BMW 750d: Diesel’s not dead
Istoria mea cu noul BMW Seria 7 se întinde destul de departe. A fost cel mai citit articol din 2016, imagini cu maşina de atunci au ajuns pe paginile oficiale, iar experienţa de a conduce cea mai tehnologizată limuzină a momentului a fost cu totul specială. Am dus-o în curtea casei părinteşti, pe drumurile pe care am învăţat să conduc şi chiar dacă avea motorizarea “entry-level” acceleraţiile “balenei” de 2 tone mi-au rămas întipărite în memorie. De atunci şi până acum, concurenţii au scos modele noi şi facelift-uri, iar Seria 7 a devenit cel mai “vechi” reprezentant al acestui segment. Lobby-ul împortriva motorului diesel este mai puternic ca niciodată, aşa că o nouă motorizare diesel sub capota limuzinei bavareze sună a tehnologie retro. Daaar…
Acum o săptămână BMW a anunţat încetarea motorizărilor pe benzină pentru Seria 7, tocmai din cauza noilor reglementări împotriva poluării. Ne rămâne doar să comandăm un Seria 7 cu “combustibilul diavolului”. Atunci de ce să nu avem cel mai puternic motor diesel cu 6 cilindri din lume? Chiar dacă motorul diesel moare, el nu se predă, iar monstrul tehnologizat de sub capota modelului 750d este cel mai bun exemplu de măiestrie tehnologică.
Poate vă mai amintiţi că am condus un X6 M50d ce avea un motor de 3 litri, tri-turbo, ce producea 381 de cai putere. Era o adevărată uzină de forţă, în ciuda caroseriei masive a unui X6. Acel motor era dezvoltat de divizia MPerformance şi folosea două turbine mici şi una mare. Dar cum niciodată trei turbine nu sunt de ajuns, aceeaşi divizie au mai montat a patra turbină şi au crescut puterea la 400 de cai putere. Acum, fără să crească cilindreea motorul, dispune de 4 turbine devenind astfel quad-turbo, primul diesel cu o astfel de configuraţie şi a doua maşina din lume care foloseşte acest sistem, după Bugatti Chiron. E impresionant totuşi, că BMW a decis acest sistem pe un diesel.
Acum că am făcut cunoştinţă şi cu modelul şi cu motorizarea, trebuie să vă spun că acesta nu este un produs în totalitate MPerformance. În afară de capacul motorului, nu mai găseşti nicăieri faptul că 750d ar fi un produs al acestei divizii. Dar asta o să dezbatem mai încolo, când vorbim despre performanţe.
Totuşi, Seria 7, 750d vine cu un pachet optic M Sport şi optiunea Shadow Line, ceea ce înseamnă că elementele cromate exterioare, sunt înlocuite de un negru lucios. Trebuie să recunosc, un Seria 7 cu pachetul M, complet negru, este foarte intimidant. Probabil cel mai “înfricoşător” reprezentant al limuzinelor de lux. În cei doi ani de când e pe piaţă, şi-a făcut un target de clienţi, care pot să atragă antipatii din partea trecătorilor. Dar noul Seria 7 arată extrem de bine în pachetul M Sport, şi îl prinde mai bine decât o înfăţişare clasică, elegantă. Seria 7 nu îşi arată încă vârsta, chiar dacă se pregăteşte pentru un facelift, este în continuare nava amiral a companiei, un model de referinţă, atât din punct de vedere al design-ului, cât şi tehnologic.
Un alt aspect unde Seria 7 străluceşte, este la personalizarea interiorului. Din multitudinea de dotări, tapiţerii, cusături sau materiale, aproape că nu există combinaţie care să nu “dea” bine. Am văzut Seria 7 cu interior crem, alb, maro, negru, bord cu lemn, carbon sau aluminiu, toate sunt speciale în felul lor. Interiorul maşinii de test avea pachetul interior Individual, denumit Merino Tartufo, ce costă optional 9020 de euro, dar îşi merită fiecare cent. Cusăturile groase, pielea perforată, tetierele atât de moi, îţi oferă un deliciu vizual, dar şi o experienţă extrem de confortabilă. Chiar şi după ce concurenţii au venit cu modele noi, multe dintre dotările disponibile la bordul unui Seria 7 sunt încă de actualitate. Oricât ar zice lumea de controlul comenzilor prin gesturi, că e doar o fiţă, în timp te obişnuieşti atât de tare cu această funcţie, încât te gândeşti de ce nu este prezentă pe toate maşinile. Grafica sistemului de infotainment este în continuare în topul preferinţelor mele, materialele interiorului, îmbinările, feeling-ul când le atingi sunt la cel mai înalt nivel.
În acest segment, diferenţa este dată de compărător. Cât este dispus să plătească pentru lux, confort şi performanţe. De aceea, personalizarea unei limuzine este cu adevărat specială. Din punct de vedere obiectiv, este greu să pui degetul pe “cel mai bun”. În funcţie de configurare, fiecare poate să scoată “cea mai bună limuzină”. Dar deocamdată, dacă vrei performanţă, doar BMW îţi oferă cel mai puternic motor diesel.
