Porsche Panamera Sport Turismo: Antiteză

Prin definiţie, un automobil break este gândit pentru a transporta cât mai multe bagaje, iar o maşină, cu cât este mai încăpătoare, cu atât este mai puţin atrăgătoare. Dubele de exemplu. Pot transporta o mulţime de lucruri, dar nimeni nu le consideră opere de design. În schimb un Ferrari F40 are o capacitate de stocare de doar 2 litri, aşa că este unul dintre cele mai frumoase automobile produse vreodată. Dar atunci când Porsche încearcă se reinventeze o caroserie, se lasă cu următorul exemplu: Panamera Sport Turismo.

Porsche Panamera Sport Turismo Noul Porsche Panamera Sport Turismo ar putea fi antiteza break-ului tradiţional. Nu respectă absolut nicio regulă pe care o impune o astfel de caroserie. Nu este un automobil foarte încăpător, portbagajul este cu doar 50 de litri mai mare decât la versiunea sedan. Linia plafonului nu este dreaptă, dimpotrivă, curge perfect spre posterior. Pe lângă faptul că e enorm de scumpă, deci nu foarte multe familii şi-ar permite un astfel de break, o altă caracteristică ce nu corespunde cu un break obişnuit: are 440 de cai putere. Atunci când te gândeşti la o astfel de caroserie, auzi doar „tractoraşul” diesel, cutie cu etajare lungă şi drumuri nesfârşite pe autostradă. Panamera Sport Turismo nu este deloc aşa. E un GT pentru 5 persoane şi toate bagajele lor. Iar asta e o mare diferenţă între ea şi un break.

Porsche Panamera Sport Turismo Din punct de vedere stilist, partea frontală este identică cu cea a modelului sedan, cu menţiunea că maşina de test de la Porsche Pipera avea în bara frontală luminile de zi cu două benzi LED, la fel ca la modelul Turbo, plus un kit aerodinamic format dintr-un mic spoiler şi praguri laterale mai profilate. Chiar dacă este în esenţă un break, Panamera Sport Turismo inspiră putere şi este impunătoare, mai ales când îi vezi blocurile optice în oglinda retrovizoare. Cu siguranţă cel mai discutat aspect vizual este profilul. Ampatamentul şi lungimea totală sunt identice cu cele ale unui Panamera sedan, doar plafonul este ceva mai înalt, iar linia geamurilor este diferită. Acum portierele au o deschidere mai mare şi vedem prezenţa unui mic geam suplimentar. Eleronul stă acum deasupra lunetei şi nu mai are deschiderea spectaculoasă de la modelul sedan. Văzută perfect din lateral, Panamera Sport Turismo poate fi considerat unul dintre cele mai frumoase break-uri şi emană atât sportivitate, cât şi eleganţă. Totuşi, privit din jumătatea-faţă, posteriorul mai lung, îi dă impresia de hatchback. Tocmai din acest motiv, incadrarea maşinii într-o anumită categorie de caroserie este mai dificilă, aşa că ar trebui să-l luăm ca întreg şi să apreciem că există. Un Panamera Sport Turismo poate arată excepţional dacă este configurat corespunzător. Kit-ul de caroserie a modelului Turbo, plus nişte jante mari şi o culoare specială, fac minuni pentru ST. Chiar fac diferenţa între un model banal şi unul spectaculos. Acelaşi lucru se poate spune şi despre interior.

Porsche Panamera Sport Turismo În articolul de prezentare al acestei maşini am zis că este primul Porsche în care opţiunea cu bord îmbrăcat în lemn, nu este deplasată deloc. Fiind gândit mai mult pentru confort şi eleganţă, decât pentru sportivitate pură, configurarea interiorul lasă loc de multe opţiuni. Cineva spunea că interiorul noului Panamera Sport Turismo poate fi descris: „business in the back, party in the front”. Da, locurile din spate sunt suficient de mari, pot acomoda 3 persoane, iar confortul oferit de sistemul de infotainment este bun, dar adevărata „petrecere” se întâmplă în faţă. Panamera Sport Turismo nu este neapărat concurent pentru S-Class sau Audi A8, unde locurile din spate sunt mai speciale decât cele faţă, ci este mai mult pentru taţii care îşi duc copiii la şcoală sau în excursie. Aşa că şoferul primeşte un volan absolut superb, cu o mulţime de butoane de control, o planşă de bord complet touchscreen, dar foarte plăcută la atingere, plus un ecran de infotainment perfect integrat în design-ul bordului. În testul meu cu versiunea sedan, am scris mai mult despre acest interior, dar chiar şi acum, după un an în care am văzut maşina în diferite ipostaze, tot spectaculos mi se pare. Este înalt, comenzile îţi cad perfect în mână, schimbătorul mic este potrivit, iar tot bordul parcă te înconjoară. Te simţi ca într-un cockpit, dar în spatele tău nu este motorul, ci încă vreo 3 metri de maşină.

Porsche Panamera Sport Turismo interior Să îmi spună cineva care nu s-a gândit la un concurent pentru Audi RS6, atunci când a văzut primele imagini cu noul Sport Turismo! Pasionaţii de maşini sunt o specie mai rară, iar atracţiile noastre sunt de multe ori nelimitate. Nu doar supercar-urile ne atrag, ci şi caroseriile ciudate, care nu se încadrează într-o anumită normă. De accea ne plac break-urile foarte rapide. Audi RS6 este un bun exemplu. Mai nou Mercedes AMG E63S T-Model. Chiar şi un Golf R Variant ni se pare interesant. Noul Panamera 4S Sport Turismo vine cu un motor V6 de 2.9 litri, ce produce 440 de cai putere şi 550 Nm. Echipat cu acest motor sub capotă, 4S ST este trimis într-o zonă a automobilelor super performante, unde caroseria nu mai contează.

