BMW i4 M50 – Test Drive

BMW i4 M50 – Încleștarea lumilor

Dacă ar fi să ne luăm după denumire, acesta ar trebui să fie un monovolum cu design ciudat, ceva mai mare decât primul BMW i3 pe care-l știm. Dar bavarezii au regândit gama la tendințele actuale, așa că ineditul i3 va ieși din producție, dar numele acestuia va continua sub forma versiunii electrice a Seriei 3. Astfel, BMW i4 începe să aibă sens, deoarece este versiunea electrică a Seriei 4, dar în caroserie GranCoupe. Nu știu încă dacă va exista și o variantă coupe, mai ales că cererea de electrice coupe este aproape inexistentă, așa că pentru moment, acesta este cel mai ”BMW” model electric al bavarezilor. Spun asta deoarece i4 M50 reprezintă încleștarea celor două lumi. Pe de o parte se simte foarte mult ca oricare alt BMW tradițional, până când apeși pedala de accelerație. Atunci primești răspunsul tipic al cuplului instant, adică senzația viitorului. BMW mai are în gamă și alte electrice care nu se simt deloc ca un ”BMW” în stilul clasic, dar despre ele vom vorbi într-un articol viitor.

Pentru moment, ne concentrăm atenția spre i4 M50 care mai vine cu o premieră. Este primul produs electric, dezvoltat de M Performance. Nu este un M electric, dar dacă acest M50 reprezintă doar compromisul până la un M adevărat, nu vreau să știu unde se poate ajunge în această lume nouă a electricelor. Aș vrea să încep în primul rând prin a discuta design-ul, deoarece acesta este fără îndoială unul care stârnește multe reacții, atât bune, cât și mai puțin bune.

În primul rând, partea frontală este preluată de la noul Seria 4, dar care vine cu mici artificii stilistice, suficiente pentru a se diferenția și chiar să fie mai atrăgătoare față de modelul clasic. Grila frontală, controversata, celebra deja grilă verticală este închisă în partea superioară, pentru că i4 nu are un radiator, iar ”diamantele” cromate sunt prezente doar în partea inferioară sub plăcuța de înmatriculare. Tot acolo, designerii au ales să facă o porțiune neagră mai generoasă, așa că oarecum forma grilei se pierde în restul detaliilor. Aceasta este o găselniță extrem de interesantă și poate fi asemănată cu stâlpii portierelor vopsiți în negru, tocmai pentru a oferi un aspect mai dinamic. Odată cu prizele de aer mai bine definite și mai clare, BMW i4 M50 arată mult mai bine din față, în comparație cu Seria 4 Coupe. Blocurile optice sunt identice, iar pentru că vorbim de un produs M Performance, acesta este ”brand-uit” peste tot, inclusiv în grilă, unde nu cred că era necesar neapărat.

Odată ce trecem peste partea frontală extrem de discutată, BMW i4 M50 îți oferă numai lucruri bune. Forma profilului este cât se poate de frumoasă. Tipică pentru un Coupe cu patru portiere, iar marea majoritate a fanilor, dar nu numai consideră Seria 4 GranCoupe una dintre cele mai frumoase caroserii ale bavarezilor. Totuși, cred că soluția caroseriei GranCoupe pe un model electric are la bază și practicalitatea. Dacă pe de o parte, BMW i4 câștigă clar într-un comparativ de frumusețe cu Tesla Model 3, acesta avea nevoie și de un portbagaj de tip hatchback, unde luneta se deschide împreună cu capacul portbagajului. Este din nou o soluție numai bună să îmbine ambele lumi: design și practicalitate. În plus, design-ul posterior nu are deloc de suferit, deoarece blocurile optice sunt la fel ca pe varianta Coupe, la fel de înguste și agresive, iar în partea inferioară a bării avem un difuzor de aer foarte bine profilat, pentru că o mașină electrică nu are evacuare, dar are nevoie de aerodinamică.

Per total acesta este unul dintre cele mai atrăgătoare modele BMW din ultimii ani, cu mici excepții pe ici pe colo, dar în această culoare BMW Individual Adventurine III Metallic și jantele pe 20 de inch, iese în evidență în orice scenariu l-ai pune.

După ce dai tura exterioară a mașinii și îți faci o părere, e timpul să cobori în habitaclu, acolo unde lucrurile nu stau exact așa cum te-ai fi așteptat. Exteriorul este mai futurist, știi că vei conduce un BMW electric dezvoltat de M Performance, dar cu toate acestea, interiorul este în mare parte ca la orice alt Seria 3 sau Seria 4 apărute în ultimii ani. Bineînțeles, imensul ecran din spatele volanului ar vrea să te contrazică, dar cel puțin din punctul de vedere al șoferului, nu este o mare diferență. BMW avea și până acum un ecran în locul instrumentarului de bord și unul deasupra consolei centrale. Diferența e că acum nu mai sunt acoperite de bord. Această soluție pare futuristă, dar este regăsită la majoritatea producătorilor, mai ales la modele electrice, așa că BMW își pierde din personalitate din punctul de vedere al design-ului interior. Poate că aici sunt un pic subiectiv, pentru că tocmai coborâsem dintr-un BMW iX, iar astfel interiorul lui i4 M50 mi s-a părut chiar puțin învechit.

