Citroen C5 AirCross – Test Drive
Covorul plutitor
Francezii de la Citroen au fost dintotdeauna inovatori. De-alungul timpului au patentat diferite sisteme, multe în premieră, ce au ușurat ”munca” șoferului, dar mai ales confortul pasagerilor. Dacă stau bine să mă gândesc, cele între mărci franceze, Peugeot și Citroen au existat o mulțime de asemănări, dar și deosebiri cât se poate de consistente. Dacă Peugeot a fost considerat la un moment dat, francezul mai sportiv, mai dinamic, ce a apărut în diferite competiții sportive, Citroen a mizat mai mult pe cartea confortului. Numai că acest confort venea pe diferite caroserii, în special cele sedan. Vârful de gamă de acum câțiva ani, modelul C6, a fost considerat la nivelul germanilor premium în materie de confort al rulării. Chiar și mult mai ieftinul C5 a fost și este extrem de confortabil, chiar și pentru un model aflat acum pe piața second-hand. Numai că așa cum am spus în nenumărate rânduri, piața se schimbă, iar clienții optează tot mai mult pentru SUV-uri compacte. Acestea fac volumul vânzărilor, așa că francezii nu puteau să continue cu sedan-uri învechite. Așa a apărut gama AirCross. Aproape fiecare model din ultima generație de Citroen-uri a primit și o variantă AirCross, ceea ce înseamnă o gardă la sol mai înaltă, un design mai robust, dar fără să fie neapărat un offroader.
C5 AirCross este oarecum vârful de gamă al actualei generații de modele Citroen. Nu știu dacă va mai exista un sedan sub numele C5, dar C5 AirCross este fratele mai cunoscutelor Peugeot 3008 și Opel Crossland X, venit odată cu parteneriatul PSA. Și sincer îmi place ce a făcut grupul PSA cu fiecare model. Dacă SUV-ul Opel este cel ”de buget”, iar 3008 este mai mult pe partea sportivă, mai ales ca design, C5 AirCross a rămas fidel tradiției Citroen și este cel mai confortabil și relaxat dintre cei ”frați”. Țin minte acum 4 ani, la Salonul Auto de la Frankfurt când am văzut conceptul lui C5 AirCross și mi s-a părut la vremea respectivă unul dintre cele mai frumoase SUV-uri de până atunci. Speram totuși ca Citroen să ofere o variantă de serie, dar pe o caroserie dintr-o clasă superioară. Mi se părea că design-ul robust al conceptului se potrivea mai bine pe un SUV mare, nu pe unul compact. Totuși, văzându-l live, mă bucur că au rămas fideli conceptului, iar C5 AirCross arată foarte bine, subiectiv vorbind, mai bine decât ”frații” săi.
Francezii știau că în marea de SUV-uri compacte disponibile acum pe piață trebuiau să iasă în evidență, iar pe lângă design-ul tipic ultimelor modele, clienții își pot personaliza foarte mult mașina lor. Chiar și varianta de test de la Citroen Timișoara, vine într-o combinație foarte frumoasă. Culoarea argintie contrastează frumos cu detaliile caroseriei. Partea frontală, pot spune că este cea mai frumoasă, și mult mai potrivită decât la celelalte modele Citroen. Blocurile optice sunt separate, fazele de semnalizare, iar bara frontală este foarte agresivă în partea inferioară, cu acele ”prize” de aer. Profilul noului C5 nu mai are nicio legătură cu vechea generație, tocmai pentru că cerințele clienților s-au schimbat. Totuși, preluând elementele conceptului cât mai fidel, C5 AirCross este foarte bine proporționat. În partea de jos a portierelor avem celebrele ”Airbumps”, dar parcă mai discrete decât la prima generație C4 Cactus, iar linia geamurilor se ”întoarce” în dreptul stâlpului al treilea. C5 AirCross vine cu jante foarte mari pentru această clasă, de 19 inch, dar care completează look-ul robust. Posteriorul ar putea fi considerat destul de banal în combinație cu restul caroseriei, designerii francezi fiind mai rezervați. Totuși, per total, Citroen C5 AirCross este unul dintre cele mai frumoase SUV-uri compacte, depășind chiar și concurenți mult mai titrați.
Același lucru l-aș putea spune și despre interior. Unde clasa franțuzească se combină cu elemente high-tech. Avem un aer chic atât datorită design-ului, dar mai ales a atmosferei. Planșa de bord este de asemenea robustă, dar potrivită pentru o astfel de mașină. Ecranul sistemului de infotainment este poziționat sus în raza vizuală, fiind flancat de 4 guri de ventilație. Materialele folosite sunt bune la prima vedere, avem combinașii de plastic lucios, dar și butoane touch screen, iar levierul schimbătorului de viteze este piesa centrală. Design-ul amintește de maneta unui avion sau elicopter, fiind orientat spre față, dar acționarea lui este cât se poate de naturală. Citroen C5 AirCross folosește un instrumentar de bord complet digital, așa cum se pretează în anul 2019, fiind foarte configurabil. Îmi place foarte mult că viteza este arătată pe un format ce amintește de vechile modele Citroen. Pentru cei ne obișnuiți cu comenzile modelelor franțuzești, va fi ceva mai greu să găsești diferite comenzi uzuale.
