Hyundai Kona – Test Drive

Hyundai Kona – Continuare

Niciodată nu mi-a fost mai ușor să scriu despre un model nou. Când toți producătorii vin cu revoluții de design și tehnologie atunci când prezintă o nouă generație, Hyundai Kona merge pe rețeta câștigătoare, cea consolidată în timp de modelul precedent. Multă lume ar spune că mașina din imagini este doar un facelift al generației precedente, dar asta înseamnă un design original, care își păstrează caracterul. Chiar dacă aproape toate elementele sunt noi, în continuare îl recunoști ca fiind un Kona. Apropo de denumire, Hyundai este cunoscut că folosește nume de destinații turistice pentru modelele sale. Astfel, Kona se referă la o regiune din Hawai și se aliniază cu alte modele precum Santa Fe, Tucson, sau Veracruz.

Pentru un ochi neavizat, e destul de greu să distingi noua generație, pentru că în esență a păstrat același design original, dar controversat pe alocuri, cu partea inferioară acoperită de plastic negru și partea frontală cu blocuri optice duble. În schimb, pentru fani, noua generație este mai futuristă, mai modernă și cumva, mai matură. Lumini de zi sunt formate acum dintr-o singură bandă LED ce se întinde pe toată lățimea mașinii, dar aceasta este lumintată în întregime, doar atunci când mașina este staționată, deoarece în mers, acea bandă este întreruptă, pentru a crea două lumini distincte, ca două faruri. Cu toate acestea, blocurile optice pentru fazele de mers sunt poziționate ceva mai jos, împinse mult spre laterale și integrate foarte bine în restul design-lui. La o primă vedere, îți e greu să le distingi, dar asta e trăsătura specifică modelelor Hyundai Kona. Cred că modelul corean a fost printre primele automobile ce au adoptat acest stil de design, iar acum majoritatea producătorilor lansează mașini cu faruri despărțite.

Trecând mai departe la design-ul părții frontale, observăm o asemănăre mai mare cu vechiul Hyundai Kona Electric, deoarece nu mai avem o grilă bine definită. Acest lucru este din cauză că noua generație Kona a fost gândită în principal ca model electric, iar mai apoi să fie oferit și cu motorizări termice. Totuși, partea inferioară este dominată de o priză de aer, fără niciun fel de plasă de protecție, iar pe laterale sunt două triunghiuri de culoare contrastantă.

Privit din lateral, este foarte greu să îți dai seama că noua generație este cu 15 cm mai lungă, deoarece ies prea tare în evidență acele aripi de plastic și diametrul mult prea mic al jantelor. În test am avut o versiune de echipare de mijloc, dar Hyundai Kona poate fi echipat și cu jante de 20 de inch. Forma profilului a rămas în continuare foarte asemănătoare, cu toate că există câteva muchii care intră puternic în portierele laterale. Și la posterior, s-a mers pe același stil evolutiv. Avem în continuare blocuri optice separate, dar cel mai bine iese în evidență banda luminoasă roșie. Întreg design-ul este bine gândit, are continuiatate față-spate, dar la urma urmei, acesta ține de părerea subiectivă a fiecăruia.

Dacă la exterior lucrurile merg pe continuitate față de generație precedentă, designerii și inginerii propun un interior mult mai apropiat de modelele actuale din gama Hyundai. Kona pare mult mai tehnologizat, mai modern, cu un instrumentar de bord format din două ecrane neacoperite, în stilul fratelui electric Ioniq 5 și o planșă de bord cu suficiente butoane, pentru cei care sunt împotriva noilor tendințe, cu touchscreen. E foarte ușor de utilizat toate funcțiile pe care le oferă noul Kona, deoarece butoanele pentru climatizare sunt în partea de jos, bine grupate, ai butoane pentru shortcut imediat sub ecranul central, iar pe lângă levierul schimbătorului de viteze ai alte butoane pentru funcțiile de conducere. De mult nu am mai testat un automobil nou de test, care să aibă o transmisie manuală. Dar cum spuneam, aceasta este o echipare de mijloc, de aceea, nici nu avem tapițerie de piele pe scaune, iar unele plastice, mai ales pe panourile portierelor, par o idee prea dure. Asamblarea este bună, robustă, dar aș fi preferat mai multă atenție la materialele folosite la interior. E păcat, deoarece există multă tehnologie, acele ecrane sunt foarte configurabile, oferă o grafică excelentă, dar nu prea se ”pupă” cu plasticele din restul interiorului.

