Prezentare: Maserati Levante
Italienii de la Maserati au publicat vineri noaptea un set de imagini oficiale ale noului SUV Levante. Acesta este primul SUV din istoria Maserati, iar dacă stau să mă gândesc este primul SUV premium sportiv din partea producătorilor italieni. Asta până la apariţia viitorului Lamborghini Urus.
De ce am aşteptat 2 zile să-mi dau cu părerea despre unul dintre cele mai importante automobile din prezent, dar mai ales pentru Maserati? Pentru că aici pe blog, mai ales în prezentări, vorbesc mult despre design-ul unui automobil, iar acest Maserati Levante m-a pus foarte tare pe gânduri.
Îmi plac modelele Maserati. Nu pot să spun că le iubesc, dar au un farmec aparte, ceva ce le face să sară în ochi, dar într-un stil relativ conservator-clasic. Îmi plăcea foarte mult modelul Quattroporte de acum câţiva ani. Apoi a apărut sedanul de clasă medie, Ghibli, iar acesta a oferit aceeaşi imagine cu personalitate, dar ceva mai modern. Modelele GT sunt extrem de frumoase, cu toate cred că ar trebui să fie o idee mai mici în dimensiuni. Dacă le vezi în adevărat nu îţi vine să crezi cât sunt de mari. Dar cum spuneam, debordează de personalitate. Vă daţi seama că în 2011 când Maserati a prezentat conceptul unui SUV am fost foarte interesat. Speram ca acea personalitate să fie transpusă şi într-un SUV. Între timp a apărut Bentley Bentayga, care a devenit un fel de SUV suprem pentru astfel de producători. Porsche este de mult pe piaţă cu modelul Cayenne, aşa că un SUV Maserati este cu atât mai bine primit.
Dar italienii au comis-o, din punctul meu de vedere. Trecând aproape 5 ani de când au prezentat conceptul SUV Kubang, aceştia au încercat prea mult. Modelul de serie Levante nu este la fel de special precum alte modele Maserati. Italienii au vrut cu orice preţ să iasă în evidenţă, să facă ceva foarte diferit cu noul SUV. Tocmai din acest motiv, partea frontală nu este deloc potrivită pentru un Maserati. Chiar şi unul de generaţie nouă. Blocurile optice sunt extrem de mici, parcă disproporţionat, iar farurile de ceaţă de mai jos, le vedeam pe modelele X5M. Restul bării este destul de agresivă, cu prize de aer generoase, chiar şi o “buză” în partea inferioară. Doar grilă imensă, în mijlocul căreia tronează “tridentul” trădează faptul că avem de a face cu un Maserati. Şi aici nu mă refer doar când priveşti noul Levante din faţă. Pentru că din profil ar putea fi orice altă maşină. Marea majoritate a oamenilor ce au văzut pozele spun că seamănă cu un Infinity. Iar această comparaţie este foarte nasoală pentru o companie italiană de prestigiu. Probabil nu ajută nici culoarea albă a caroseriei, într-un fel parcă arată în varianta aia cheală. Plafonul este plonjat spre posterior, încercând să ducă spre zona coupe. Din nou, singurele dovezi că avem de a face cu un Maserati sunt jantele cu design specific şi cele 3 romburi de pe aripile faţă. Dar dacă pot să trec peste toate aceste aspecte, posteriorul mă lasă total indiferent. Probabil nici imaginea nu este cea mai potrivită, probabil culoarea albă a difuzorului, dar spatele noului Levante este prea simplu. Din multe puncte de vedere ar putea fi un spate “asiatic”. Se pare că italienii au fost mult prea influenţaţi de alte companii şi au luat tot felul de elemente combinându-le într-un singur model.
Şi este păcat, deoarece, aşa cum am văzut, piaţa SUV-urilor sportive şi de superlux, este în continuă creştere, clienţii nu mai ţin cont de preţ, ei vor ceva foarte special. Bineînţeles, un SUV Maserati este ceva extrem de special, dar sunt convins că Maserati puteau face ceva şi mai şi. Din punct de vedere mecanic, noul Levante va fi propulsat de motorizări V6 şi V8, cu puteri până la 560 de cai putere, dar şi de un propulsor diesel. În viitor se aşteaptă ca în oferta Levante să apară şi un Hybrid. Sunt foarte curios ce vrea să facă grupul FCA cu producătorul Maserati. Ar fi trebuit să se folosească de numele acesta de rezonanţă pentru a experimenta tot ce au ei mai bun. În schimb, mi se pare că îl domolesc până în punctul în care devine plictisitor. Ei spun că noul Levante va creşte substanţial vânzările pentru Maserati şi sunt convins că aşa va fi, pentru că atunci când un posesor de BMW X5 sau de Porsche Cayenne te întreabă ce conduci, nu-ţi e ruşine să spui Maserati.