Opel Astra GSe – Test Drive

Opel Astra GSe – Tuning electrificat

Pe la începutul anilor 2000, scena tuning-ului și a curselor de noapte era foarte diferită. Nu existau supercar-uri sau mașini de performanță scumpe, prin care băieții de bani gata să se afișeze, ci mai mult erau mașini modificate de fani, de pasionați, de mecanici de ocazie, dar cu multă muncă. Baza de modificare era de multe ori destul de săracă, multe Dacii, dar erau câțiva care reușeau să aducă de prin Germania vreun Volkswagen Golf GTI sau un Opel Astra GSi. Dacă primul a rămas în mintea colectivă ca fiind acel hothatch de buget, la care apelezi când vrei ceva practic și rapid, pentru Astra GSi, istoria nu a fost atât de blândă.

Doar un model Astra GSi a văzut lumina producției, pe generația Opel Astra F. Cu toate acestea, pentru fanii adevărați, nomenclatura GSi a rămas și până astăzi ceva cu adevărat special. Pentru că venea dintr-o perioadă în care mașinile de performanță erau construite de pasionați pentru pasionați, unde plăcerea de a conduce, era mai presus de cifrele din fișa tehnică. Următoarele generații Astra de performanță au fost redenumite OPC. Chiar dacă mult mai puternice, nu au mai avut chiar aplombul primului GSi. După aproape un sfert de secol, numele legendar revine. Dar este adus în secolul electrificării.

Acesta este Opel Astra GSe. Adică Grand Sport Electric. Trebuia să revină această denumire? Sau mai bine un GSe, decât nimic? Mai jos o să explic și punctul meu de vedere. Dacă acum 25 de ani, tuningul însemna modificarea motorului prin diverse metode mecanice, pentru a obține mai mulți cai putere, în 2024, e suficient să conectezi un motor electric la motorul termic și câștigi mai multă putere, dar și mai multă sustenabilitate, pentru că dacă pui și un set mai mare de baterii, poți să faci mașina un plug-in hybrid. Poate nu este soluția acceptată de fanii puriști ai mărcii, dar inclusiv oficialii Opel au spus că nu vor să marketeze Astra GSe, ca un hot-hatch pur sânge, ci unul sustenabil, așa că din acest punct de vedere îl voi privi și eu și îi voi spune un warm-hatch. Unul călduț, nu fierbinte.

Tocmai din acest motiv, nici design-ul exterior nu este foarte extravagant sau mult diferit față de un Opel Astra standard. Dar un ochi avizat și cunoscător, va recunoaște o bară frontală cu design mai sportiv, cu prize de aer mai proeminente pe laterale și faptul că grila frontală, denumită ”Opel Vizor” este complet de culoare neagră, inclusiv logo-ul companiei. Încă de la bun început, trebuie să spunem că noua generație Opel Astra este un hatchback atrăgător, așa că o versiune sportivă se potrivește mănușă, mai ales cu aceste blocuri optice înguste, cu fundal negru, cu aspect oarecum retro.

Revenind la adevărații cunoscători și observatori. Din lateral, noul Opel Astra GSe, vine cu jante pe 18 inch, cu design inspirat de la conceptul Opel Manta GSe, niște jante spectaculoase, încălțate cu niște anvelope foarte subțiri, cu talon de doar 40. Noul GSe ”stă” și mai jos decât un Astra standard, asta datorită suspensiilor de la Koni, care coboară mașina cu 10 mm. Pentru cei care nu știu, Koni este un mare producător de sisteme de suspensii, cu istorie bogată inclusiv în competiții sportive.

Până aici, ai spune că noul Opel Astra GSe, bifează exact punctele pe care și vechiul GSi le avea sau pe care fanii le voiau. Motor mai puternic, bări mai sportive, jante mai mare și suspensie mai coborâtă. În schimb la posterior, noul GSe nu este la fel de sportiv. Nu avem ieșiri evidente pentru sistemul de evacuare, nici un sunet grav. Doar inscripționarea modelului este, opțional, cu litere de culoare neagră. Per total, mă gândesc că ar mai fi multe de modificat la un Opel Astra GSe, poate eleroane, praguri, grafice, dar aici deja intrăm la părți subiective.

Dacă la exterior, cunoscătorii vor recunoaște un GSe, de la interior o să fie chiar mai greu. Pentru că din punctul de vedere al șoferului, nu multe s-au schimbat. Doar că stă mai bine în scaun. Pentru GSe, avem scaune certificate AGR, adică printre cele mai ergonomice din segment, dar care au și un design foarte sportiv cu tetiere integrate și logo-ul GSe în partea de sus, plus că oferă o susținere laterală foarte bună. Acestea sunt îmbrăcate în Alcantara și din punctul meu de vedere, aș vrea să le văd pe orice hot-hatch, pentru că sunt exact la limita dintre sportivitate și confort. Dacă din acest punct de vedere, Astra GSe este un hot-hatch, restul interiorul este doar… hatch. Nu e deloc un lucru rău, deoarece noua generație Astra vine cu un interior foarte interesant, cu ecrane mari pentru instrumentarul de bord și sistemul de infotainment, cu butoane fizice pentru diferite comenzi, cu layout orientat și pentru șofer, dar mi-ar fi plăcut ca volanul să fie ceva mai ergonomic și să aibă un design mai sportiv. Pentru un hot-hatch contează foarte mult cum îl simți, iar prin volan se transmit multe.