BMW prin divizia MPerformance au făcut din Seria 7, limuzina axată pe luxul modern, un model cu adevărat special. Noua motorizare este într-adevăr o operă a ingineriei, un “cântec de lebădă” pentru motoarele diesel. Trebuie să recunoaştem, vom vedea din ce în ce mai puţine astfel de motorizări. Încep să nu se mai vândă, clienţii fug când aud că în curând, reglementările de circulaţie nu vor mai permite astfel de unităţi. Aşa că mă bucur că am reuşit să conduc un astfel de exemplar şi să vă povestesc şi vouă cum se simt 760 Nm şi 400 de cai putere pe un diesel.
În primul rând, trebuie să fim conştienţi că acest motor se află sub capota unui Seria 7, iar pe exterior nu găsim niciun indiciu MPerformance. Dacă X6 M50d, este un produs MPerformance, iar motorul tri-turbo era brutal, pe Seria 7, noul motor quad-turbo este extrem de rafinat. Un Seria 7 nu trebuie să fie brutal, el trebuie să livreze performanţa într-un mod confortabil. Încă din primele momente de când am ieşit pe poarta reprezentanţei BMW Grup West Premium din Oradea, am simţit că întreaga putere este disponibilă încă de la cele mai joase turaţii. Accelerezi şi maşina impinge aerul cu forţă. Dar nu simţi. Totul este imperceptibil. Confortabil. Chiar şi în modul Sport, nici cutia automată cu 8 rapoarte, nici suspensia nu se schimbă radical. Tu stai în fotoliul şoferului şi te bucuri de materiale şi de tehnologia de la bord. Dacă vrei să faci o depăşire, oricât de lungă, o faci fără absolut nici cea mai mică problemă. Eşti conştient de puterea disponibilă şi îţi e de ajuns. Dar asta duce la sentimentul că un 750d nu este cu mult mai spectaculos faţă de un 730d. Cred că, într-o oarecare măsură aceasta a vrut să fie senzaţia. Bavarezii s-au gândit să livreze performanţe uluitoare, fără pic de efort. Trebuie să recunosc, am fost oarecum dezamăgit. Accelerând, nu simţeam cum mi se ridică stomacul, nu îmi ţineam tare gâtul, era aproape anost. Apoi m-am uitat în instrumentarul de bord.
Cu fiecare acceleraţie, fie că eram cu pedala la podea sau doar pe reprize, acul vitezometrului urca atât de rapid, încât îl confundam cu turometrul. Răspunsul acceleraţiei este instant, bineînţeles, aici ajută cele 4 turbine, dar livrarea puterii era liniară. Din prima fracţiune de secundă, cuplul imens era constant, maşina trăgea şi trăgea, fără oprire. Cred că dacă aş fi fost pe o autostradă fără limită de viteză, atingeam viteza maximă, fără să simt un regres al puterii. E absolut impresionant. Am încercat cu plecări de pe loc. Da, iniţial, cuplu te loveşte, dar totul se calmează apoi, dar acul continuă să urce şi să urce. Era o mare diferenţă între modul în care motorul tri-turbo şi cel quad-turbo livrează puterea. Dar aici vorbim de Seria 7, totuşi. Un model confortabil, poate nu la nivelul concurenţei, din cauza setărilor suspensiei pneumatice, dar asta poate însemna că din punct de vedere dinamic, Seria 7 este peste concurenţi. În test am avut varianta cu ampatament scurt, 750d, deci o şi mai bună manevrabilitate. Direcţia este în continuare uşoară, tipică pentru astfel de caroserii, dar Seria 7 adoră virajele şi mai ales ieşirile din viraje. Cu noul motor sub capotă, conectat la una dintre cele mai cutii automate produse vreodată, trebuie doar să îţi înfigi dreptul în pedală şi să simţi cuplul cum ridică botul maşinii şi cum sistemul xDrive păstrează maşina lipită de asfalt.
Maşina se simte şi este mare. Nu te aştepta la senzaţii de hot-hatch, chiar dacă un 750d accelerează până la 100 km/h în 4.6 secunde, deci mai rapid ca multe hot-hatch-uri. Dacă în cazul motoarelor pe benzină, puterea este directă, pe un diesel, cuplul disponibil încă de la 1250 RPM, deci puţin mai sus de relanti, iar pe 750d turometrul este gradat până la 6000 de rotaţii pe minut, spre deosebire de un diesel clasic, unde linia roşie începe la 4500.
Toate aceste aspecte, de la vopseaua exterioară Maro Almandin, până la interiorul Individual, plus cel mai special motor diesel din lume, urcă preţul acestei maşini la 149.813 euro cu TVA inclus. V-am provocat şi pe voi să încercaţi să ghiciţi sau să vă apropiaţi de această sumă, iar George Victor Soldanescu a răspuns corect. Felicitări, eşti câştigătorul unui stick de memorie ///M, oferit de BMW Grup West Premium Oradea.
Chiar dacă nu mai este tocmai nou, noul BMW Seria 7 încă atrage. Încă este în topul preferinţelor clienţilor, dar şi a fanilor. Niciun alt BMW nu a atras atâta admiraţie pe pagina de facebook.com/turaţiiscrise cum a făcut-o acest 750d. Totuşi cred că adevărata vedetă nu se vede, este ascunsă bine acolo în partea din faţă şi trebuie doar să o simţi. În funcţie de configuraţie, Seria 7 este un spectacol pentru privitor, dar cu motorul diesel quad-turbo, este cu totul special pentru şofer. Da, 750d este limuzina de lux pe care vrei să o conduci tu!
BMW 750d oferit pentru test drive de BMW Grup West Premium Oradea