RAM 1500 Limited – Test Drive

RAM 1500 Limited – Lux texan

Încă de mic copil am fost fascinat de pickup-urile americane. Majoritatea jucăriilor aveau forma clasică cu benă și design masiv. Probabil această fascinație venea și din faptul că nu aveam unde să văd pe stradă un astfel de model, iar dacă totuși apărea unul prin orașul natal, întorceam capul cu admirație la dimensiunile sale. În Europa și mai ales în România, acestea nici măcar nu se importă, doar vreun pasionat cu bani și relații prin Statele Unite reușea să aducă un astfel pickup în România. În tot acest timp, numele legendare de pickup-uri americane nu au putut fi comercializate în mod oficial în România, tocmai din acest motiv nici eu nu am ajuns să fiu la volanul unui astfel de exemplar. Numai că odată cu lansarea ultimului RAM 1500, Silver Motors Timișoara a devenit dealer RAM, în plus au adus pentru test drive versiunea de top ”Limited”. Așa începe aventura mea, pe care am așteptat-o încă de mic.

Prima dată am văzut pozele cu acest model în fața reprezentanței și am zis că este chiar un pickup reușit ca design. Nu e ușor să faci un design atractiv pe o mașină ”de muncă”. Apoi am văzut mașina prin trafic. Eu eram în Peugeot-ul meu cu suspensie sport, iar când acel RAM 1500 a venit spre mine, pe contrasens, m-am simțit copleșit. Indiferent în ce mașină te afli, RAM 1500 este mai mare. Dar nimic nu se compară cu experiența pe care o ai din spatele volanului. E cu totul altceva de ceea ce am condus până acum. Să revenim puțin la design-ul exterior.

Aceasta este a cincea generație RAM 1500, care se întinde încă din 1980, când Dodge a folosit logo-ul unui berbec (ram) pentru pickup-urile sale. Acest ornament a fost utilizat și în anii 30. Acest nume a fost atât de utilizat și apreciat, încât din 2010, a renunțat la denumirea companiei, iar din Dodge Ram, a devenit simplu RAM. Odată cu ultima generație, apărută în 2019, RAM 1500 poate fi comandat și configurat în premieră în România, iar modelul de test este, așa cum trebuie, varianta de top Limited. Asta înseamnă niște blocuri optice cu iluminare LED pe ambele faze și pe semnalizare, care arată foarte modern și futurist, mai ales pe un pickup. Grila este absolut imensă. Se întinde de la un capăt al altul al mașinii, este cromată, are o mulțime de artificii de design, iar în mijloc tronează inscripția RAM. Cu toate acestea, nu pare deloc disproporționată. Privit din față, acest pick-up este impunător, dar în același timp luxos, premium. Bara frontală este destul de joasă, mai ales că sub această găsim un splitter pentru redirecționarea aerului, iar lângă număr, sunt cârligele pentru tractare. Acestea se regăsesc pe orice pickup american, iar în funcție de varianta de echipare pot fi cromate, roșii sau în culoarea caroseriei. Îmi place foarte mult cum se vede și capota. În mijloc este foarte umflată și înaltă. Dar pe bună dreptate, deoarece pe lateralul acesteia scrie mare HEMI 5.7L.

Profilul acestui RAM 1500 este cât se poate de american. O mașină lungă, fără prea multe muchii, dar cu design fluid mai ales în zona portierelor. Chiar și ”îmbinarea” dintre cabină și benă este armonios realizată. Încă o dată să vă faceți o idee despre dimensiuni, jantele măsoară 22 de inch, dar cumva tot arată mici în comparație cu restul caroseriei. Poate dacă ar veni cu niște anvelope mai înalte ar micșora jocul proporțiilor. Mi-ar fi plăcut ca bena să fie acoperită, dar aceasta este o opțiune pe RAM 1500. Privit din spate, noul model este un pickup tipic, cu blocuri optice verticale, relativ mici. Sunt câteva elemente foarte interesante ce se disting de aici. Pe lângă inscripția RAM de mari dimensiuni, se vede că luneta culisează, iar deasupra, lângă stopul de frână, sunt becuri pentru ilumare. Pe multe mașini acestea se montează aftermarket, e interesant de văzut pe un model de serie. Ultimul lucru ce îmi place în mod deosebit la design-ul posterior este poziționarea evacuării. Eram obișnuiți ca pickup-urile să aibă o singură ”țeavă” în lateral, dar pentru că sub capotă este un HEMI ce trebuie să ”respire” avem evacuare dublă, care arată și sună foarte frumos.

