Peugeot 508 Facelift – Test Drive
Peugeot 508 Facelift – Modernism tradițional
Acum când toată atenția publicului se îndreaptă spre SUV-uri și crossovere, dar și pe găsirea de noi și noi nișe, mai există o caroserie care atrage acei câțiva puțini pasionați. E vorba de modelele sedan. Acestea sunt pe cale de dispariție, pentru că toată lumea vrea o caroserie înaltă, în ciuda beneficiilor pe care le aduce una joasă. Francezii de la Peugeot au în schimb, de toate pentru toți și produc în continuare cu succes, modele în toate clasele. De la mașini de oraș, crossovere, SUV-uri, inclusiv break-uri, dar cu Peugeot 508 și sedan-uri. Din punctul meu de vedere, aceasta este unul dintre cele mai frumoase din segment și printre primele care au adoptat linia plafonului mai coborâtă, asemănătoare cu un coupe cu patru portiere.
Cu toate acestea, Peugeot 508 se află undeva la granița dintre modernism și tradițional, pentru că aici vorbim de o versiune facelift, care vine cu schimbări mai mult estetice, chiar dacă avem câteva modificări și la interior. Mi-am dorit de mult să conduc această nouă versiune, pentru că îmi place foarte mult cum se conduce. Mai mult decât design-ul exterior, care pe modelul pre-facelift, începea să-și arate puțin vârsta. Totuși, dacă e să-l comparăm cu alți rivali din clasă, Peugeot 508 arată chiar proaspăt, motiv pentru care facelift-ul nu îl schimbă prea tare, ci doar îl împrospătează.
Acest model l-am condus undeva la sfârșitul verii și a fost mașina de test pe care am condus-o cel mai mult vara aceasta, parcurgând aproape 2000 de km de la un capăt la altul al țării. Așa că pot să zic că mi-am făcut o părere atât subiectivă, cât mai ales obiectivă despre acest model și despre noutățile pe care le aduce facelift-ul.
Am plecat din București cu destinația Brașov, acolo unde Manițiu Răzvan Photoworks mă aștepta pentru o sesiune foto, într-o pădurice care își arăta deja primele culori de toamnă. Totuși, drumul din București spre Brașov, poate fi parcurs pe mai multe căi. Am decis să plec pe ruta Pitești-Câmpulung-Bran-Brașov, pentru că în urmă cu ceva timp am mai ajuns cu câteva mașini aici, iar serpentinele de pe culoarul Rucăr-Bran sunt ideale pentru comportamentul dinamic a lui 508. Dar acest sedan nu te surprinde doar pe viraje, pentru că la viteze de autostradă, am descoperit o mașină foarte confortabilă, care se ”întinde”, și care îți oferă un consum mai mult decât rezonabil, dacă vrei să faci călătorii lungi.
Pentru acest facelift, avem mai multe motorizări electrificate, inclusiv Plug-in Hybrid cu puteri de până la 360 cai putere, dar în test am avut clasicul 1.5 BlueHDi cu 130 de cai putere. Ai putea spune că mașina pare sub-motorizată, dar nu este deloc așa. Cei 300 Nm împing mașina suficient de tare, încât să nu ai nicio emoție pe depășiri. Doar în zona superioară de turație, simți că ar mai trebui ceva putere, dar fiind un diesel conectat la o transmisie cu 8 rapoarte, tot timpul vei fi în plaja optimă de turație. Pe autostradă, Peugeot 508 facelift mi-a consumat doar 6 l/100 km, asta în condițiile în care ești atent cu accelerația, acest motor de cilindree mică, poate să îți ofere aproape 1000 km de autonomie. Este o adevărată plăcere să mergi la drum lung cu Peugeot 508.
Dar apoi ajungi la serpentine. Acele viraje strânse pe care trebuie să le abordezi pe o trasă cât mai exactă. Aici intervine volanul și poziția la volan în Peugeot 508. Pot să spun că deja ne-am obișnuit cu acest layout în modelele Peugeot și abia după mai mulți kilometri îți dai seama că devine natural. Stai foarte jos în scaunul șoferului, aproape că împingi pedalele, iar volanul de diametru mic, te face să te simți ca într-un joc pe calculator. Cel mai interesant e faptul că demultiplicarea direcției este foarte mică, așa că nu trebuie să faci manevre largi, ci e suficient să rotești jumătate de tură, pentru a lua un viraj de 90 de grade. Din acest punct de vedere, aproape toate modele Peugeot au o direcție incredibil de comunicativă. Poți să pui botul mașinii exact acolo unde vrei, iar în cazul lui 508, pentru că vorbim de un sedan cu centrul de greutate coborât, nici nu ai un comportament subvirator.
De fapt, cei 130 de cai putere, nu prea îți pun probleme de subvirare, indiferent că accelerezi în mijlocul virajului, cu volanul rotit. În schimb, puterea mai mică, înseamnă că o poți folosi toată. Selectezi modul Sport al trenului de rulare și atunci direcția se întărește și mai tare, dar cel mai important, răspunsul accelerației este mai rapid, iar transmisia lasă ca motorul să se tureze mai tare. Bineînțeles că aș fi vrut să experimentez și un Peugeot 508 PSE cu 360 CP și tracțiune integrală, dar acest diesel de 1.5 litri e arhisuficient pentru toate situațiile cotidiene, iar pe termen lung, s-ar putea să îți dorești un consum mai mic, nu neapărat o accelerare rapidă până la 100 km/h.
