Honda Civic e:HEV – Test Drive

Honda Civic e:HEV – Electrificare

Honda produce modelul Civic de mai bine de 50 de ani, iar modelul ce îl vedeți în aceste imagini este a unsprăzecea generație a hatchback-ului nipon. Nu multe mașini se pot lăuda cu o asemenea istorie, timp în care ani la rândul, modelul Civic a fost și cel mai vândut automobil pentru Honda. Calitățile sale de automobil ”bun la toate”, dar mai ales fiabil, i-a adus acest succes. Ultimele 2-3 generații au încercat să vină cu un design cât mai original, ca să se diferențieze de principalii rivali din Europa, numai că nu toată lumea a apreciat această modificare a stilului curat, japonez. Honda a ”curățat” design-ul ultimei generații, care acum pare mult mai matur, chiar dacă pe alocuri își pierde puțin din personalitate. Așa cum se spune, design-ul este subiectiv, așa că unele voci vor spune că noul model este și cel mai frumos. Tot ce trebuie să știți e că noul Civic este cu siguranță cel mai avansat tehnologic de până acum, iar tot ceea ce contează este acolo unde nu se vede la suprafață.

Honda Civic luptă și într-un segment destul de aglomerat, unde rivali precum Volkswagen Golf este considerat etalonul hatchback-ului, așa că, pentru a fi cu un pas înainte, Civic mi se pare că este plasat o idee mai sus, cel puțin din punctul de vedere al dimensiunilor și a spațiului oferit. Este o idee foarte bună, pentru că există în continuare clienți care compară foarte mult fișele tehnice ale mașinilor pe care urmează să le cumpere. S-ar putea ca problema principală a lui Civic să nu fie tocmai Volkswagen Golf, ci marea de SUV-uri și crossovere atât de apreciate de clienți în ultima vreme. Honda a schimbat și strategia de tren de rulare în cazul noului Civic. Dacă alți rivali oferă diferite motorizări, atât benzină, motorină, plug-in hybrid sau chiar electric, cu diferite niveluri de echipare, noul Civic mizează pe un singur tren de rulare, full-hybrid și doar 2 echipări. Cel puțin în țara noastră. Este suficient să țină piept tuturor?

Ei bine, așa cum spuneam mai sus, toată ”magia” se întâmplă acolo unde nu se vede, așa că astăzi voi începe prima dată nu prin prezentarea exteriorului, ci prin analiza motorizării. Honda spune că este cel mai avansat sistem hybrid pus pe unul dintre modelele sale, iar după mai multe sute de kilometri la volanul noului Civic, trebuie să recunosc că acesta este asul din mânecă. Este un sistem hybrid destul de complex, care se folosește de un motor pe benzină de 2 litri, conectat la 2 motoare electrice și o baterie li-ion. Sunt 4 moduri de rulare care pot fi selectate de la un mic buton aflat pe consola centrală, așa că noul Honda Civic poate rula exclusiv electric în modul ”Electric Drive”, propulsat de un motor electric de 184 de cai putere alimentat de baterii. Acesta este foarte util în traficul urban sau în zone unde nu este nevoie de o viteză foarte mare. Apoi, trecând în modul ”Hybrid Drive” motorul pe benzină angrenează generatorul, care transmite energia către motorul electric și către baterie. În acest mod, mașina este propulsată tot electric, dar și bateria se încarcă în timpul mersului de la motorul pe benzină și prin frânare regenerativă. Al treilea mod, este ”Engine Drive”, iar așa cum îi spune numele, motorul termic pune mașina în mișcare. Acest mod este folosit mai ales la viteze ceva mai mari, acolo unde este nevoie de putere sau când bateria este descărcată. Mai există un mod de frânare regenerativă, care doar încarcă bateria cât este necesar. Astfel, găselnița de marketing, care nu este deloc deplasată, este de un ”self charging hybrid”, pentru că tot timpul vei avea curent să încarci bateriile, dacă motorul termic funcționează. Sistemul este setat și ca să ruleze într-o proporție destul de mare exclusiv în mod electric, iar asta înseamnă că în majoritatea timpului, Honda Civic se simte mai mult ca o electrică. Ai aceeași plecare de pe loc ca la un automobil full-electric, iar motorul termic intervine târziu. Pentru că în mare parte a timpului, motorul de 2 litri este doar un generator, consumul înregistrat este foarte mic. Eu am obținut 5.2 litri/100 km, în condiții de test. Aș putea spune că în oraș, este chiar mai eficient de atât.

