DS 4 – Test Drive

DS4 – Maturitate confuză

De când Grupul Stellantis a decis separarea Citroen de sub-brandul DS, acesta a devenit încet încet o marcă cu identitate puternică, care poate experimenta atât pe partea de design, cât și pe partea de calitate. Este considerat un brand premium, care rivalizează cu modele germane, dar nu numai și chiar dacă uneori modelele DS pot părea confuze pentru unii clienți, portofoliul francezilor crește frumos de fiecare dată. Ultimul venit în gamă, este DS4, care nu mai are absolut nicio treabă cu ceea ce știam noi despre Citroen DS4. Dacă vechiul model era un C4 cu niște accesorii, noul model vrea să devină un lider al segmentului, dar vine cu un design atât de original, încât nici nu știu în ce segment vrea să concureze.

E bine totuși că în 2022 sunt atât de multe modele și segmente de nișă, încât noul DS4 poate liniștit să-și găsească câte un rival. Privit din perspectiva design-ului, noul model poate fi considerat un hatchback. Dar este un hatchback cu design agresiv, angular, original, nu cum sunt considerate hatch-urile banale de oraș. Dar în același timp, plafonul plonjat spre lunetă ne duce cu gândul chiar și la un coupe cu patru portiere. Peste toate acestea, proporțiile, garda la sol și jantele de diametru generos, trădează și un caracter de crossover. Numai că spre deosebire de restul SUV-urilor și crossoverelor compacte, noul DS4 nu are pasajele roților înconjurate de plastic negru, care să-i ofere un aspect robust, ci mai degrabă oferă un design foarte elegant, pretabil pentru o ieșire la ateneu, nu la iarbă verde.

Noul DS4 poate fi recunoscut cu ușurință în trafic ca fiind un produs DS, asta datorită blocurilor optice foarte originale și anume farurile propriu zise înguste, agresive, unite cu luminile de zi ce se alungesc mult spre partea inferioară a bării frontale. Cumva amintesc de un model Peugeot, dar nu poate fi confundat cu unul. Grila noului DS4 este de asemenea de mari dimensiuni, dar are o grafică foarte interesantă, specifică modelelor premium. Mai sunt și alte elemente și artificii de design în partea din față, dar toate menite să-i ofere mașinii acel aspect de lux.

Pentru mine, unghiul cel mai bun rămâne profilul. DS4 arată absolut genial. Parcă designerii nu au folosit metalul când au creat ”cutele” din portiere, ci o bucată de hârtie. Pentru mine, aceste artificii de design subtile sunt de mare efect. Cum spuneam, îmi place foarte mult și linia generală a profilului, cu plafonul arcuit și linia geamurilor ce se îngustează spre posterior. Bineînțeles, la acest aspect proporțiile sunt totul. Roțile foarte mari sunt bine proporționate cu restul caroseriei, iar pentru că sunt împinse spre extremități, mașina pare mai mare și mai elegantă.

Se vede clar că noul DS4 a fost desenat ”cap-coadă”, iar în lumea design-ului auto, acesta este un mare plus. Partea din spate urmează foarte frumos ceea ce se întâmplă în față și anume că blocurile optice sunt de asemenea înguste, dar oferă o grafică interioară extrem de interesantă, aproape că stopurile pot fi considerate niște bijuterii. Inclusic logo-ul companiei, foarte minimalist se potrivește cu muchiile mașinii. Totul se termină cu ieșirile sistemului de evacuare, perfect integrate în partea inferioară a bării. Noul DS4 este un exemplu de design auto, indiferent că vorbim de hatchback-uri, de SUV-uri, de modele premium sau nu.

