Hipster
Un hipster este o persoană cu vârsta între 20 şi 30 de ani care crede în valorile individuale, nu urmează cursul modei, are viziuni liberale şi în general vrea să fie diferit de restul societăţii. Până nu demult, hipsterii conduceau MINI Cooper, pentru că arăta ca o maşină veche, dar care folosea tehnologii moderne. Dar ca orice trend, acesta trece odată cu timpul, iar cei ce cumpărau un MINI au acum joburi în corporaţii şi îşi întemeiază familii. Aşa că mica maşină funky, în culori excentrice, ce îţi rupea spatele, trebuia să fie înlocuită cu altceva.
Pentru că spiritul unui hipster încă persistă, ei vor aceeaşi maşină stilată, dar care să se încadreze mai bine în nevoile lor. Probabil aceasta a fost şi intenţia oficialilor de la BMW, când au anunţat că vor lansa a doua generaţie MINI Clubman, mult mai practică decât cea precedentă. Un MINI debordează de personalitate, indiferent despre ce caroserie este vorba. Cu toate că mulţi au spus că singurul MINI care contează este cel în 3 uşi, după ce am condus noul Clubman, pot să spun că acesta face foarte mult sens în gama britanicilor.
Sunt, bineînţeles, compromisuri. În primul rând, noul Clubman este cel mai mare MINI. Ca să nu-i spun gras. Are peste 4.2 metri lungime şi 1.8 metri lăţime. Privit din faţă, este un MINI adevărat, dar care are “obrajii” foarte proeminenţi. Dar, odată cu celebrele blocuri optice mărite, proporţiile nu sunt chiar atât de rele. Dacă dotezi noul Clubman cu faruri LED, acesta arată foarte bine. Mi se pare că grila este o idee cam mare, dar cum spuneam, întreaga maşina este imensă, cel puţin pentru un MINI. Atâta timp cât nu avem de a face cu kit-ul sportiv sau cu varianta Cooper S, partea frontală este relativ simplă, aş putea spune chiar clasică, retro. Pentru un ochi neavizat, noul Clubman poate fi confundat foarte uşor cu modelul mic. Totul se schimbă atunci când îl priveşti din lateral. Acum doi am condus primul MINI cu patru portiere, iar cele două din spate făceau ca proporţiile să fie destul de ciudate, mai ales că geamul al treilea era încă mic. MINI 5 door arată bine, pentru că totuşi este un MINI, dar puţin ciudăţel. Noul Clubman, în schimb, este cumva varianta break a acelui model. Se întâmplă de multe ori ca un model break să fie mai atrăgător decât unul hatchback. Linia geamurilor este mai lungă la Clubman, ceea ce înseamnă o mai mare arie pentru explorarea design-ului. Aceasta totodată se întinde mai înalt, iar împreună cu plafonul drept care coboară uşor spre posterior, îi oferă noului Clubman un aer elegant şi aerodinamic spre posterior. Totuşi nu este uitată nici impresia de sportivitate, dată de jantele cu 5 spiţe duble cu diametru relativ mare pentru această clasă, 18 inch. Ca orice MINI, noul Clubman este campion la personalizare. Acum a fost prima dată când am văzut pe viu culoarea “British Racing Green”. Arată extraordinar în lumina soarelui şi, cum îi sugerează numele, este foarte potrivită pe o maşină britanică.
Naţionalitatea maşinii este cel mai bine reprezentată atunci când o priveşti din spate. Parcă îmi aminteşte de vechile dubiţe britanice, maşinile alea de pâine sau de lapte cum erau mai demult pe străzile Londrei. Această impresie îmi este dată de deschiderea dublă a uşilor portbagajului. Cum spuneam, asemeni unei dubiţe. Dar pentru un hatckback este foarte original şi, uneori, funky. Apoi avem inscripţia mare pe mijlocul maşinii care arată de asemenea retro. Noile blocuri optice sunt înconjurate de o bandă cromată, iar dacă la început mi s-au părut ciudăţele, în realitate arată foarte bine, fără să răpească din spiritul unui MINI adevărat. Luat pe elemente, noul Clubman s-ar putea să nu fie pe gustul tuturor, dar ca design-ul unei maşini să funcţioneze trebuiesc studiate proporţiile. Cel mai mare MINI are dimensiuni apropiate de un BMW Seria 1 sau Audi A3, dar este cu mult mai interesant decât acestea, debordând personalitate specifică britanicilor.
La interior este aceeaşi poveste. Datorită faptului că este mai lat şi mai lung, spaţiul interior este din belşug, mai ales în zona capului, cu siguranţă mai mult decât la rivalii hatchback premium. Dacă exteriorul face unele compromisuri, interiorul este cât se poate de distractiv, exact în spiritul companiei. Consola de bord este în continuare rotundă, încadrând un ecran multimedia de 10 inch, în jurul căruia este o bandă de lumini care ia locul unui turometru roşu sau verde atunci când suntem în modul Eco “Green” sau chiar a volumului sistemului Harman-Kardon. Butoanele climatizării sunt relativ mari, dar facilitează ergonomia, iar în partea inferioară găsim butonul de pornire, de culoare roşie, ce se aseamănă cu cel al unui avion. Aceeaşi idee o regăsim şi deasupra oglinzii retrovizoare. Mi-a plăcut în mod deosebit volanul îmbrăcat în piele, mic şi foarte gros. E o plăcere doar să-l simţi cum se învârte între degetele tale. Priza excelentă şi faptul că vine foarte mult în piept, te face să tragi cât mai tare de maşină atunci când vezi un viraj. Din păcate, instrumentarul de bord nu este foarte lizibil, mai ales turometrul. Mai demult, MINI-urile aveau în spatele volanului doar turometrul mare, ceea ce întărea şi mai mult senzaţia sportivă. Dar mai demult nu exista un MINI de peste 4.2 metri, cu suspensie şi scaune confortabile. Nu exista nici motor diesel de 2 litri. Acum însă, noul Clubman trebuie privit din total alt unghi.
Este în continuare îmbrăcat în tenişi şi blugi, dar în loc de tricoul cu desen funny, poartă acum cămaşă şi sacou. Este mai mult smart-casual, iar sentimentul de funky este dat de detalii. De exemplu, pe spatele tetierelor este brodat cu steagul Marii Britanii, la fel ca şi “năstureii” de pe cusăturile scaunelor. Adevărul e că o cămaşă cu butoni se potriveşte de minune asortată la tenişi. Nu sunt multe ce să reproşezi interiorului unui Clubman, mai ales că acum îţi pot duce mai mult de un prieten cu tine în maşină, iar cei din spate nu mai au genunchii la urechi. De fapt poţi chiar să faci escapade la mare, de exemplu, pentru că portbagajul este surprinzător de încăpător. Dacă într-un MINI cu 3 sau 5 uşi nu încape o geantă de laptop pe lung, în portbagajul unui Clubman ai putea chiar să-ţi faci cumpărăturile de la IKEA. Gen un dulap sau un birou pentru corporatistul care ai ajuns.
Spun în continuare chestia asta, pentru că asta îmi inspiră noul Clubman. Într-un fel mă văd pe mine. Dacă acum câţiva ani, când încă eram stundent, nu mă interesa consumul unei maşini, era şi benzina ieftină, splina mea încă mai suporta denivelările, iar atunci aveam doar un reprezentat al sexului frumos în dreapta. Acum însă, am crescut, drumurile pe care le fac sunt din ce în ce mai lungi, odată cu vârsta începi să aduni tot mai multe lucruri pe care trebuie să le depozitezi, chiar dacă eşti cu maşina. Viaţa de noapte şi-a spus cuvântul asupra spatelui meu, aşa că m-am bucurat că după aproape 1000 de km, m-am dat jos din MINI Clubman cu spatele întreg. Însă eu nu vreau să mă simt bătrân, chiar dacă aşa mă cheamă, iar în testul acesta mi-am dat seama de ce am nevoie.
De o maşină care păstrează la condus un spirit tânăr, fără compromisurile vârstei. MINI Clubman foloseşte un motor diesel de 2 litri, ce produce 150 de cai putere şi 330 Nm. Aproximativ la fel de mult ca Peugeot-ul meu. Deci din punctul de vedere al performanţelor nu erau surprize, chiar dacă într-o accelerare până la 100 km/n, MINI-ul este mai rapid cu aproape 2 secunde, atingând aceasta viteză în 8.5 secunde. Viteza maximă este de peste 200 km/h, dar asta nu mai contează la vârsta mea. Oricum pun pilotul automat la 139 pe autostradă şi doar ascult muzică. Acest motor cuplat la o transmisie cu 8 rapoarte de provenienţă Aisin, consumă real 6l/100 km. Mixt. În oraş sare de 8l/100km, ceea ce nu este rău deloc, dar mi-am dat seama că Peugeot-ul meu reuşeşte aceleaşi valori, fiind o maşină veche de 10 ani.
