Prezentare: Land Rover Defender

Până nu demult, numele Defender era mort. După ce grupul Land Rover-Jaguar a fost preluat de indienii de la TATA, aceștia au investit mult în SUV-urile clasice, dar și în cele gândite în special pentru oraș. Așa a apărut Evoque și Discovery Sport. Două mașini care se îndepărtau de spiritul aventurier al mărcii britanice, dar se încadrau în cerințele clienților. Un offroader veritabil cum era Defender, nu mai reprezenta interes pentru Land Rover. În plus, costurile de producție pentru o mașină cu tehnologie veche de aproape 40 de ani erau mult prea mari, iar măsurile de siguranță și confort nu îl mai făceau viabil. Totuși, exemplare din ultimele generații au ajuns să-și păstreze foarte bine prețul, unele chiar să fie mașini de colecție pentru nostalgicii de aventură. 

Land Rover Defender era la un moment dat pe același nivel cu Mercedes Benz G-Class sau Jeep Wrangler, numai că ultimele două au venit cu generații complet noi, iar reacția publicului a fost foarte bună. De câțiva ani, piața offroaderelor cu aspect retro a crescut foarte mult și se pare că clienții nu se mai satură din cerințe. Era inevitabil atunci ca Land Rover să nu reînvie numele Defender. Bineînțeles, nu mai puteau să-l păstreze inconfortabil și utilitar, așa că l-au regândit de la șasiu, la caroserie și interior. Acesta este noul Land Rover Defender. 

Mulți spun că îl recunoști în continuare ca un Defender. Eu spun că este foarte departe de versiunea originală, nici măcar cum este noul G-Class față de celelalte generații. Poate cea mai bună caracterizare ar fi că noul model este Defenderul pentru secolul 21. O interpretare a originalului, în același fel în care Ford Mustang amintește de primul model. Da, Land Rover a încercat să-i păstreze liniile drepte, iar din multe unghiuri chiar le-a reușit, mai ales când îl privești din lateral și vezi luneta perfect dreaptă, capota orizontală și roata de rezervă poziționată în spate, pe ușa portbagajului. În schimb, partea frontală este ”prea modernă” pentru un Defender. Cred că puteau să-i deseneze blocurile optice rotunde, la fel ca celelalte generații, și la fel cum au făcut-o atât Mercedes Benz cu G-Class și Jeep cu noul Wrangler. Sunt convins că aerul retro era mai bine primit, dar Land Rover a decis ca luminile rotunde să fie doar din semnătura luminoasă din interiorul blocurilor optice. 

În schimb îmi place că au păstrat caroseria cu două portiere și ampatament scurt, pe modelul Defender 90, cu toate că volumul vânzărilor îl va face varianta Defender 110. Este o regulă că offroaderele cu ampatament scurt nu se mai cumpără, dar mă bucur că acestea există. Mă bucur că noul Land Rover Defender vine cu o mulțime de accesorii de aventură și offroad, în aceeași măsură cum regăsim și la Jeep Wrangler. Astfel Defender poate fi echipat din fabrică cu troliu, snorkel, canistre de apă, dar și anvelope de teren. Defender mai are câteva elemente stilistice atât de apreciate la celelalte generații, cum ar fi geamul al treilea din două bucăți, o trăsătură regăsită numai la modele Land Rover, dar și bullbar și evazări pentru aripi. Land Rover vrea să poziționeze clar noul Defender în gamă, tocmai din acest motiv, imaginile de prezentare nu sunt realizate într-un studio, ci mai degrabă în natură, cu un cort deasupra sau tractând o rulotă. În plus, sunt imagini când noul Defender apare acoperit cu noroi sau prin zăpadă, tocmai pentru a accentua natura și împrejurimile unde noul model își va face veacul. 

Unul din motivele pentru care vechiul Defender a fost scos din producție, era calitatea interiorului și mai ales lipsa confortului, Era foarte greu să te urci la volan, apoi poziția era foarte incomodă, cu scaunul poziționat prea sus și prea drept. Schimbătorul poziționat în podea era prea lung, iar spațiul interior mult prea mic. În plus, având o arhitectură veche de câteva decenii, ergonomia avea mult de suferit. Noul model în schimb, preia multe elemente de la noile modele Land Rover, în special văd influențele de la Discovery, dar totul este adaptat să surprindă spiritul original Defender. Astfel consola centrală are un design ce amintește de vechiul model, fiind foarte dreptă și incorporează un schimbător de viteze mic, care lasă loc pentru depozitare în partea inferioară sau opțional, Defender poate avea trei locuri în față. Bordul este foarte mic, parbrizul aproape vertical, iar mânerul din fața pasagerului este în continuare prezent. Noul Defender are un volan cu design complet nou față de generația precedentă, dar și față de alte modele Land Rover, fiind mult mai potrivit pentru un offroader. Prezența ecranelor, atât în consola centrală, cât și în instrumentarul de bord duc noul Defender în epoca modernă. Land Rover a reușit să îmbine spiritul aventurier cu confortul modern, în același timp păstrând linii și opționale tradiționale. 

Probabil cea mai mare diferență dintre cele două generații Defender este construcția mașinii. Dacă vechiul model era un offroader pur, cu șasiu separat de caroserie și punți rigide, noul model are o caroserie monococă din aluminiu și suspensie independentă. Poate că noul Defender se îndepărtează de conceptul unui offroader clasic, dar în niciun caz nu este mai puțin capabil. Noua caroserie denumită Dx7 este cea mai rigidă din segment, iar suspensia pneumatică poate ridica noul Defender foarte mult, pentru o gardă la sol impresionată. Datorită faptului că roțile sunt împinse mult înspre extremități, Defender are unghiuri de atac și degajare foarte bune și poate trece prin vaduri de apă adânci de 900 mm. Chiar mai bine decât noul G-Class. Mare parte din calitățile offroad ale noului Defender se vor face electronic prin sistemul Configurable Terrain Response, ce permite șoferului să utilizeze ce mod crede sau poate să lase mașina să facă totul. 

Un alt lucru impresionant pentru noul Defender îl reprezintă motorizările. Dacă vechiul model era foarte lent, cu puteri mediocre spre slabe, noua generație primește motorizări foarte moderne cu puteri cuprinse între 200 și 400 de cai putere. Probabil cel mai interesant motor este un diesel de doar 2 litri, dar care produce 240 cai putere și un cuplu maxim de peste 500 Nm, foarte folositor în teren accidentat. În viitor va apărea și o versiune hybrid. 

Ca și în cazul celorlalte două offroadere noi, G-Class și Wrangler, noul Defender are un preț mult mai piperat față de generația precedentă. Oarecum era de așteptat, deoarece sunt mașini complet noi, de la concept la construcție, dar și cu o mulțime de sisteme și tehnologii foarte bine integrate. Noul Defender 110, cel cu ampatament lung va începe de la aproximativ 50.000 euro și poate ajunge la peste 80.000 euro pentru o varianta complet echipată și cu un motor mare. Aceste sume sunt foarte mari pentru o mașină gândită cu un singur scop, dar în esență, fiind o jucărie, prețul este justificat. Eu oricum abia aștept să-l scot la un test drive. Voi ce părere aveți despre noul Land Rover Defender? L-ați alege în locul unui Jeep Wrangler?