Dar senzația de premium este cea mai evidentă, atunci când pășești în habitaclu. Se știe faptul că Grupul Stellantis folosește aceeași platformă tehnică pe mai multe modele, și, cumva, mă așteptam ca în interiorul lui DS4 să mă simt ca într-un Opel sau Peugeot, dar dimpotrivă, design-ul este atât de original, încât chiar te simți ca într-un automobil din gama premium. În primul rând, scaunele sunt foarte frumoase. Sunt îmbrăcate în piele fină și au un design premium pentru cusături. Odată așezat la volan te afunzi în ele, iar toate comenzile sunt gândite să fie exclusiviste pentru DS4. De la butoanele geamurilor până la cele de shortcut pentru sistemul de infotainment, totul este personalizat. Asta scade puțin din ergonomia interiorului, iar cineva care nu e obișnuit cu marca, va avea nevoie de un timp de acomodare. În versiunea de test, denumită ”Rivoli”, DS4 are interiorul îmbrăcat în totalitate în piele Nappa de nuanță maro Brun Criollo, iar accentele argintii amintesc de o brățară de ceas. Inclusiv ventilația este controlată foarte original de la niște butoane de pe bord.

În scaunul șoferului stai ceva mai sus decât într-un hatchback clasic, dar nu ai o poziție de SUV. Chiar dacă este construit pe platforma fraților Peugeot 308 sau Opel Astra, DS4 pare mai spațios, mai lat. Cu toate acestea, pasagerii locurilor din spate au parte de un spațiu ceva mai limitat, mai ales la cap, dar acesta este sacrificiul design-ului exterior. În DS4 ai parte de dotări de lux, cum ar fi scaunele cu masaj, un display touchscreen de pe care poți accesa diferite comenzi din sistemul de infotainment, dar și un head-up display color, de dimensiui generoase. După câteva zile cu noul DS4 pot să spun, fără exagerare, că sentimentul premium este accentuat și oricând poate rivaliza modele de la Mercedes Benz sau BMW.

Totuși, confuzia acestui model vine tocmai din originalitatea cu care este prezentat. Pentru a oferi acest design exterior, jantele mari, de 20 de inch, răpesc mult din sentimentul de confort la rulare. Chiar și setarea suspensiilor nu este cea mai bună, așa că dacă suprafața de rulare nu este perfectă, vei simți absolut orice denivelare. Mașina inclusiv scutură puțin de fiecare dată când treci peste gropi, iar liniile de tramvai sau denivelările bruște sunt o mare problemă. Asta se datorează în special jantelor, dar nu știu dacă mi-aș configura un DS4 fără jantele mari. Sunt compromisuri peste tot. Depinde ce vrei de la DS4 tău și unde îl utilizezi. Pe autostradă și la drum lung este o plăcere, mai ales că sub capotă ai un motor de 1.6 PureTech ce produce 225 de cai putere și 300 Nm. Sunt valori suficiente încât mașina să nu pară lentă, dar în același timp, accelerația până la 100 km/h în 7.9 secunde, nu îl pune tocmai într-un segment de hot-hatch. Direcția este relativ vagă, mai mult potrivită traficului urban, nu pentru serpentine. De mult mi-am dorit să văd cum se simte un crossover ”lăsat”, dar DS4 reușește să fie un ”compromis”. Nu este la fel de dinamic ca un 308 pe care este bazat, dar nici la fel de confortabil ca un Citroen, de exemplu.

DS4 este mai mult o mașină de imagine, care folosește cele mai bune materiale, tehnologie de top, dar nu este o mașină de utilizare zilnică, în sensul în care un hatchback este folosit să tragi de el prin oraș. Poate fi oricând o mașină cu care ai merge într-o locație selectă, pentru că parcat printre alte mașini, va ieși în evidență. Din acest motiv, cred că o viitoare versiune complet electrică va avea mai mult sens. Pentru că liniștea specifică unei electrice va ajuta și mai mult la sentimentul premium. Deocamdată, în versiunea cu motor pe benzină, consumul mediu de aproximativ 9 l/100 km mi se pare cam exagerat, fără să îți ofere senzații sportive. Cel mai mult am apreciat ideea din spatele acestui DS4. O mașină extrem de originală, care vrea să ”fure” clienți din mai multe segmente de caroserie, iar pentru ceea ce a fost gândit, un automobil de lux în care să te simți bine, care să-ți ofere o imagine inedită, DS4 reușește să fie exact asta.

DS4 Rivoli 1.6 PureTech 225 EAT8 oferit pentru test drive de DS Automobile România

Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks