Jeep Renegade 4xe – Test Drive

Jeep Renegade 4xe – Simbol în viitor

Am ajuns și în punctul acesta. Marca Jeep devine electrificată. Credeam că tradiționalul offroader american va rămâne veșnic cu motorizări clasice, la fel cum a rămas cu design-ul. Această afirmație este valabilă mai mult pentru celebrul Wrangler, dar astăzi vom vorbi despre un model căruia i se potrivește de minune noul tren de rulare. Jeep Renegade este cel mai mic model din gama producătorului și este axat mai mult pentru traficul urban, fiind un concurent serios în segmentul său. Aspectul pătrățos și robust îl diferențiază clar de restul concurenților, din acest motiv a devenit un best seller pe multe piețe, dar în ultima perioadă, a început să piardă teren, tocmai din cauza motorizărilor. Clienții și autoritățile cer cât mai multă electrificare a modelelor, iar până la apariția unui model Jeep full-electric, acest sistem hybrid de pe Renegade este extrem de eficient.

Pentru că Jeep Renegade este destinat mai mult traficului din oraș, doar cu ieșiri ocazionale în afara asfaltului, era mai firesc să aibă și o motorizare hybrid, mai ales plug-in, unde poți rula exclusiv în mod electric. De fapt, Jeep Renegade nu era vreun ”record-man” în materie de motorizări de cilindree mare sau mulți cai putere. Atunci când ajungi la volanul modelului 4xe îți dai seama exact cât de bine se împacă sistemul, indeferent unde ești. Ori în oraș, ori în afara lui.

Micul SUV a primit și un facelift, dar minor, deoarece designerii nu au vrut să schimbe radical această formă, ce a devenit inconfundabilă. Avem în continuare blocuri optice rotunde, cu iluminare LED ce le înconjoară. Acest artificiu este spectaculos și îl recunoști oriunde. Pentru că este un Jeep, avem grila cu 7 sloturi. Partea frontală pare jucăușă, dar în funcție de configurație, poate fi și mai diferit. Profilul a rămas aproape neschimbat, au apărut câteva modele noi de jante, iar la posterior avem altă semnătură pentru blocurile optice. Personal îmi place mult design-ul acestui SUV, dar pentru a fi un Jeep și mai mult pe placul meu, îî trebuie o suspensie înălțată și niște anvelope de noroi. Jeep Renegade 4xe mai poate fi deosebit și prin micile detalii albastre prezente la exterior. Logo-ul companiei este înconjurat de o linie albastră, iar denumirea ”4xe” este prezentă pe portiere și în partea din spate.

Forma pătrățoasă a exteriorului, înseamnă un spațiu interior extrem de generos pentru această clasă, dar trebuie să te obișnuiești cu faptul că parbrizul este foarte departe de scaunul șoferului, iar plafonul ce se întinde mult în față, poate limita vizibilitatea. Pentru facelift avem materiale mai bune, un sistem de infotainment îmbunătățit, dar și o poziție la volan tipică pentru un SUV. Nu pentru un Jeep, ci pentru un SUV. Într-un Jeep precum Wrangler stai cumva ”peste bord”, într-o manieră impozantă, dar în Renegade 4xe nu ai nevoie de această senzație, pentru că îți trebuie mai mult confort, iar un Wrangler nu este considerat neapărat confortabil. Din acest punct de vedere toată experiența de la volan este tipică pentru un SUV de oraș, până când privești capota dreaptă și profilată, care te îmbie la un condus mai antrenant.

Atunci când accelerezi, motorul electric livrează cuplul instant, mașina țâșnește, cum nu te-ai aștepta de la un Renegade. Sub capotă este un motor de doar 1.3 litri cu turbo, care produce 130 de cai putere, dar este ajutat de un motor electric care mai produce 61 de cai putere și un cuplu impresionant de 250 Nm, dintr-un set de baterii relativ mici, doar 11.4 kWh. Asta reprezintă și avantaj și dezavantaj. Fiind de capacitate mică, se încarcă repede de la orice stație, dar autonomia este relativ limitată. Doar 42 de km oficial, dar eu am reușit să obțin puțin sub 30 km. Dar marele avantaj al acestui sistem este că poate încărca bateria în mers. Pe bord sunt 3 butoane noi, de unde selectezi modurile de rulare a motoarelor. În modul hybrid, întreg sistemul funcționează pentru un consum cât mai redus de combustibil, dar poți rula și în sistem full electric, deci pentru o navetă scurtă sau într-un oraș mai mic, poți să nu poluezi deloc. Dacă selectezi modul e-Save, atunci motorul termic acționează ca un generator pentru baterii, iar în câțiva kilometri, ai din nou bateria încărcată. Deocamdată, la infrastructura din România, mașinile hybrid, în special plug-in, reprezintă cea mai viabilă soluție.

Primești performanțe de electrică, mult mai bune și mai ușor de exploatat în sistem hybrid, consum foarte mic, dacă vrei să faci un roadtrip mai lung, iar pentru că este totuși un Jeep, poți să practici și offroad ”curat”. Motorul electric pune în mișcare puntea spate, deci aici vorbim de o tracțiune integrală. Bineînțeles că nu are calitățile unui Wrangler în teren accidentat, nici diferențialele blocabile. Cu toate acestea, mi-ar plăcea să ies ”la iarbă verde” electrică cu un Renegade 4xe. În oraș, direcția este ușoară, deci manevrabil în parcări și prin trafic. Puterea și cuplul sunt punctele forte, deoarece ne-am obișnuit cu Renegade ca fiind un SUV mai lent.

Pentru multe mașini, hybridizarea sau electrificarea chiar vine cu beneficii. Mașinile sport trebuie să aibă motoare mari și evacuări gălăgioase. Dar acestea nu fac volumul vânzărilor. Aici avem mașini precum Jeep Renegade 4xe care vine ca o mană cerească pentru cei care au cerut mai multă performanță, cele 7.5 secunde necesare pentru sprintul 0-100 km sunt semnificativ mai bune decât cu ce eram obișnuiți, dar și un consum redus. Mă bucur că e plug-in hybrid, deoarece asta înseamnă că autonomia electrică este ceva mai bună și deci, mai folositoare. Întreaga gamă Jeep a primit motorizări hybrid, exact așa cum te-ai aștepta: ca ajutor pentru motorizările pe benzină deja cunoscute. Totuși, Jeep Renegade 4xe se potrivește la fix în acest segment.

Jeep Renegade 4xe oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara

Fotografii realizate de Adi Moga