Pe lângă design-ul chic, plăcut, Citroen plusează cu niște scaune ce amintesc de fotoliile dintr-un salon. Acestea au șezutul extrem de moale, sunt late și au perne ce se mulează pe coloană, fiind astfel cele mai ergonomice din clasă. Totuși, asta înseamnă că oricât de confortabil stai în trafic, în momentul în care duci mașina pe un drum virajat, începi să nu îți mai găsești locul în scaun, fiind aruncat în stânga și în dreapta. Chiar și la frânare, ai tendința să mergi în față. Cel mai bine ar fi să mergi cât mai relaxat cu un C5 AirCross, dar asta vom afla puțin mai jos în articol.
Când am citit prima dată fișa tehnică a modelului de test, am rămas impresionat. Varianta de top are sub capota masivă, un motor pe benzină cu turbină, ce produce 181 de cai putere, dintr-o cilindree de doar 1.6 litri. Cuplul este mic, dar tipic pentru un motor pe benzină, dar doar 250 Nm. Citroen C5 AirCross fiind un SUV compact, are o greutate de sub 1.5 tone, așa că accelerația până la 100 km/h se realizează în 8.2 secunde. Cel puțin așa scrie în fișa tehnică. În realitate, din spatele volanului, aceste cifre par mult umflate. La prima accelerație mai puternică, mașina nu se simte sprintenă, din contră urcă greu în turație, iar cutia automată cu 8 trepte este extrem de lentă. Apeși accelerația, după un timp, sunetul motorului începe să-și facă prezența în habitaclu într-un mod neplăcut, iar după alte câteva secunde, auzi cum treapta se schimbă. Este exact definiția nesportivității. Oarecum mă așteptam, din moment ce Citroen nu mizează deloc pe dinamică, dar așa aș fi optat pentru o motorizare cu mai puțini cai putere sau chiar un diesel. Dacă tot nu ne interesează timpii de accelerație. Poate mai nasol decât urcările în treaptă sunt retrogradările. Dacă ești pe un drum virajat și trebuie să accelerezi puternic la ieșirea din viraj, cutia se pierde și rămâi fără putere. Dar poate toate acestea nu ar conta, dacă mașina ar sta cât de cât pe viraje.
Vedeți voi, Citroen promovează noul C5 AirCross ca având cel mai performant sistem de suspensie. Acesta folosește telescoape cu absorbție hidraulică progresivă, ceea ce înseamnă că sunt foarte moi, dar la trecerea peste denivelări nu mai ai ”țopăitul” specific unul telescop convențional. În teorie, dar și în practică, C5 AirCross este foarte confortabil. Împreună cu scaunele cu șezut extrem de moale, nu simți nicio groapă, nicio denivelare în spătarul scaunului. Aceste suspensii, după ce absorb lovitura inițială a unei gropi, mențin mașina cât mai stabilă, cât mai dreaptă, ceea ce îi oferă un sentiment premium.
Numai că toate acestea vin la un cost. Dinamica are mult de suferit. Dacă tragi tare de volan pe viraje, mașina se înclină foarte mult pe fiecare roată, iar ruliul este extrem de pronunțat. Au fost momente în care am crezut că ies de pe banda de rulare, chiar dacă viteza de deplasare era comparabilă cu celelalte mașini din trafic. M-am trezit chiar că frânez pentru a reduce viteza, pentru a-mi oferi o oarecare siguranță în spatele volanului. În plus, nici direcția nu ajută. Este atât de ușoară, indiferent de viteza de deplasare, încât nu știi niciodată unde se află roțile față. Asta înseamnă că nu poți plasa botul mașinii pe o trasă aleasă, așa că vei corecta constant direcția, iar din cauza ruliului, a răspunsului slab al cutiei, dar și puterii motorului, Citroen C5 AirCross este cel mai puțin dinamic model pe care l-am condus anul acesta.
Și oarecum este păcat, deoarece design-ul, tehnologiile, personalizările sunt potrivite pentru un public tânăr, dar unul care se așteaptă la un comportament ceva mai plăcut. Mi s-a părut că SUV-ul Citroen C5 AirCross este pretabil doar pentru traficul din oraș, unde dinamica nu mai contează sau dacă ai o vârstă și te-ai săturat de condus.