KIA Niro EV – Test Drive

KIA Niro EV – Continuarea succesului

Au trecut mai bine de doi ani de la primul meu contact cu modelul KIA e-Niro și spuneam atunci că dacă prima generație electrică se prezintă atât de bine, să ne imaginăm cum va fi generația următoare. Ei bine, ziua aceea a venit, așa că în următoarele rânduri veți citi despre noul crossover electric al coreenilor, denumit de această dată ”Niro EV”. În postările pe social media am fost întrebat de unde vine denumirea acestui model, așa că la o căutare rapidă am aflat că vine de la asocierea cuvintelor ”Near Zero”, așa că a rămas ”Ni-ro”. Totuși, acum KIA Niro EV nu mai poate fi catalogat ”aproape-zero” pentru că este un crossover electric cu zero emisii, dar mai presus de asta, este acel model electric ce oferă autonomie de drum lung. Tot în acești doi ani, în gama KIA a mai apărut un model pur electric, EV6, care se bucură de succes și aprecierea fanilor, așa că e interesant de văzut cum se compară noul Niro EV pe lângă modelul electric de sine stătător.

Prima generație a lui Niro electric a venit pe fondul schimbării trenului de rulare, pentru a fi mai competitiv în clasă, dar succesul acestui model i-a determinat pe coreeni să producă noua generație având în minte în principal versiunea electrică. KIA Niro este disponibil în continuare și în variante cu motor termic, dar toate electrificate, atât full-hybrid, cât și plug-in hybrid. Cu siguranță versiunea electrică va fi cea mai căutată pentru că noul KIA Niro EV poate concura singur în clasa crossoverelor electrice, fără să ”supere” frații Sportage sau EV6. Spuneam de aceștia, pentru că mi se pare că noul Niro se plasează undeva între aceste două modele în preferințele clienților, pentru că e și puțin SUV și full electric.

Dar să vedem principalele schimbări aduse de noua generație. În primul rând, aspectul. Noul KIA Niro EV este un salt important în materie de design. Designerii au mers pe calea aspectului simplist-futurist, cu linii oarecum ciudate, dar care atrag privirile. Partea frontală este cea mai ”frapantă” pentru că nu avem o grilă sau prize de aer clasice, iar blocurile optice sunt împinse mult spre extremități. Totuși, desenul acestora este frumos, la fel și semnătura luminoasă, foarte distinctă. Pentru a ”rupe” din simplitatea design-ului, în partea frontală mai avem câteva artificii stilistice, în formă de romb, dar și noul logo KIA. Îmi place că și capota e relativ dreaptă și plată, iar pentru a avea acel aspect de crossover, aripile sunt de culoare neagră.

Privit din profil, noul Niro EV nu mai are nicio legătură cu vechea generație, liniile fiind acum mult mai drepte, avem muchii peste tot, un plafon relativ drept, dar cel mai distinct aspect este cel al stâlpului al treilea. Pe lângă faptul că e masiv, acesta are incorporat și blocurile optice spate, pe toată înălțimea lui, iar cel mai interesant e că acest stâlp are și rol practic. Se vede în spatele geamurilor spate că este un loc pe unde intră aerul, pentru o aerodinamică mai bună și probabil stabilitate crescută la viteze mari. E interesant că pentru acest model nu s-a optat pentru niște jante cu diametru ridicol, așa cum se întâmplă cu majoritatea modelelor electrice. Din spate, noul Niro EV e ciudățel. Blocurile optice abia se văd, doar iluminarea acestora, iar cele de semnalizare au forma farurilor. Pe capacul portabagajului avem doar inscripția ”Niro”, fără alte semnalmente că am avea de a face cu un model electric. Per total, noul Niro EV este un automobil electric cu design atipic, dar în trend cu ceea ce vedem la producătorul coreean.

