Prezentare: Tesla Model X
Înainte să scriu acest articol, pe lângă faptul că am citit tot ce se putea despre această nouă creaţie ce deja scrie istorie, m-am şi uitat la toată prezentarea video făcută de fondatorul mărcii. De mult nu am mai văzut aşa ceva. Elon Musk este un geniu modern. Un adevărat pionier, cu o viziune mai mult decât bogată. Un da Vinci contemporan, dacă vreţi. De fapt, aş putea spune că este chiar unul din viitor. Din această lume cred că l-aş putea compara doar cu Christian von Koenigsegg sau răposatul Steve Jobs. Încă nu pot să-mi dau seama cum aceştia, reuşesc să creeze ceva atât de excepţional, produse atât de bune, faptic vorbind, în condiţiile în care giganţi auto nici măcar nu se apropie.
Probabil un răspuns ar fi că toţi sunt “mână-n mână”. Tehnologiile viitorului mai trebuie să aştepte. Publicul larg nu ar trebui să aibă încă acces la ele. Chiar nu ştiu. Oricât de mult iubesc maşinile cu motoare termice, fie ele şi dieseluri poluante, nu pot să trec peste faptul că viitorul este electric. Cel puţin aceasta este concepţia actuală. Am fost cu Tesla Model S, chiar am condus varianta cu tracţiune spate P85 şi am “gustat” ce înseamnă viitorul automobilului. Mă sperie. Pe lângă faptul că mă sperie dispariţia motorului termic, mă sperie şi ritmul foarte accelerat al progresului tehnologic al maşinilor electrice. Acum cinci ani, 5!! o maşină electrică avea autonomie de vreo 30 de km. Am ajuns într-o perioadă a omenirii unde tehnologia dintr-o maşină evoluează mai repede chiar decât cea a unui smartphone. Iar acesta se schimbă o dată la jumătate de an. Pe voi nu vă sperie? Sau acesta era un proces foarte îndelungat, dezvoltat în zeci de ani, dar doar acum a prins şi bineînţeles este disponibil foarte devreme. Indiferent, acum, astăzi, se scrie istorie.
Cea mai discutată maşină din ultimii ani este fără îndoială Tesla. Când se lansează un sedan este comparat cu Tesla. Când se lansează o maşină care accelerează în nu-ştiu-câte-secunde este comparată cu Tesla. Când o maşina spune că nu consumă mai deloc, vine cineva şi spune că Tesla consumă 0%. Am ajuns chiar în mijlocul unei discuţii, unde Model S a fost comparat cu un Mercedes Benz S-Class la nivelul design-ului şi calităţii interiorului. Iar asemănările erau mult mai apropiate decât credeam. Părerea mea este că noi privim Tesla ca un producător de automobile. Nimic mai greşit. Este un computer, care poate merge pe roţi. La fel ca şi cum smartphone-ul este un laptop de la care întâmplător poţi suna alţi posesori.
Ar trebui să revin la “maşina” care face parte din titlul acestui articol. Model X. În prezentarea sa, Elon Musk a vorbit despre acest nou model într-un stil total diferit faţă de oricine ar prezenta un automobil. A punctat toate inovaţiile într-un mod jovial, cu accent pus pe factorul spectaculos. Ne-a spus că tehnologia electrică poate lua forma unui roadster sportiv, apoi a unui sedan ultra rapid, iar acum ni-l prezintă în forma unui SUV. Cu toate că SUV este un termen destul de forţat. Model X nu arată deloc a un vehicul utilitar. Este mai mult un Model S umflat. Dar acesta nu este un lucru neapărat rău. Pentru că majoritatea clienţilor de SUV-uri nu-şi vor scoate maşina în teren accidentat, ci o cumpără mai mult ca maşină de familie, deci garda la sol mărită nu a fost un aspect important. Dar 7 locuri oferea chiar şi sedanul Model S. Ce e nou la acest SUV?
