Mazda CX-30 – Test Drive

Pasul următor

Acesta este abia al doilea model din noua generație de mașini a producătorului nipon. Primul a fost Mazda 3, care oferă o platformă nouă, o ținută de drum excelentă și un design superb. Bineînțeles că pasul următor a fost să apară un SUV bazat pe această filozofie. Noul CX-30 nu vine să înlocuiască nici CX-3, nici CX-5, ci să umple golul dintre cele două. La început s-ar putea să existe unele confuzii, mai ales că am auzit o mulțime de oameni care spuneau că CX-3 este bazat pe hatchback-ul Mazda 3, dar acesta este mult prea compact, fiind realizat pe caroseria Mazdei 2. Probabil cea mai bună soluție ar fi fost să denumească noul SUV CX-4, numai că niponii spun că deja există un astfel de model, ce se vinde pe piața din China. Tot ce trebuie să știți despre noul crossover este că avem în sfârșit un SUV Mazda 3.

Nu greșesc deloc când spun asta. Noul CX-30 este doar o Mazda 3 ceva mai înaltă și cu o altă caroserie în partea inferioară. De fapt, dacă mă uit mai bine pare că cineva a luat caroseria Mazdei 3 și au pus-o deasupra unor bandouri de plastic negru. Acest lucru vrea să evidențieze caracterul mai robust a noului model. Eu zic că au reușit, deoarece noul CX-30 este unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri din acest segment foarte aglomerat. Chiar dacă este bazat pe Mazda 3, adică un model compact, rivalii direcți ar fi Volkswagen T-Roc, Honda HR-V sau Toyota C-HR, deci crossovere considerate subcompacte. Asta s-a întâmplat pentru că noul CX-30 este mai scurt cu 10 cm față de Mazda 3, designerii spunând că această caroserie va petrece cel mai mult timp în oraș, iar lungimea mai scurtă ajută la manevrele uzuale.

Încă de la primul contact cu CX-30 îi vezi blocurile optice înguste, agresive și capota care le acoperă spectaculos. Grila este de dimensiuni generoase, dar este perfect proporționată cu restul părții frontale. Cred totuși că banda cromată ce o înconjoară iese prea tare în evidență, mai ales că nu găsim crom nicăieri altundeva. La fel cum ne-am obișnuit la SUV-uri, partea inferioară este dintr-un plastic negru, și pentru look, dar și pentru a evita anumite lovituri costisitoare, atunci când ieși în offroad. Tot din același material este realizată întreaga parte inferioară a lateralelor. Acel plastic înconjoară destul de mult aripile și pragurile și nu prea mai are legătură cu hatchback-ul Mazda 3. Este o soluție discutabilă, mai ales pentru o companie ce pune preț pe un design fluid și armonios, dar nu sunt singurii, iar în acest segment se practică acest tip de design. Privit din profil, noul CX-30 nu mai are posteriorul bombat al lui Mazda 3, dar parcă se potrivește mai bine unul ceva mai angular. Îmi place linia plafonului și a hayonului, dau un aspect sportiv.

Chiar dacă din spate, noul CX-30 are același plastic negru pe o bună suprafață, când l-am văzut în trafic, aproape că l-am confundat cu un Mazda 3. Doar înălțimea cu 10 cm mai mare m-a dat de gol. Cu toate că exteriorul nu este la fel de armonios precum cel a lui Mazda 3, noul CX-30 este fără îndoială un produs japonez, foarte plăcut ochiului.

Totuși, spiritul japonez, takumi, este prezent cel mai puternic la interior. Aici domină minimalismul, unde niciun element nu este în plus, eliminând tot ce este inutil și lăsând doar ceea ce e frumos. În Mazda CX-30 habitaclul este aerisit, curat, chiar dacă la prima impresie pare prea întunecat. Întreg design-ul bordului este preluat de la hatchback, ceea ce înseamnă că avem un ecran al sistemului de infotainment poziționat deasupra bordului. Chiar dacă pare destul de departe, acesta este în raza vizuală și nu trebuie să îți apleci ochii de la drum, ca în cazul unor rivali care au acel ecran în mijlocul consolei centrale. Sistemul de infotainment de la Mazda CX-30 este controlat printr-o rotiță poziționată în spatele schimbătorului de viteze. Pe lângă simplitatea interiorului, cel mai mult mi-a plăcut atenția la detalii și materialele folosite. Bordul, scaunele și volanul sunt îmbrăcate în piele foarte fină la atingere, iar suprafețele din plastic par foarte bine îmbinate. Unele comenzi au chiar detalii metalice, foarte plăcute la atingere. Așa cum am spus și în cazul Mazdei 3, putem vorbi de aspirații premium. Interioarele noii generații de mașini de la Mazda, se plasează mult peste concurență și intră într-un segment premium.

Până acum am stabilit că noua Mazda CX-30 este un crossover frumos, atât la exterior, cât și la interior, numai că aceste aspecte le știam deja de la fratele de platformă. Totuși, este CX-30 la fel de dinamic și plăcut la condus precum Mazda 3?

