BMW M850i GranCoupe – Test Drive

BMW M850i GranCoupe – Viteză confortabilă

Nu e prima dată când pun mai multe articole cu aceeași mașină, dar în variante de motorizări diferite. Sunt unele cazuri în care unitatea de sub capotă nu schimbă dramatic comportamentul unei mașini, dar mai sunt și alte cazuri când aproape că nu o mai recunoști. Acesta este unul dintre acele cazuri. Nu voi încerca să mai vorbesc despre design sau interior, ci mă voi axa exclusiv pe experiența condusului și pe senzațiile pe care le oferă un V8 de peste 500 de cai putere.

În articolul meu cu noul BMW Seria 8 Gran Coupe, am scris că este o mașină completă, dacă nu ții cont de prețul de achiziție. Este un GT extrem de frumos, confortabil, luxos, dinamic, iar cu un motor diesel sub capotă, chiar economic. Ce ai mai putea cere mai mult de la o mașină? Aceasta a fost și întrebarea mea, tocmai de aceea, i-am spus ”Nava amiral”. Asta a fost înainte să conduc aceeași mașină, dar în varianta M850i. În continuare îmi mențin părerea că BMW Seria 8 GranCoupe este nava amiral a bavarezilor, dar ca model în sine, nu neapărat o motorizare anume. Dacă ar fi să ne luăm după exclusivități, noul M8 GranCoupe 1 of 8 este cel mai cel. 

Tot în primul articol am scris că Seria 8 GranCoupe este un GT relaxant, silențios, în care ai vrea să stai mulți kilometri. Numai că, dacă vrei să ajungi la destinație foarte, foarte rapid, îți trebuie un M850i GranCoupe. Pe lângă faptul că este V8-ul ”detunat” de pe noul M8, acesta, spre deosebire de varianta 840d, este atins de divizia M Performance. Asta înseamnă că multe componente atât ale motorului, cât și ale suspensiei sau direcției, sunt gândite ceva mai sportiv. Nu este un produs full-M, dar probabil dacă exista o variantă ce se numea doar 850i, nu era atât de special. 

Am condus noul BMW M850i GranCoupe tot trei zile, la fel ca și varianta diesel, numai că de această dată, eram pe niște drumuri foarte cunoscute mie. Da, drumul dintre Oradea și Beiuș îl știu mai bine decât oricare altul, așa că știu care e viteza cu care poți lua fiecare viraj. Abia am așteptat să experimentez una dintre cele mai rapide mașini în care am fost, pe o porțiune de drum familiară. Am plecat din Oradea foarte încântat, până când am dat de aglomerația de la intrarea în Băile Felix. În scurt timp, eram doar o altă mașină din coloană. Cu toate că aveam peste 500 de cai putere la mila piciorului drept, eram în spatele unui Cielo. El dicta ritmul coloanei care acum ajunsese la câțiva kilometri. Era aproape imposibil să depășesc, și era la fel de greu chiar să arunc o privire mai în față, deoarece acest drum, DN76, este în lucru de când mă știu, iar acum sunt porțiuni unde suprafața este destul de îngustă. Încet încet se făcea noapte și am realizat că pot să urmăresc farurile ce veneau din față, așa că atunci când era întuneric intram în depășire. 

Fără dramatism, doar în modul confort, acceleram puternic. Într-o fracțiune de secundă eram deja în fața mașinii ce o urmăream, dar viteza la care ajungeam, însemna că trebuia să frânez mult prea puternic în spatele următoarei. În plus, știam că sunt într-o mașină mare, așa că aveam nevoie de mai mult spațiu pentru a mă strecura înapoi în coloană. Drumul acela frumos, pe care am învățat să conduc, s-a transformat acum într-o imensă coloană de mașini, cu asfalt veșnic în lucru și cu zone care te pot surprinde, datorită denivelărilor accentuate. Mi-am dat seama că mașina în care eram, era mult prea scumpă și mult prea rapidă, așa că am pus pilotul automat să urmărească mașina din față și efectiv m-am relaxat. 

Totuși, în ciuda faptului că aveam o viteză medie de aproximativ 40 la oră, nu m-am simțit ca în melodia celor de la B.U.G. Mafia, pentru că nivelul de consum era în continuare aproape de 20 l/100 km. În exterior. Am ajuns într-un final acasă, în Beiuș, fără să îmi dau seama foarte multe despre comportamentul acestui M850i. Am realizat totuși că și acesta, în ciuda tratamentului M Performance, este un GT confortabil și silențios, în care te simți foarte relaxat. O limuzină cu aspect atletic. 