Totuşi nu pe cifre de consum vreau să mă concentrez. Ci pe bucuria condusului. Vorbim totuşi de un MINI şi chiar dacă este cel mai confortabil MINI în care am fost vreodată, are în continuare modul Sport cu Maximum Kart Feel. Asta înseamnă că atunci când îi arăţi un viraj se bucură mai tare decât un căţeluş care te vede după o zi cât l-ai lăsat singur acasă. Pe bine, MINI Clubman este în continuare un campion al virajelor, un MINI adevărat, iar conducându-l nu poţi să-ţi dai seama cum de există atâta aderenţă pe puntea faţă. Ca să vă daţi seama cât de bine stă într-un viraj, vă spun că puteţi face un sens giratoriu complet la 70 km/h, fără subvirare. Aş fi vrut să am un traseu mult mai virajat pentru a testa mai bine calităţile MINI-ului, dar am vrut să-l duc la mare, să fie un hipster complet. Adică un MINI cum puţini au, care merge la mare când puţini merg.
Pe autostradă se poate simţi o idee cam gălăgios, dar asta din cauza anvelopelor de iarnă cu diametru mare. În plus zgomotul la vânt este destul de pregnant, mai ales în zona oglinzilor. Ca norocul, în ţara asta autostrăzile fiind atât de puţine, se termină destul de repede şi poţi să te bucuri mai bine de o maşină ce trezeşte adolescentul din tine. Acceleraţiile erau liniare, fără smuciri, cutia schimbă repede în treapta superioară, dar retrogradările sunt ceva mai lente. Sunt convins că transmisia de la ZF este mult mai bună. Oricum, MINI Clubman în modul Sport este un deliciu, chiar şi cu motor diesel. Pentru ca să te distrezi nu trebuie să atingi viteze ilegale şi poţi să forţezi motorul până la linia roşie, amplificând senzaţia de sportivitate, fără să simţi frică. În modul Sport treptele cutiei stau mai sus în turaţie, iar retrogradările de care vorbeam sunt mult mai bine realizate. Mergând aşa, consumul creşte exponenţial, aşa că în oraş, de exemplu poţi selecta modul green ce “sugrumă” capacităţile motorului. În modul eco, Clubman pare că are 55 de cai putere. Dar împreună cu sistemul Start-Stop, face minuni pentru consumul în oraş. Şi să fim sinceri, în Bucureşti la ora 5 după-masa, traversezi 300 de metri în jumătate de oră.
Este interesant ceea ce a realizat MINI/BMW cu noul Clubman. Când am aflat că îmi este rezervat un Clubman de test, recunosc, am strâmbat puţin din nas, dar după 3 zile de cutreierat oraşe, autostrăzi şi faleze, mi-am dat seama cât de mult sens face o astfel de caroserie în gama MINI. Nu de puţine ori voiai să conduci un MINI, dar în care să mai ai loc şi de alte activităţi. Parcă voiai ca MINI-ul să treacă peste liniile de tramvai fără să te rupă în două. Iar dacă partea cu un motor mai economic nu este pe placul vostru, să ştiţi că există Clubman echipat cu motorul de 2 litri turbo pe benzină şi 192 de cai putere, în versiunea CooperS. Care arată şi puţin mai agresiv decât cea din aceste poze. MINI are acum un model adevărat pentru segmentul hatchback-urilor premium, care încă de la început are un avantaj în faţa rivalilor Seria 1, Audi A3 sau Mercedes Benz A-Class. Este diferit. Aceasta a fost strategia lor de la bun început, nu văd de ce nu ar funcţiona şi în acest segment. Un MINI în 3 uşi nu poţi să zici că are un rival direct, dar se vinde ca “pita caldă”. Dar generaţiile se schimbă, aşa că noul Clubman vine într-o piaţă cu foarte mulţi clienţi, care vor ceva diferit.