Mercedes Benz GLB – Test Drive

Mercedes Benz GLB – Piatra cubică

Nișe peste nișe, clase peste clase, SUV-uri peste SUV-uri. Asta e lumea auto în anul de grație 2020. Dacă apare un crossover, să știți că există deja alți 10 concurenți care îți oferă exact același lucru mai ieftin sau mai bine. Un trend ce a luat amploare este cel al caroseriei înălțate cu aspect de coupe. Aproape toți producătorii sacrifică spațiul interior pentru design. Totuși, Mercedes Benz a cochetat de mult cu ideea unui baby G-Class, adică un automobil mai mic, dar cu aspect pătrățos. Probabil cel mai aproape de această idee a fost prima generație GLK. Acum 10 ani, când apăruse acel GLK era considerat un SUV relativ mic, așa că a avut loc să crească, iar sub el să apară alte modele. În acest moment, germanii de la Mercedes Benz au nu mai puțin de 8 SUV-uri în ofertă. În fiecare clasă avem câte un ”G”. Cu toate acestea, cel mai nou venit, GLB se încadrează perfect și demonstrează că poate fi stilat și dacă pune accentul pe ”U” din SUV.

Chiar îmi doream un SUV pătrățos în această clasă. Poate că nu este exact un baby G-Class, dar în segmentul său, este foarte distinctiv. Mulți spun că nu era rost să mai existe un crossover între GLA și GLC, dar în ultimul timp, Mercedes Benz le-a diferențiat atât de mult, încât noul GLB chiar își are rost. Dacă GLA mizează mai mult pe sportivitate și pune accent pe mobilitate urbană, iar GLC este deja într-o clasă superioară, GLB este printre singurele SUV-uri de clasă mică care oferă 7 locuri. În plus, design-ul angular este apreciat de mulți clienți, tocmai pentru că este diferit față de restul concurenților. Cel puțin în segmentul premium, GLB nu are deocamdată rival direct, nici din pricina spațiului oferit, nici din prisma design-ului exterior.

Pe platforma clasei A, sunt construite mai multe modele ce împart aceleași tehnologii. Deci dacă vrei ceva mic de la Mercedes Benz, trebuie doar să știi la ce vei folosi mașina. Avem hatchback, sedan, coupe cu 4 portiere, crossover sportiv, un soi de mini-Van, iar acum SUV în toată regula. Încă de la început trebuie să recunosc că îmi place design-ul noului GLB. Este pe gustul meu. Îmi plac blocurile optice mai pătrățoase, mai ales că întreaga parte frontală este verticală și plină de muchii. Chiar și cu pachetul optic AMG, care aduce prize de aer generoase, mașina arată mai pregătită pentru offroad, decât oricare alt Mercedes Benz mic. Capota cu nervuri vizibile este tipică unui SUV, la fel și grila cu o singură lamelă. Semnătura luminoasă a luminilor cu LED este specifică lui GLB, deci noaptea nu poate fi confundat cu alt model. Cu toate acestea, un ochi neavizat s-ar putea pierde între multitudinea de modele disponibile, dar atunci când îl privești din lateral, lucrurile se schimbă.

Cum spuneam, producătorii și designerii încearcă tot felul de linii arcuite și plafon plonjat pentru a da mașinii un aspect mai dinamic. Nu și GLB. Plafonul acestuia este perfect drept până în spate, unde coboară brusc, în stilul offroaderelor de mai demult. Pasajele roților și pragurile sunt din plastic negru, tocmai pentru a accentua aspectul robust. Încă nu înțeleg acea mică urcare a liniei geamurilor deasupra roților spate, dar putem trece cu vederea. Din orice unghi l-ai privi, GLB este ca o piatră cubică, adică pătrățos și practic. Totuși, dimensiunile nu trădează spațiul interior oferit. Probabil cel mai nefericit unghi al acestui model este din spate, acolo unde luneta foarte înaltă este disproporționată cu ideea pe care o avem noi asupra unui crossover modern. Totuși, spatele îl face un mini GLS, ceea ce nu e un lucru rău. Îmi plac și blocurile optice suficient de mari, dar relativ înguste, iar pentru că vorbim de un pachet AMG, în partea inferioară avem un difuzor generos, care îi oferă mașinii un aspect aparte. Chiar dacă este sportiv, se potrivește cu restul design-ului.

Nu prea sunt păreri împărțite asupra design-ului noului Mercedes Benz GLB, lumea îl apreciază, chiar dacă nu toți îl consideră frumos. Mi mi se pare de bun augur că cineva se gândește să deseneze în continuare astfel de caroserii, pătrățoase și robuste. Totuși, fiind dintr-o clasă mică, nu știu încă cărui tip de clienți se adresează. Personal îmi place cum arată, dar în același timp aș vedea o reprezentantă a sexului frumos la volanul unui GLB.

Este foarte ușor să te urci la volanul noului SUV. Garda la sol de aproape 20 de cm, înseamnă că nu trebuie să te lași în scaunul șoferului, dar nici nu trebuie să ridici mult piciorul, nefiind nevoie de un prag profilat. Odată poziționat în scaun îți dai seama că planșa de bord este preluat în proporție mare de la celelalte compacte bazate pe Clasa A. Deci aceleași ecrane cu rezoluție foarte bună, care se întind din spatele volanului, până deasupra consolei centrale. Îmi place foarte mult design-ul aeratoarelor, care au iluminare proprie, iar atunci când acționezi climatizarea, acestea își schimbă culoarea. Este un spectacol, mai ales noaptea, unde iluminarea habitaclului te face să te simți ca într-o discotecă, fapt ce accentuează publicul țintă al acestui model. Avem lumini pe consola centrală, pe bord, pe fețele portierelor, care se schimbă în funcție de plăcerile tale. De fiecare dată când pornești mașina, blocurile optice față fac un mic dans, ca un discoball, care îți pune un zâmbet pe față.

