Săptămâna trecută am condus un model Porsche care reprezintă spiritul sportiv al acestei mărci. O mașină cu motor central, proporții perfecte, dimensiuni compacte și o ținută de drum incredibilă. Nu este vorba de mașina din testul de astăzi, dar voiam să spun că un model ultra sportiv de la Porsche încă există și este meritul mașinii din testul de astăzi. În 2019 dacă vorbim de un SUV Porsche, nu mai este niciun tabu, deoarece Cayenne a ajuns la a treia generație, printre care s-au inclus și câteva facelift-uri. Plus avem un ”frate” mai mic, modelul Macan, care face grosul vânzărilor. Și aici am vrut să ajung. Pentru a fi o companie profitabilă și pentru că cererea de SUV-uri de lux a ajuns să fie tot mai mare, chiar și un producător precum Porsche trebuie să ofere SUV-uri. Iar din vânzările lor pot să dezvolte automobilele la care noi visăm. Acele rachete pentru circuit.
Dar un Cayenne trebuie la urma urmei să fie și o mașină bună, demnă de un produs Porsche. Nu ar fi fost suficient dacă era doar un SUV oarecare. Chiar dacă este bazat pe o platformă comună pe care mai regăsim și modele mai scumpe, cum ar fi Bentley Bentayga, dar și mai ieftine precum Volkswagen Touareg, Cayenne este setat în așa fel încât să fie cel mai sportiv, să fie un Porsche adevărat. Le-a reușit nemților și cu această generație? Ei bine da, dar se vede clar că termenul nu mai este dus la extrem.
Câți clienți își vor duce SUV-ul pe circuit? Câți vor să li se miște bagajele pe virajele unui drum de munte? Pentru această generație, Porsche domolește un pic caracterul ultra sportiv pentru unul bazat mai mult pe condus dinamic-luxos. Poate dacă reușeam chiar să-l scot pe un traseu montan, mi-ar fi schimbat părerea, dar așa pentru mers zilnic, cum de fapt va fi folosit un Cayenne, acesta mi s-a părut mult mai confortabil față de generațiile precedente. Dar să o luăm cu începutul.
Prima generație Porsche Cayenne avea un design destul de ciudat. Blocuri optice preluate direct de la sportiva 911, iar lumea nu era obișnuită cu o astfel de caroserie. Apoi, cu fiecare generație și cu fiecare facelift, a fost îmbunătățit puțin câte puțin. În spiritul Porsche, unde schimbările sunt mai degrabă de evoluție, decât de revoluție. Același lucru se întâmplă și în cazul ultimei generații. Doar un ochi avizat poate face diferența între cele două modele. Noul model are blocuri optice ceva mai mari și mai pătrate, semnătura luminăsă cu patru lumini LED este prezentă, iar bara frontală este ceva mai bine definită, cu prize de aer mai generoase. Din profil abia dacă sunt diferențe față de generația trecută. Probabil cea mai importantă schimbare de design exterior o vedem în spate, acolo unde blocurile optice au acum efect 3D și sunt unite de o bandă luminoasă, dar care nu preia rolul de al treilea stop de frână. Acest artificiu de design este la modă acum, iar Porsche Cayenne se inspiră foarte mult de la ”fratele” Panamera, la design-ul posterior.
Nimeni nu s-a plâns de interioarele modelor Porsche. Erau excepționale din punct de vedere calitativ, aveau un design ce îmbină tradiționalul cu modernul și se simțeau solide. Mai ales pentru modelele mari precum Cayenne sau Panamera. Dar germanii știu ce să ofere pentru a vinde. Pentru spectacol. Planșa de bord renunță la butoanele fizice, iar în locul lor sunt ecrane cu lumini ce se aprind când vrei să apeși o comadă. Arată foarte spectaculos, dar nu sunt chiar cele mai ușor de folosit. În lumina zilei soarele se reflectă din acea sticlă, iar noaptea sunt stinse și trebuie să te obișnuiești cu poziționarea lor. Iar pentru că au renunțat la multe butoane fizice, multe comenzi se regăsesc acum în sistemul de infotainment. Acesta este foarte bun, cu o grafică incredibilă, mai ales pe harta navigației, dar te trezești că nu găsești multe comenzi care de obicei erau doar un buton ușor de localizat. De exemplu, dacă vrei să oprești sistemul Start/Stop, trebuie să intri în meniul Car, să selectezi un mod de condus, iar acolo ai opțiunea pe fiecare mod dacă vrei să dezactivezi Start/Stop. E nasol dacă ești cu harta navigației sau asculți radio și trebuie să ieși doar pentru a dezactiva o comandă. Sunt convins că totul ține de obișnuiță, dar poate ”era mai bine înainte”.
Noul Porsche Cayenne este foarte tehnologizat, orice ai spune. Acel ecran din mijlocul bordului este superb, răspunde excelent la orice apăsare, iar pentru a avea o diagonală mai mare, au trebuit repoziționate aeratoarele. Nu este neapărat un lucru rău, totul fiind acum mai fluid, iar aerul nu te deranjează în modul Auto. În spatele volanului avem un instrumentar de bord cu două ecrane, de o parte și alta a turmetrului. Acesta a rămas în continuare analog, fiind o tradiție Porsche. Tot de tradiție ține și modul în care pornești motorul. Cu toate că mașina vine cu un sistem de Keyless Go, tot trebuie să rotești de o ”cheița” care rămâne tot timpul în stânga volanului. Încă o dată, ține de obișnuiță. Sunt convins că mulți cumpărători ai noului Porsche Cayenne au avut o generație precendentă sau un alt model, iar pentru aceștia totul pare normal. În schimb aceștia vor aprecia scaunele care oferă un confort incredibil. Iar asta poate fi cu dus și întors.
