BMW iX1 – Test Drive
BMW iX1 xDrive30 – Electric cu aromă premium
Cine mai ține minte revoluționarul, dar și controversatul BMW i3? Acum mai bine de un deceniu, bavarezii au fost printre pionierii acestui segment, când au prezentat un model destul de ciudat pentru acea vreme, dar era primul model full electric, cu siglă premium. Pe atunci încă nu se știa exact ce vor clienții, așa că BMW i3 avea un design ciudat, dar și o construcție mult prea avansată. Avea monococă din fibră de carbon ranforsată cu plastic, niște jante cu diametru mare, 19 inch, dar o lățime foarte îngustă, un interior unde se folosea lemn de bambus și scaune îmbrăcate cu materiale textile provenite din diferite materiale reciclate. Acum 10 ani, o mașină electrică trebuia să salveze planeta. Nu se făcea niciun compromis, totul trebuia să fie ”verde”. Apoi a venit Tesla și ne-a arătat că o mașină electrică poate să fie doar un gadget, care nu consumă benzină. A fost suficient încât să ne facă să uităm de orice alt model electric, fie el premium sau nu. BMW i3 a rezistat pe piață până în vara lui 2022, dar vânzările nu au fost pe măsura așteptărilor.
Un model electric, cu design ciudat și un preț de producție mult prea mare, efectiv nu mai era atrăgător pentru clienți, dar mai ales pentru companii. Între timp, am văzut că tehnologia bateriilor și a motoarelor electrice a progresat constant, dar în continuare este rezervată pentru modelele de top, care prin definiție sunt scumpe. BMW iX1 a rămas acum ”entry-level” dacă vrei un bavarez electric. În gama constructorului din Munchen mai avem i4, iX3, marele iX sau i7. În afară de iX, toate au corespondent și ca model cu motor convențional, așa că măsura naturală era ca noua generație BMW X1 să aibă și o versiune electrică. Cel mai interesant e că toate modelele micului SAV german sunt construite pe aceeași linie de asamblare, așa că nu e nevoie de o fabrică dedicată pentru iX1. Deja producătorii și-au dat seama că viitorii clienți nu mai vor o mașină electrică care arată complet diferit și mai ales ciudat, iar faptul că sunt propulsate de electricitate să devină doar o versiune de motorizare.
În testul de astăzi, avem un BMW iX1, în versiune xDrive30, care vine cu două motoare electrice, unul pentru fiecare punte, iar, așa cum ne spune și nomenclatura, are tracțiune integrală. Nu este acel sistem 4×4 pentru offroad, ci mai degrabă îți oferă o aderență mai ridicată pe șosea, acolo unde modelele electrice livrează cuplul instant, deci ai nevoie de tracțiune, iar pe viraje funcționează mai bine, pentru că mașinile electrice sunt de obicei mult mai grele. În cazul modelului din test, nu prea putem vorbi de un ”entry-level” pentru că în această echipare costă aproximativ 75.000 euro. Da, e foarte mult pentru un model electric, din clasa compactă. Cu toate acestea, aici vorbim de o versiune de top, cu peste 20.000 euro în opționale, iar din prisma dimensiunilor, noua generație BMW X1, este la fel de mare ca primul BMW X3. Deci, au crescut prețurile, dar și primești mult mai multe.
Din punctul de vedere al design-ului, nu sunt mari diferențe față de un X1 cu motor termic. Asta s-a cerut, asta s-a livrat. Bineînțeles, sunt câteva elemente ce ”îl dau de gol”, cum ar fi accentele albastre din părțile inferioare, jantele cu design special și lipsa unor țevi de eșapament, dar în rest, BMW iX1 este exact ca fratele său care consumă benzină sau motorină. Revenind la prețul final și la ce avem aici, BMW iX1 poartă o siglă premium. Nu avea cum să fie ieftin. În plus, la lansare, iX1 este oferit doar în varianta cu două motoare și un set de baterii de 64 kWh, care produc nu mai puțin de 313 cai putere și un cuplu imens pentru această caroserie 495 Nm. Până nu demult, acestea erau valori rezervate doar modelelor de performanță sau modelelor din clasele mari. Așa că, în cei 75.000 euro, primești ceea ce alții visau doar în alte clase. Vor apărea și versiuni mai ”domesticite” ale lui iX1, chiar luna aceasta a fost prezentată varianta eDrive20, care vine cu un singur motor pe puntea spate, care produce 204 cai putere și care va avea clar un preț mult mai mic.
Totuși, dacă vrei un SUV premium, cu performanțe uluitoare, iX1 este cel mai ieftin. Dacă nu ar fi pentru opționalele mașinii de presă, care ajung chiar la 20.000 euro, putem vorbi tot de o electrică de 313 cai putere, dar care costă 55.000 euro. Cu reducerile de la stat, ajungi chiar la 45.000 euro. Deja sună mult mai bine. Dar pentru că s-a vrut să vedem cu ce se poate dota un BMW iX1, avem o nuanță exterioară de la BMW Individual Frozen, un interior cu piele nouă Vernasca în nuanță Mocha și negru, plus o mulțime de pachete care fac viața mai frumoasă la volan, dar de care mulți ar putea să se lipsească. Personal, îmi plac mașinile cât mai dotate și nu aș renunța la nicio dotare opțională, dar cârligul acționat electric, costă 1000 de euro, jante cu diametru pe 19 inch sunt alte 900 euro, iar trapa panoramică este 1700 euro. Aici depinde de fiecare client cât de bine cântărește ceea ce are nevoie de la o mașină. BMW iX1 poate fi un ”entry-level” foarte scump sau foarte ”smart”.
