Test drive Audi A4

Audi A4 este probabil cel mai cunoscut model a constructorului din Ingolstadt. Este cel mai bine vândut model al lor şi totodată cel mai important. A4 poate duce imaginea, faima şi succesul mărcii cât mai departe. Bineînţeles că atunci când ni se prezintă o nouă generaţie, toată lumea stă cu ochii ţintiţi să vadă cum va evolua compania, dacă îşi depăşeşte rivalii sau dacă cerinţele clienţilor sunt satisfăcute. După generaţia precedentă, ce a pierdut mult teren în faţa liderului segmentului BMW Seria 3 şi după ce Mercedes Benz a prezentat un C-Class absolut superb, misiunea Audi în această categorie a sedanurilor premium a devenit foarte grea. Totuşi un A4 nou-nouţ niciodată nu va fi unul neglijat.

12286014_10205757161990687_1248624292_n A noua generaţie a sedanului Audi, dacă includem şi Audi 80, merge mai mult pe cartea evoluţiei, decât cea a revoluţiei. Noul A4 şi noul Q7 sunt printre ultimele modele Audi ce încă păstrează un limbaj de design conservator, cu toate că au generaţii noi. Putem spune că noul Audi A4 este urât? În niciun caz. Design-ul noului A4 trebuie studiat. Nu este de o frumuseţe ce epatează. Nu îţi sare în ochi. Fiecare linie este schimbată faţă de generaţia precedentă, păstrând totuşi identitatea de marcă. Blocurile optice sunt mult mai agresive şi desenate cu muchii drepte şi linii clare, adăpostesc lumini cu LED cu o grafică futuristă, iar luminile de zi au forma literei L, atât în exterior cât şi spre interior. Capota acoperă partea superioară a blocurilor optice şi intră mai mult în zona aripilor. Cu toate că încă nu este la fel de spectaculoasă precum la conceptul Prologue, grila hexagonală este acum mai mare şi mai bine definită. Din păcate, varianta de test nu avea lamele orizontale cromate, ce accentuează şi mai mult aspectul premium. Tot cu muchii mult mai drepte este desenată şi bara frontală, unde pe laterale găsim prize de aer mai generoase. Din profil se vede linia fluidă a plafonului, dar şi proporţiile mai frumoase, faţă de generaţia precedentă, deoarece noul A4 este mai lung decât modelul pe care îl înlocuieşte. De fapt, noul A4 este printre cele mai lungi modele din clasă. Cum se întâmplă cu majoritatea modelelor noi, design-ul diferă în funcţie de varianta de echipare. Audi-ul din testul nostru era în varianta de echipare Sport, fiind abia al doilea nivel de echipare, de unde şi faptul că jantele cu dimensiune de 17 inch arată foarte mici în pasajele roţilor. Un alt minus ar fi şi culoarea neagră ce nu lasă să se vadă toate liniile. Posteriorul este partea mea preferată. Blocurile optice spate au un design agresiv, sunt mai înguste şi alungite spre interior. Capacul portbagajului are integrat un mic eleron. În partea inferioară găsim un difuzor de aer din plastic şi doar o singură ieşire a evacuării. Trebuie să înţelegem că aceasta este strategia marilor companii, unde design-ul în varianta de bază diferă destul de mult faţă de un model echipat bogat, iar asta se întâmplă tocmai pentru a cheltui mai mult pe opţionale.

12282837_10205757161550676_1413265024_n 12309067_10205757161950686_1153016711_n Chiar şi aşa, noul A4 este mai stilat, mai matur, evoluţia de design îl prinde foarte bine. Interioarele modelelor Audi de acum câţiva ani suferă la capitolul design. Vremea când ecranul navigaţiei era acoperit de planşa de bord a trecut, aproape niciun producător nu mai oferă o astfel de soluţie. Nici aglomeraţia de butoane pe consola centrală. E bine totuşi că noile modele Audi vin cu un design aerisit, oarecum simplist, dar foarte rafinat şi foarte calitativ. Interiorul noului A4 se încadrează în linia de design a noului Q7 şi anume poziţionarea ecranului sistemului de infotainment deasupra planşei de bord, aceasta fiind acum mai îngustă şi lipsită de butoane. Doar cele ale climatizării se mai regăsesc în bord. Sistemul de climatizare oferă un ecran unde sunt afişate informaţiile, iar când ne apropiem de butonul sensibil la atingere, funcţiile de pe ecran se măresc pentru o mai bună vizibilitate. Chiar şi fără sistemul Virtual Cockpit, instrumentarul de bord a noului A4 este curat, lizibil, iar între ceasuri găsim un ecran pe care sunt afişate diferite informaţii. În spatele schimbătorului găsim rotiţa sistemului MMI, care acum a devenit mult mai uşor în utilizare. Interiorul oferă strictul necesar, dar o tapiţerie de piele în standard se preta pentru un Audi, chiar dacă vorbim despre varianta de bază.