Dintotdeauna Porsche Cayenne a vrut să fie cel mai sportiv și cel mai dinamic SUV din clasă. Și i-a reușit ani la rând. Dar după un timp, lumea a început să-l cumpere datorită logo-ului. Sportivitatea nu mai era primordială. Cayenne nu este un caz singular, același lucru este și în cazul unui BMW X5, celălalt SUV dinamic din clasă. Iar pentru a le oferi clienților ceea ce vor, Porsche Cayenne s-a domolit. A păstrat tot ce era mai bun, dar acum este mai mult pe partea confortului. Este o plăcere să rulezi într-un Cayenne. Ai o poziție înaltă, o direcție foarte bună, atât pentru oraș, cât și pe viraje strânse, niște scaune confortabile și un motor de bază cât se poate de competent. Mai există și excese, atunci când vorbim de modelul Cayenne Turbo, ce atinge 100 km/h în 3.9 secunde, dar motorul de bază este un respectabil V6 de 340 cai putere și 450 Nm, ce propulsează mașina până la 100 km/h în 6.2 secunde.
Cu această generație, Porsche renunță la motorizările diesel, cu toate că acestea făceau volumul de vânzări. O fi datorită ultimelor reglementări guvernamentale sau poate chiar de la scandalul Dieselgate, cine știe, dar acest motor V6 pe benzină își face treaba excelent, fără nicio pretenție. Consumul nu este de diesel, deoarece cilindreea este relativ mare, iar Cayenne este o mașină grea. Tocmai din acest motiv, accelerările nu se simt cele mai brutale, trebuie să turezi mașina pentru a obține performanță. Chiar și la plecările de pe loc nu ai acea ”lovitură” în spătarul scaunului. Atunci mi-am dat seama că un Cayenne cu motorul V6 de 3 litri, este un SUV confortabil, datorită suspensie pneumatice, dar nu este unul de performanță, așa cum s-a vrut un Cayenne. Mergând relaxat, oriunde am avut treabă în ziua respectivă, am găsit un automobil extrem de competent. Nu degeaba vezi atâtea pe străzile din România. Dacă vrei un pachet complet, de imagine, confort, putere, Cayenne este unul dintre cele mai bune reprezentante ale acestui segment.
Totuși, am ieșit în afara orașului, ca să-i incerc și modurile sport. Pe viraje direcția lui Cayenne se întărește și îți oferă un feedback foarte bun prin volan. Mașina se înclină, dar totul este în limite și în siguranță. Într-un Porsche, chiar și un SUV, ai o poziție la volan foarte bună, comparabilă cu cea a unei berline. Deci Cayenne îți dă încredere să mergi sportiv. Așa cum spuneam mai sus, motorul pare un pic cam lent pentru această caroserie, iar cutia de viteze oricât de rapidă ar fi, ține motorul într-o turație mai joasă și mai confortabilă, decât să fie agresivă.
Porsche Cayenne a rămas la fel, chiar dacă din anumite privințe este destul de diferit. Este în continuare același SUV foarte capabil, ce oferă o imagine extrem de premium, dar care acum renunță la motorizările diesel, iar în versiune de bază devine mult mai confortabil și domol. Sunt convins că mulți vor aprecia această schimbare, mai ales că acum un Cayenne a devenit un automobil de zi cu zi, chiar și într-un oraș mare, unde nu ai nevoie de direcție grea pentru viraje rapide, nici de un V8 sub capotă, când te deplasezi cu 30 km/h. În schimb, ai nevoie de scaune confortabile, cu ventilație, tehnologie ultra modernă la bord, dar și de un motor silențios, nu trăncănitul unui diesel. Tot ce vă cer este să-l luați pe negru :)
Porsche Cayenne oferit pentru test drive de Porsche Brand Romania, prin Porsche Pipera
Folosim cookie-uri ca sa stim cand ne accesati site-ul, modul in care interactionati cu noi, sa va imbogatim experienta ca utilizator si sa customizam relatia dvs. cu site-ul nostru.
Pentru a afla mai multe, faceti click pe sectiunile. De asemenea, puteti schimba setarile si preferintele dvs. Atentie insa, blocarea unor tipuri de cookie-uri poate afecta experienta dvs pe site-ul nostru si serviciile pe care vi le putem oferi.
Cookie-urile functionale
Aceste cookie-uri sunt necesare pentru a vă oferi serviciile disponibile pe site-ul nostru și pentru a utiliza unele dintre funtionalitatile de baza ale site-ului.
Deoarece aceste cookie-uri sunt strict necesare pentru livrarea site-ului, nu le puteți refuza fără să influențeze funcționarea site-ului nostru. Puteți să le blocați sau să le ștergeți modificând setările browserului și blocând toate cookie-urile de pe acest site web.
Cookie-urile Google Analytics
Aceste cookie-uri colecteaza informatii care se utilizeaza individual sau agregat pentru a ne ajuta sa intelegem modul in care site-ul nostru este utilizat sau cat de eficiente sunt campaniile noastre de marketing, ajutandu-ne sa personalizam site-ul pentru a va imbunatati experienta. Dacă nu doriți să colectam date despre vizitele dvs pe site-ul nostru, puteți dezactiva urmărirea în browser-ul dvs. aici:
Alte cookie-uri externe
De asemenea, folosim diferite servicii externe cum ar fi Google Webfonts, Google Maps și furnizorii externi de video (YouTube sau Vimeo). Având în vedere că acești furnizori pot colecta date personale precum adresa IP, vă permitem să le blocați aici. Rețineți că acest lucru ar putea reduce semnificativ funcționalitatea și aspectul site-ului nostru. Modificările vor avea efect după ce reîncărcați pagina.