Prezentare: Ford Focus RS
Nimeni nu a pus la îndoială calităţile unui Ford Focus. Este unul dintre cele mai apreciate hatchback-uri din segment, oferind calitate, practicalitate, dar şi consum redus. Ce se întâmplă atunci când divizia sport RS decide să pună mâna pe un Focus. Atunci toţi competitorii încep să tremure de frică, îşi revizuiesc comportamentul şi maşinile din dotare şi stau cu ochii aţintiţi la ce reuşesc să facă cei de la Ford RS. Din fericire pentru ei, un Focus RS apare foarte rar. Acesta este deabia a treia generaţie. Dar este cea mai extremă dintre ele.
Prima generaţie Focus RS a ajuns să fie un fel de legendă printre pasionaţii de hothatch-uri de performanţă şi manevrabilitate. A doua generaţie era atât de agresivă încât nimeni nu se apropia de ea. Mai ales când era vopsită în acel verde-lime. Dar primele două generaţii Focus RS au avut un mare minus, care cumva au reuşit să-l transforme într-un plus, dar când puterile în acest segment au ajuns să depăşească 300 de cai putere, Ford şi-a dat seama că un hatchback cu tracţiune faţă nu mai poate ţine piept puterii imense. De aceea, după ce l-am văzut pe Ken Block distrugând anvelope după anvelope cu Ford-uri cu tracţiune integrală, acesta a ajuns şi la centrul de dezvoltare Ford RS pentru a proiecta noul Focus RS. Nu mare ne-a fost mirarea când am aflat că noul Focus RS va avea tracţiune integrală.
Pentru că problema tracţiunii a fost rezolvată, Ford a decis că noul motor să fie un Ecoboost de 2.3 litri, preluat de la recent lansatul Mustang şi care produce 320 de cai putere şi este cuplat la transmisie manuală cu 6 trepte. DA DA DA! Trebuie să reiau: hatchback 4×4, 320 cp şi manuală. Unde semnez? Dacă informaţiile despre performanţele motorului lipsesc, trebuie să ştiti că noul sistem de tracţiune integrală denumit All-Wheel Drive Dynamic Torque Vectoring este unul dintre cele mai performante din lume. Acesta poate distribui cuplul cu până la 70% pe puntea spate şi chiar 100% pe fiecare roată e nevoie. Acesta funcţionează non-stop, iar senzorii monitorizează fiecare roată de 100 de ori pe secundă, pentru a oferi maximul de aderenţă şi tracţiune. Suspensia este mai joasă şi mai rigidă decât varianta standard, ceea ce înseamnă că noul Focus RS va fi o adevărată rachetă pe circuit, dar nu numai.
Toate aceste performanţe uluitoare vin într-un pachet foarte agresiv. Chiar dacă nu este la fel de extrem faţă de generaţia precedentă, vei putea recunoaşte un Focus RS faţă de unul standard prin grila frontală trapezoidală de dimensiuni generoase, dar mai ales prin bara extrem de agresivă. Pe laterale, aceasta incorporează fante de aerisire pentru motor şi un decupaj generos pentru intercooler. Pasajele roţilor sunt mai bombate şi mai ieşite şi adăpostesc jante de 19 inch cu multe spiţe. Special pentru varianta RS, blocurile optice faţă au fundal negru. Probabil cel mai des vei vedea spatele Focus-ului RS, iar aici priveliştea este sportivă. Difuzor de aer incorporat în bară, ieşiri duble ale sistemului de evacuare şi eleron imens deasupra portbagajului. Da, acesta este un RS.
Din păcate la interior, lucrurile nu sunt la fel de agresive. În afară de volanul cu trei spiţe şi partea inferioară teşită, pedalierul din aluminiu şi scaunele cu sprijin lateral îmbunătăţit nu sunt mari diferenţe faţă de varianta standard. Doar cei mai experimentaţi vor găsi deasupra bordului cele trei ceasuri pentru presiunea turbinei, ulei şi temperatura apei.
Cu peste 300 de cai putere şi având tracţiune integrală, noul Ford Focus RS intră deja în altă categorie de hothatch-uri. Dacă până acum rivalii săi erau Renault Megane RS sau Seat Leon Cupra, care amândouă vin cu tracţiune faţă, acum Focus RS poate pune pretenţii rivalilor premium cum ar fi Audi S3 sau VW Golf R. Până acum, modelele Focus RS au dovedit că sunt printre cele mai sportive hothatch-uri din segment, ceea ce Audi S3 sau Golf R nu au arătat. Focus RS trebuie să fie o maşină al dracului de bună.