Prezentare: Mazda RX-Vision
În cadrul Salonului Auto de la Tokyo am văzut din ce sunt făcute visele. Se pare că producătorii ne ascultă rugăciunile şi ne vor construi automobile pentru pasionaţi, pentru purişti şi fani. În primul rând am citit o ştire cum că Porsche vrea să reintroducă transmisia manuală, iar Mazda vrea să reinventeze coupe-ul atât de apreciat în anii 90, RX-7 care va continua tradiţia motorului rotativ Wankel.
Conceptul RX-Vision are una dintre cele mai frumoase caroserii, făcând evident trimitere către RX-7, dar interpretat în stilul KODO, actualul trend Mazda. Pe lângă asta, RX-Vision prefigurează un nou coupe pentru constructorul japonez, dar nu mai deveme de 2020. Formele şi proporţiile conceptului sunt apropiate de perfecţiune. Capota lungă, profilul foarte coborât, completat de jantele de dimensiuni mari şi consola spate scurtă, ne arată că avem de a face cu un GT adevărat, dar foarte sportiv în acelaşi timp. Designerii Mazda au reinterpretat celebrele blocuri optice escamotabile ale lui RX-7 prin banda de lumini LED ce aminteşte de poziţia închisă a farurilor. În rest, găsim grila frontală tipică japonezilor şi o bară frontală agresivă cu prize de aer pe laterale. La posterior vedem stopurile cu 4 lumini duble, acoperite de un mic eleron, iar în partea inferioară găsim un difuzor de aer din fibră de carbon şi ieşiri ale evacuării “ciudat” de mici. Oricât de frumos şi futurist arată acest concept, tot cred că linia plafonului vechiului RX-7 este mai frumoasă.
De obicei, studiile de design nu prea îşi dezvăluie interioarele, aşa că atunci când am văzut pozele cu habitaclul, un singur lucru mi-a sărit în ochi. Transmisia manuală. O mică bilă din aluminiu şi trei pedale din metal. Plus un volan super sportiv. Nu prea mai contează altceva. Aşa s-au gândit şi designerii aşa că în rest interiorul este destul de simplist.
Veştile bune nu se opresc aici. Pentru că Mazda a anunţat că dacă va produce în serie acest RX-Vision sau un succesor vechiului RX-7, atunci acesta va folosi un motor rotativ de tip Wankel. Se ştie că acest tip de motor suferă la capitolul fiabilitate, mai ales consumul uriaş de ulei, plus cel de combustibil. Dar Mazda vrea să folosească tehnologia SkyActiv-R şi speră să îmbunătăţească toate aceste neajunsuri ale vechilor motoare. Din 2010 Mazda nu a mai construit o maşină cu motor rotativ de când a ieşit din producţie ciudatul RX-8.
Să sperăm, totuşi că acest studiu de design nu va rămâne doar “vedeta de la Salonul Auto de la Tokyo” şi că Mazda chiar să ne ofere o variantă de serie. Fie ea şi limitată. Trebuie să vedem cum s-ar simţi în zilele noastre o Mazda cu motor rotativ poziţionat în faţă, ce se turează până la 10.000 de rotaţii pe minut, cu tracţiune pe puntea spate şi cu transmisie manuală. Trebuie să avem aşa ceva. Acum chiar dacă vorbesc din punctul unuia care habar nu are despre inginerie, mecanică sau costuri de producţie, varianta de serie bazată pe RX-Vision ar putea avea şasiul alungit al unui MX-5, care în esenţă este cea ce ne dorim. Doar că vrem un coupe “de bărbaţi”.