MG4 Electric – Test drive

MG4 Electric – Curent accesibil

În ziua de astăzi se vorbește foarte mult de prețul kilowatt-ului de curent, de plafonarea prețului pentru anumiți utilizatori, de reducerea subvenției Rabla Plus, dar și de trecerea completă spre automobile full-electrice. Unii cumpărători și viitor clienți sunt oarecum îngrijorați despre ceea ce va urma, dar în același timp sunt alții care primesc cu brațele deschise o astfel de abordare. Discuția despre automobilele electrice este interminabilă, nu cred că mi-ar ajunge un articol întreg doar despre asta, pentru că taberele sunt bine împărțite și fiecare vine cu argumentele sale. Totuși, din punct de vedere obiectiv, voi discuta pe larg, cea mai nouă propunere în segmentul automobilelor electrice, care vine din îndepărtatul Est.

Cu un nume oarecum cunoscut de mulți dintre europeni, MG, dar cu un patron nou, compania de stat chinezească SAIC, MG4 Electric este unul dintre cele mai ieftine modele full-electric de pe piața din România. Dar chinezii l-au plasat cum nu se poate mai bine în clasă, deoarece este mult mai mare și mai performant decât electricul autohton, Dacia Spring, dar simțitor mai ieftin decât concurența directă, adică modele franceze și germane. Dar MG4 Electric mai are un as în mânecă, pe lângă prețul de achiziție relativ mic, dar despre care voi vorbi puțin mai jos, la impresii de condus.

Și dacă tot am menționat prețul, trebuie să spun că MG4 cu setul de baterii de 51 kWh, în echipare Explore, costă în România 31.400 euro. Până anul trecut, asta însemna că cel care voia un MG4 Electric, trebuia să scoată din buzunar, doar 20.000 euro, iar din 2024, aproximativ 25.000 euro. Pentru un hatchback full-electric, cu 170 de cai putere, tracțiune pe puntea spate și multe dotări la interior. Din punctul meu de vedere, acesta este segmentul în care producătorii ar trebui să investească cel mai mult. Dacă tot suntem obligați să trecem la electrificare, măcar oferă-mi un hatchback accesibil, fără briz-briz-uri, la prețuri cu 7 cifre. Din multe puncte de vedere, un astfel de model are mai mult sens decât unul cu motor termic. Dacă MG4 ar fi avut un motor de 1.3 litri, să zicem, vreo 110 cai putere, o transmisie proastă, din start nu puteam vorbi de un concurent prea eficient, în schimb, cu un tren de rulare electric, MG4 devine chiar un model de luat în seamă pentru viitoarea mașină. Sau mai bine zis, pentru a doua mașină din garaj.

Proporțiile lui MG4 sunt perfect încadrate pentru tot ce ai nevoie. Nici prea mare, nici prea mic. Îmi place foarte mult cum arată partea frontală, mulți asemănând-o chiar cu un Lamborghini. Design-ul nu este neapărat ”chinezesc” așa cum am văzut la alte modele venite din China, ci vine cu blocuri optice foarte agresive, încruntate, care oferă iluminare full-LED, sigla companiei, de mari dimensiuni, tronează în centru, iar în partea inferioară avem un splitter din plastic, care arată foarte sportiv.

Profilul este de hatchback, nu de crossover, așa cum sunt marea majoritate a concurenților, chiar dacă în partea inferioară avem niște protecții din plastic negru. MG4 se aseamănă mai mult cu un Volkswagen ID.3 din punct de vedere al proporțiilor, cu mențiunea că MG4 este mai coborât, deoarece setul de baterii măsoară doar 11 cm în înălțime, fiind cel mai subțire din segment. Asta îi oferă mașinii și o poziție foarte bună la volan, dar și spațiu decent pe locurile din spate. Revenid la profil. Linia plafonului coboară ușor spre lunetă, iar pentru că stâlpul C este de culoare neagră, plafonul pare că plutește. MG4 este echipat cu jante pe 17 inch și cu niște capace aerodinamice, jantele clasice având alt design. Această soluție am regăsit-o inclusiv pe modele de top, precum Mercedes Benz EQE.

Probabil că unghiul cel mai ”decent” e la posterior, chiar dacă și aici se întâmplă unele lucruri interesante, unde imaginația designerilor a fost lăsată liberă. De exemplu, plafonul se continuă într-un fel de eleron, dar și capacul portbagajului are un desen alungit, ca de eleron. Blocurile optice sunt full LED, dar nu sunt unite de o bandă luminoasă, așa cum e la absolut toate celelalte modele din clasă, ci MG4 are lumini suplimentare deasupra blocurilor optice. Arată foarte interesant mai ales noaptea. Totul se termină cu un difuzor de mari dimensiuni în partea inferioară, cu toate că acesta nu este funcțional.

Design-ul general a lui MG4 Electric este gândit pentru a atrage. Dar în același timp, nici să epateze atât de mult încât să divizeze clienții. Toate părerile și reacțiile primite în trafic au fost pozitive. Unii mă întrebau ce marcă e, alții cât costă, iar cei mai mulți doar zâmbeau pozitiv când treceam cu mașina prin trafic. Probabil era și datorită nuanței exterioare, de un portocaliu intens?

În ciuda prețului foarte competitiv, interiorul lui MG4 Electric are absolut toate dotările și dispune de confortul necesar pentru utilizarea de zi cu zi. De exemplu, poți prin aplicația de smartphone MG, să deschizi mașina, să presetezi o temperatură sau alte funcții, iar odată ajuns în habitaclu e suficient doar să apeși pedala de frână și mașina e pornită. Nu există un buton de start/stop, doar rotești selectorul transmisiei în treapta D, și pleci la drum. E o soluție destul de rar regăsită în segment, dar atât de confortabil de folosit.

