Prezentare: Ferrari Purosangue

Nu am mai făcut o prezentare de mult, dar se întâmplă și la case mai mari, deoarece Ferrari nu a mai avut niciodată un SUV. Până acum. De fapt, italienii se încăpățânează să îi spună SUV, poate pentru a nu fi bântuiți de spiritul fondatorului Enzo Ferrari, care cred că ar tresări la ideea unui Ferrari cu 4 uși și cu gardă la sol înălțată. Da, trăim vremurile în care celebrul căluț cabrat este pus pe aripa celui mai mare Ferrari de până acum. Italienii nu au putut ocoli trendul actual, chiar dacă au încercat vreo 5-10 ani. Între timp, concurenți precum Lamborghini, Bentley sau Aston Martin, își iau câștiguri substanțiale din a rupe tradiția. SUV-urile de performanță, cele venite din partea producătorilor de mașini exclusiv sport, sunt la foarte mare căutare. Dar pentru că vorbim de Ferrari, SUV-ul acestora nu trebuia să fie ”ca celelalte”.

În primul rând, design-ul exterior trebuia să fie pur italian, chiar dacă este o mașină mare și cu patru portiere. Nu s-a mers pe cartea brutalității și a muchiilor agresive, dimpotrivă, noul Ferrari Purosangue arată extraordinar de bine pentru această clasă. Chiar dacă unii l-au comparat cu un Ferrari Roma după mai multe shaorma, body-shaming-ul nu mai este acceptat, așa că SUV-ul Ferrari arată bine în pielea lui. Nu știu dacă designerii italieni au așteptat schimbarea liniei de design, dar cred că Purosangue nu arată la fel de bine cu blocurile optice alungite vertical, dacă apărea în era cu 458 Italia. Totul e bine când se termină cu bine, așa că noua linie de design regăsită pe Ferrari Roma sau SF90 arată bine pe Purosangue.

Partea frontală este foarte agresivă. Blocurile optice sunt foarte bine ascunse, se văd doar luminile de zi cu LED. Chiar dacă sub capotă să află un monstru de motor, grila nu este atât de mare pe cât te-ai aștepta, în schimb prizele de aer sunt imense, pe fiecare parte. Întreg aspectul părții frontale este sportiv, tipic mai mult pentru un GT, nu pentru un SUV. La această impresie ajută și aripile mai înălțate față de capotă. Dacă din față, Purosangue poate fi considerat un Ferrari tipic, privit din lateral, totul se schimbă.

Este pentru prima dată când Ferrari construiește o mașină atât de mare, nu cred că este prima cu 4 portiere, dar este prima care are această siluetă. Într-un fel amintind de un GTC4 Lusso, dar și mai mare, noul Purosangue nu are alura pătrățoasă a unui SUV. Plafonul este foarte coborât, luneta este plonjată, iar garda la sol nu este atât de dramatică. Astfel, Purosangue pare mai mult un hatchback sau un fastback, ceea ce nu e neapărat rău. Cumva sunt și alte SUV-uri/crossovere care adoptă această strategie. Un model ce îmi vine în minte este Ford Mustang Mach-e. Numai că Ferrari Purosangue nu are nicio treabă în rest cu crossoverul electric.

Pentru că sub capota imensă, stă celebrul V12 de 6.5 litri, construit ”în casă”. Da, Purosangue va fi un SUV cu motor V12, iar aici am putea să încheiem discuția și să declarăm câștigător detașat în această clasă. Chiar dacă concurenții săi vor fi mai rapizi, mai puternici sau mai brutali, niciunul nu va câștiga la sunet. Iar un V12 Ferrari este cu atât mai special. SUV-ul italienilor produce 725 de cai putere și 716 Nm, fără niciun alt ajutor de la turbine sau de la motoare electrice. Asta înseamnă că se va tura până la un glorios 8250 rotații pe minut. Încă nu sunt informații despre performanțe dinamice, dar mai contează? Oricum nu va fi lent. Nici nu o să-l depășească un 3.0 TDI. Puterea este transmisă printr-o cutie cu dublu ambreiaj către toate cele patru roți, sistemul de tracțiune integrală fiind similar cu cel regăsit în GTC4 Lusso.

Iar ca totul să fie perfect, Ferrari Purosangue mai are un as în mânecă. Interiorul. Habitaclul mai exact este o adevărată experiență, deoarece combină sportivitatea specifică unui Ferrari cu design-ul ceva mai masiv al unui SUV, pentru ca toți cei patru pasageri să se bucure de un Ferrari, nu de un SUV. Cockpit-ul, ceea ce vede șoferul este tipic Ferrari, nici nu mai are rost să dezbat, dar e interesant că designerii și inginerii nu au ales un ecran poziționat central, în mijlocul consolei, așa cum fac 99% dintre producători, ci în schimb, informațiile sunt afișate în instrumentarul de bord și pe ecranul din fața pasagerului. Locurile din spate vor fi și mai accesibile deoarece portierele spate au deschidere inversă, în stilul celor de la Rolls Royce. Mi se pare o idee ciudată pe un Ferrari, dar asta ajută la un aspect mai curat al exteriorului.

În ciuda prețului de aproape 400.000 euro, lista de comenzi pentru noul Ferrari Purosangue efectiv a explodat, iar oficialii italieni iau în calcul chiar să oprească comenzile, înaintea începerii producției efective, tocmai pentru a face față cerințelor. Totuși, italienii vor să păstreze Purosangue într-un număr mai limitat, pentru a-i crește exclusivitatea, așa că nu vor să depășească 20% din volumul de vânzări. Abia aștept să-l văd live, dar mai ales să-l aud.