Test drive Nissan X-Trail

IMG_0321

Voi încerca să judec noul Nissan X-Trail din două puncte de vedere. Primul fiind faptul că acest nou model este total diferit faţă de vechiul, iar al doilea, pentru că este total diferit faţă de vechiul model. O să exemplic pe parcurs de ce punctele de vedere sunt asemănătoare, dar totuşi diferite.

Nu pot să nu privesc noul X-Trail fără să fac comparaţie cu vechiul model. Lansat în 2005, prima generaţie a fost o maşină, hai să-i spunem, urâtă. Nu atrăgea în niciun fel. Mai ales când te urcai la interior. Dar era o alternativă pentru cine voia un SUV de oraş, care să fie capabil de mersul în offroad. A doua generaţie, a finisat toate greşelile primei generaţii, şi i-au oferit Nissan-ului o înfăţişare ceva mai masculină, cu linii drepte şi muchii bine definite. Era un fel de outsider în segment. Când toţi făceau maşini frumoase, X-Trail a rămas mai agricultural. Dar eu consider că acest aspect îi oferea personalitate. Între timp, clienţii de automobile crossover nu au mai gustat acest design, fapt pentru care avem acum un X-Trail care poate fi numit frumos, chiar spectaculos, pe alocuri, dar care îşi pierde din personalitate.

IMG_0307

Design:

Noul Nissan X-Trail este mai scurt şi mai scund decât fostul model, dar este ceva mai lat, iar proporţiile design-ului îl fac să pară mai mare. Noua linie de design adoptată de Nissan este frumoasă, vine cu accente spectaculoase, mai ales dacă maşina este echipată într-o configuraţie superioară. Farurile sunt destul de agresive, incorporează lumini de zi cu tehnologie LED, noua grilă specifică Nissan este prezentă, iar bara faţă are o buză din aluminiu, care atrage priviri atunci când este văzută din faţă. Designul acesteia poate părea chiar sportiv. Mai ales că se întinde mai jos, se aseamănă cu o gură nervoasă. Privit din lateral, acest nou model se îndepărtează tot mai mult de liniile drepte ale fostului X-Trail, dar pot să spun că a devenit foarte fluid, mai ales în zona geamului al treilea. Tot în lateral, vedem pasajele roţilor foarte bombate, lucru ce atrage privitorul. Blocurile optice spate, chiar dacă nu mai au poziţionare verticală, sunt acum încadrate foarte frumos în linia spatelui. Echipat cu jante de 19 inch cu desen spectaculos, noul X-Trail devine un automobil cu care te poţi lăuda oriunde. Îmi plăcea chiar şi acea culoare verde silvic, care îl prindea de minune, mai ales în lumina soarelui. Din păcate sloganul de campanie de marketing “Adventure Calling” strică tot.

IMG_0312 IMG_0323

Interior:

Pe cât de mult se îndepărtează exteriorul noului model de veche generaţie, pe atât de mult este se îndepărtează şi interiorul. Vechiul model deja îşi arăta vârsta, era mult prea anost, cu materiale dure la atingere. Designul interiorului noului X-Trail este fluid, cu linii frumoase, dar care aduce prea mult cu fratele mai mic Qashqai. Ceea ce nu mi se pare o idee foarte bună, pentru că X-Trail se vrea un model superior. Dar interiorul unui Qashqai este modern, aşa că îi prinde bine şi unui X-Trail. Cu ecranul sistemului media în mijlocul consolei, şi multe butoane în jur, se vede accentul pus pe tehnologie. Între ceasurile de bord găsim un ecran pe care sunt afişate toate informaţiile necesate şoferului. Noul X-Trail impresionează prin spaţiul oferit atât şoferului, cât şi pasagerilor. Modelul testat era într-o echipare de top şi dispunea de tapiţerie din piele crem, trapă, cameră cu vedere 360 de grade şi navigaţie.IMG_0304 Motor:

Aici sunt unele probleme de discutat. Pentru că cel mai puternic motor disponibil, deocamdată, pe noul X-Trail are cilindreea de 1.6 litri şi produce 130 de cai putere. Dacă vi se pare că este submotorizat, vă dau dreptate. Chiar dacă cuplul motor atinge 320 Nm, acesta ajută doar puţin şi pe o plajă de turaţie restrânsă. Se simte o zvâgnire la plecare, dar imediat cum turaţia creşte peste 3500 de rotaţii pe minut, motorul începe să nu mai tragă la fel de tare şi maşina se simte lentă. E bine totuşi că am avut în maşina de test o cutie manuală cu 6 rapoarte şi am putut gestiona mai bine prezenţa cuplului. Ceea ce ajută noul X-Trail echipat cu acest motor este consumul redus de carburant. Şi bineînţeles, în România, impozitul. Sper, totuşi ca în viitor să fie disponibil şi un motor cu măcar 150 de cai putere.

IMG_0319

Ţinuta de drum:

Prin comparaţie cu vechiul model, noul X-Trail se simte mult mai sportiv pe viraje. Deoarece a lăsat partea de offroad pe locul al doilea, ţinuta de drum pe asfalt este mult îmbunătăţită, ruliul este mai mic, iar echipat cu sistemul 4x4i inteligent, traiectoria pe viraje este mai fermă. Cutia manuală este precisă şi schimbă scurt, doar prima şi ultima treaptă fiind ceva mai lungi, pentru capacităţi bune în offroad şi pentru consum. Dacă pe asfalt, se vede o îmbunătăţire faţă de fostul model, situaţia se schimbă când vrei să ieşi de pe drum. Noi am găsit în mijlocul câmpiei de Vest un morman de pământ, ceva ce se aseamănă cu un deal, şi am decis să urcăm maşina acolo. Era terenul perfect pentru a vedea capacităţile offroad ale noului model. Mai ales că urcarea era plină de denivelări şi iarbă udă. Noi aveam varianta de top, deci implicit şi sistemul 4×4, iar cu el blocat, urcarea a fost făcută rapid şi fără efort. Dar se vede totuşi că unghiul de atac nu este cel mai bun, datorită bării faţă mai proeminentă. Am încercat chiar să punem maşina în unghiuri imposibile, dar cursa mare a suspensiei nu ne-a lăsat. Ceea ce înseamnă că aproape oriunde mergi cu noul X-Trail, toate roţile vor fi pe sol, iar tu vei avea tot timpul tracţiune optimă. Nu ştiu de ce Nissan nu a pus tracţiunea 4×4 pe toate variantele de echipare. Doar în dotarea de top se găseşte. Iar aici, găsim un alt minus. Nu se poate conecta o transmisie automată la sistemul 4×4. Deci vor fi ceva greutăţi pentru începători, atunci când vor ieşi în offroad.

IMG_0320 IMG_0306 IMG_0304

Noul Nissan X-Trail devine mult mai rafinat, mai economic, dar şi mult mai frumos. Ceea ce este total diferit faţă de vechea generaţie. Totodată acesta pierde din personalitatea specifică fostului model, noul X-Trail seamănă mult prea mult cu o maşină dintr-o clasă inferioară, iar capacităţile în offroad, care îl făceau un lider al clasei, s-au diminuat. Îmi plăcea dacă noul X-Trail lua tot ceea ce avea mai bun fostul model şi doar să le îmbunătăţească, aşa ei l-au schimbat complet, uitând de calităţile pentru care unii îl plăceau.