Cu toate acestea, prefer vechile interioare. Cu butoanele la vedere, cu layout-ul în jurul șoferului, cu sobrietatea specifică germană. Pe un model sportiv nu îmi plac interioarele albe sau chiar deschise la culoare, iar în i4 M50 am văzut cum designerii încearcă să îmbine din nou, cele două lumi. Încă te face să te simți ca într-un BMW tipic, dar cu suficiente artificii din viitor. O idee a producătorilor când vine vorba de electrice, este să aibă accente albastre peste tot. Iar i4 nu face excepție. Cusăturile scaunelor, levierul transmisiei, butonul de Start, pe uși și pe exterior. Peste tot vezi aceeași nuanță de albastru deschis. Înțeleg că sunt clienți care apreciază, dar deja e prea mult. Mai ales când i4 este considerat o variantă de motorizare a Seriei 4, nu un model electric dedicat.

Da, BMW i4 este construit pe platforma modificată a unui Seria 4 GranCoupe clasic, numai că sub caroserie se regăsesc două motoare electrice, unul pentru fiecare punte, iar între acestea, setul de baterii de 83.9 kWh. Aceasta este soluția clasică când proiectezi un model electric pe baza unuia cu motorizare termică, numai că atunci apar unele probleme. Întreg ansamblul electric, ridică greutatea mașinii cu 550 kg, pentru un total de 2215 kg. Da, așa sportivă cum o vedeți, BMW i4 M50 cântărește mai mult decât un SUV mare. Astfel, pentru a pune în mișcare această masă, motoarele electrice dezvoltă împreună nu mai puțin de 544 cai putere și aproape 800 Nm. Da, aceste valori sunt peste cele ale unui M3, chiar dacă vorbim doar despre un model M Performance.

În cazul mașinilor electrice de performanță, primează accelerația până la 100 km/h. Nu știu exact de ce, poate de ce Tesla câștiga orice drag race acum câțiva ani, iar oamenii au rămas doar cu asta. În fine, BMW i4 M50 este setat exact în acest fel. Accelerație brutală în linie dreaptă. Și când spun brutală, înseamnă că te amețește la propriu. Nu poți să ții volanul în mână. Îți poate rupe mușchii gâtului. Aș putea spune că este chiar periculos, în mâinile unui neexperimentat. Are nevoie de doar 3.9 secunde până la 100km/h, dar acest timp pare prea ușor de realizat. Din experiența cu alte modele electrice, BMW i4 M50 ar trebui să aibă un sprint sub 3.5 secunde. Doar o apăsare până în capăt a pedalei de accelerație, iar smucitura accelerării este incredibilă. Instant crești viteza cu 10-15 km/h. Toate acestea se întâmplă în noul mod sport, denumit Sport Boost. Tot aici instrumentarul de bord se înroșește, iar în boxe auzi un zumzăit, care încearcă să imite un sunet de motor, dar și un șuierat electric, iar acest sunet este realizat tocmai de Hans Zimmer, celebru pentru soundtrack-uri din filme. În modul Sport Boost, BMW i4 M50 este fără îndoială la fel de rapid ca orice BMW M, iar pe alocuri chiar simți senzația. Totuși, pentru că nu are o transmisie, ai vrea la un moment dat să simți și șocurile schimbării de treaptă. Acesta este un sentiment de care ne va fi foarte dor în viitor.

Revenind la primul model electric dezvoltat de M Performance, acesta este și se simte exact cum te-ai aștepta. Brutal, extrem de rapid, bine închegat, silențios când nu ai nevoie de dramatism. Un BMW ar trebui să fie dinamic și pe viraje, nu numai în linie dreaptă. În cazul lui i4 M50 ies din discuție drifturile, deoarece vine cu tracțiune integrală setată să nu rupă aderența oricât de mult ai forța. Așa că ne rămân virajele. Aici mașina se simte foarte apropiată de oricare alt BMW de aceste dimensiuni, stai jos în scaunul șoferului, iar direcția este suficient de grea. Nu este foarte rapidă și nu îți comunică exact ce fac roțile față. Până să-i ajungi la limită se comportă foarte bine, nici nu vei realiza că ești într-un model electric. Abia când forțezi, când ajungi chiar pe viraje rapide, acolo își pierde din feeling așa că tu virezi doar să ții trasa, fără să te mai bucuri de direcție. Asta e o mare problemă a mașinilor electrice, pentru că puterea este transmisă spre roți în mod diferit față de o mașină cu motor termic, așa că într-o mașină electrică ești ori pe accelerație, ori frânează. E un sentiment ciudat, cu care din păcate ne vom obișnuit și vom zice că așa se conduc mașinile acum. Oarecum oferă mai multă libertate tuturor pentru a merge dinamic.

Încă mai există M3, M4, M5 și ce ne mai place nouă. Nu trebuie să ne temem de i4 M50. Nu cred că este M-ul electric, ci doar o versiune foarte rapidă și foarte interesantă. Dacă nu va exista vreodată un full M electric, acesta este cel mai bun. Cumva, BMW ne oferă o mostră despre performanțele viitorului. Spre asta ne îndreptăm. Deocamdată este împachetat într-o formă ceva mai tradițională. Cu elemente încă recunoscute și apreciate de fanii adevărați. Ciudat, vine cu un preț foarte rezonabil pentru performanțe și autonomie. Începe de la 65.000 euro, pentru varianta de top, care poate rula peste 400 km. Aceasta este autonomie similară cu cea a unui M3 sau M5, deci nu e rău deloc. Mă știți că nu sunt cel mai mare fan al mașinilor construite ca un compromis, așa că nu mă pot pronunța asupra viitorului acestui model, eu aștept în continuare adevăratul M electric, dar doar ca să-l conduc și să scriu despre el. În rest, voi trece peste orice grilă controversată atâta timp cât sub capotă sunt 6 sau 8 cilindri, iar sunetul e natural, nu compus.

BMW i4 M50 condus în cadrul i Driving Event la BMW Grup West Premium Oradea