Da, știu, am vorbit prea frumos de design-ul unui pickup. Toate arată la fel, dar gândiți-vă că nu este gândit pentru piața europeană, iar în Statele Unite acesta este echivalentul unui E-Class, atât ca dimensiuni, cât și ca dotări și imagine. Pentru americani, aceasta este ”mașina de familie”. Chiar dacă nu le vedem fizic pe străzi, suntem relativ familiarizați cu rivalii acestui RAM 1500, așa că subiectiv voi spune că acesta arată cel mai bine. Cel mai aproape de o mașină normală, nu una de lucru. Dar așa cum spuneam la început, design-ul exterior și percepția de afară, nu se compară cu interiorul.

Te-ai speria înainte să urci la bord, când vezi că e atât de mare, dar RAM 1500 dispune de praguri electrice care se retractează când deschizi portiera. În plus, poți lăsa suspensia pneumatică doar apăsând pe cheie, pentru un acces și mai facil. Intrarea în habitaclu este astfel relativ ușoară, mai ales dacă te prinzi de mânerele de pe montanții parbrizului. Atunci vei vedea că acestea sunt îmbrăcate în piele și au cusături contrastante. Te așezi confortabil în scaunul șoferului, exact ca și cum te-ai afunda într-un fotoliu. Privești și totul e mare. Șezutul scaunului, spătarul, volanul, cotiera, consola centrală, ecranul, butoanele, toate au dimensiuni generoase, mai mari decât te-ai aștepta. În prima fază, te simți cumva copleșit, pare că totul îți este departe, dar imediat începi să te acomodezi. Trapa și plafonul panoramic îți oferă o senzație și mai bună de spațiu și te uiți în spate și vezi că nici măcar nu ajungi la bancheta. Oarecum mă așteptam la acestă senzație de spațiu, având în vedere dimensiunile mașinii, dar RAM 1500 Limited impresionează prin atenția la detalii, materiale și dotări. Poate pentru noi, europenii, ni se pare prea mult pentru un pickup, dar așa cum am spus, în Statele Unite, aceasta este o mașină de familie foarte apreciată, iar clienții cer astfel de dotări.

Totul este îmbrăcat în piele, sunt inserții de lemn și metal peste tot, iar cusăturile sunt realizate foarte frumos și foarte luxos. Atât pe portiere, cât și pe capacul cotierei, sunt câteva elemente specifice, ce amintesc de luxul texan. Un element interesant ce face legătura dintre lux și utilitar, sunt covorașele, care sunt realizate din cauciuc, dar partea din mijloc este din material cu cusături. Această parte poate fi detașabilă. Așa cum te aștepți de la o astfel de mașină, locurile de depozitare sunt nenumărate și foarte mari. În consola centrală încap fără probleme mici electrocasnice, iar acesta poate fi separată. Avem suport pentru două telefoane, iar pentru că nu există pe mijloc un levier al schimbătorului de viteze, zona dintre scaune pare a fi o masă de luat picknic-ul. RAM 1500 are două torpedouri, spațiu de depozitare inclusiv sub covorașele din spate, iar bancheta poate culisa față-spate, în plus spătarul este rabatabil individual pe scaunele din exterior. Acesta oferă un spațiu la genunchi mai mare decât o limuzină de clasă mare, iar pentru că bancheta este atât de reglabilă, și un confort similar.

De la volan, șoferul este răsfățat cu cel mai mare display pus pe un pickup. Acesta măsoară 12 inch și este poziționat pe verticală, asemeni modelelor Tesla. Mulți spun că este chiar mai bun decât al produselor lui Elon. Eu personal sunt mai atehnologic și nu am stat să mă ”joc” cu toate meniurile și submeniurile nici în Tesla nici în RAM. Dar am apreciat că poți să pui comenzile climatizări, atât sus cât și jos, pentru a avea un ”split-screen” sau poți să le acționezi de la butoanele fizice de pe laterale. Sistemul pe care îl folosește RAM 1500 se numește U Connect și oferă configurații asemeni unui smartphone cu aplicații și funcții generoase. Dacă vrei, harta navigației este afișată pe tot ecranul și arată foarte spectaculos. Sistemul de infotainment în RAM 1500 este foarte avansat, dar în același timp comenzile utilizate frecvent au butoane fizice, ușor de folosit. Din punct de vedere ergonomic, americanii l-au gândit fără compromis. M-aș vedea într-un roadtrip foarte lung în acestă mașină. Și nu o spun doar pentru spațiu și dotări, ci și pentru trenul de rulare.