Mercedes Benz GLB folosește ultimul sistem de infotainment denumit MBUX Ui, ceea ce înseamnă că ecranul este touch screen, dar poate fi controlat și de pe volan sau de pe touchpad-ul din fața cotierei. Odată cu acest sistem ai și posibilitatea comenzilor vocale, spunând simplu ”Hey Mercedes”. Acesta funcționează pe un număr limitat de comenzi, dar este mișto să-l prezinți prietenilor. GLB este unul dintre cele mai tehnologizate SUV-uri din acestă clasă, deci clienții tineri se vor simți foarte bine. Din punctul de vedere al design-ului, sunt câteva elemente ce îl disting față de frații de platformă. De exemplu pe bord în fața pasagerului, avem un artificiu de design ce imită mânerul dintr-un G-Class, iar portierele au mânere solide, drepte, robuste, tocmai pentru a accentua caracterul practic. Nu știu dacă este un minus sau nu, dar trebuie să trântești cu forță ușile lui GLB. Dar nu în stilul unui G-Class, nu vei primi același sunet interesant, ci doar trebuie să le trântești puternic.

Probabil că până în acest punct, mai toate modelele bazate pe Clasa A, fac aproximativ același lucru. Dar GLB pune accentul pe spațiu interior. Asta înseamnă că poate fi comandat cu 7 locuri, chiar dacă varianta de test nu avea această opțiune. În plus, scaunele de pe rândul al doilea culisează 9 cm pentru mai mult loc în spate sau pentru un portbagaj mai voluminos. Chiar dacă este din clasă mică, GLB oferă aproximat același loc ca într-un Skoda Kodiaq și este mai spațios ca un Volkswagen Tiguan, chiar dacă lungimea e mai mică. Sunt mulți clienți, mai ales tineri, care vor să-și transporte prietenii în drumeții, dar în restul timpului să nu conducă un automobil mare. Din acest motiv, pe lângă design-ul specific, Mercedes Benz GLB ar trebui să aibă o carieră frumoasă.

Până acum, mașinile pe care le-am condus pe baza Clasei A mi-au oferit păreri împărțite. În plus am avut doar motorizări pe benzină, care nu ofereau cuplu mare. Hatchback-ul A-Class cu motorul de 1.33 turbo benzină mi s-a părut mult prea lent. CLA 220 cu 2.0 benzină este suficient de sportiv, dar un SUV merită un diesel, oricum l-ai întoarce. Tocmai din acest motiv, voi recomanda fără rețineri motorul de pe modelul de test. Denumit GLB 220d, oferă 190 de cai putere, 400 Nm, dintr-un diesel silențios de 2 litri.

Mercedes Benz GLB are la bază o arhitectură cu tracțiune față, dar încă de la a doua motorizare poți opta pentru sistemul 4Matic. În niciun caz nu vei vrea valențe sportive de la această caroserie, dar ai nevoie de tracțiune, așa că GLB se comportă exact așa cum ți-ai dori. Este suficient de confortabil, iar manevrabilitatea dată de caroseria relativ mică, înseamnă că este bun și pentru oraș, dar și pentru ieșiri în offroad ușor. Spun ușor, deoarece în afară de un mod offroad, nu dispui de diferențiale sau posibilitatea unei suspensii care se ridică. De exemplu, poți să mergi în confort la munte, pe zăpadă, chiar și până la cabana care nu este tocmai la drumul principal. Direcția lui GLB este ușoară și chiar și în modul sport nu se întărește să te simți ca într-o mașină sport. Dacă forțezi pe viraje vei vedea că GLB se înclină mult, ruliul este prezent, dar cum spuneam, nu mă deranja atât de tare, deoarece nu aveam pretenții sportive de la acest model. În schimb, transmisia cu dublu ambreiaj 8G-DCT este suficient de rapidă, schimbă lin, iar împreună cu o motorizare diesel, face ca mașina să fie și economică. Eu am reușit un consum de 8.8 l/100 km, în condiții te test, deci cu siguranță veți obține valori și mai mici.

În schimb, atunci când accelerezi puternic, retrogradarea este ceva mai lentă, dar odată ce intră cuplul măricel, mașina plonjează în față, iar orice depășire este rapidă. În GLB trebuie să conduci relaxat. Oricum nu îți va fi greu, deoarece mașina nu te îmbie la manevre agresive, așa că atingi potențialul cerut.

Am primit întrebarea: dacă are rost GLB în acest segment extrem de aglomerat? După două zile cu mașina am ajuns la concluzia că noul Mercedes Benz GLB își are locul bine definit în gama germanilor. Bineînțeles că există variante mai ieftine, dar care nu sunt de la producători premium, care nu oferă un interior atât de versatil, frumos și tehnologizat. Da, GLB este un automobil scump pentru acest segment, dar este și un model complet, pe care îl afli abia după ce petreci timp la volanul lui.

Mercedes Benz GLB220d 4Matic oferit pentru test drive de Autoklass Timișoara