KIA EV6 – Test Drive

KIA EV6 – Pământul e electric

Am ajuns în punctul în care mașinile electrice nu mai reprezintă un compromis. Nu mai sunt minoritare, toată lumea știe pe cineva care are o electrică sau deja își caută una. Cel mai nou exemplu este competiția Mașina Anului în România, unde din 7 finaliste, doar două nu au fost full-electrice. Dar mai mult de atât, anul acesta a câștigat KIA EV6 un model complet nou, devenind astfel prima electrică ce câștigă această distincție. Asta spune multe, deoarece vorbim de un model ce nu a mai existat până acum, nu este o nouă generație, nu este cu istorie. Abia anul viitor vom vedea ce se decide și la nivel european, dar sunt convins că tot un model electric va ieși câștigător. Nu de alta, dar aceste mașini au ajuns să ofere atât de multe și să se comporte atât de apropiat de un model clasic, încât nu mai reprezintă varianta de compromis, mai mult, chiar îți dorești un astfel de model.

În cazul modelelor KIA EV6 și Hyundai Ioniq5 testat acum 2 săptămâni, lista comenzilor este foarte lungă, la fel și perioda de așteptare. Există o reală problemă a producției, pentru că altfel, interesul ar fi și mai ridicat. De mulți ani, lumea vede ca model electric complet, doar Tesla. În principal, Model 3. Volkswagen a reușit să mai miște clienții prin gama de ID.3/ID.4 și Skoda Enyaq, dar acestea s-au dovedit a fi prea anoste pentru unii. Mult prea ”germane”, dacă îmi permiteți. Atunci când experiența de la volan e foarte similară, clienții vor ceva noutate, ori de design, ori de tehnologie. Aici intervin ”frații” KIA/Hyundai. Cu toate că sunt mai diferiți decât ID.4 cu Enyaq. Modelele coreene vin cu un design extrem de polarizant. Unul mizează pe retro-futuristic, iar celălalt pe neo-futurism. Ambele ar putea fi protagoniste într-un film ce ne spune povestea viitorului. Pentru KIA, EV6 reprezintă primul din 5 modele electrice ce vor fi lansate în viitor, iar până în 2040, va deveni o companie producătoare exclusiv de modele electrice.

Nu este primul model full-electric de la KIA, dar este unul gândit de la zero să fie. Asta înseamnă că au putut face aproape orice. Chiar în condițiile în care partenerii de la Hyundai au împărțit platforma tehnică E-GMP. Designerii KIA au venit cu o abordare mai futuristă, dar în același timp mai plăcută și mai apreciată în unanimitate. Partea frontală este cât se poate de normală pentru o mașină electrică, în sensul că avem blocuri optice de dimensiuni generoase, spre deosebire de majoritatea rivalilor, iar iluminarea LED în ”V” este spectaculoasă, mai ales noaptea. În rest, partea din față are un desen relativ simplist, bineînțeles nu există o grilă mare, ci doar un spațiu de răcire în partea inferioară. Mașina de test oferită de Silver Motors Timișoara, era în echiparea ”Earth” (de unde și titlul articolului), așa că desenul bării frontale este diferit față de varianta GT-Line, iar partea inferioară a mașinii este înconjurată de o bandă cromată.

Personal, îmi place în mod deosebit profilul acestui model, deoarece KIA EV6 este o combinație între un hatchback, crossover și un liftback. Mașina pare înaltă, dar nu vine o gardă la sol atât de mare. Ai zice că e un sedan coupe, dar plafonul nu coboară atât de mult. Iar în spate, lucrurile o iau ”razna” cu totul. Sunt atât de multe detalii în partea posterioară, încât nici nu știu cu ce să încep. Avem un eleron care este ”scobit”, dar și iese în afara mașinii pe laterale. Apoi avem niște ”umeri” foarte lați, nespecifici unui crossover, dar care arată extrem de bine, totul terminându-se cu linia blocurilor optice, care acționează ca un al doilea eleron.

Și apoi îți muți privirea cu totul spre partea din spate. Din nou, nu este primul model unde blocurile optice sunt dintr-o singură bucată, dar la KIA EV6 arată extrem de spectaculos, foarte futurist, mai ales arcuirea dintr-un capăt în altul. Până și grafica interioară este spectaculoasă, cu mici LED-uri ce par desprinse dintr-un cod matrix. Acea linie cromată de care spuneam mai devreme se continuă și aici, pentru un aspect și mai distinct. Tot din spate, se vede cât de lată e mașina de fapt, deoarece luneta e mult mai îngustă. În partea de jos, ca de obicei la crossovere, e numai plastic negru.

KIA EV6 arată original, e masivă, chiar dacă nu pare în imagini, și se înscrie în trendul actual al electricelor. Adică un crossover ce nu are treabă cu offroad-ul, dar suficient de robust încât să atragă cumpărătorii. Aș spune că EV6 e varianta mai ”safe” decât Ioniq5, cel puțin din punct de vedere al design-ului.

Odată ce te-ai urcat la volan, lucrurile sunt ceva mai familiare, dar sunt și diferențe considerabile. În primul rând, KIA EV6 parcă pune mai mult accent pe șofer. Totul pare că înconjoară șoferul, deci implicit senzația de sportivitate este accentuată. Bordul este simplist, dar ecranele sunt unite mai fluid, ceea ce dă impresia unui singur display imens. Grafica este foarte asemănătoare cu cea din Hyundai, dar aici lucrurile se cam opresc. Pentru că în EV6 te simți ceva mai primitor, poate și datorită consolei centrale mai masive, unde găsim selectorul transmisiei și alte câteva butoane de comenzi, foarte utile. E interesant ecranul sistemului de climatizare, din partea inferioară a bordului, care la o atingere de buton se transformă în panoul de comenzi pentru sistemul de infotainment. Asta e o găselniță interesantă, mai ales când s-a renunțat aproape complet la butoane fizice.

