Citroen C4 – Test Drive

Citroen C4 – Francezul nonconformist

Francezii și hatchback-ul. O poveste de dragoste de lungă durată, care în timp a devenit un fel de etalon pentru citadine. Peste tot, pe străzile din Paris, vei vedea mașini cu ”portbagajul ascuns” pentru o mai bună mobilitate urbană, dar cu suficient spațiu interior pentru toate cumpărăturile. Citroen în special, a avut câte un hatchback în aproape orice segment, iar cu fiecare generație, deveneau din ce în ce mai funky, mai nonconformiste. N-aș putea spune că C4 a avut o viață prea lungă, deoarece acest nume a apărut abia în 2004, ca înlocuitor pentru Xsara. În timp numele C4 a fost asociat ba cu Picasso, ba cu Aircross sau Cactus. În funcție de preferințele clienților, acest hatchback s-a conformat. Odată cu ultima generație, prezentată în 2020, Citroen C4 se reschimbă.

Totuși plasat într-un segment competitiv, cel al hatch-urilor, noul Citroen C4 are acum alură de SUV, chiar dacă păstrează încă forme de hatchback. Unii ar spune că această soluție se numește ”crossover”, alții l-au numit chiar ”hatch-over”. Oricum l-ai numi, cu siguranță design-ul iese în evidență, este nonconformist, deci exact în spiritul dintotdeauna al modelelor francezilor. Dar haideți să-l dezbatem.

Privit din față, noul Citroen C4 este foarte distinct. Blocurile optice au dimensiuni generoase, total în antiteză cu trendul actual. Acestea au o semnătură cu 3 LED-uri în interior, iar luminile de zi sunt dispuse în forma literei X. Partea inferioară a bării frontale este din plastic negru, cu elemente ce amintesc de scuturi de protecție, asemeni unui SUV, chiar dacă garda la sol este mai redusă.

Din punctul meu de vedere, profilul este cel mai controversat unghi a noului Citroen C4. Deoarece forma plafonului amintește de cea a unui coupe, acesta se prelungește mult spre posterior și are o linie plonjată. Cu siguranță este singurul astfel de design din segment. E interesant să-l privești din lateral, deoarece întreaga parte inferioară este tipică de SUV, adică cu panouri generoase, rotunjite și cu protecții de plastic negru la aripi și la praguri, dar partea superioară are geamuri relativ mici și înguste. Din nou, design-ul noului C4 este nonconformist. Îmi place că jocul proporțiilor este prezent. Chiar dacă combină mai multe stiluri de design, totul este proporțional, chiar și dimensiunile jantelor.

Totuși, în spate, blocurile optice sunt plasate o idee prea sus, după părerea mea. Acestea amintesc clar de cele frontale, și au muchii agresive pe care sunt iluminate luminile de frână. Posteriorul este dominat de capacul portbagajului, care are o ”ridicătură” ce se vrea a fi un eleron. Din acest motiv, nu a fost nevoie de un ștergător de lunetă. Și aici partea inferioară este acoperită de plastic negru, și se văd ieșirile evacuării. Sunt o idee prea mici și disproporționate, dar așa cum veți citi mai jos, nici nu puteau fi mai mari sau agresive. Per total, aș spune că acesta este cel mai distinct hatchback-SUV-crossover din segment, iar designerii au desenat un automobil original, care se îndepărtează destul de bine de frații de platformă.

Citroen a excelat și la capitolul interioare. De-alungul istoriei multe modele au revoluționat design-ul interior. N-aș putea spune că noul C4 revoluționează cu ceva acest segment, dar are un design interior plăcut, modern, diferit de cel al unui Peugeot sau Opel, modele pe care este bazat. Deasupra bordului vedem un ecran pentru sistemul de infotainment, iar de aici se accesează majoritatea comenzilor. Mie mi s-a părut mult prea simplist, nu neapărat ergonomic în utilizare, dar poate eram deja obișnuit cu cele din alte modele Peugeot. Totuși, e bine măcar că avem comenzile climatizării cu butoane fizice. La drum, te ajută foarte mult să știi că poți învârti de un buton și să-ți fie cald, fără să îți iei ochii de la drum. Spațiile de depozitate sunt multiple, iar în mijlocul consolei avem un loc pentru încarcarea wireless a telefonului.

