noi modele de jante. Cum spuneam, Porsche niciodată nu a făcut vreo revoluţie de design cu modelele noi lansate. Totuşi fiecare linie este gândită în aşa fel încât să aducă cât mai mult spre perfecţiune acest design atemporal. La interior, trebuie să ne aşteptăm la un design nou pentru volan, în stilul celor regăsite pe modelele Cayenne, Macan sau hypercarul 918 Spyder şi dispune o rotiţă pentru schimbarea modurilor de condus. Mai regăsim şi unele modificări subtile şi pentru planşa de bord.
De fiecare dată când lansează un model nou sau un facelift, Porsche modifică mai mult ceea ce nu se vede cu ochiul liber, ci mai mult se simte. Cred că odată cu acest facelift, germanii au schimbat destul de mult cum ne imaginam un 911. Unul dintre punctele de atracţie pentru un Porsche Carrera îl reprezenta motorul boxer aspirat. Pe generaţia precedentă acesta avea o cilindree de 3.4 litri în versiunea Carrera şi 3.8 litri pentru Carrera S. Versiunea cu turbină rămânând nava-amiral. Un Porsche 911 Turbo era supremul în materie de performaţe. Acum însă, Porsche a decis ca toate motorizările disponibile, începând cu cele de bază să fie propulsate de motoare turbo. Astfel noile Carrera şi Carrera S primesc motoare noi, tot boxer, dar cu cilindreea de 3 litri şi două turbine. Cum ştim cu toţii, turbo înseamnă mai multă putere. Fiecare motorizare primeşte un plus de 20 de cai putere şi 60 de Nm, ceea ce înseamnă că puterea maximă disponibilă acum este de 370 CP pentru cel mai slab Carrera şi 420 CP pentru modelul S. Ca şi până acum, clienţii pot opta pentru transmisia manuală, dar şi pentru superba PDK cu dublu ambreiaj. În această configuraţie, noul Porsche 911 Carrera S accelerează până la 100 de km/h în doar 3.9 secunde. Aproape la fel de rapid ca un Mercedes-AMG GT-S, care dispune de aproape 100 de cai putere mai mult. Având o capacitate cilindrică mai mică, iar cu ajutorul sistemului turbo, noul 911 Carrera promite un consum mediu de 7.7 litri/100 km. După ce am condus generaţia precedentă, nu cred că este imposibil de realizat această valoare.
Cu fiecare model, Porsche se îndepărtează de caracteristicele ce îl făceau atât de dezirabil. Au renunţat la direcţia hidraulică în favoarea uneia electrice, iar acum motorizările aspirate au dispărut complet. Credeţi că aceste lucruri îi deranjează pe clienţii care îşi permit un 911 Carrera? Câtuşi de puţin. Porsche 911 este maşina sport a secolului, indiferent cum evoluează. Iar fiecare modficare, cu toate că nu se înscriu în standardele de mult uitate, duc modelul 911 tot mai aproape de perfecţiune.