Ei bine, am putea spune despre Model X că este un upgrade serios a sedanului Model S. La fel ca un upgrade de soft. Design-ul general al noului model se încadrează în linia de design Tesla, dar plafonul foarte arcuit, de tip coupe cu patru uşi, portierele vaste şi masivitatea maşinii, cu garda la sol joasă, oferă maşinii un aspect ciudat. Ciudat, dar foarte eficient. Datorită masivităţii, în Model X încap 7 pasageri, iar rândul al doilea de scaune oferă spaţiu pentru trei adulţi în condiţii de confort maxim. Apoi, faptul că este construit pe arhitectura unui Model S, toate bateriile sunt amplasate în podea, motiv pentru care avem spaţiu de depozitare atât în spate, în portbagajul clasic, cât şi sub capota faţă. Pentru că nu are motor în faţă, Model X este cel mai sigur SUV din lume în condiţii de impact frontal. Pentru că spaţiul gol din faţă absoarbe forţa impactului. Deoarece podeaua este plată, pasagerii locurilor din spate pot depozita bagaje sub locurile din spate. Scaunele fiind în aşa fel realizate să fie mai ridicate, fără elemente din plastic ce afectează practicalitatea. Scaunele spate culisează spre faţă, pentru un acces facil la locurile de pe rândul al treilea. O inovaţie absolut superbă o reprezină deschiderea portierelor spate. Acestea sunt denumite “Falcon Wings”, aripi de vultur, dar spre deosebire de alte astfel de portiere, pentru Model X, acestea au două rânduri de balamale, ce îşi pot schimba unghiul de deschidere pentru acces facil în spaţiile înguste sau joase, totul fiind controlat de senzori de jur împrejurul maşinii. Aceşti senzori au fost special concepuţi pentru astfel de portiere, iar “informaţia” senzorului poate trece prin metal, fiind o premieră tehnologică. Să nu credeţi că portierele faţă sunt mai prejos. Cu toate că acestea încă se deschid convenţional, atunci când şoferul se apropie de maşină, uşa acestuia se deschide complet, iar când acesta se află pe scaunului său şi apasă pedala de frână, uşa se închide singură. Este un fel de majordom invizibil.
Model X este considerat cel mai sigur SUV din lume, primind un rating de 5 stele la toate categoriile. Chiar şi la rostogolire. Cu toate că Elon Musk spunea că este aproape imposibil să răstorni un Model X, datorită centrului de greutate foarte jos. Tesla Model X are cel mai mare parbriz montat vreodată pe un automobil. Acesta se alungeşte până în partea posterioară a plafonului, pentru un efect de “cockpit al unui elicopter”. O noutate care acum ar părea inutilă este un sistem de apărare împotriva armelor biologice, capabil să oprească bacteriile şi viruşii ce ar putea intra în habitaclu. Toate aceste aspecte sunt noi pentru Model X, dar sistemul de propulsie şi tracţiune este preluat de la Model S. Astfel, în varianta 90D, autonomia este de 413 km, iar acceleraţia se realizează în 4.8 secunde. Totuşi avem şi o variantă de performanţă. Modelul P90D vine cu două motoare electrice, unul pe puntea faţă de 259 cai putere şi unul spate cu 503 cai putere. Cu acest pachet, autonomia este mai mică, dar acceleraţia scade până la un impresionant 3.2 secunde până la 100 de km/h în modul Ludicrous.
Aş putea continua la nesfârşit cu laudele şi noutăţile cu care vine Tesla Model X. Vă las cu prezentarea făcută de fondatorul Elon Musk şi cu părerile mele despre Tesla Model S aici. Ca şi vehicul, acest SUV este complet. Oferă tot ce este mai bun din orice lume. Spaţiu, practicalitate, viteză, tehnologie, eficienţă. Este totuşi cel mai scump produs Tesla. Cu un preţ ce începe de la 140.000 de dolari, Model X nu este un automobil ieftin. Dar să nu uităm că toate aceste tehnologii sunt în premieră. Sunt inovaţii atât de spectaculoase, încât putem vedea în viitorul automobilului. S-ar putea ca 140.000 de dolari să nu fie atât de mult pentru o maşină a timpului ce te duce în viitor. Încă nu mi-a trecut frica despre care vorbeam la începutul articolului. Poate cu acest Model X să îmi fie chiar mai mare. Şi încă nu am răspuns la întrebarile: “Cum de nu are Tesla rival?” “Cum de niciun alt producător nici măcar nu poate să se apropie?” “Cum reuşeşte?”
https://www.youtube.com/watch?v=RUz_EXSmp9w