BMW X2 – Test Drive
BMW X2 – A doua geneză
Atunci când BMW a decis denumiri cu cifre pare pentru modele sale mai sportive, coupe, gama de caroserii încă nu era completă. Cu toții știam că vor apărea Seriile 2, 4, 6, 8 și X-urile aferente, dar cred că nici designerii încă nu știau direcția exactă spre care să deseneze aceste modele. Astfel, prima generație BMW X2 nu a avut o caroserie coupe în adevăratul sens al cuvântului, plafonul nu plonja atât de dramatic spre lunetă, fapt pentru care nu a putut fi atât de bine deosebit de fratele SUV clasic X1. Totuși, acest model a avut un succes de piață, mai ales că nici concurenții săi nu erau mult mai diferiți. Aici mă gândesc la Mercedes Benz GLA, care a urmat cam aceeași rețetă.
Odată ce linia de design a ultimelor modele bavareze s-a cam definitivat, de la Seria 7, Seria 5 și noul X1, era de așteptat ca și micul SUV Coupe X2 să primească o binemeritată caroserie coupe. Astfel, putem să-i spunem a doua geneză. Noua generație BMW X2 este atât de diferită față de prima, încât sunt convins că de aici va începe istoria acestui model, iar prima generație va fi privită doar ca un excercițiu.
Pe lângă toate acestea, îmi doream de mult un test drive complet. Nu doar o filmare prin parcări și condus la viteze mici prin oraș. Da, poți foarte bine îți faci o idee despre o mașină și într-un timp scurt, dar când vorbim de un model ce se vrea mai sportiv, atunci acesta merită condus pe un drum pe măsură. Astfel, m-am pus la drum și am ajuns la BMW Group West Motors Baia Mare. Cel mai nou showroom BMW din țară și singurul la noile standarde impuse de bavarezi. Acesta este impresionant prin structură, design nou, dar care păstrează acel sentiment de showroom premium, iar în primă fază mi s-a părut foarte aerisit și primitor, asta deoarece încă nu este ”împânzit” cu mașini pe podeaua showroom-ului. Parcarea mare din față este locul potrivit pentru a expune modelele noi și cele de test.
Dintre toate acestea, am ales un BMW X2 în variantă sDrive, cu motorizarea de 20i cu 3 cilindri și 170 de cai putere. Da, pe foaie nu pare atât de spectaculos, dar nu vă temeți, așteptați impresiile de condus puțin mai jos. Pentru mine, era prima dată când conduceam o mașină de test în Baia Mare, nu prea știam locurile, dar imediat am aflat de o porțiune de drum, nu foarte lungă, aproximativ 10-15 km, care duce spre lacul Nistru. Din hartă mi se părea foarte virajată, deci locul perfect pentru a vedea dacă motorizarea cu 3 cilindri face față unui stil de condus dinamic.
Am ieșit din showroom-ul BMW Group West Motors și imediat am întâmpinat aglomerația specifică de la ieșirea dintr-un oraș reședință de județ, dar numai bine am putut să-mi setez toate funcțiile mașinii și să reflectez asupra acestui interior absolut spectaculos. Poate că era și nuanța roșie regăsită pe scaune și pe fețele de uși, poate că era noua planșă de bord cu acel ecran imens poziționat deasupra bordului, poate că era și volanul M cu design foarte sportiv, dar pot să spun că interiorul noului BMW X2 este un loc tipic pentru un model BMW, foarte sportiv și care îți oferă o senzație aparte. Una în care vrei doar să conduci. Dar eu eram încă blocat în trafic bară la bară.
La viteze mici, motorul acesta de 1.5 litri este foarte silențios, nu simți vibrațiile specifice de 3 cilindri, asta și pentru că pe această generație s-au schimbat suporții de motor, iar feeling-ul general este mult mai premium. După câteva minute, am făcut dreapta de pe drumul principal și încet încet am început să intru în pădure. Această porțiune de drum este suficient de lată, asfaltul nu este perfect, dar mai mult decât decent, în plus traficul era aproape inexistent la acea oră din zi. Locația lacului Nistru este cunoscută de băimăreni, dar acum eram doar eu pe drum. Am selectat modul sport al trenului de rulare, care pus direcția și suspensia în cel mai agresiv mod, iar pedala de accelerație a devenit și mai fină la apăsare.
Încă de la primele accelerații, nu îmi venea să cred că am doar 170 de cai putere. Mașina se simțea mult mai puternică, cuplul împingea foarte bine pe accelerații, chiar dacă eram pe urcare. În modul sport, sunetul este redat artificial și prin boxe, dar nu era deloc deranjant, dimpotrivă. Cel mai mult mi-a plăcut poziția la volan, care se simțea ca într-un hothatch ceva mai înalt, nicidecum ca într-un SUV. Iar apoi, design-ul noului volan îți oferă o priză excelentă și e o plăcere să îl rotești încontinuu. Iar această porțiune de drum exact asta îți oferă. Viraje peste viraje, mai puține linii drepte unde să ai nevoie de o putere exagerată, dar nici nu am găsit ace de păr, unde să intru prea încet. Efectiv rulai cu viteză constantă, destul de înaltă și lăsai mașina să ”danseze” pe viraje. Stânga-dreapta, frână, accelerație. Chiar și în varianta sDrive, adică doar cu tracțiune față, BMW X2 se simțea mult mai dinamic decât un X1, de exemplu.
