Nissan X-Trail – Test Drive

Nissan X-Trail – Revoluția electrificării

Fiecare generație Nissan X-Trail a venit cu ceva nou. Dacă prima se dorea mai mult un SUV cu pretenții de offroader, cele care au urmat au tot progresat, ba pe partea de design, ba pe practicalitate, dar au rămas oarecum conservatoare. Fără motorizări speciale, Nissan X-Trail s-a vrut acea opțiune pentru o familie numeroasă, care vor ceva mai mult decât un Qashqai. Toate acestea se schimbă odată cu apariția noului model. A patra generație. Tot conservatorismul pe care îl știați dispare atunci când te uiți la mașină, dar mai ales când îi citești fișa tehnică. Nissan e un pionier în domeniul electrificării, oferind încă de mult modelul leaf, iar acum intră într-o clasă foarte populată, dar cu un tren de rulare foarte competitiv.

Revenind puțin la fratele mai mic, Qashqai, aceasta adoptă un design relativ futurist, mai ales în partea din față, design care este preluat și de X-Trail. În niciun caz nu e un lucru rău, pentru că astfel, X-Trail arată foarte modern, fresh, aș putea spune chiar că are un design ”american”. Da, știu, e ciudat, o mașină japoneză, care se vinde în Europa, dar care arată ca una americană. Dar asta e globalizarea, iar toate aceste lucruri se potrivesc de minune. Nissan X-Trail a crescut și în dimensiuni, păstrând configurația cu 7 locuri, probabil principalul atu pentru cei care își doresc fratele mai mare al gamei Nissan. Atunci când vezi pentru prima dată noul X-Trail nu poți să nu remarci partea frontală.

Cu blocurile optice înguste, plus luminile de zi poziționate deasupra, totul fiind dominat de grila de mari dimensiuni. În partea de jos se remarcă protecția din plastic argintiu ce ne duce cu gândul la un scut de protecție. Chiar dacă Nissan X-Trail nu mai vrea să fie un offroader, măcar vrea să arate ca unul. Privit din profil, noul model începe să revină la design-ul clasic, dar jantele cu diametru mare, de 19 inch sunt foarte bine proporționate cu restul caroseriei. Mașina arată robust, masiv, mai ales datorită pasajelor roților bine profilate. Mi se pare că suprafața vitrată este ceva mai îngustă, ceea ce, din nou, proporționează frumos caroseria. Linia plafonului este destul de lungă, dar mașina nu se ”termină” brusc, ca în cazul altor modele cu 7 locuri. Îmi place că din lateral, se vede cum capota plonjează oarecum sportiv spre față.

Aș spune că posteriorul este cel mai ”cuminte” unghi a noului X-Trail. Nu se întâmplă multe aici, cum e în cazul părții frontale. Aici blocurile optice sunt asemănătoare cu cele ale generației precedente, dar sunt o idee mai înguste și au acum o semnătură luminoasă cu LED. Totuși, mașina pare desenată cap-coadă, pentru că și la posterior, în partea inferioară a bării regăsim o protecție din plastic argintiu, exact ca în față. Fără îndoială aceasta este cea mai frumoasă generație X-Trail, pentru că reușește să se reinventeze, să arate foarte bine într-o clasă supra aglomerată, dar totuși să-și păstreze identitatea de model. Uitându-mă încă o dată peste imagini, posteriorul din lateral, aduce cu linia generației a doua.

În schimb, toată istoria se uită, odată ce pășești în habitaclu. Niciodată un Nissan X-Trail nu a arătat mai luxos. Totul e desenat frumos, elegant, bine gândit. De la scaunele cu cusături în romb, asemeni modelelor premium, până la consola centrală înaltă, ceea ce îți oferă un sentiment de siguranță și chiar confort. Îmi place și cum este integrat ecranul sistemului de infotainment. Acesta are o diagonală de 12.3 inch și chiar dacă pare doar o tabletă pusă deasupra, parcă se conectează cu consola centrală, iar bordul îmbrăcat în piele, ”taie” această impresie optică. Design-ul habitaclului reușește să fie modern, fără să renunțe la ergonomia specifică modelelor mai vechi. Ai în continuare butoane fizice pentru diferite meniuri chiar sub display, iar comenzile pentru climatizare sunt de asemenea butoane fizice. Spre deosebire de generațiile precedente, levierul transmisiei este acum mai mic și mai bine integrat în design-ul general, dar vom vorbi puțin mai jos de ce s-a mers pe această soluție.

