BMW M440i xDrive – Test Drive

BMW M440i – Sportivul nonconformist

Tradiție și istorie. Sportivitate și dinamică. Sunt doar câteva dintre cuvintele după care marca BMW se ghidează. ”Privim în trecut, să nu uităm de unde am plecat” poate fi sloganul preferat de aceștia. Dar ce se întâmplă când aceste lumi, trecutul și viitorul se întâlnesc în prezent? Când vrei să păstrezi tradiția cu orice preț, indiferent ce ar spune fanii? Te aliniezi la cerințe sau devii complet nonconformist? Puriștii BMW sunt printre cei mai stricți pasionați când vine vorba despre modelele lor preferate. Asta pentru că bavarezii au livrat printre cele mai bune și mai frumoase modele de-a lungul istoriei. Să privim doar superbul coupe BMW E9 sau un coupe devenit deja legendar, M3 e46. Automobile cu linii și forme extrem de seducătoare indiferent de perioadă. Atunci când designerii BMW au venit cu desenul pentru noul Seria 4, am fost pur și simplu revoltat. L-am văzut într-un concept vișiniu, de altfel foarte frumos, dar grila ieșea mult prea mult în evidență. Era doar începutul…

De la acel concept, BMW a venit cu acea grilă verticală supradimensionată pe mai toate modelele. Aproape că nu mai conta restul design-ului, deoarece toată puterea de atracție era în partea frontală, atât de distinctă față de restul mașinii. Am sperat până în ultima clipă că BMW va schimba direcția și ne va oferi un Seria 4 cu partea frontală a noului Seria 3. Am sperat…

Din dorința de a ”păstra” tradiția și anume grila verticală regăsită pe E9 și pe alte modele vechi, noul BMW Seria 4 vine cu cea mai nonconformistă parte frontală dintre toate coupe-urile bavareze de până acum. Știu că scriu mult despre design-ul mașinilor pe care le conduc, dar în cazul acesta e mai mult o răbufnire. Ador să analizez linii, ”să văd ce a vrut să zică autorul”, să mă uit la proporții, dar atunci când privesc noul BMW Seria 4 văd doar un element central, care absoarbe tot restul design-ului. Priviți doar partea din spate. Blocuri optice înguste, în forma literei L, un difuzor agresiv care încadrează ieșirile hexagonale ale evacuării, în general o formă zveltă și suplă, așa cum trebuie să fie un coupe.

Încet, încet, îți muți privirea spre lateral, unde imediat vezi că linia geamurilor nu mai are acel distinct ”Hoffmeister kink” în partea din spate. Nu e nimic, deoarece din unghiul acesta, BMW Seria 4 seamănă cu mai mare frate Seria 8, un automobil considerat în unanimitate extrem de frumos. Designerii noului coupe au vrut să-l facă mai elegant, astfel nu mai există muchii agresive pe laterale, ceea ce înseamnă că toate elementele caroseriei par mult mai vaste. E bine, e rău? În funcție de culoare și diametrul jantelor, profilul noului Seria 4 poate suferi diferențe destul de mari. Până în acest punct, avem un coupe BMW care se înscrie atât în tradiție, cât și în modernism, fiind suficient de elegant, dar pe alocuri și sportiv. Din păcate, toată această linie nu mai are nicio legătură cu partea frontală.

Dacă în cazul generației precedente între varianta coupe și limuzină au fost diferențe la nivelul blocurilor optice, pentru noile modele, acestea nu mai împart nimic. Blocurile optice ale noului Seria 4 sunt mai înguste și mai agresive decât la Seria 3, dar nu aș spune că sunt neapărat mai frumoase. În plus, revin la ”celebra” grilă, care nu este proporționată cu nimic din partea frontală. Nu se aliniază cu prizele de aer, nu se termină în linia bării frontale, nici măcar capota nu se continuă până în dreptul acesteia, așa cum se întâmplă în cazul versiunii de performanță M4.