Poziția la volan este decentă, suficient de înaltă, încât să te facă să te simți într-un crossover, dar suficient de joasă, încât să îți ofere un acces ușor. Scaunele nu oferă prea multă susținere laterală, iar asta afectează confortul la deplasare. Dacă încerci să iei un viraj prea brusc, simți cum spatele nu îți mai este susținut în scaun și e o senzație neplăcută. Măcar volanul are un design nou, ceva mai sportiv, dar așa cum am văzut și la Ioniq 5, nu mai avem sigla producătorului în mijloc. Dacă la versiunile electrice Ioniq 5 sau Ioniq 6, avem în volan niște lumini de atenționare, în Kona, acestea au doar rol decorativ.

Hyundai Kona luptă într-un segment foarte aglomerat, nu mai există producător care să nu ofere un SUV compact în gamă. Mi se pare că în funcție de dotări, Kona poate rivaliza și cu Dacia și cu Mercedes Benz. Ca să iasă în evidență și ca să fie atrăgătoare unui public mai larg, Hyundai Kona este oferit cu o sumedenie de trenuri de rulare. Avem doar motoare termice, dar și hybride, inclusiv o versiune full electrică. Pentru acest test și pentru că Hyundai Kona tocmai s-a lansat, am ”prins” versiunea entry-level, cu motor termic de 1.0 litri turbo, ce produce 120 de cai putere. Este cea mai accesibilă versiune, dar și implicit, cea mai puțin potentă. Conectat la o transmisie manuală cu 6 rapoarte, acest motor nu iese cu nimic în evidență, nu are caracter, ci este pur și simplu un mijloc de deplasare a caroseriei. Sincer, nici nu mă așteptam la vreun performer și nici rivalii nu vin cu propuneri mai interesante. Sprintul până la 100 km/h se realizează în 11.8 secunde, ceea ce e foarte lent pentru standardele de astăzi, dar cu acest motor faci mai mult deplasări scurte și în mediul urban, unde este mai mult decât decent. Oricum stai bară la bară în majoritatea timpului. Din acest punct de vedere, nici nu mă deranjează că este cu transmisie manuală, deoarece ambreiajul este foarte ușor, timoneria precisă și prefer oricând o astfel de cutie, dacă automata nu este bună.

În condiții de test, cu mai multe accelerări și în mare parte în traficul din oraș, am obținut un consum de 9.4 l/100 km. Mai mult decât m-am așteptat, dar mașina era foarte nouă, iar cu timpul, vom vedea un consum mai scăzut. E interesant că Hyundai Kona poate fi folosit în mai multe situații. Fiind un crossover cu garda la sol ceva mai mare, nu ai treabă cu gropile, bordurile și denivelările, poți liniștit să mergi cu mașina în vacanță, pentru că este spațiu suficient pentru pasageri și bagaje, dar totuși, dimensiunile exterioare îl face perfect pentru o mașină de oraș. Direcție ușoară, manevrabilitate superioară, te poți strecura rapid prin trafic și îți găsești repede loc de parcare.

Odată cu timpul și cu preferințele clienților, cele mai vândute versiuni ale lui Kona vor fi cele hybrid, care oferă 141 de cai putere, dar pentru mine, cea mai bună versiune va rămâne cea electrică. Sunt anumite mașini ce nu strălucesc pe partea de motorizări, iar atunci, dacă devine electrică, se schimbă complet. Același lucru l-am spus și despre KIA e-Niro, ”fratele” lui Kona. Avantajul cel mai mare a lui Kona cu motor termic de 1 litru, este prețul de achiziție. Bineînțeles, este cea mai ieftină versiune, care oferă toată tehnologia de la bord și spațiul interior, dar fără să fie performant dinamic. Nu sunt mulți clienți care își doresc sportivitate de la un Hyundai Kona, așa că la urma urmei, totul depinde de modul în care vei utiliza mașina.

Noua generație Hyundai Kona continuă succesul primului model. Nici mai mult, nici mai puțin. Nu s-a încercat revoluționarea modelului sau a numelui. Oferă în continuare toate tipurile de motorizări, același design original, ce a a atras clienții, dar îmbunătățește acolo unde s-a cerut. Mai multă tehnologie, mai mult spațiu, mai modern.

Hyundai Kona oferit pentru test drive de Hyundai Carbenta Oradea