Porsche Cayenne Facelift – Test Drive

Porsche Cayenne Facelift – Evoluție controversată

Probabil că titlul acestui articol te-ar putea duce puțin în eroare, pentru că o evoluție este în esență ceva natural, care își urmează un curs firesc, iar controversa apare când acea evoluție nu se mai întâmplă așa cum te-ai aștepta. Ei bine, din punctul meu de vedere, exact așa am privit noul Porsche Cayenne Facelift, în testul pe care l-am făcut anul trecut. Mă așteptam la mici schimbări estetice, așa cum eram obișnuiți deja cu modele Porsche, iar la interior să văd câteva îmbunătățiri tehnologice. La urma urmei, acesta este considerat un facelift, nu un model complet nou. Numai că modificările prezente pe Cayenne, le-am văzut și pe Porsche Panamera, iar aceasta este considerată o generație nouă. Am văzut inclusiv niște detalii de la modelul electric Taycan, chiar dacă Cayenne este departe de a fi un SUV electric. Dar haideți să o luăm cu începutul.

Ce putem vedea? La o primă privire a exteriorului, nu sunt foarte multe schimbate. Aceasta este linia Porsche de foarte mulți ani. Indiferent că vorbim de SUV-uri sau chiar și de legendarul 911, fiecare generație nouă sau facelift, este doar o evoluție stilistică. Abia când privești câteva generații în urmă, îți dai seama de fapt cât de schimbat e. În cazul noului Cayenne, doar un ochi ager va observa blocurile optice mai înguste și ceva mai pătrate, o soluție ce nu a fost niciodată pe un Cayenne, chiar dacă mulți fani și-au dorit asta. Tot timpul, farurile au fost ceva mai alungite, iar acum, mi se pare că noul Cayenne arată extrem de bine, așa cum l-am vrut încă de la început. Inclusiv partea frontală este complet redesenată, avem prize de aer mai generoase și, cumva, designerii au reușit să nu îi mai ofere lui Cayenne acea parte frontală ascuțită, ci una mult mai agresivă și mai sportivă, chiar dacă în test avem o versiune ”Base”, pentru că versiunile mai puternice, precum Turbo, au bările și mai agresive. Îmi place foarte mult și noua semnătură luminoasă interioară a blocurilor optice față. Din păcate, în configurația mașinii de test, nuanța exterioară închisă, ascunde foarte mult din detaliile caroseriei.

Pentru că profilul noului Porsche Cayenne este unul foarte frumos, care și-a păstrat forma foarte bine, dar sunt convins că pe o culoare mai deschisă, arată și mai bine. E bine că în configuratorul Porsche, posibilitățile de configurare sunt nelimitate și chiar poți să-ți construiești un Cayenne după bunul plac și care iese și mai mult în evidență. Și e ciudat, pentru că modelul de test are opționale în valoare de aproape 40.000 euro, printre care jantele RS Spyder pe 21 de inch, acele blocuri optice LED Matrix, nuanța Negru Chromite Metalizat și alte câteva detalii de la Porsche Manufaktur. Multe dintre opționale sunt la interior, dar ajungem și la ele.

Continuând cu exteriorul, și ajungând la posterior, de aici îți va fi foarte greu să distingi facelift-ul noului Cayenne. Blocurile optice sau mai bine zis ”blocul” optic este acum ceva mai proeminent, avem un eleron de dimensiuni generoase pentru un SUV, poziționat deasupra lunetei, ce îi oferă mașinii un aspect și mai sportiv, logo-uri negru lucios, acestea fiind o dotare Porsche Manufaktur, iar în partea inferioară, difuzorul de aer este din plastic, ceea ce nu prea se împacă cu restul exteriorului elegant. Îmi place, în schimb, că inclusiv pe versiunea Base, avem ieșiri duble pentru sistemul de evacuare.

Porsche Cayenne este unul dintre cele mai vândute modele ale germanilor și era greu să vină cu design radical schimbat. Pentru cei mai mulți clienți, aceste modificări care sunt de multe ori imperceptibile, sunt exact pe placul lor, iar ca un bonus, fidelizează și clienții actuali, pentru că nu sunt diferențe stilistice atât de mari între generații. În schimb, odată ajunși în habitaclu lucrurile se schimbă.

Dar nu neapărat în bine. Asta o spun pentru puriști. Pentru că noul Cayenne renunță la câteva elemente tradiționale, în favoarea unui layout mai modern. Primul lucru pe care îl vezi când te așezi la volan este lipsa unei acoperitori pentru instrumentarul de bord. Tot mai mulți producători aleg această soluție, care personal nu este deloc pe gustul meu. Instrumentarul de bord acoperit este în sine un detaliu de design, regăsit dealungul istoriei pe modele consacrate, iar renunțarea la el, ne trimite în era minimalismului, care nu se potrivește neapărat pe orice model. O altă mutare de design, dar funcțională este relocarea selectorului transmisiei. Toate modelele Cayenne aveau levierul mare, în mijlocul consolei centrale. Acum acesta și-a făcut loc în spatele volanului, în dreapta, la fel ca la modelul Taycan, dar asta nu e neapărat atât de rău, pentru că este oarecum intuitiv să selectezi de acolo treptele. Tot de la modelul electric Taycan a fost preluat și butonul de pornire. Da, BUTON. A dispărut celebra ”cheie” din stânga volanului, acum pornești un Porsche termic, la o apăsare de buton, nu o rotire de cheie.

