Cupra Formentor Tribe Edition – Test Drive

Cupra Formentor Tribe Edition – Tribul

În ultima perioadă am condus doar modele electrice sau cu motorizări hybrid și să nu mă înțelegeți greșit, nu condamn faptul că avem astfel de mașini, le înțeleg utilitatea, dar câteodată mai ai nevoie și de feeling în spatele volanului. De cele mai multe ori, mașinile electrice sau hybrid sunt fără personalitate când vine vorba de senzațiile de la volan, în afară de accelerațiile rapide, nu prea îți oferă altceva. Pentru noi, pasionații, sunetul de evacuare, direcția precisă și un motor carismatic, cu sunet metalic, este mai presus de orice autonomie sau cifre de consum. Din fericire, încă se mai produc mașini care stârnesc emoții, chiar dacă vin în forma unui crossover.

Ceea ce vedeți în imagini este un Cupra Formentor Tribe Edition. Adică o versiune specială, gândită pentru fanii modelului, cei care vor să facă parte dintr-un trib, mai ales că și logo-ul companiei, este acest semn tribal. Cupra Formentor este deja un model cu puternice valențe sportive, iar faptul că este un crossover, nu răpește deloc din dinamică, iar din spatele volanului, se simte exact ca un hot-hatch. Am putea să-i spunem un hot-crossover? E interesant cum au poziționat spaniolii acest model, care la început era oferit doar cu motorizări de top, iar mai apoi să fie regăsite și motorizări mai ”docile”. Pentru versiunea Tribe Edition, este disponibilă o motorizare de 2 litri TSI care produce 245 de cai putere și 370 Nm. Sunt valori apreciabile în această clasă, chiar dacă acum, hot-hatch-urile au ajuns să aibă și puteri de peste 300 de cai. Nu e nicio problemă, deoarece Formentor poate avea și motorul de 310 cai putere, regăsit și sub capota unui VW Golf R sau superbul motor cu 5 cilindri, cu 390 de cai putere, motor împărțit cu Audi RS3.

Prin această motorizare din test, am putea spune că acesta este un crossover GTI, pentru că și Golf GTI sau Skoda Octavia RS vin cu motorizarea de 245 cai putere. Din punctul meu de vedere, sunt mai mult decât suficienți, pentru orice moment când vrei să te distrezi, iar Cupra Formentor Tribe Edition chiar e un model distractiv. Dar ce îl diferențiază față de un Formentor standard?

În primul rând nuanța exterioară. Pentru Tribe Edition avem o culoare denumită Cliff Grey, care în soare arată mai mult verde, vine cu elemente exterioare de culoarea cuprului, specifice oricărui Cupra, iar jantele au un design special, o combinație interesantă între sportivitate și eleganță. Nu au spițe simple ca la modelele sport, dar arată foarte interesant în această combinație cu nuanța exterioară. Nu are rost să discut restul design-ului, deoarece cunoașteți modelul Formentor, iar acum 3 ani am mai condus o variantă de 310 cai putere, pe care am detaliat-o aici, dar un aspect ce îmi place foarte mult la modelele Formentor este prezența foarte vizibilă a ieșirilor de evacuare. Chiar și pe versiunea de 245 cai putere, putem vedea 4 tobe mari și gălăgioase. Știți foarte bine că Formentor VZ5 are cele patru evacuări poziționate pe diagonală și arată spectaculos.

În cazul versiuni Tribe Edition, primești la interior scaunele superbe, cu tetiere integrate, cu susținere laterală excelentă și care sunt îmbrăcate în Alcantara. Din punctul meu de vedere, Cupra are una dintre cele mai bune poziții de condus, pare că mașina a fost făcută de piloți, nu de ingineri. Stai foarte jos în mașină, cum spuneam, scaunele te țin foarte bine, dar sunt și confortabile în același timp, iar volanul are un diametru aproape perfect și o priză excelentă. Poți culisa volanul să îți vină mult spre piept, așa că te simți exact ca într-o mașină sport. Și restul design-ului este pe partea sportivă, cu multe accente de culoarea bronzului, dar sincer mi-ar fi plăcut un selector mai mare pentru transmisie. Chiar dacă nu îl folosești, micul buton arată cam ciudat. În schimb te poți folosi de padelele din spatele volanului și atunci ai un feeling și mai sportiv.

Interiorul lui Cupra Formentor are multe elemente cât să-l diferențieze, dar în continuare fanii sau cei familiarizați cu modele din grupul VAG vor recunoște ”tableta” mare pusă deasupra bordului, lipsa butoanelor fizice pe consola centrală și unele părți din instrumentarul de bord. E bine măcar că Formentor vine cu o grafică sportivă atunci când selectezi diferite moduri de rulare.

Iar așa am ajuns să selectez modul Sport. De fapt, timp de 2 zile, am condus Cupra Formentor Tribe Edition doar în modul Sport. Mi se pare că se potrivește foarte bine cu caracterul mașinii. Cupra Formentor vrea tot timpul să fie condus tare. Vrei și tu să auzi bolborositul evacuării, iar cu poziția joasă la volan, vrei să iei fiecare viraj cât mai tare. Transmisia DSG colaborează foarte bine cu această motorizare și îți oferă puterea necesară în orice treaptă de viteză. Până și retrogradările sunt agresive, dacă apeși pedala de accelerație mai brutal, ai parte de un kickdown frumos, sunet pe evacuare și tot ce trebuie să faci e să te ții tare de volan.

Chiar și cu tracțiune doar pe puntea față, Cupra Formentor Tribe Edition se simte foarte stabilă pe viraje, doar doar la limită ai o mică tendință subviratorie. Dar e ceva normal și controlabil. Din nou revin la direcție. Aceasta este setată să fie suficient de grea și foarte comunicativă, așa că știi tot timpul ce fac roțile față. Chiar dacă vorbim de un crossover, nu am simțit ruliu pe viraje. Dar nici suspensia nu este atât de rigidă încât să se simtă inconfortabil. Cu siguranță Cupra Formentor este unul dintre cele mai dinamice și sportive modele crossover de pe piață.

Vă spun sincer, mi-a fost dor să conduc o astfel de mașină. Fără sistem hybrid, fără electrificare, un hot-hatch corect, în care poți să experimentezi și să exploatezi toată puterea. Nu zic, un Formentor VZ5 este cu totul alt animal, dar probabil, pentru cei mai mulți, aproape 400 de cai putere pe un crossover, pot părea intimidanți. Așa cu un Formentor Tribe Edition 245 CP poți să te distrezi fără nicio problemă pe dealurile de la Cramele Recaș.

Cupra Formentor Tribe Edition oferit pentru test drive de Porsche Timișoara

Fotografii realizate de Adi Moga