Îmi pare rău să spun, dar BMW a ratat complet design-ul părții frontale, și cumva îmi e dor de Chris Bangle la conducerea departamentului de design. Dar bineînțeles, în mine vorbește sufletul de purist, căruia îi plac lucrurile mai convențional, fără schimbări bruște. Pentru că noul BMW Seria 4, trebuia să epateze. Trebuia să se vorbească despre el, trebuia să fie atragător pentru fanii mai tineri, iar din acest punct de vedere, BMW a dat lovitura. Oricât am striga noi, puriștii, jurnaliștii că nu ne place, trebuie doar să arunci un ochi spre cifrele de vânzări și să vezi care e cel mai vândut coupe premium. BMW Seria 4 și noul M4 fac furori pe social media, orice influencer are deja un astfel de model care strânge like-uri și fani, motiv pentru care tot mai mulți vor să fie văzuți într-un astfel de model. Eu voi aștepta să treacă sau să mă depășească și îi privesc din spate.

Tot ce e bine e că de la volan totul e bine și frumos. Interiorul este împărtășit aproape în totalitate cu noul BMW Seria 3, în afară de scaune, bineînțeles. Odată așezat în scaunul din dreapta ai una dintre cele mai bune poziții într-o mașină, deoarece poți să stai extrem de jos, volanul gros îți cade perfect în mână, iar picioarele împing pedalele. Astfel, simți foarte bine fiecare mișcare a șasiului. Puterea motorului trece prin spătarul scaunului și simți una dintre cele mai dinamice coupe-uri de pe piață. Calitatea materialelor este premium, așa cum te-ai aștepta de la un BMW din punctul ăsta de vedere, bavarezii nu au vrut să fie nonconformiști. Coupe-ul este mai lung decât limuzina, iar spațiul din spate este suficient pentru adulți, chiar și la călătorii mai lungi. Încă de la prima generație Seria 4, nu s-a pus problema spațiului interior, iar mulți clienți au optat pentru această caroserie în două portiere, tocmai pentru că le oferea acea exclusivitate, fără niciun compromis pe care îl aduce varianta cu 4 portiere.

Am ajuns la punctul pe care BMW îl face cel mai bine. Inginerii bavarezi, nu designerii. Știu să facă o mașină să se simtă sportivă și dinamică. În cazul de față vorbim și despre variana M440i xDrive, setată de M Performance, care vine cu un motor cu 6 cilindri în linie, extrem de echilibrat și performant care produce nu mai puțin de 374 cai putere și 500 Nm. Pentru fanii cifrelor, timpul până la 100 km/h cu start de pe loc se realizează în doar 4.5 secunde, iar viteza maximă constructivă este limitată la 250 km/h. Pentru standardele vremii, M440i xDrive nu este o mașină foarte grea, având sub 1800 kg. Întreaga performanță este cu atât mai bună, încât sistemul de tracțiune integrală îți oferă suficientă aderență când e nevoie, dar trimite preponderent puterea spre puntea spate, pentru acel plus de sportivitate și distracție. În proporție foarte mare se conduce ca limuzina M340i xDrive pe care am condus-o acum 2 ani.

Atunci când îi arați un drum virajat, M440i xDrive prinde viață. Devine viu și jucăuș. Îți trebuie experiență pentru a stăpâni toată puterea, deoarece în modul Sport Plus poate deveni brutal. În orice caz mașina se simte foarte rapidă, iar datorită scaunelor mai moi și a materialelor din interior, acest coupe poate fi definit ca un GT impecabil. Adică acel grand tourer, cu care poți să străbați țări întregi, în care să stai confortabil și luxos, iar atunci când ajungi pe un drum de munte, să știi că te poți distra, fără compromis. Mai multe detalii despre dinamică puteți găsi și în articolul despre M340i xDrive aici.

A luat BMW cea mai bună decizie în privința noului Seria 4? Ei bine, acesta se află deja pe piață de mai bine de 1 an, timp în care am văzut foarte multe pe străzi, chiar și în România. Mașina are deja un public al său. Și-a format un fanbase. Dar din care eu nu fac parte.

BMW M440i xDrive oferit pentru test drive de BMW Grup West Premium Oradea