12282941_10205757161750681_1185912948_n Probabil cei mai mulţi vor fi mai darnici când îşi vor configura un Audi A4, dar am ales să fac acest test să văd cât de bun sau prost este un Audi fără să apeleze la artificii. Astfel până şi motorizarea este cea de bază oferit 150 de cai putere dintr-un agregat de 2 litri, cuplat la o transmisie manuală, clasică cu 6 trepte. Spun asta, deoarece în acest segment aproape că nu există altceva în afară de automate cu cel puţin 7-8 rapoarte.

12283271_10205757161510675_348559332_n Cum se comportă pe şosea cel mai ieftin şi simplu Audi A4? Ei bine, foarte bine aş putea spune. Noul A4 este construit pe platforma MLB, folosită şi de noul Q7, ceea ce înseamnă că A4 este mai uşor faţă de generaţia precedentă, iar asta se traduce atât în dinamică şi performanţă superioare, dar şi consum mai mic. Totuşi să nu vă gândiţi că un Audi A4 cu tracţiune pe puntea faţă poate fi mai dinamic decât un BMW Seria 3 sau un Mercedes Benz C-Class, dar pentru utilizare fără a duce la limită capacităţile maşinii, Audi A4 îşi face treaba foarte bine. Inginerii Audi au reuşit să imprime maşinii o ţinută de drum neutră, fără să subvireze, accentul fiind clar spre confort. Noul A4 este foarte aerodinamic, în interior nu pătrunde niciun zgomot, fiind foarte silenţios. Asta ajută foarte mult dacă parcurgeţi distanţe lungi la viteze ridicate.

Motorul de 2 litri produce 150 de cai putere, care nu par foarte mulţi pe o astfel de caroserie, dar nu îţi va fi frică să intri în depăşiri, mai ales când poţi să gestionezi puterea cum vrei tu, datorită cutiei manuale. Spuneam eu mai sus că este “doar” o manuală, dar câteodată e mult mai distractiv să ieşi din zona de confort şi să simţi că conduci. Plus că Audi produce printre cele mai bune transmisii manuale pe maşinile lor. Pe noul A4 aceasta are rapoartele extrem de exacte, suficient de scurte, iar la urcarea în treaptă, aceasta nu smuceşte. Cu toate că apeşi pe ambreiaj şi tragi de levier, schimbările sunt imperceptibile, la fel ca la o cutie automată. Câteodată e bine să “mesteci în benzină”, dar aş fi preferat un motor ceva mai puternic. Eventual un 2.0 TFSI şi 252 de cai putere.

12305776_10205757161910685_169956730_n În acest segment, fiecare producător vrea să învingă liderul BMW Seria 3. Toţi vin cu acest gând. Fără îndoială, în acest moment, Seria 3 este cel mai bun sedan. Mi se pare, totuşi, că Audi nu vrea acest lucru. Ei vor să facă cel mai bun sedan premium. Nu un rival pentru Seria 3. Dacă îl priveşti din acest punct de vedere, Audi A4 este o maşină foarte foarte bună. De fiecare dată când mă gândesc la un Audi îl pun, involuntar, pe locul al treilea în acest trio. Până mă aflu la volanul acestuia şi îmi dau seama că nu am ce să-i reproşez. Probabil este doar o chestiune de imagine, iar acum cu tot scandalul Dieselgate, această imagine are şi mai mult de suferit. Totuşi, pentru ce a fost construit noul Audi A4, acesta bifează fiecare căsuţă. Este elegant, rafinat, confortabil, economic şi foarte calitativ. De ce nu sunt suficiente aceste aspecte? Ce lipseşte?