Design-ul bordul merge pe tema minimalismului, cu linii clare, drepte, avem doar un ecran în spatele volanului, pe care sunt afișate informațiile de condus, de la autonomie, viteză de deplasare, inclusiv procentajul frânării regenerative, dar și funcțiile MG Pilot. Acest sistem preia funcțiile pentru păstrarea benzii, cruise control adaptiv, dar și modul ”one pedal drive”, atât de folositor în traficul urban, unde nu mai e nevoie să apeși pedala de frână, când te oprești la semafor. Pentru traficul urban, MG4 Electric este ideal. De fapt, îmi e greu să mă gândesc la o mașina mai eficientă și mai distractivă, în care să te deplasezi pe străduțe, să te strecori printre mașini și să găsești un loc de parcare.

Revenind la bord, vedem ecranul central, care nu are o diagonală foarte mare, dar este bine proporționat și care funcționează relativ repede la comenzi. Totul se întâmplă touch screen, inclusiv comenzile pentru climatizare. În partea inferioară avem niște butoane pentru shortcut, dar ai nevoie de un timp de obișnuință, să găsești fiecare funcție. Tot de pe acest ecran poți să selectezi modurile de condus, dar pe spițele volanului, ai două butoane cu formă de steluță, care pot fi configurate. De exemplu, aici au fost mutate modurile de condus, așa că e mult mai ușor să treci prin Eco, Normal, Sport, Individual și Snow. Volanul este de asemenea foarte mișto. Are o priză excelentă, foarte sportivă, fiind teșit atât în partea inferioară, cât și în cea superioară. Într-un fel îți oferă un feeling de mașină sport. Împreună cu scaunele poziționate foarte jos, e o plăcere să conduci un MG4 Electric.

Bineînțeles, nu e totul lapte și miere în MG4. Sunt unele lucruri care justifică prețul mic, dar nu neapărat lucruri de care nu te poți lipsi. De exemplu, MG4 nu oferă scaune îmbrăcate în piele. Stofa nu pare de cea mai bună calitate, dar se simte destul de confortabilă. Apoi, funcția Apple CarPlay are nevoie de un cablu de conectare, nu este Bluetooth, dar măcar îți încarcă telefonul în tot acest timp. Iar în ultimul rând, aceste prime modele MG4 aduse în România nu beneficiază de pompă de căldură, astfel habitaclul se încălzește ceva mai greu și afectează autonomia totală. Nu foarte mult, undeva la 10%, dar suficient încât să aștepți pentru modelele ce vin anul acesta.

Iar acum e momentul să discutăm de asul din mâneca lui MG4 Electric. Și anume trenul de rulare și feeling-ul la volan. În testul oferit de MG Motor Oradea, am avut un model cu setul de baterii de 51 kWh, care dezvoltă 170 de cai putere și oferă o autonomie declarată de peste 300 de km. MG4 Electric poate avea baterii și de 64 sau 77 kWh, inclusiv o versiune de 77 kWh Long Range, cu puteri între 204 și 245 cai putere, și peste 450 km autonomie maximă. Nu știu dacă va ajunge și în România, dar pe alte piețe se comercializează un MG4 XPower, cu două motoare electrice, tracțiune integrală și 435 de cai putere, care poate accelera până la 100 km/h în doar 3.8 secunde. Cu toate acestea, pentru mine contează mai mult versiunea de bază, pentru că îți oferă suficientă putere, dar și autonomie.

În test am obținut aproximativ 250 de km între încărcări, ceea ce înseamnă aproape 5 zile de mers prin oraș, făcând naveta între serviciu și acasă. Cei 170 de cai putere se simt suficienți, mai ales că fiind electric, ai acel cuplu instant. Orice plecare de la semafor, orice depășire, orice schimbare de bandă este realizată foarte rapid, iar setările direcției sunt atât de bine făcute, încât volanul se simte suficient de greu, oferă mult feedback și poți să pui botul mașinii oriunde vrei. Faptul că are tracțiune pe puntea spate, îi oferă mașinii și un caracter mai sportiv, ceva mai supravirator și oricât ai accelera pe viraje, nu ai tendința subviratorie.

MG4 Electric se simte mai sportiv decât multe alte mașini, considerate deja sportive, iar dintre rivalii săi, este cu siguranță cel mai dinamic. Probabil toate aceste lucruri au fost gândite bine de inginerii chinezi, atunci când au dezvoltat această platformă nouă. În viitor, vor mai apărea modele MG electrice, inclusiv unul mai mic, dar și SUV-uri și sedan-uri, iar dacă se vor conduce la fel, cel puțin fanii condusului le vor aprecia. Centrul de greutate coborât, poziția la volan, design-ul volanului și faptul că mașina e fâșneață și vrea tot timpul să ruleze sportiv, pe mine m-a convins.

Da, nu este un model perfect. Probabil dacă ar fi, nu ar mai costa atât. Dar strategia de intrare pe piața din Europa a lui MG este binevenită. Mașini accesibile, indiferent de motorizare. Sunt unele mașini care se pretează mai bine ca fiind electrice. MG4 e una dintre ele. Sunt convins că vom vedea multe MG4 Electric  pe străzi, chiar și pe la companiile de ride-sharing, dar e păcat să nu faceți un test drive, doar să vedeți, cum se simte o mașină electrică, care îți dă un feeling sportiv, clasic. Curentul nu a fost mai accesibil.

MG4 Electric Excite oferit pentru test drive de MG Motor Oradea