Sub capota imensă a lui RAM 1500 stă un motor imens. Este vorba de clasicul HEMI V8 de 5.7 litri, care produce un respectabil 401 cai putere și 556 Nm. Acestea sunt valori foarte bune, chiar și când mașina cântărește 2.3 tone, ca în cazul lui RAM 1500 Limited. Motorul este cuplat la o transmisie ZF cu 8 rapoarte, gândite clar pentru confort și tractare. Acest pickup poate trage până la 3500 kg, așa că cifrele de performanță sunt mai puțin relevante. Tot ce trebuie să știți e că, atunci când apeși puternic pedala de accelerație, cabina este invadată de sunetul specific V8, de evacuarea care urlă gros și mașina pleacă destul de sprinten în față. Transmisia are o întârziere în retrogradare, dar cumva te pregătește înainte să livreze toată puterea când ești pe o depășire.

În cazul lui RAM 1500 tracțiunea este integrală în mod automat, dar poate fi trecută doar în modul 2WD cu puterea doar pe puntea spate sau poți bloca diferențialul. De asemenea ai și opțiunea de 4WD High și Low. Datorită suspensiei pneumatice, garda la sol crește semnificativ, deci RAM 1500 poate fi și un vehicul bun în offroad. Cu condiția să ai loc de manevră. Totuși, nu văd această mașină urcând bolovani sau drumuri forestiere, iar sistemul de suspensie pe perne de aer este mai bun pe asfalt. Din cauza dimensiunilor, ruliul este destul de pronunțat, direcția prea moale, dar suspensia absoarbe foarte bine denivelările și nu simți niciodată că bena vibrează. Pe asfalt, RAM 1500 se comportă ca un sedan foarte confortabil, atâta timp cât nu forțezi pe viraje. Aș putea spune că senzația de volan este ca și cum ai conduce o barcă, care plutește peste orice. Mă așteptam ca poziția la volan să fie înaltă și inconfortabilă, dar din nou, stai ca într-o limuzină, doar că vezi peste orice mașină din față.

În versiunea de test drive, acest model este echipat cu un sistem GPL care reduce drastic consumul V8-ului american. Cu un rezervor de 120 de litri, consumul pe care l-am realizat în testul meu a fost de 16 l/100 km, iar în exterior am avut chiar 11 l/100 km. În plus, rezervorul de benzină poate ”înghite” 90 de litri, deci în RAM 1500 intră peste 200 litri de combustibil. Cilindreea nu reprezintă un impediment, deoarece în România un pickup este încadrat la autoutilitară N1, deci impozitul este fix, în funcție de oraș, bineînțeles.

Singurul minus al noului RAM 1500 este, ciudat, plusul său. Dimensiunile nu sunt pentru drumurile noastre. După o zi de condus m-am obișnuit să țin mașina pe bandă, dar odată ce am revenit în oraș, eram stresat la orice viraj mai strâns și nici nu vreau să mă gândesc cum e să o parchezi la o parcare subterană. Are aproape 6 metri lungime, peste 2 metri lățime, fără oglinzi și aproape 2 metri înălțime. Dacă nu ești obișnuit cu mașini foarte mari, o să te simți copleșit la volanul noului RAM 1500. Numai că senzația de spațiu, putere și impozanță provoacă dependență. După ce ai condus un RAM, toate mașinile o să ți se pară mici și incomode. Sunt români care vor o astfel de mașină. Probabil stau în zone unde dimensiunile nu contează atât de mult. Dar până acum erau descurajați de birocrația de a aduce un astfel de model în țară. Acum e mult mai simplu. RAM 1500 e spectaculos, indiferent de ce piață vorbim. Oare ar merge un SUV ceva mai mic și mai potrivit pentru noi?

RAM 1500 Limited HEMI V8 oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara