Caselani Type HG – Test Drive
Caselani Type HG – Frumusețea în ochii privitorului
Ceea ce vedeți în aceste imagini nu este un Citroen, propriu-zis, în ciuda siglei absolut imense ce tronează în mijlocul grilei, ci este un Caselani Type HG. Adică o dubiță extrem de exclusivistă construită manual, în doar 200 de exemplare, de către carosierul italian Caselani. Cum s-a ajuns aici? De ce avem o mașină italiană cu siglă franțuzească? Și de ce arată atât de ”ciudat” în peisajul autoutilitarelor pe care le cunoaștem? Ca să înțelegem mai bine apariția acestui Caselani Type HG, trebuie să ne uităm puțin în trecut. Mai exact în 1947.
Imediat după Al Doilea Război Mondial, Europa era în plin proces de reconstrucție, multe orașe erau distruse, așa că era nevoie de o mașină care să poată transporta diferite lucruri pe străduțele înguste. Citroen a venit cu ideea de a construi o dubiță pe baza lui 2CV, adică prima utilitară cu tracțiune pe puntea față. Astfel, nu mai era nevoie de un cardan lung până în spate, deci platforma din spate putea fi poziționată mai jos și să fie mai încăpătoare. Design-ul era oarecum din ”bucăți”. Blocurile optice preluate de la 2CV, iar panourile laterale erau provenite de la avioanele Junkers ale vremii. Totuși, ideea din spatele acestui Citroen denumit Type H, era cât se poate de simplă și eficientă. Avea console extrem de scurte, așa că spațiul interior era foarte generos, în ciuda dimensiunilor exterioare compacte. Ușile spate aveau deschidere dublă și o încărcare foarte joasă, așa că mulți au preferat un Citroen Type H ca mașină de marfă, pentru business-uri sau efectiv mașină bună la toate. Nu era propulsat de un motor foarte puternic, pentru că nici nu trebuia, Citroen Type H era folosit în special pentru oraș.
De-alungul timpului, acest model s-a produs într-o sumedenie de alte variante și caroserii, dar design-ul exterior a rămas în mare parte neschimbat. Au exista modele Citroen Type H și ca mașină de cafea, pentru florării sau pentru bistro. În timp a devenit chiar un model de cult, asemeni broscuței de la Volkswagen, chiar dacă mai mult la nivel local și prin Franța. Producția s-a oprit undeva prin anii 80, după 34 de ani de vânzări. Astfel ajungem la mașina din testul de astăzi.
În 2018, carosierul italian Caselani a gândit o revenire a lui Type H, pe baza mai multor modele utilitare de la Citroen. Printre primele a fost modelul Jumper, apoi mai micul Jimpy. Acestea au fost foarte bine primite de public, chiar dacă producția era extrem de limitată. Totuși, aceste două modele erau mult prea utilitare, gândite pentru transportul de marfă, iar astfel, a apărut și Caselani Type HG, bazat pe un Citroen SpaceTourer. În configurația mașinii de test pot lua loc în habitaclu până la 9 persoane, adică un 8+1. Din punct de vedere mecanic, Caselani Type HG este identic cu un Citroen SpaceTourer, inclusiv interiorul, acolo unde nu sunt modificări față de ceea ce primești într-un showroom Citroen. Doar o mică plăcuță în mijlocul bordului, îți spune că ai o ediție limitată.
Carosierul s-a limitat doar la design-ul exterior. Cel mai interesant e faptul că totul este prelucrat manual. Din acest motiv se văd pe alocuri și unele mici greșeli, date exclusiv de ”mâna” constructorului, astfel putem spune că nu sunt două Caselani Type HG identice. Dar totuși, modificările aduse de Caselani sunt destul de extinse. S-a luat un Citroen SpaceTourer și i s-au dat jos absolut toate panourile, blocurile optice, întreaga parte frontală și posterioară și jantele. A rămas doar ”scheletul” caroseriei, iar apoi au fost construite manual fiecare parte.