Acum aș vrea să revin la celălalt aspect al acestui model, unul care nu se prea poate schimba. Anume comportamentul rutier. Atunci când s-a anunțat o versiune electrică cu 313 cai putere, toată lumea s-a gândit la un concurent pentru Tesla Model Y, care știm foarte bine, pune accent în comunicare pe caii putere și pe accelerațiile cu plecare de pe loc. BMW iX1 este un SUV extrem de rapid, cum era și normal, având un timp de accelerare 0-100 km/h de doar 5.7 secunde. Cum spuneam, până nu demult, aceste valori erau rezervate doar pentru modelele de perfomanță. Aici intervine problema mea. BMW iX1 nu are nevoie să fie atât de puternic și atât de rapid. Este un SUV compact care în mare parte va fi folosit prin oraș și care va duce copii la școală, iar pasagerii prin centrele comerciale. Efectiv nu am avut unde să folosesc cei 313 cai putere, iar accelerările mult prea brutale nu se pretează aproape nicăieri. Pentru că vorbim de un SUV electric, masa acestui iX1 este de peste 2 tone, iar cu 4 pasageri plus bagaje se apropie de 2.5 tone, iar asta afectează destul de mult dinamica.
Chiar dacă avem un sistem de tracțiune integrală, pe viraje și mai ales pe frânări, am simțit un comportament subvirator, mașina se simte grea de fiecare dată când virezi mai brusc volanul. Nu îi place să o ”arunci” pe viraje, iar când ieși din viraj și apeși prea tare pedala de accelerație, cuplul instant face să îți ”sară” volanul din mâini, ceea ce din nou, nu e plăcut, când conduci dinamic. Poziția la volan este destul de bună, chiar dacă electricele și mai ales SUV-urile au scaunul poziționat ceva mai sus, eu m-am simțit exact ca în oricare alt BMW X1. Cumva e păcat, deoarece în esență, X1 este un automobil care chiar îți oferă un sentiment premium, spuneam în unul dintre articolele dedicate, că acum nu mai e diferență de calitate între X1 și modelele superioare, dar trenul de rulare al modelului electric, oricât de performant ar fi, nu se potrivește cu caracterul de crossover/SUV a lui X1.
S-ar putea ca versiunea mai ”slabă” eDrive20 să fie exact ceea ce iX1 să aibă nevoie pentru a fi cu adevărat un concurent serios pentru cei ce vor o mașină electrică. E intersant că în versiunea cu două motoare electrice, am avut un consum mai mult decât decent, pentru stilul de condus. 16.3 kWh/100 km este o valoare foarte bună pentru aceste performanțe și care îți oferă o autonomie de peste 400 km. În cazul versiunii eDrive20 autonomia declarată este chiar mai mare, până la 473 km. Și sunt convins că accelerația de 8.2 secunde a versiunii mai slabe, va fi suficientă pentru majoritatea clienților.
Atunci când vorbim de un SUV electric, acesta trebuie să ”atingă” câteva cerințe. În primul rând să fie spațios, că de aceea vrem un SUV. Apoi să aibă o autonomie suficient de mare, că de aia căutăm o electrică. Iar apoi, să fie suficient de confortabil, pentru că prin definiție un SUV este mai ”moale”. Dacă la primele două cerințe, BMW iX1 câștigă, din punctul de vedere al confortului, suspensiile sunt prea rigide, fără a oferi compromisul sportivității. Mașina se simte bine închegată, mai ales pentru un model construit pe aceeași platformă cu cel cu motor termic, dar direcția este mult prea vagă, fără să transmită din sportivitatea specifică bavarezilor.
În cazul lui iX1 xDrive30 diferența o face interiorul și ambianța din habitaclu. Da, este ceva mai sobru, în stilul german, dar calitatea asamblării este la același nivel cu oricare alt rival, chiar și din clase superioare. Instrumentarul de bord și ecranul sistemului de infotainment sunt grupate pe un singur display, care funcționează cu sistemul de operare iDrive 8 și oferă o grafică și o rezoluție impresionantă. Materialele interiorului sunt de asemenea de cea mai bună calitate, fie că vorbim de piele sau metal. Bineînțeles că dispune și de toate sistemele de asistență la condus, printre care am remarcat navigația cu realitate augmentată, care este afișată în instrumentarul de bord. BMW iX1 mai are și o funcție de frânare regenerativă cu mai multe moduri de ”duritate”, iar asta înseamnă că poți să-l conduci doar din pedala de accelerație. Odată ce te obișnuiești cu acest sistem, îți e greu să revii la un sistem convențional.
În concluzie, pentru majoritatea clienților, versiunea xDrive30 poate părea ”prea mult”. Nu vei folosi puterea mare în toate situațiile și când vrei, te vei lovi de comportamentul nespecific unui automobil sport. În schimb, dacă îți configurezi un iX1 corect, după o metodă smart, vei primi un SUV cu puternice valeități premium, consum și autonomie mai mult decât decentă și intri într-o lume pe care BMW a început-o acum mai bine de 10 ani.
Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks
BMW iX1 xDrive30 oferit pentru test drive de BMW România