Sincer, pentru mine, acea rotire îți oferea o anume experiență, iar apăsarea unui buton să auzi motorul termic te îndepărtează de la senzația că ești într-un Porsche. Să zicem că pe Taycan mai înțeleg, că e un model electric, dar pentru Cayenne trebuiau să păstreze elementele tradiționale. Cam acestea sunt lucrurile care mă deranjează la interiorul noului Porsche Cayenne Facelift, pentru că în rest, acesta este unul dintre cele mai spectaculoase interioare de SUV din segment.

Bordul este dominat de nu mai puțin de 3 ecrane. Avem instrumentarul de bord, ecranul central și unul suplimentar pentru pasagerul dreapta. Ai spune că sunt prea multe, dar fiecare își face treaba foarte bine, îți oferă exact informațiile de care ai nevoie, fără să fie ”prea mult”. Întreg ”desenul” bordului este cât se poate de elegant, dar și sportiv în același timp, avem design nou pentru gurile de ventilație exterioare, iar pe consola centrală avem acum butoane haptice. Nu sunt neapărat touchscreen, pentru că atunci când le apeși primești un feedback în deget, sub acea sticlă. Într-un fel, îi oferă mașinii un aer mult mai tehnologizat, dar îți trebuie un timp de acomodare, pentru că nu este chiar cea mai ergonomică soluție, dar tot e mai bine decât un ecran.

Restul interiorul este absolut superb. Chiar dacă nu pare în poze, vorbim de opțiuni interioare de peste 15.000 euro. Printre acestea pielea în două nuanțe Negru și Bej Mojave, sigla Porsche pe tetiere, volan GT Sport, sistem de sunet Bose, trapa panoramică și acel ecran din fața pasagerului. Da, atunci când intri în configuratorul Porsche, ai posibilitarea să modifici absolut orice. Asta duce prețul un Porsche Cayenne Base la aproape 130.000 euro, dar puțini rivali pot să-l ajungă când vine vorba de dinamică.

De fiecare dată când mă urc la volanul unui Porsche, fie el și SUV, îmi readuc aminte de ce este atât de bun. Poziția la volan este perfectă, și pentru un SUV, efectiv stai mai bine la volanul lui Cayenne decât în multe alte mașini sport. Scaunul culisează foarte mult în jos, volanul îți vine mult spre piept, iar poziția lui aproape verticală, îți oferă o priză excelentă. Toate acestea, îți dau încredere în mașină, așa că poți să tragi cât mai tare pe viraje. Iar aici nu te va dezamăgi.

Chiar dacă vorbim de o versiune Base, adică motorul de 3 litri V6 fără niciun sistem electrificat, produce 353 cai putere, aceștia sunt arhisuficienți pentru masa mașinii și pentru a te simți dinamic în majoritatea situațiilor. Bineînțeles, mi-aș fi dorit să experimentez noul Cayenne S, care a revenit acum la motorizare V8 pentru facelift, unde avem alt sunet, altă livrare a puterii. Dar așa cum am învățat și de la alte modele Porsche, trenul de rulare este doar jumătate din poveste.

Inclusiv motorizările de bază sunt gândite în așa fel încât să îți ofere o experiență sportivă, demnă de numele Porsche. În cazul lui Cayenne, inginerii au păstrat dinamica superioară pe viraje, această mașină având foarte multe sisteme de asistență, dar setările suspensiei pe modurile normale, au dus mașina și într-o zonă, confortabilă, de lux. Nu aș spune că este la același nivel cu un Bentley, nici măcar prețul nu este acolo, dar este foarte confortabil peste denivelări și la rularea relaxată pe drumuri naționale. Bineînțeles, totul se schimbă în modul Sport Plus, transmisia PDK cu 8 rapoarte este deja legendară pentru Porsche, iar cu pachetul Sport Chrono, chiar și Cayenne Base, atinge 100 km/h în doar 5.7 secunde, iar acolo pe viraje, devine unul dintre cele mai sportive SUV-uri făcute vreodată.

În cazul acestui model, nu prea este loc de eroare. Se vinde atât de bine și este acum, după mai bine de 20 un etalon pentru ingineria SUV Porsche, încât orice i-ai face, tot se va simți foarte bine și foarte special. Din punctul meu de vedere, trebuie accesorizat și personalizat, ca să iasă cu adevărat în evidență. Sunt prea mulți care cred că un SUV ar trebui să fie doar negru cu interior negru, dar ați văzut cum arată un Cayenne albastru cu jante aurii și interior roșu?

Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks

Porsche Cayenne Base Facelift oferit pentru test drive de Porsche România