Pe lângă design și ergonomie, interiorul noului Nissan X-Trail este mult peste generațiile precedente în materie de calitate. Sentimentul este unul premium, chiar de lux, aș putea spune, pentru că totul este îmbrăcat în piele și în materiale plăcute la atingere. Instrumentarul de bord este complet digital și foarte configurabil, chiar te simți într-un model din clasele superioare.

Noul Nissan X-Trail putea să vină doar cu aceste noutăți și totuși să fie un bestseller în acest segment, pentru că sunt mulți clienți care caută tocmai aceste lucruri. În plus, pentru cei care vor un upgrade de la vechea generație, este mai mult decât suficient. Totuși, marele atu a noii generații este trenul de rulare. X-Trail nu s-a remarcat până acum prin motorizări speciale, de fapt acestea erau chiar pe locul al doilea atunci când îți alegeai un X-Trail. Aveam până acum doar câteva motoare de cilindree mică, suficient cât să pună mașina în mișcare la un consum mic. Cum spuneam, sunt clienți ce nu vor mai mult, dar odată cu noua generație, X-Trail se poate bate de la egal la egal cu rivali mult mai consacrați pe partea de hybride și electrificare.

Principalul concurent, Toyota RAV-4 este liderul când vine vorba de sisteme hybrid, dar Nissan X-Trail duce mai departe această tehnologie, oferind pe noul model un motor de 1.5 litri pe benzină, care nu pune în mișcare roțile, ci acționează ca un generator pentru unul sau două motoare electrice. Nissan marketează această tehnologie ca ”o electrică care se încarcă singură”. În principiu e adevărat, pentru că în proporție de 90%, mașina se simte ca o electrică. Doar că nu o încarci, ci mai trebuie să o alimentezi, din când în când. Pentru că acel motor mic este doar un generator, nu consumă atât de mult ca și când ar trebui să pună roțile în mișcare. Motoarele electrice fac acest lucru, astfel, plecările de pe loc sunt la fel de rapide ca la o electrică adevărată. Nissan denumește acest sistem: e-Power, iar în variantă cu tracțiune integrală, X-Trail mai are sufixul e-4orce. Pe versiunea de top, motorul electric spate produce 134 de cai putere, iar tot sistemul are o putere maximă de 211 cai putere și un cuplu impresionant de 525 Nm. Asta înseamnă că Nissan X-Trail e-Power e-4orce atinge 100 km/h în doar 7 secunde. Orice plecare de la semafor este realizată foarte rapid, reprizele sunt de asemenea rapide, iar pentru că sistemul hybrid folosește o transmisie specifică, nu simți rapoartele. Astfel mașina e foarte confortabilă pentru orice tip de rulare. Motorul pe benzină își face simțit ”glasul” doar atunci când e în sarcină și trebuie să producă mai mult curent. Adică la accelerări mai brutale. În rest, energia este stocată într-o baterie relativ mică, de 2.1 kWh, dar suficient pentru a rula în urban, exclusiv electric.

La drum întins, mașina se simte foarte închegată și solidă, având un feeling robust. Sistemul e-4orce ține bine mașina pe viraje, mult mai bine decât m-aș fi așteptat de la un SUV, chiar dacă la limită este prezent un ruliu. Direcția ușoară este perfectă pentru oraș și pentru manevrele de parcare, dar atunci când vrei să conduci mai sportiv, nu te prea ajută. Per total, în testul meu, am obțiut o valoare de consum de 7 l/100 km, dar cum spuneam, aceasta poate fi relativă, în funcție de modul de condus. Totuși, X-Trail hybrid oferă o autonomie foarte bună.

Chiar dacă se află într-un segment aglomerat, Nissan X-Trail reușește să vină cu ceva în plus. Oferă un interior foarte spațios, cu loc pentru 7 pasageri, un sistem hybrid foarte bun și competitiv, plus o feeling premium, cum nu te-ai aștepta. Vine echipat cu toate gadget-urile posibile, într-un pachet potrivit pentru mai multe tipuri de clienți. În notițele mele din timpul testului, nu am reușit să-i găsesc puncte slabe majore. Chiar mi-a plăcut toată experiența de la volan. Este un SUV de luat în considerare pentru cei care vor să treacă la electrificare, fără să renunțe la spațiu sau autonomie.

Nissan X-Trail e-Power e-4orce oferit pentru test drive de Auto Europa Timișoara

Fotografii realizate de Adi Moga