Din față, Caselani Type HG este cu adevărat nonconformist. Pentru cei care nu știu de modelul original Citroen Type H, această mașină poate părea urâtă, dar blocurile optice separate, multitudidea de prize de aer din bară, plus grila absolut imensă, cu sigla cu două triunghiuri îi oferă mașinii un aer aparte. Nu seamănă cu nimic altceva de pe drum, tocmai de aceea, în cele câteva zile cât am fost cu această mașină, am primit mai multe reacții, poze în trafic, opriri de către pasionați, dar nu numai, toată lumea să mă întrebe: ce mașină este? Mașina aceasta strânge mai multe reacții decât un supercar nou. Dacă vrei să rulezi incognito prin oraș, încearcă altceva, deoarece în Caselani Type HG vei întoarce capete. Iar asta doar din prisma părții frontale. Pentru că dacă îl privești din lateral, e și mai interesant.
Toată lumea va întreba de panourile exteriorului, de pe portiere. Cum spuneam și despre vechiul Citroen Type H, forma ondulată era dată de carenajul avioanelor, metal folosit de vechiul Type H. Același lucru l-a făcut și Caselani cu noul model. Acestea se întind de pe aripile față, pe portiera laterală cu deschidere culisantă, până spre posterior. Arată absolut spectaculos, mai ales în combinație cu jantele acestea de tablă. Dar spre deosebire de niște jante de dubă banale, marginile sunt vopsite în alb, iar interiorul în culoarea caroseriei. Îi oferă mașinii acel aer retro, chiar dacă nu era neapărat nevoie. Oricum, nu aș vedea un Caselani Type HG cu jante spițate din aluminiu.
Până și posteriorul este tratat cu aceeași atenție, deoarece blocurile optice sunt rotunde și poziționate pe verticală. Diferența față de vechiul Type H este bineînțeles, la deschiderea capacului portbagajului. Acesta se deschide dintr-o singură bucată, dar păstrează cumva vizual, elementele retro. Avem și inscripționarea modelului, de dimensiuni generoase chiar în mijlocul posteriorului.
Fără îndoială, Caselani Type HG este o prezență atipică pe străzi, dar mai interesant e că poate veni și cu alt tip de caroserii. Am văzut chiar o versiune de camping, cu cort deasupra sau cu geamurile laterale cu deschidere batantă. Dacă deții un business și vrei o mașină prin care să te promovezi, Caselani Type HG s-ar putea să fie cel mai bun exemplu.
În cazul modelului de test vorbim de un interior cât se poate de simplu și de convențional, dar primești multe dotări de confort, cum ar fi Apple CarPlay sau cruise control. Poate mi-aș fi dorit o transmisie automată, mai ales că văd un Caselani Type HG rulând mai mult în traficul urban, dar chiar și cu transmisia manuală, este destul de ușor în operare. Levierul transmisiei este poziționat sus pe consolă, iar poziția la volan este destul de confortabilă pentru o dubiță. Bancheta frontală este destul de limitată ca și confort, dar scaunul șoferului coboară destul de mult și îți găsești o poziție bună. Bineînțeles, spațiul pentru pasageri este din plin, cele două rânduri de scaune înseamnă că 6 pasageri adulți stau foarte bine. Nu știu dacă există în vreun configurator și o versiune cu scaune care se pot întoarce, cu o masă în mijloc, astfel, Caselani Type HG ar deveni chiar o mașină de familie, pretabilă la drum lung. Spun asta deoarece motorul diesel de 2 litri, produce 140 de cai putere și oferă o autonomie de peste 800 de kilometri.
Ideea acestei mașini este poate mai interesantă decât mașina în sine. Mai demult, carosierii erau cei care dictau denumirea unui model, deoarece mașinile erau în serii limitate sau chiar unice. Acum când totul e făcut de roboți și de mașinării după un anumit tipar, e interesant să vezi mâna omului într-un automobil cu personalitate. Este o adevărată experiență să conduci o astfel de dubiță și să fii trimis într-o altă epocă.
Caselani Type HG oferit pentru test drive de Trust Motors