Răspunsul simplu este nu. Dar nu ar trebui să terminăm aici. Pentru că trebuie să fie diferențe între cele două mașini. Astfel, Mazda 3 nu s-ar mai cumpăra. Dintotdeauna SUV-ul bazat pe o platformă gândită inițial pentru un hatchback, se va comporta diferit, mult mai puțin dinamic. În primul rând, centrul de greutate fiind mai sus, afectează ruliul caroseriei. Iar în al doilea rând, clienții care optează pentru un SUV, se gândesc în principal la caracterul practic și mai apoi la cel dinamic. Astfel, noul CX-30 este setat mai mult pe partea relaxantă, mai confortabilă. Totuși, din punctul de vedere al performanțelor nu am simțit mari diferențe. Atât Mazda CX-30 cât și Mazda 3 oferă puterea liniar, pe o plajă foarte mare de turație. Ca să vă faceți o idee, poți atinge 100 km/h în treapta a doua. Da, timpul de accelerație este de peste 10 secunde, iar senzația în modelul hatchback a fost mai sportivă, dar doar datorită poziției la volan mai joase. Crossover-ul oferă o vizibilitate foarte bună mai ales în față, chiar dacă nu stai ”deasupra volanului”. Ai fi tentat să sancționezi calitățile dinamice ale SUV-ului, din cauza motorului ales de Mazda. Este vorba de un agregat de 2 litri, aspirat, ce produce 122 de cai putere.

Acesta nu are cuplul inițial al unui rival cu motor turbo, dar cum spuneam, mașina trage liniar în fiecare treaptă de viteză. Puterea, chiar dacă pare mică, își face treaba bine și nu simți că își pierde suflul nici chiar pe depășiri rapide. Transmisia manuală în modelele Mazda, fie ele roadstere, hatchback sau crossover, este la fel de plăcută. O timonerie foarte scurtă și o acționare care te îmbie la condus sportiv. E păcat totuși că atunci când ajungi la un viraj strâns și forțezi direcția, noul Mazda CX-30 are un ruliu destul de pronunțat. Cred că pentru crossover s-a ales o setare mai moale a suspensiilor, tocmai pentru a facilita confortul din habitaclu. Acest lucru afectează dinamica, așa că Mazda 3 este net mai sportivă decât CX-30. Combinat cu puterea relativ redusă, nu rezultă într-un crossover cu valențe sportive, așa cum ne-am fi așteptat de la ”SUV-ul Mazda 3”. Sunt convins că producătorul nipon s-a uitat în ograda rivalilor și a văzut ceea ce vor clienții.

Aș spune că noua Mazda CX-30 este mai degrabă la nivelul unui Toyota C-HR din punct de vedere al dinamicii. Asta demonstrează cât de mult schimbă un centru de greutate cu câțiva cm mai înalt și o suspensie mai moale. Fanii așteaptă totuși motorul Skyactiv X ce produce 180 de cai putere, dar un cuplu apropiat. Creșterea de putere este semnificativă, aproape 60 de cai, dar cuplul este de doar 220 Nm, față de cei 213 cât are în prezent motorul de 2 litri aspirat. S-ar putea ca inițial, noul Skyactiv X să nu pară mai dinamic, dar cred că este alegerea potrivită pentru cei care merg mai mult în afara localităților și au nevoie de putere pentru depășiri.

Dacă ar fi să ne uităm doar pe hârtie, Mazda CX-30 oferă avantaje, dar și dezavantaje evidente față de competitori. Cred că un motor cu turbină ar ajuta mai mult comportamentul rutier, dar în același timp acest motor aspirat are un as în mânecă. Pe lângă fiabilitatea mai bună, acesta oferă un sistem de mild-hybrid. Dar unul de doar 24V, nu de 48V ca în cazul rivalilor premium. Totuși este suficient să fie încadrat ca un automobil hybrid. Sistemul funcționează destul de inteligent. Un motor electric de capacitate mică, doar 5 kWh, acționează ca un alternator, așa că la viteze de croazieră, când nu apeși tare pedala de accelerație, acesta poate prelua puterea de a ține în mișcare mașina. În plus, tot atunci când nu este în sarcină, motorul dezactivează 2 cilindri, pentru a reduce consumul de combustibil. Trecerea este insesizabilă și chiar observi o diferență. Sistemul mild-hybrid ajută și la plecarea de pe loc, unde îți ”împinge” mașina până la o viteză mică, tocmai pentru a nu forța accelerația. Se știe că cel mai mare consum se obține în oraș la viteze mici, unde doar accelerezi și frânezi.

Mazda CX-30 este un crossover exact așa cum îl vor clienții. Cei care chiar îl cumpără. Nu este gândit pentru bloggeri sau pentru pasionații de condus. Mazda oferă pentru aceștia alte modele. CX-30 este pasul următor, pasul natural pe care îl face un producător, tocmai pentru a ține în viață modele apreciate de ceilalți. După toate specificațiile și analizele, noul CX-30 ar trebui să fie un best seller. Cel puțin pentru Mazda.

Mazda CX-30 Skyactiv G122 MT6 Plus oferită pentru test drive de Mazda Premier Motors