De pe ecranul din dreapta, cel de deasupra bordului, poți să acționezi toate funcțiile mașinii, dar și să monitorizezi în timp real autonomia, starea bateriilor și navigația. Materialele interiorului mi s-au părut ceva mai calitative și mai speciale, datorită texturii prezente atât pe planșa de bord, cât și pe portiere. Din scaunul șoferului nu pot să nu remarc volanul masiv, cu o parte centrală plină, ce nu prea inspiră sportivitate, chiar dacă butonul pentru selectarea modurilor de condus e poziționat în stilul supercar-urilor. Chiar dacă ampatamentul este mai mic la KIA EV6 comparativ cu Ioniq5, habitaclul este în continuare imens, iar spațiul oferit pasagerilor este generos, indiferent de locul pe care îl au înăuntru.

Datorită parteneriatului dintre Hyundai și KIA, mulți au presupus că cele două modele full-electrice vor fi identice, mai ales că sunt construite pe aceeași platformă E-GMP. Totuși, diferențele sunt destul de considerabile, atât tehnic, dar și ca feeling. În acest test drive am avut ocazia să conduc varianta cu setul de baterii de 58 kWh, cu un singur motor poziționat pe puntea spate, ce produce 170 de cai putere și 350 Nm. Din punctul meu de vedere este o soluție mai mult decât decentă pentru marea majoritate a necesităților zilnice, și în ciuda puterii relativ mici, cuplul instant livrat de motorul electric este suficient pentru a se simți puternică. Din spatele volanului, KIA EV6 se simte ceva mai dinamic decât fratele de concern, mai ales datorită poziției la volan. În continuare te simți că stai înalt, dar întreaga mașină îți lasă impresia că vrea să fie condusă mai dinamic.

În testul meu, am preferat să merg în majoritatea timpului în modul Eco, deoarece efectiv nu am nevoie de sprinturile extrem de rapide, în traficul urban. Totuși, atunci când selectezi modul Sport de la butonul de pe volan, comportamentul se schimbă dramatic, iar mașina țâșnește foarte rapid. Direcția se întărește, dar neavând un sunet de motor sau evacuare, te simți deconectat de la drum. Din cauza dimensiunilor de crossover, KIA EV6 nu se ”lipește” de drum ca o mașină sport, așa că cel mai bine ar fi să-l conduci în modul ei normal, pentru că aici se simte cel mai bine și îți oferă feedback-ul optim. Pe denivelări se simte mai bine închegată, mai confortabilă, în ciuda jantelor cu diamentru generos de 19 inch.

Așa am ajuns la subiectul de interes pentru majoritatea cumpărătorilor. Autonomia. Pentru că asta contează atunci când te gândești la o mașină electrică: câți kilometri poți să faci între încărcări. Aici e o discuție mai amplă, și ține foarte mult de necesitățile fiecăruia. Pentru unii sunt suficienți și 100 de km de autonomie, deoarece nu fac mai mult într-o zi, iar seara pot să o încarce acasă. Dar nu toți clienții de electrice au acces la un wallbox sau un garaj cu priză. Atunci rămân stațiile publice sau private, iar platforma electrică permite încărcare ultra rapidă până la 350 kW. Bineînțeles, astfel de stații sunt practic inexistente, și probabil foarte scumpe, așa că ne rămân cele rapide de 22 kW și 50 kW regăsite la marea majoritate a supermarketurilor sau la clădirile de birouri. De aici, KIA EV6 se încarcă în aproximativ o oră, dar asta spune producătorul de la 0 la 100%. Din nou, nu vei ajunge niciodată cu 0% baterie, tot timpul când mai ai 5-10% deja începi să cauți o stație. Și încărcarea devine mai lentă după 80%, așa că realist încarci mașina între 10-80%. Astfel timpul se înjumătățește, iar autonomia oferită este de aproximativ 300 km. Cu bateria încărcată full, autonomia declarată este de 394 km. O valoare excelentă, pentru gabaritul și capacitatea bateriilor de 58 kWh. Totuși, am descoperit că iarna această valoare poate scădea cu până la 35-50% în funcție de stilul de condus și de necesitățile de încălzire a habitaclului. Realist vorbind, la o temperatură exterioară de 0 grade, cu o incălzire optimă a habitaclului, la 21-22 de grade, autonomia reală este de puțin peste 200 km. Acest lucru ar putea descuraja mulți cumpărători, dar cu puțină planificare și în funcție de modul de utilizare a mașinii, 200 de km între încărcările ce durează 30 de minute, nu e atât de rău, mai ales când conduci numai în oraș.

Mașinile electrice nu pot înlocui încă mașinile cu motor termic la autonomie generală și ca mașină principală cu care să faci absolut orice drum. Ai nevoie de încredere în mașină, trebuie să-ți ajustezi stilul de condus și trebuie să ai răbdare pentru planificarea rutelor. Dacă ești dispus la aceste lucruri, mașina electrică devine chiar un vehicul excelent.

KIA a uimit cu acest EV6. În condițiile în care toate mașinile electrice se conduc aproximativ la fel, în sensul că nu ai zgomote metalice sau sunet de evacuare, nici o transmisie clasică, care să facă diferența între comportamentul dinamic, atunci producătorii trebuie să vină cu soluții care atrag. EV6 este spectaculos, este spațios, foarte tehnologizat, dar și partea tehnică este competitivă. Nu degeaba pământul este electric.

KIA EV6 Earth RWD 58 kWh 170 CP – oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara

Fotografii realizate de Adi Moga