Aventurier în costum
Cineva spunea că „E-Class este inima Mercedes Benz, iar E-Class break este sufletul.” Sincer nu cred că aş putea să-l contrazic. Actuala generaţie este cea mai versatilă şi cea mai variată dintre toate. De la un E-Class încep socotelile Mercedes Benz. Fratele mai mic poate fi cel mai vândut, iar fratele mai mare, este creierul, dar pentru germani, E-Class este punctul de referinţă. Probabil citatul de mai sus se referă la faptul că nemţii cumpără maşini break, iar atunci un E-Class T-Modell este automobilul pe care germanii îl cumpără cu sufletul. Şi de ce nu ar face-o? Este unul dintre cele mai practice automobile produse de germani. E foarte confortabil, spaţios, chiar şi elegant. Dar un E-Class break poate întâmpina probleme atunci când asfaltul se termină. Pentru cei care au cabane la munte sau ajung pe drumurile din România, Mercedes Benz le oferă compromisul perfect. E-Class All-Terrain.
Exact aşa cum îi sugerează numele, este un E-Class pretabil pentru orice teren. Vedeţi voi, nu toată lumea îşi doreşte un SUV, chiar dacă acestea sunt cele mai căutate, aşa că o alternativă viabilă este tot timpul bine venită. Deocamdată, Mercedes Benz doar testează „terenul” prin lansarea noului E-Class AT, deoarece este pentru prima dată când avem o astfel de caroserie din partea acestora, iar piaţa şi rivalii sunt destul de limitaţi. În afară de Audi A6 Allroad şi Volvo V90 Cross Country, nu prea mai sunt producători care s-au „aventurat” în acest segment. Dar din punctul meu de vedere ar trebui să existe cât mai mulţi. Ştiu că design-ul total atipic nu este pe placul multora, dar după ce o conduci, îţi dai seama că nu mai ai nevoie de altă caroserie. Sentimentul de la volan este cu adevărat special. Dar până atunci, să discutăm puţin despre design, totuşi.
Un E-Class break, indiferent de generaţie este considerat un dric. Lumea nu vrea să fie văzută conducând un dric. Dar trebuie să treci peste această impresie dată de multitudinea de dricuri E-Class şi atunci vei vedea un automobil practic foarte elegant. În cazul versiunii All Terrain, partea frontală este dominată de grila radiatorului asemănătoare cu cea a SUV-urilor Mercedes Benz, dar şi de protecţiile metalice din partea inferioară. Sincer, aşa îţi dai seama că un design este bun. Pentru că aceaşi parte frontală poate acomoda un pachet AMG, dar şi „faţa” unui SUV. Tot de la un SUV sunt preluate protecţiile laterale din plastic, ce înconjoară aripile. Sunt cele mai distictive elemente de design ce fac diferenţa între un All Terrain şi un T-Modell normal. Totuşi, vei vedea că un AT este cu 29 de mm mai înalt, iar garda la sol poate măsura aproape 16 cm. Acest lucru este datorat de jantele cu diametru mărit, ce pot avea dimensiuni de 19 sau 20 de inch. Totuşi cred că aici greşeşte Mercedes Benz. Întreg design-ul este robust, fără să uite de eleganţa tipică germanilor, dar imaginaţi-vă un All Terrain cu jante pe 16 şi anvelope cu talon mare. Atunci chiar ar arăta precum un SUV aplatizat şi nu o să-şi mai fie frică că zgârii jantele pe drumul pietruit. Încerc să fiu cât se poate de obiectiv în priviţa design-ul, dar ştiu că este greu. Aşa că nu îmi rămâne decât să vă zic: Ador caroseriile break înălţate!
Din păcate sau din fericire, lucrurile la interior nu sunt atât de tranşante. Avem aceeaşi planşă de bord ca şi la modelul E-Class sedan, dar pentru All Terrain nivelul de echipare este ceva mai bun. Modelul de test avea scaunele îmbrăcate în aceeaşi nuanţă de maro a exteriorului, aşa că mă simţeam ca într-un capuccino, iar combinaţia de lemn şi aluminiu de pe bord e foarte elegantă şi potrivită pentru o astfel de maşină. Pentru că vorbim de un break, spaţiul interior este absolut imens. Atât în faţă, dar şi în spate, orice pasager are loc suficient, în plus stă foarte confortabil. Portbagajul are un volum de 640 l suficient pentru orice bagaje, iar pentru că maşina este mai înălţată, scoaterea şi încărcarea bagajelor este extrem de uşoară. Materialele sunt demne de orice produs Mercedes Benz de clasă mare, ce să mai, aş fi condus maşina asta în cel mai lung roadtrip posibil, cu încă 3 prieteni după mine.
