Prezentare: Mazda MX-5 RF
Mazda MX-5 sau Mazda Miata cum este cunoscută de o bună parte dintre pasionaţi, este cel mai bine vândut roadster din toate timpurile. Asta se datorează şi în mare măsură faptului că este unul dintre cele mai accesibile decapotabile. Apărut încă din 1989, toate generaţiile MX-5, patru la număr, au fost decapotabile. Cu toate că este extrem de apreciat de jurnalişti şi clienţi de o potrivă, sunt foarte mulţi care au vrut o versiune coupe a micuţei decapotabile. Iată că anul acesta vom primi o astfel de versiune. Oarecum…
În cadrul Salonului Auto de la New York, japonezii au prezentat modelul MX-5 RF. Această denumire vine de la Retractable Fastback. Un Fastback este genul de automobil ce are linia plafonului alungită spre portbagaj. În schimb la acest MX-5 RF, plafonul este şi retractabil. O astfel de soluţie putem vedea şi în cazul modelului Porsche 911 Targa. Din punctul meu de vedere, este probabil cea mai bună şi ingenioasă soluţie pentru cei care şi-au dorit un MX-5 coupe. Pentru că această soluţie de plafon decapotabil nu aduce multe kilograme în plus, iar cu toate că o caroserie coupe este mai rigidă, nimeni nu s-a plâns de calităţile dinamice ale decapotabilei. Dimpotrivă.
Design-ul plafonului retractabil al Mazdei MX-5 RF înseamnă că în spatele scaunelor se află 2 “cocoaşe”, care, ciudat, arată foarte bine chiar şi pe caroseria drăgălaşă a Mazdei. Totuşi privit din lateral, acea linie de coupe este foarte prezentă şi mi se pare că arată genial. MX-5 RF arată foarte bine atât cu plafonul ridicat, unde chiar putem spune că este un coupe, dar şi cu el “coborât”, adică când plafonul intră într-un spaţiu special dedicat în spatele scaunelor. În poziţie decapotată, doar partea de deasupra capului pasagerilor este descoperită, oferind o imagine foarte sportivă, dar şi specială, pentru că acest tip de decapotare se regăseşte doar la maşini mult mai scumpe, gen Lamborghini, Ferrari sau McLaren. Nu ştiu dacă noul MX-5 trebuia să arate aşa de la bun început, dar mă bucur tare că japonezii au ales o astfel de soluţie, pentru că, din nou, arată extrem de bine, indiferent în ce poziţie se află plafonul. În rest maşina nu prezintă alte modificări stilistice, blocurile optice sunt exact ca la versiunea decapotabilă, doar că pe RF regăsim jante ceva mai mari şi o nouă culoare argintie metalizată, despre care oficialii japonezi spun că necesită 9 straturi. Aceasta vrea să imite metalul, iar din imaginile de prezentare, pot să spun că le-a reuşit.