BMW X5 40i xDrive – Test Drive

BMW X5 40i xDrive – Configurație neobișnuită

Parcă nu îmi vine să cred că a trecut aproape un an de zile de când mă aflam ultima dată la volanul noului BMW X5. Ai spune că într-un an te saturi să vezi un model pe străzi, dar chiar și acum întorc capul după un astfel de model și strig: ”Uite noul X5”. Este ”noul” chiar dacă pentru majoritatea nu mai este tocmai nou. Totuși, am vrut să-l conduc din nou, tocmai pentru că într-un an de zile multe se pot schimba. Mai ales percepția cumpărătorilor. La lansare, versiunea preferată a fost echipată cu jante cu diametru pe 22 de inch și cel mai puternic motor diesel cu 6 cilindri. Acel monstru cu 4 turbine alimentat cu motorină. Acesta este combustibilul preferat de peste 90% dintre cumpărătorii unui SUV mare. Este oarecum normal ca versiunea de lansare să aducă tot ce are mai bun noul model, dar în timp îți dai seama că cei care efectiv cumpără mașina nu se gândesc să bifeze toate opțiunile din fișă.

Am văzut foarte multe modele X5 care nu aveau blocurile optice cu iluminarea LASER. Aceasta este o opțiune încă destul de scumpă, dar care pe lângă beneficiile siguranței, aduce și ceva schimbări optice. Apoi, jantele pe 22 de inch arată foarte bine, dar nu prea sunt foarte utile pe drumuri cu denivelări sau gropi și răpesc mult din confortul interior. Iar pentru un client, confortul îndelungat e mult mai important decât look-ul. La început, clienții se limitează la culori tradiționale pentru acest gen de caroserie. Vei vedea multe modele negre, albe sau gri. În timp apar culori precum acest auriu care scot în evidență noul model în marea de culori terne. Nu în ultimul rând, clienții încep să opteze pentru motorizări pe benzină.

Așa am ajuns la testul de astăzi. Un BMW X5 configurat deosebit și propulsat de o motorizare aproape inexistentă pentru piața din România pe această caroserie. BMW X5 40i xDrive este singura versiune cu motor pe benzină disponibilă acum în România și este totodată calea de mijloc între economicul 30d și puternicul M50d. Numai că această opțiune de mijloc nu este neapărat pentru performanță, deoarece motorul pe benzină, chiar dacă are mai mulți cai putere, cuplul este mult inferior față de varianta 30d, iar asta înseamnă că nu se simte la fel de puternic, chiar dacă pe hârtie este. Cei care optează pentru motorizarea pe benzină știu foarte bine ce implică acest lucru.

Un motor mult mai rafinat, mult mai silențios, cu o livrare a puterii mult mai liniară, fără acea smucire de cuplu, care per total oferă o senzație de confort sporită. Nu cu mult timp în urmă am condus noul Porsche Cayenne, care oferă un agregat similar ca putere și cilindree, ambele fiind în varianta lor de bază. Aceste două modele duc o luptă destul de îndelungată pentru cel mai dinamic SUV de pe piață, dar cu aceste motoare sub capotă, senzația de volan este alta. Atât Porsche Cayenne, cât și BMW X5 mizează mai mult pe confort și rafinament, decât pe performanță brută din motoarele pe benzină. Ar trebui să îi îngrijoreze acest aspect pe cumpărători? În niciun caz. Ei sunt cei care au ”decis” ca așa să fie setările noilor modele. Noul BMW X5 vine cu suspensie pneumatică pe ambele punți, ceea ce înseamnă o rulare excepțională, indiferent de suprafață. L-am condus de la reprezentanța BMW Grup West Premium din Oradea până acasă la părinți, pe un drum cu destul de multe denivelări și imperfecțiuni. Totuși, în niciun moment nu am simțit că drumul e așa rău. Noul X5 reușește să absoarbă toate denivelările, iar tu șoferul și pasagerii nu simțiți nimic la interior. Mașina rulează ca pe un covor plutitor, care, din când în când, se clatină ușor de spate. Această suspensie este ca o mană cerească pentru a te simți relaxat atunci când ești la volan. Pasagerii chiar mi-au spus că ar putea merge non stop în noul X5, simțindu-se mai confortabil decât în propriul pat. Suspensia pneumatică poate coborî mașina foarte mult, la viteze mari, tocmai pentru a îmbunătăți aerodinamica și pentru a fi cât mai silențioasă în interior. Totodată, atunci când situația o cere, se poate ridica pentru a oferi o gardă la sol apreciabilă.

