Pipeta de oraş

Tehnologia hybrid împarte pasionaţii de automobile în două categorii cât se poate de diferite. Pe de o parte sunt cei care le blamează că strică experienţa condusului, iar ceilalţi care le adoră pentru silenţiozitate şi eficienţă. Oricât încerci să nu îţi placă hybridele, ele fac parte din următorul val auto. În aproape fiecare clasă găsim un hybrid. Dacă pentru clasele superioare această tehnologie este folosită pentru a oferi mai multă putere motoarelor pe benzină, în clasa mini ea este folosită pentru a oferi consum redus. Mulţi cred că folosirea a două motoare care funcţionează în paralel este costisitoare, din simplul motiv că această tehnologie se regăseşte pe automobile scumpe, dar Toyota, liderul în segmentul hybridelor, propune o alternativă care nu depăşeşte 20.000 de euro.

securedownload (2)

Este pentru prima dată când în clasa automobilelor de oraş găsim un hybrid. Probabil cel mai bun segment pentru astfel de tehnologie. Cel mai ieftin automobil hybrid este acum Toyota Yaris hybrid.

Toyota Yaris este cu noi din 1999, iar modelul pe care îl testăm astăzi este cea de-a treia generaţie. Modelul Yaris a trecut prin unele schimbări ale designului, astăzi devenind cât se poate de matur. A lăsat partea funky şi jucăuşă sorei mai mici Aygo. Clienţilor care aleg varianta hybrid li se pregăteşte un model ceva mai diferit decât un Yaris pe benzină sau diesel. În primul rând Yaris hybrid se distinge de restul gamei prin folosirea tehnologie LED pentru luminile de zi şi pentru stopurile spate. Apoi logo-ul de pe capotă şi portbagaj are contur albastru, specific modelelor hybrid Toyota, aspect ce arată foarte bine dacă optezi pentru culoarea albă a caroseriei. A treia generaţie Yaris vine cu un design destul de agresiv pentru bara frontală, pare cumva o gură nervoasă, ciudat pentru o maşină ecologică, dar arată bine. Partea superioară a grilei este acoperită pentru o mai mare aerodinamică. Îmi place foarte mult şi designul lateral al Yaris-ului, cu linii drepte şi bine definite, iar în variantă hybridă este echipată cu jante de aliaj. Cum spuneam, stopurile sunt dotate cu tehnologie LED care formează o linie oarecum verticală, iar când acestea sunt stinse, blocurile optice sunt aproape albe, ceea ce oferă un aspect futurist micuţei citadine.

securedownload

Locul unde Yaris revine cu picioarele pe pământ este interiorul. Dar şi aici, varianta hybrid are unele accente specifice. O grămadă de inserţii şi elemente albastre găsim la interior. De la cusăturile de pe volan şi tapiţerie, până la acele indicatoarelor de bord şi chiar levierul cutiei de viteză. Interiorul unui Yaris este un loc plăcut pentru o maşină de oraş, este suficient de spaţios şi aerisit, fără a compromite designul. În partea de sus a consolei regăsim ecranul de 6,1 inch a sistemului Toyota Touch, iar comenzile climatizării sunt ergonomic poziţionate. La fel şi materialele care acoperă bordul sunt de calitate bună. Chiar dacă sunt făcute să reziste folosirii intense. Am apreciat volanul teşit în partea de jos, dar şi pentru faptul că avea o grosime şi o dimensiune perfectă. Având în vedere că mă aflam într-o maşină de oraş, poziţia la volan nu era una foarte sportivă. Scaunul nu se lasă suficient în jos, iar volanul nu se poate trage mult spre piept. Dar nici nu e nevoie. Cum stai într-un Yaris, ai vizibilitate perfectă asupra drumului, pe călătorii scurte, la parcări este o joacă, la fel şi atunci când vrei să te strecori prin trafic. Atunci Yaris hybrid capătă sens.

Micuţa niponă a fost gândită cu un singur scop: să ofere mobilitate crescută în oraş, totul la un consum cât se poate de mic. Dar aceeaşi caroserie mică o găsim şi la motorizările pe benzină sau diesel. Cu ce e mai bun un hybrid, în condiţiile unui preţ de achiziţie mai mare? Aici vorbim de experţi. Toyota a comercializat pentru 6 milioane de modele hybrid până acum, este tăticul modelului Prius, o maşină adulată, dar şi hulită de mulţi. Pentru scopul în care a fost gândită, nu văd o altă variantă mai bună. Poate doar Yaris hybrid. Probabil ideea de a pune două motoare de o maşină de clasă mini nu era cea mai bună, din cauza greutăţii bateriilor, dar soluţia găsită de Toyota este cu adevărat împresionantă. S-a folosit acelaşi motor şi tehnologie pe care le avem într-un Prius, dar totul la scară redusă. Astfel tot sistemul hybrid cântăreşte doar 201 kg. În plus este doar cu 50 de kg mai greu decât un Yaris pe benzină. O altă găselniţă interesantă este poziţionarea bateriilor sub bancheta spate. Astfel nu este compromis spaţiul din portbagaj. Acum că am descâlcit tehnologia impresionantă dintr-o maşinuţă de oraş, este timpul să vedem în practică cum se descurcă.

securedownload (5) securedownload (7) securedownload (9)