Viraj după viraj, urcam tot mai sus pe culoarul Rucăr-Bran, trecând de Câmpulung și ajungând undeva la 1600 metri altitudine. Aici a fost locul ideal pentru o pauză. După distracție pe serpentine, am stat și am admirat peisajul pe care tocmai l-am lăsat în spate. Mai aveam puțin și ajungeam la Brașov, dar pe drumul național traficul e destul de aglomerat, ca să te poți distra în vreun fel.
Când am parcat mașina pentru poze, am avut ocazia să o admir și eu interior și exterior. Pentru acest facelift, designerii au venit cu o nouă parte frontală, cu blocuri optice mai înguste, dar cu niște lumini de zi și mai proeminente. Acestea se întind vertical spre bara frontală și se aseamănă cu colții unui leu. Dar probabil cea mai importantă schimbare este la nivelul grilei. Aceasta este acum mult mai mare, pe toată lățimea mașinii și cumva se ”pierde” și se unește cu blocurile optice. Este un artificiu de design cu totul special, pe care îl vedem acum pe mai toate modelele Peugeot. Pentru că avem o versiune GT, partea inferioară a bării frontale este mai agresivă și mai sportivă, cu elemente parcă preluate de la mașini de competiție.
Din lateral, Peugeot 508 facelift nu aduce schimbări semnificative, doar design-ul jantelor este diferit, pentru că acest sedan are în continuare o formă inconfundabilă, cu o linie a plafonului foarte plonjată și o lunetă care se deschide împreună cu capacul portbagajului. Deci, chiar dacă eu îi spun sedan, 508 este de fapt un hatchback în trei volume. Nici la posterior nu s-a ”umblat” prea mult, avem doar o nouă semnătură luminoasă în interiorul blocurilor optice.
În schimb odată urcat la volan, îți dai seama de ce Peugeot 508 este la granița dintre modelele mai vechi Peugeot și cele mai noi. Pentru că planșa de bord este acum mult mai bine integrată cu ecranul sistemului de infotainment, dar și pentru că s-a renunțat la levierul transmisiei. Acum avem un mic buton de pe care acționezi treptele de rulare. Chiar dacă Peugeot 508 are un instrumentar de bord complet digital, comenzile pentru pilotul automat sunt în continuare pe o manetă în spatele volanului. Personal, mi-au plăcut scaunele acestei versiuni GT, care oferă o susținere laterală excelentă, dar au și un design interesant, cusături contrastante, dar și materiale foarte bune în restul cabinei. Doar spațiul pe bancheta din spate este ceva mai limitat, mai ales la nivelul capului, dar acestea sunt sacrificiile pe care le faci pentru a avea o caroserie atât de frumoasă.
Peugeot 508 facelift a fost cerut de mulți dintre voi, deci se pare că mai sunt în continuare fani modele sedan, iar spre surprinderea mea, această mașină întoarce multe capete pe stradă sau în trafic, în ciuda nuanței exterioare. La o privire mai atentă, acest Selenium Grey este chiar special și are diferite intensități în funcție de cum se așează lumina. A fost o sesiune foto relativ scurtă, pentru că pe mine mă așteptau alți 400 de km la volanul lui 508, din Brașov până la Timișoara.
Cumva spre înserat, aglomerația specifică începea să se risipească, iar drumul se deschidea tot mai mult în fața mea. Nu mă grăbeam, ci voiam să mă bucur de această mașină. Motivul pentru care am parcurs atâția kilometri, a fost participarea la încă o etapă din Campionatul de Automobilism și Karting Timiș, acolo unde mă aștepta alt Peugeot. De fapt, cu această ocazie, Peugeot-ul 508 a făcut cunoștință cu celelalte mașini din garajul meu și cumva s-a completat la perfecție, pentru că pe lângă hatchback-ul de competiție, decapotabila 307CC și Jeep-ul mare, o caroserie sedan este exact ceea ce îmi lipsește. Să vină oare al treilea Peugeot în garajul meu?
După etapa din Campionatul de Automobilism, a doua zi, duminica, a fost timpul să mă întorc la București. Sincer aveam un mic regret, cum nu prea am la alte mașini de test, dar cu Peugeot 508 facelift, deja parcusesem peste 1000 km și am legat câteva sentimente. Întoarcerea în București, chiar dacă a fost duminică, a fost cât se poate de relaxată. Fără viteze excesive, fără trasee dinamice, am folosit Peugeot 508 ca un mijloc de transport. Și chiar și așa, m-a impresionat. M-am mulat perfect cu mașina, în niciun moment nu m-am simțit obosit la volanul ei, iar să traversezi țara ai nevoie doar de jumătate de rezervor. Nu știu ce mi-aș fi putut dori mai mult în acel moment.
Nu știu cât timp vom mai vedea caroserii sedan din partea Peugeot. 508 este ultimul. Poate în viitor va fii ”mâncat” de alte crossovere sau SUV-uri. E interesant că 508 poate fi oferit și în caroserie break, SW cum e denumirea francezilor, iar acel model pare chiar mai cool, dar și mai rar. Eu zic să ne bucurăm cât mai putem de aceste mașini. În ciuda puterii ceva mai mici a acestui 1.5 BlueHDi, Peugeot 508 îți oferă exact acele satisfacții pe care le vrei de la mașina personală. Mașina pe care dai banii din buzunarul tău.
Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks
Mulțumiri speciale Peugeot România