Porsche Panamera Sport Turismo Porsche Panamera Sport Turismo De la volanul unui Panamera Sport Turismo simţi că poţi traversa orice suprafaţa de drum, indiferent cât e de lungă. Poziţia foarte joasă la volan, îţi oferă o privelişte interesantă când vezi capota imensă. Aceasta străpunge aerul cum niciun alt break nu poate. Uşurinţa prin care accelerează este impresionantă. Dacă eram într-un 911, senzaţia de viteză era mai prezentă, dar în Panamera, ştiind că e un break, nu simţeam decât confort. Vitezele de croazieră sunt foarte mari, dar în maşină nu auzi mai nimic. Motorul pe benzină este foarte rafinat, nici chiar în modul Sport Plus, evacuările nu îţi „rup” urechile. Ca orice model din această categorie de preţ, poţi selecta modurile de rulare. Pentru mine, modul Confort este cel pe care trebuie să-l ai activat tot timpul. Pentru că Sport Turismo vine în standard cu suspensie pneumatică pe ambele punţi, cu o setare mai moale decât la varianta sedan. Performanţele nu sunt diminuate deloc în modul confort, ci sunt livrate într-un mod mai plăcut. Spun asta, deoarece în Sport Plus, maşina se întăreşte artificial, treptele sunt schimbate brutal şi nu prea se potriveşte cu personalitatea de GT a maşinii. Totuşi, dacă vrei instant performanţe de Sport Plus, apeşi pe butonul din mijlocul selectorului de pe volan, iar timp de câteva secunde, primeşti cuplul şi puterea instant şi trebuie doar să apeşi puternic acceleraţia în podea. Încă nu îmi vine să cred că am scris că un Porsche este mai bun în modul Confort, aşa că trebuie să vă zic despre Launch Control.

Porsche Panamera Sport Turismo interior Da, este un break cu Launch Control. Prima dată când am experimentat această funcţie pe Panamera, am ameţit. La propriu. Acum, acelaşi motor, o caroserie o idee mai grea, dar odată ce vezi martorul „Ready” în bord, trebuie să te ţii puternic de volan. Cei 440 de cai putere efectiv catapultează maşina în faţă, abia îţi poţi ţine gâtul drept, orice obiect ce a fost în faţă este acum în portbagaj, iar în doar 4.4 secunde atingi 100 km/h. Acceleraţia este atât de brutală, că aproape te ridică de pe scaun şi ajungi să accelerezi cu piciorul drept întins. Oricâte maşini conduci, în acele 4.4 secunde, rămân fără glas. Nu poţi să mai faci nimic. Şi e foarte bine aşa. Nu vei folosi aproape deloc Launch Control, dar şi când o faci, e o senzaţie unică, de fiecare dată.

Porsche Panamera Sport Turismo Ciudat, nu toate părţile sunt bune la o Panamera de 163.000 de euro. Dacă te gândeşti că este un 911 foarte practic, vei fi dezamăgit. Este în continuare un automobil mare şi foarte lung, care pe viraje se simte greoi. Direcţia este foarte precisă, suficient de grea, dar la schimbările de direcţie scurte, simţi că mai este multă maşină după tine. Interesant că această senzaţie nu am simţit-o în Panamera sedan. Poate faptul că Sport Turismo este ceva mai „relaxat” să îmi ofere această senzaţie? Cu toate acestea, este unul dintre cele mai dinamice break-uri de pe piaţă, iar comportamentul greoi, este tipic unui GT, rezultând părerea mea de la început.

Trebuia Porsche să construiască o astfel de caroserie? În condiţiile în care Panamera are deja hayonul de tip hatchback, iar Cayenne este un Porsche ce poate transporta 5 pasageri. Având în vedere că nemţii din Stuttgart sunt specialişti când vine vorba de variante ale aceluiaşi model, 911 are 22 de versiuni diferite, atunci „inventarea” nişei Sport Turismo nu este o problemă. Mulţi au considerat prima generaţie Panamera ca având formă de break şi sunt încă câţiva care cred că acea generaţie arăta mai bine. Pentru aceştia există noul Sport Turismo, Panamera care trebuia să existe de la bun început. Eu rămân la părerea că este un GT foarte rapid şi foarte luxos. Nu o maşină de transportat bagaje. Un fel de Ferrari FF cu mai multe portiere. Asta mă trimite cu gândul la un Panamera Sport Turismo Coupe!

Hmmm…

Porsche Panamera 4S Sport Turismo oferit pentru test drive de Porsche Pipera

Porsche Panamera Sport Turismo 29543034_10211907083454880_5259655609682231296_n 29541776_10211907084014894_6518598974696325120_n 29512466_10211907081654835_5615797935703851008_n 29511878_10211907084494906_1665148053176188928_n 29511416_10211907131256075_8712854133649965056_n 29511203_10211907079494781_6767909877630107648_n 29511194_10211907088815014_8097825442611855360_n 29497334_10211907079934792_6068308865307377664_n 29497013_10211907078454755_7371789379028647936_n 29496993_10211907082414854_6778763204152524800_n 29496972_10211907131136072_8631616536643108864_n 29496969_10211907079334777_3685714124794232832_n 29496887_10211907080734812_3918395730401689600_n 29496665_10211907132256100_988763426442444800_n 29496623_10211907079734787_7664670431667814400_n 29496377_10211907130576058_1833224820846755840_n 29496373_10211907088935017_3091720289491353600_n 29496019_10211907132096096_9036808029135175680_n 29495795_10211907082894866_7513684910826061824_n 29473054_10211907087494981_4437786786931933184_n