Motorul pe benzină are cilindreea de 1,5 litri şi produce 75 de cai putere. Împreună cu motorul electric dezvoltă 100 de cai putere şi toată puterea este transmisă roţilor faţă. 100 de cai putere pare o valoare interesantă pe o astfel de caroserie, dar modul în care este transmisă pe asfalt nu este cel mai fericit. Yaris hybrid porneşte de la buton în linişte completă. Doar martorul READY din bord anunţă că maşina e gata de plecare. Având în vedere că acesta este un hybrid, cutia de viteze este automată. Ridic piciorul de pe frână şi maşina înaintează fără să se audă vreun  zgomot. Este o senzaţie ciudată, dar foarte interesantă. Pentru modelul hybrid s-a renunţat la turometru, în locul acestuia găsim cele trei moduri în care este folosit sistemul hybrid charge, eco şi power. Acestea acţionează oarecum ca un turometru, atunci când treci în modul power se porneşte motorul pe benzină. Momentul este imperceptibil, doar un zgomot mai puternic de sub capotă trădează prezenţa motorului termic. Maşina accelerează liniar şi fără bruscări, dar este mult penalizată de cutia CVT. Acesta dispune de o singură treaptă de viteză şi necesită o acomodare în utilizare, pentru că se turează până la o anumită valoare pentru a oferi tot potenţialul motorului. Atunci când ridici piciorul de pe acceleraţie se trece automat în modul full electric, iar bateriile încep să se reîncarce. Ştii asta pentru că pe display-ul de pe consola centrală îţi apar toate informaţiile sistemului hybrid în timp real. Fiecare frânare este folosită pentru a reîncărca bateriile. Se poate merge în mod full electric prin apăsarea butonului EV, care este amplasat sub frâna de mână, dar în mod electric, Yaris parcurge doar 2 kilometri. Totuşi este suficient pentru traficul urban.

securedownload (3)

Fiind un automobil gândit special pentru oraş, Yaris hybrid nu se vrea sportivă. Chiar deloc. Acceleraţia până la 100 de km/h se face în 11,5 secunde, dar se simte mult mai lent. Nici reprizele nu sunt impresionante. Dar cum spuneam, totul este taxat de cutia CVT. De la 70 km/h apăs “în fund” pedala de acceleraţie, motorul strigă tot mai tare, cutia ţine o turaţie înaltă, dar viteza de-abia creşte. Nu ştiu dacă se putea monta o cutie manuală pe un hybrid, dar cred că făcea treabă mult mai bună. În schimb, ţinuta de drum este foarte confortabilă, maşina se simte foarte închegată, dar nu rigidă, iar virajele se pot aborda mai puternic, maşina fiind foarte stabilă. Asta în cazul în care ajungeţi la o viteză pe care să o simţiţi. Dar eu sunt genul care trage de maşini, am stricat vreo 3 până acum, iar Yaris hybrid a reuşit să mă calmeze. Atâta timp cât nu ieşi din zona oraşului te va răsplăti cu mai mulţi mai în buzunar, dar şi cu un calm şi o linişte cum nu mai găseşti în această clasă. Yaris hybrid este printre singurele automobile care consumă mai puţin în oraş decât în afara acestuia. Fiecare oprire la semafor, se face complet electric, deci nu consumă deloc, cutia automată este confortabilă, dacă nu este folosită sportiv, iar reprezentantul Toyota Timişoara mi-a arătat că se poate scoate un consum de 2,9 litri/100 km în mediul urban. Bineînţeles cu o viteză medie de 35 km/h. Dar cine are o viteză medie mai mare în oraş? Să ridice mâna!

securedownload (1)

Toyota Yaris hybrid ne arată încă o dată cât de bună poate fi o maşină gândită cu un singur scop. Nu putem spune că tehnologia hybrid mai este la început, dar încă nu este atât de acceptată de toată lumea. Fapt pentru care atunci când îţi achiziţionezi un hybrid Toyota, intri într-o familie verde, care aduce o mulţime de avantaje. Pentru că o poţi folosi complet electric în centrul oraşului, eşti scutit de taxa de parcare, cel puţin în Timişoara, nu se plăteşte taxă de poluare, iar bateriile sunt proiectate să reziste cât maşina, deci nu trebuie să-ţi faci griji pentru costuri importante. La un consum record în traficul urban, Yaris hibrid îţi scoate din buzunar doar vreo 9 lei pe zi.

Vrem, nu vrem hybridele câştigă tot mai mult teren pe piaţa auto mondială, dar şi în România. Se foloseşte acestă tehnologie până şi la cele mai importante curse auto. Exemplul cel mai bun este cursa de 24 de ore de la Le Mans unde Audi domină de vreo 10 ani folosindu-se de acestă tehnologie. Toyota cu ale sale hybride au dominat jumătate din cursa din acest an, ieşind într-un final pe locul al treilea. Cele mai importante hypercaruri precum Porsche, McLaren sau Ferrari LaFerrari folosesc tehnologia hybrid. Dar acolo preţurile se apropie sau depăşesc 1 milion de euro, iar acum noi, muritorii de rând putem avea aceeaşi tehnologie la un preţ începând de la 16.000 de euro. Sincer cel mai bun mod în care se poate folosi această tehnologie este pentru automobilele de oraş. Iar nimeni nu o face mai bine decât Toyota Yaris hybrid.

securedownload (2)