Iar așa am ajuns la impresiile de condus în Opel Astra GSe. Sincer, eram în căutarea sportivității și a spiritului de hot-hatch vechi, dar trebuia să mă gândesc că în 2024, nu se mai poartă motoare aspirate, de turație înaltă, plus că nu vrei tot timpul, în aglomerație și în trafic bară la bară să ai un motor gălăgios. Noul Astra GSe vine cu un motor turbo pe benzină de 1.6 litri, care produce 180 de cai putere, dar pentru tuning-ul electrificat, mai are un motor electric, iar împreună produc 224 de cai putere și 360 Nm. Sunt valori ”sănătoase” pentru un warm-hatch, pentru că deja un hot-hatch adevărat a ajuns să aibă și peste 300 de cai putere. Dar nu puterea absolută mă interesează, ci felul în care este livrată. Pentru fanii condusului, cum sunt și eu, vreau o livrare mai liniară, ceea ce pentru o mașină Plug-in hybrid e mai greu de realizat. Pentru că atunci când apeși pedala de accelerație, prima dată îți intră motorul electric, ai acel cuplu instant, zvâcnirea inițială, iar mai apoi, motorul termic se trezește la viață și îți mai oferă o putere suplimentară. Pe un astfel de sistem, nu prea poți să pui o transmisie manuală, care ar face experiența la volan și mai sportivă, așa că trebuie să te obișnuiești cu livrarea puterii în Opel Astra GSe.

Dacă pe foaie mașina atinge 100 km/h în 6.5 secunde, în viața reală se simte mult mai rapid. La accelerări, simți că trage încontinuu, până la viteze ilegale, dar fără să te împingă prea tare în spătarul scaunului. Trebuie să te uiți constant la vitezometru, ca să îți dai seama cât de tare mergi, de fapt. Cu Opel Astra GSe, parcă simți un pic din spiritul ”liniuțelor” de la semafor la semafor, cum se făceau mai demult. Adaosul unui sistem hybrid a ajutat la performanțele în linie dreaptă, dar asta a însemnat că și greutatea mașinii a ajuns să fie aproape 1700 kg. O masă mare, nu este deloc pe placul unui hatch sportiv.

Opel a încercat să ”mascheze” greutatea noului Astra GSe prin aceste suspensii foarte sportive de la Koni, dar acestea sunt și foarte ferme, mai ales pe porțiuni cu denivelări. Iar împreună cu jantele mari și anvelopele cu talon mic, trebuie neapărat să ai o suprafață de rulare cât mai netedă, astfel, acest warm-hatch poate deveni inconfortabil. Dar oare nu așa erau și mașinile modificate ale vremurilor trecute?

Ultima parte a lui Opel Astra GSe, nu mai ține neapărat de sportivitate, dar odată cu electrificarea, a câștigat pe partea de sustenabilitate și condus în traficul urban. Faptul că este un plug-in, înseamnă că se încarcă în vreo 4 ore, pentru o autonomie de aproximativ 65 de km. Adică suficient pentru naveta zilnică de acasă la serviciu. Pentru unii, un sistem hybrid, poate însemna cele mai bune atuuri sau cele mai proaste, a fiecărei motorizări. Din punctul meu de vedere, așa cum funcționează Opel Astra GSe, e perfect ca o mașină de zi cu zi, pentru un șofer tânăr sau un tată nostalgic după niște senzații sportive. În traficul urban acolo unde viteza medie este de sub 20 km/h, rulezi exclusiv electric. Mașina se poate încărca și în mers, apăsând un buton e-save. Asta face ca motorul termic să pornească și doar să încarce bateriile. După cei ai terminat serviciul și ai lăsăt copilul acasă, poți să găsești un drum virajat și te distrezi cu GSe-ul tău.

În continuare sper să revedem un Astra GSi, cu motor pe benzină de peste 300 de cai putere. Șasiul noii generații îi permite, noul model are și niște dimensiuni perfecte, iar odată cu design-ul acesta deosebit, cred că în gama Opel ar mai intra și un model de ultra-performanță. Nu există nici măcar zvonuri pentru un astfel de model, dar e bine să visăm. Iar cu aceasta v-am răspuns la întrebarea de la începutul articolului: din punctul meu de vedere, e mai bine să avem un GSe, decât niciun Astra de performanță.

Opel Astra GSe PHEV oferit pentru test drive de Opel România