Într-un orășel mic, în care multe nu se întâmplă, atunci când se lasă seara, mai ales noaptea, nu mai vezi multe mașini pe drum. Era momentul să simt cum e puterea noului M850i GranCoupe, fără să-i simt gabaritul. M-am dus pe un drum și mai puțin circulat, chiar și noaptea și m-am oprit în fața unei linii drepte cu asfalt perfect. Până atunci am condus mașina doar în modul Eco, tocmai pentru că autonomia cu un plin de combustibil este de vreo 300 și ceva de kilometri. În momentul în care selectezi Sport Plus, totul se schimbă. Evacuarea începe să bolborosească, mașina începe să vibreze, iar la fiecare accelerare pe loc, simți cum cilindri puși în V încep să miște mașina într-o parte și alta. Parcă îi simți cum lucrează. Dacă decuplezi controlul tracțiunii, intri în modul Launch Control. Adică toată puterea motorului este transmisă tuturor celor 4 roți pentru plecare de pe loc cât mai rapidă. Când ești într-un coupe sau în ceva mic, te aștepți la astfel de senzații, dar nu și atunci când știi că mai există multă mașină în spatele tău. Totuși, mi-am înfipt piciorul puternic în pedala de accelerație și am eliberat frâna. 

Un sunet puternic a început să pătrundă în habitaclu, vibrațiile erau din ce în ce mai puternice, iar după o fracțiune de secundă după ce lași frâna, botul mașinii începe să se ridice. Auzi o mică patinare a roților față, ca mai apoi să fi aruncat efectiv în spătarul scaunului, să dai cu capul te tetieră, iar în final să nu îți mai simți picioarele de la genunchi în jos. Pentru alții, senzația a fost că ți se ridică stomacul în gât. Oricum ar fi, totul durează doar 3.7 secunde pentru a atinge 100 km/h. Cele trei trepte de viteză trec foarte rapid, dar după 100 de km/h motorul nu se oprește din ”tras”. Aceeași putere o simți indiferent cu ce viteză rulezi. În momentul în care ai apăsat pedala de accelerație, transmisia face câte retrogradări e nevoie pentru a te propulsa. 

Este incredibil cât de brutal poate să plece de pe loc, o mașină de aproape 2 tone și 5 metri lungime. Chiar și cu 4 persoane care până atunci stăteau confortabil. Pentru cineva care experimentează pentru prima dată acest nivel de accelerație este ceva ce poate da stări puternice de disconfort. Pentru mine, fiecare astfel de accelerare îmi aducea un zâmbet tâmp pe buze. Dar știți ce e ciudat la astfel de plecări de pe loc? Că după ce ai experimentat prima dată, senzațiile următoare nu mai sunt la fel de brutale. Poate din acest motiv, am ajuns la puteri de peste 600 de cai putere în această clasă. BMW M850i GranCoupe este extrem de rapid în linie dreaptă. Aș putea spune chiar că este mult prea rapid pentru drumuri publice. Nu ai nevoie de asemenea putere. După fiecare accelerare, trebuie să frânezi. Ba că ai ajuns din spate o mașină, ba că ai un viraj prea strâns în față. 

Am ajuns într-un moment în care 500 de cai putere pe o mașină sunt controlabili. Știam de ce este capabil acest M850i GranCoupe, de puterea lui, dar atunci când luam un viraj, indiferent cât de strâns, mașina îmi dădea senzația că putea mai mult. Abia când priveam instrumentarul de bord îmi dădeam seama că deja mergeam mult mai tare decât am fost cu oricare altă mașină. Faptul că are un sistem de tracțiune integrală xDrive, dar și direcție pe puntea spate, înseamnă că acest GT lung este foarte dinamic. Foarte stabil pe viraje. Îți oferă încredere. Totuși trebuie să te gândești că atunci când i-ai depășit limita, mergi deja cu o viteză mult prea mare. Unde o mașină de buget atinge limita la o anumită viteză, în M850i GranCoupe viteza este aproape dublă. 

Prin toamna anului trecut am condus coupe-ul cu această motorizare. Chiar dacă alți jurnaliști spuneau că nu sunt diferențe în comportamentul dinamic între modelul Coupe și GranCoupe, mie, versiunea cu 2 portiere mi s-a părut mult prea brutală în modul Sport Plus. Am și spus că este nevoie de un expert pentru a scoate tot potențialul acelei mașini. În schimb, atunci când alungești ampatamentul, lățești puntea spate, acei 530 cai putere și 750 Nm devin mai ușor de gestionat. M850i GranCoupe rămâne în continuare foarte dinamic pe viraje, dar în linie dreaptă este magnific. Spuneam că prețul mi se pare cam mare, dar ca să ai aceleași senzații de accelerare, și totuși să stai confortabil, îți trebuie ceva de la Boeing. Iar la 145.000 euro, un BMW M850i GranCoupe, este cu câteva milioane de euro mai ieftin decât orice Boeing. 

BMW M850i GranCoupe oferit pentru test drive de BMW Grup West Premium Oradea

Imagini realizate de Silviu Popovici Photographer și editate de Manițiu Răzvan Photoworks