Nu mă interesa consumuri, voiam doar să mă bucur de condus și de drum. Nu a trecut mult timp și am ajuns la intersecția ce ducea spre lac. Aici drumul a devenit mult mai îngust, nu știam dacă va veni ceva din față, așa că am încetinit și m-am bucurat de peisaj. Exact lângă lac există o parcare destul de mare, locul perfect pentru a parca și pentru a începe filmarea. Era liniște, aveam parte atât de soare, cât și de umbră, eram numai eu, așa că nu puteam cere mai mult de la o zi de test.
Am ieșit din mașină, doar ca să privesc noul BMW X2. Nu ai cum să nu remarci asemănările cu frații mai mari X4 și X6. Forma plafonului este acum specifică unui SUV coupe, se arcuiește perfect spre lunetă, acolo unde se termină într-un eleron de dimensiuni apreciabile. Cu acestă generație reușește să se distingă foarte clar de un BMW X1, dar în același timp este în temă cu restul gamei. Personal, îmi place foarte mult cum arată noua generație BMW X2, în ciuda criticilor care spun că mașina e mult prea ”dreaptă”, parcă desenată de roboți, nu de mâna unui designer.
Privit din față se remarcă diferențe față de X1, mai ales la nivelul blocurilor optice și al grilei, deoarece noile faruri cu fundal negru sunt mai agresive, la fel cum era diferența diferența dintre X2 și X1 de primă generație, iar noua grilă este ascuțită pe laterale, un semn distinct pentru X-urile Coupe. În varianta de test, am avut un pachet M Sport, care aduce o bară frontală mai sportivă, mai coborâtă, cu prize de aer reale pe laterale și o gură de aerisire cu plasă de tip fagure în partea inferioară. Faptul că elementul bării dintre grilă și partea inferioară este vopsit în negru, îi oferă mașinii un aspect mult mai sportiv și mai agresiv, dar acest lucru este vizibil mai mult pe nuanțe deschise, cum este acest Brooklyn Grey al exteriorului.
Bineînțeles, cel mai spectaculos unghi a noului X2 este profilul. Cum spuneam, plafonul este mult mai arcuit, iar această nouă generație este cu aproape 20 de cm mai lungă decât modelul precedent, ceea ce ajută foarte mult la proporțiile generale. Mașina pare, cu această generație, gândită cap-coadă. Tot din jocul proporțiilor remarcăm jantele pe 20 de inch, cu design special, sportiv, sub care se văd etrierii vopsiți în culoarea roșie. Trendul cu mânerele portierelor ascunse în caroserie, se regăsește și pe noul X2. Un pic mai incomod de utilizat, dar plăcut la privit.
Cu siguranță, posteriorul este cea mai constroversată parte a noului X2. Aceasta a fost și cea mai discutată atunci când a apărut această generație. Asta deoarece blocurile optice nu se aseamănă cu nimic altceva din gama bavarezilor. Toată lumea era obișnuită cu iluminare în forma literei L sau măcar cu linii orizontale, în schimb pe X2, blocurile optice au iluminare dublă, verticală și un design ciudat. Din punctul meu de vedere se potrivesc destul de bine și reușesc să-i ofere mașinii un aspect distinct, total diferit de fratele pe care este bazat. Pentru că vorbim de un pachet M Sport, bara posterioară este foarte agresivă, plină de artificii de design, dar care nu sunt funcționale. Nici acele prize de aer de pe laterale, nici difuzorul din partea inferioară. Iar pentru că sub capotă avem doar 3 cilindri, nu avem nici o ieșire evidentă pentru sistemul de evacuarea, aceasta este rezervată motorizării M35i.
Am stat cât am stat în acea parcare, am admirat peisajul asupra lacului, m-am mai urcat la interior, unde am văzut că acest X2 are un plafon panoramic și trapă electrică, dar și niște scaune cu un design agresiv și susținere laterală foarte bună. Deoarece te cuprind atât în partea inferioară, cât și la umeri. Cu puțin timp în urmă condusesem noua generație BMW Seria 5, adică o mașină dintr-o clasă superioară, dar nu mi se pare că s-a făcut rabat de la materiale premium nici în X2. Cel puțin la nivel de tehnologie oferită, BMW X2 oferă tot ceea ce oferă și frații mai mari. Grafica ecranelor este excelentă, asemănătoare cu cea a unui smartphone, de exemplu, în plus este și foarte configurabil. Nu voi intra prea mult în detalii, pentru că nu sunt neapărat atras de acest aspect de gadget-uri, în plus, mi-am conectat telefonul la sistemul Apple CarPlay și mi-a fost de ajuns. Eu voiam să mai experimentez o dată această porțiune de drum absolut spectaculoasă.
Pe coborâre, BMW X2 se simțea chiar mai rapid, era de la sine înțeles, dar chiar și așa frânele s-au comportat excelent. În niciun moment nu am simțit sentimentul de subvirare, oricât de agresiv intram în viraj. Acum stau să mă gândesc cum s-ar simți un BMW X2 M35i xDrive cu peste 300 de cai putere.
Pentru mine, acest test a fost exact așa cum îmi doresc să conduc toate mașinile. Indiferent de clasă și indiferent de motorizare. Îmi doream să experimentez bucuria condusului, pe un drum viraj, singur pe șosea, dar nici să nu forțezi prea mult mașina, așa cum ai face-o pe Transfăgărășan, de exemplu. În plus, această locație mi-a oferit prilejul perfect de a prezenta mașina într-un cadru frumos, lângă lac, departe de agitația orașului, așa cum eram obișnuit în alte teste.
Mulțumiri speciale BMW Group West Motors Baia Mare, pentru acest test și pentru toate informațiile primite, conducând un BMW X2 sDrive 20i