Spuneam mai sus că noul Niro EV e un compromis între EV6 și Sportage, iar atunci când pășești în interior, îți dai seama de ce. Volanul este preluat de la modelul electric, iar multe alte elemente regăsim și în SUV-ul KIA. Planșa de bord este mult diferită față de generația precedentă și incorporează un ecran de mari dimensiuni, format din două display-uri. Cel din spatele șoferului este lizibil, dar nu prea configurabil, fiind afișate informații doar pe fundal negru, în schimb ecranul central, cel al sistemului de infotainment are o grafică și o rezoluție foarte bună. De dragul design-ului minimalist, comenzile climatizării au o ergonomie mai slabă, pentru că nu ai tot timpul acces la toate informațiile despre temperatură. Aceste comenzi pot fi configurabile pentru climatizare sau pentru navigație, la o apăsare de buton. Necesită un timp de acomodare, dar nu e un minus mare. Restul consolei este tipică și seamănă atât cu generația precedentă, cât și cu ceea ce vedem la KIA EV6. Avem același selector rotund pentru transmisie, care din nou, nu mi se pare cel mai ergonomic, mai ales când te grăbești să muți în marșarier, de exemplu, dar măcar are un feeling interesant, robust. KIA Niro EV vine cu o mulțime de dotări, unele chiar regăsite doar în clasa de lux. Vorbesc aici de scaune ventilate sau de volan încălzit.

Revenind la scaune, poziția la volan este înaltă, tipic pentru un crossover electric, unde bateriile sunt poziționate în podea, iar suportul lateral este doar mediu. Totuși e mai bun decât în alte crossovere clasice. Pentru această generație, KIA Niro EV folosește tot un sistem de baterii de 64.8 kWh și un motor electric care produce 204 cai putere și un cuplu maxim de 255 Nm. Sunt valori ce îl încadrează în limitele clasei, fără să strălucească pe partea de accelerație. Sprintul până la 100 km/h se realizează în 7.4 secunde, suficient pentru momentele când vrei să depășești sau să pleci primul de la semafor. În modul de condus sport, roțile față pierd aderența destul de repede, dar are zvâcul inițial pe accelerație. Nu aș spune că Niro EV este un crossover electric foarte dinamic, dar nici nu se voia acest lucru. Încă de la generația precedentă, s-a mizat pe autonomie extinsă fără grija ”anxietății de autonomie”. Datele oficiale spun că autonomia maximă este de 480 km, dar în condiții de trafic urban poate urca fără probleme la peste 500 km. Cu generația precedentă, alți jurnaliști au obținut chiar și valori de 600 km. Deja este comparabil cu un model cu motor termic, iar încărcarea la priză rapidă se realizează destul de repede, așa că Niro EV poate fi oricând și o mașină de drum lung. Atunci când am realizat testul acesta, afară erau 27 de grade, așa că aerul condiționat funcționa la maxim, dar chiar și așa, consumul afișat era de 22 kWh/100 km, mai mult decât decent. În plus, KIA Niro EV este un crossover spațios, mai ales pentru pasagerii spate și în portbagaj, ceea ce nu prea poți spune despre rivali. În cursa cailor putere și a timpilor de accelerație, KIA a vrut un model cu zero emisii, de care chiar te poți folosi.

E interesant că dacă prima generație a venit în versiune electrică ceva mai târziu, cu noul model, KIA a ”luat fața” fratelui de platformă Hyundai Kona electric, lansându-l pe piața din România ceva mai repede. Sunt curios cum vor decurge vânzările și ce ”față” vom vedea mai des pe stradă, pentru că fratele Kona este mult mai bine văzut, cel puțin în ochii clienților. KIA Niro EV ne arată că modelele electrice sunt bine-mersi, fără să pară un compromis, oferind autonomie, design, spațiu interios și performanțe asemănătoare cu orice alt model, indiferent de motorizare. Niro EV este acel crossover electric care combină foarte multe elemente și intră pe lista scurtă a modelelor pe care să le urmărești.

KIA Niro EV oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara

Fotografii realizate de Adrian Moga