Spuneam că cei care cumpără astfel de mașini dictează modul în care noile modele se conduc. Dacă nu vorbim de un model de performanță cum sunt X5M, GLE63 AMG sau Cayenne Turbo, aceste SUV-uri sunt setate să fie cât mai confortabil cu putință. Dinamica cade pe locul al doilea, iar oricât de sportiv poate fi un SUV, tot nu egalează feelingul dintr-un coupe sau chiar sedan. Chiar și cu o motorizare diesel sub capotă, confortul este asigurat. Dar atunci când optezi pentru o motorizare pe benzină, cum este acest X5 40i xDrive, sentimentul este cu totul aparte. De sub capotă nu auzi absolut nimic. Până nu accelerezi tare, în zona superioară de turație, ai putea spune că mergi cu un model electric. Doar atunci când ”lovești” pedala de accelerație, evacuarea bolborosește ușor. Motorizarea pe benzină are foarte multe avantaje subiective, pentru că o alegi pentru tine, pentru că îți place acest sentiment. În schimb are dezavantaje pe care le-aș numi obiective. În primul rând consumul de carburant semnificativ mai mare. În testul meu cu noul X5 40i, la un condus exclusiv extraurban, media a fost de 13 l/100 km. Știu, poate spuneți că atât consumă nu știu ce alt model de prin 2010 cu care ați fost sau că nu contează la ce preț are, dar consumul de 13 litri a fost realizat fără nicio bruscare a accelerației și rulând în condiții perfect legale. Am încercat special să merg cât mai economic și nu știu la cât aș fi ajuns dacă avea piciorul drept mai greu.

Un alt aspect destul de important, pe care l-aș pune la dezavantaje, dar de data aceasta subiective, este faptul că sunt obișnuit ca la astfel de caroserii să am sub capotă un diesel cu mult cuplu. Motorul diesel de bază dezvoltă 620 Nm, iar acest ”benzinar” doar 450 Nm. Este o diferență destul de mare, mai ales atunci când accelerezi puternic. Doar în prima jumătate a turometrului simți pocnitura din spătar, ca mai apoi totul să se domolească și turația să crească mult spre zona roșie până când transmisia să urce o treaptă. Sunt convins că după mai mulți kilometri te obișnuiești cu astfel de accelerări, ce se simt mai lente. Totuși, pe hârtie și dacă te uiți în vitezomentru vei vedea cum vitezometrul digital crește foarte rapid, iar versiunea pe benzină este cu 1 secundă mai rapidă decât dieselul, cu sprint impresionant de 5.5 secunde până la 100 km/h. De la volan nu prea simți acest lucru, asta și pentru că livrarea puterii este mai liniară, turația mai înaltă și totul este mai silențios.

Conducând acest X5 cu motorizare pe benzină, îți dai seama că vom vedea și mai multe schimbări în acest segment, care până de curând a fost destul de tradițional, să-i zicem. Chiar cu câteva zile înainte să scriu acest articol a apărut versiunea X5 45e, care folosește acest motor de 3 litri pe benzină, la care a fost cuplat un motor electric, devenind totodată și un model plug-in hybrid. Puterea a crescut la 400 de cai putere, iar cuplul motorului electric se va simți mult mai bine. Este bine că există un X5 cu motor pe benzină disponibil pentru test drive. Asta înseamnă că lumea e interesată, curioasă să experiementeze un motor mai rafinat și mai confortabil.

Multumiri speciale BMW Grup West Premium Oradea pentru acest test drive. 

BMW X5 40i xDrive L6 3 litri benzină 340 CP 450 Nm AT8