Iar cu acest gând în minte, trebuie să trecem la sentimentul de la volan. Un sentiment pe care l-am mai avut doar în Dacia Duster. Să nu înţelegeţi că o să compar un Mercedes Benz de 70.000 euro cu un Duster, dar în ambele maşini am simţit un sentiment de libertate cum rar mai întâlnesc. În E-Class All-Terrain te urci la volan extrem de uşor. Garda la sol mai înaltă înseamnă că nu mai trebuie să te „trânteşti” în scaunul şoferului, iar odată urcat, te afunzi într-un scaun extrem de confortabil şi simţi pielea fină cum te înconjoară. Poziţia la volan ceva mai înaltă, era de înţeles, dar faptul că ştii că nu e un SUV, dar totuşi poţi să treci peste denivelări şi peste gropi fără nicio problemă, acesta este sentimentul despre care vorbeam.
Gândeşte-te să mergi cu maşina ta, fie ea un Golf, A4 sau Peugeot, să se simtă exact ca o maşină joasă, dar să nu ai frică pentru baia de ulei sau pentru gropi. Ce îţi poţi dori mai mult? E-Class All Terrain este dotat standard cu suspensie pneumatică, ceea ce înseamnă un confort la rulare excelent. Orice împerfecţiune a drumului este absorbită, niciun zgomot nu pătrunde în habitaclu, iar pe viraje se simte exact ca orice alt E-Class. Chiar dacă vorbim de un model „aventurier” direcţia este fenomenală şi am mai spus asta şi în testul cu modelul sedan. Este suficient de grea aşa că îţi oferă un feedback perfect, fiind în acelaşi timp extrem de rapidă şi precisă. Chiar şi pe un drum virajat te poţi distra cu un All Terrain. Asta dacă nu uiţi de dimensiunile şi greutatea maşinii. Toate sistemele, de la suspensia pneumatică sau tracţiunea 4Matic, duc greutatea la aproape 2 tone. Asta se simte cel mai tare atunci când accelerezi. Motorul de 2 litri diesel, singurul disponibil deocamdată, produce 194 cai putere şi 400 Nm, dar pe o astfel de caroserie sprintul până la 100 km/h este de aproape 8 secunde. Nu mă înţelegeţi greşit, poţi să faci orice depăşire, dar nu este genul de maşină pentru ieşiri rapide din ace de păr. În schimb, confortul rulării şi direcţia superbă compensează pentru lipsa unui propulsor mai puternic.
E-Class All Terrain dispune de sistemul Dynamic Select cu 5 moduri de rulare, iar modul pentru condus în offroad este derivat din cel al SUV-ului GLE. Sistemul 4Matic nu dispune de reductor sau treaptă „la mic”, cuplul fiind transmis fiecărei roţi atunci când aderenţa scade. Totuşi, pentru porţiunile de drum mai grele, mai există un mod – lift, ce ridică cu încă 20 de mm garda la sol, până la viteze de 35 km/h.
Nu poţi cere unui E-Class All Terrain să te ducă pe unde merge un G-Class, dar poate urmări fără probleme un GLC, de exemplu. E-Class AT e genul de maşină pe care o conduci mulţi kilometri pe asfalt, doar ca să faci ultimii metri până la cabana din vârful muntelui, în aceeaşi maşină. Şi face chestia asta foarte bine. Ştiu că în trecut spuneam că îmi plac maşinile care sunt gândite doar pentru un anumit scop, iar un E-Class All Terrain pare a fi „de toate, pentru toţi”, dar exact asta este menirea maşinii. O maşină care să împace toate gusturile ar fi GLC, că tot am vorbit despre el, dar E-Class All Terrain este pentru un mic grup de oameni care vor „de toate”.
Mercedes Benz E220d All-Terrain oferit pentru test drive de Autoklass Timişoara