Acesta este principiul de bază al funcționării sistemului hybrid de la Honda Civic și personal, care nu sunt cel mai mare fan al modelelor full-electrice, mi se pare cel mai bun compromis, în momentul actual. În plus, noul Civic este foarte eficient și cu mediul. Pentru ca această senzație de full-electric să fie cât mai pregnantă, transmisia schimbă treptele atât de lin, încât ai putea spune că are o singură treaptă. Doar în modul Sport ”bruschează” ceva mai tare pe urcarea în treaptă, pentru senzații sportive, dar cred că este mai mult o chestie electronică, nu neapărat mecanică. În modul Sport, se ”pompează” în boxe un sunet foarte interesant, care spre surprinderea mea, nu este deranjant. Este un sunet ceva mai ascuțit, ca un motor de competiție mai vechi, așa că e o plăcere să rulezi sportiv.

Oricum știam că Honda Civic are un caracter ceva mai dinamic față de restul rivalilor, care au nevoie de versiuni perfomante pentru a fi sportive. În cazul lui Civic e suficient și motorizarea hybrid, ca să te distrezi. Totuși, sunt curios cum se va simți noul Civic Type R, construit pe acest șasiu. Poziția la volan este joasă, volanul ”cade” bine în palme, scaunele au un șezut foarte jos și o susținere laterală bună. Vorbind de șasiu, setările făcute duc mașina într-un caracter neutru, în sensul că nu există subvirare aproape deloc pe puntea față, în ciuda motorizărilor, iar posteriorul nu este atât de ușor pentru a avea senzații supraviratorii. În schimb direcția este suficient de grea, așa că poți plasa puntea față exact pe trasa dorită în viraj. Din păcate, Timișul nu prea oferă drumuri virajate, ca să poți experimenta la maxim ce poate dinamic noul Civic e:HEV.

E interesant că poți să te distrezi cu noul Civic hybrid, chiar dacă principala lui menire este de mașină de oraș. Aici îți petreci cel mai mult timp, așa că Honda a desenat un interior mult mai matur, mult mai calitativ și pentru că nu sunt multe niveluri de echipare, găsești tot ce îți dorești de la o mașină în interior. În test, Autoklass Timișoara mi-a pus la dispoziție un Civic în echiparea Advance, care ajunge la un preț de aproximativ 35.000 euro și care oferă printre altele, scaunele electrice cu suport lombar, trapă vitrată pe aproape toată suprafața plafonului, volan încălzit, sistem audio BOSE, ecran de 10.2 inch cu Honda Connect și Honda Safety, care include absolut toate dotările de siguranță necesare în 2023. În plus, spațiul interior este mult mai mare față de alte modele din clase, mai ales la nivelul genunchilor pasagerilor din spate și în portbagaj. Habitaclul noului Civic are și câteva găselnițe de design, cum ar fi integrarea aeratoarelor într-o plasă cu aspect retro, iar pe laterale, aerul poate fi disipat atât spre geam, cât și spre pasager. Nu pare mare lucru, dar în utilizarea zilnică, toate aceste lucruri ajută la o experiență plăcută la condus.

Am lăsat la final analiza design-ului exterior, pentru că mie personal, mi se pare că Honda Civic a pierdut puțin din personalitate. Generația precedentă a divizat opiniile, mai ales cu design-ul posteriorului, dar când vedeai una pe stradă, ori întorceai capul, ori știai cu siguranță că e un Civic. Acum însă, partea frontală este mai ”normală” cu blocuri optice dreptunghiulare, care nu mai are LED-urile SF ale generației precedente și o bară frontală cu o priză mare de aer în partea de jos. Totuși, un artificiu interesant este ”desenul” grilei, cu acele elemente de tip fagure.

În continuare, Civic vine cu un profil relativ ciudat în segment. Un plafon care se plonjeză atât de mult spre posterior, încât mașina nu poate fi încadrată exact nici ca hatchback, nici ca sedan, nici ca și coupe cu patru portiere. De aici, poate fi recunoscut ca ”un Civic”. Până și jantele sunt proporționate bine cu restul caroseriei. Ajungând la unghiul principal de controversă, blocurile optice nu mai sunt desenate atât de dramatic, chiar dacă păstrează forma din trecut. Acestea par a fi unite de o bandă LED, dar care nu este iluminată. Există și un mic eleron la baza lunetei, dar în rest noul Civic e prea ”cuminte” pentru gustul meu. Probabil când o să văd de aproape noul Civic Type R cu aripi evazate, trei ieșiri pentru sistemul de evacuare și un eleron imens, îmi voi schimba părerea.

Acum ceva timp, vreo 10 ani în urmă, nu credeam că mașinile de oraș, mai ales hybride, vor ajunge să evolueze atât de mult și mai ales să-mi lase o impresie atât de bună ca mașină de condus. Această clasă era ”rezervată” pentru modele plictisitoare, fără personalitate, fără motorizări interesante. Dispariția motorului diesel, dar și electrificarea Hondei Civic nu au făcut decât să ducă și mai mult spre viitor, un model care este prea bine întipărit în mintea multor cumpărători.

Honda Civic e:HEV Advance oferit pentru test drive de Autoklass Timișoara

Fotografii realizate de Adrian Moga