E interesant că noul Citroen C4 nu a luat design-ul levierului schimbătorului de viteze de la Peugeot, cel alungit spre față, ci mai degrabă seamănă cu cele din grupul VAG. Un mic joystick în mijloc, dar foarte ergonomic, iar lângă acesta avem modurile de condus. Mi-ar fi plăcut ca instrumentarul de bord să fie ceva mai configurabil, mai ales că este digital. În schimb ai câteva informații esențiale despre condus, dar nimic mai mult.

Atunci când te afli la volanul unui Citroen, trebuie să stai confortabil. De fapt aceasta cred că este chintesența unui Citroen. Confortul. Nici noul C4 nu dezamăgește. Scaunele mari, foarte confortabile, te lasă să te afunzi în ele, chiar dacă susținerea laterală nu este prea bună. Nu asta vrea un C4. Tocmai din acest motiv, sub capotă se află un propulsor de doar 1.2 litri, care produce 130 de cai putere. Acesta este arhicunoscut în grupul Stellantis, fiind chiar și premiat în mai multe rânduri. De la interior, acesta este silențios atunci când rulezi în traficul urban, dar devine gălăgios odată ce urci spre zona superioară a turației. Totuși, cuplul intră destul de jos, deci dacă mergi relaxat nu o să fie deranjant. Ca performanțe, cei 260 Nm și 130 cai putere împing cele 1278 kg până la 100 km/h în 10.2 secunde. Pentru ultimele standarde, este un timp destul de lent, dar așa cum spuneam mai sus, în noul Citroen C4 primează confortul nu dinamica.

Așa cum se respectă, sistemul de suspensie este unul progresiv, cu două capsule pentru șocuri în capele telescoapelor. Acestea se comprimă mai eficient, iar pentru că avem o gardă la sol ceva mai ridicată, și cursa suspensiei este mai lungă, deci mai confortabilă. Acest sistem de suspensii progresive au fost dintotdeauna un reper pentru Citroen, în ciuda faptului că această soluție rezultă într-un ruliu mai pronunțat. La limită chiar apare sentimentul de subvirare, iar împreună cu direcția mult prea ușoară, noul C4 nu este foarte distractiv pe viraje. În schimb atunci când treci peste denivelări sau linii de tramvai, niciun șoc nu pătrunde în habitaclu. De fapt, nu doar că e confortabilă, e și silețioasă. De obicei, la alte modele când dai într-o groapă, se aude un sunet puternic de la suspensii, nu și în noul C4. Garda la sol mărită ajută și la accesul în și din mașină. Dacă vorbeam de un hatchback clasic, probabil că unii clienți aveau dificultăți la ieșire, dar acum totul e confortabil. E interesant că transmisia, chiar dacă este setată pentru confort și consum redus, se simte că agață și nu e decisă, mai ales la viteze mici, acolo unde ar trebui să fie utilizat cel mai des noul C4. Dacă alegi să mergi mai tare, vei constata că transmisia este lentă pe retrogradări, deci ar trebui să-ți analizezi din timp depășirile. Acest comportament l-am regăsit și pe modele Peugeot și DS, deci înseamnă că inginerii nu setează în mod deosebit combinația motor-transmisie în funcție de fiecare model.

Este noul Citroen C4 un concurent adevărat în acest segment? Din câte am văzut, noul C4 joacă în mai multe clase, așa că s-ar putea să-și găsească clienți și de SUV și de hatchback. Cu siguranță este cel mai nonconformist dintre frații de concern, dar păstrează spiritul confortabil al înaintașilor săi.

Mulțumiri speciale Vimex Oradea, cel mai nou dealer Citroen din Oradea.