Revoluţia Mazda
Fac ce fac şi tot la SUV-uri compacte ajung. Poate asta mi-e menirea. Ştiţi vorba aceea: de ce ţi-e frică nu scapi. Mă duc şi eu ca omu’ să mai văd ce maşini au apărut pe la showroom-uri şi mă opresc la Mazda. Acolo în faţă, un frumos CX-5 argintiu. De aici mai departe citiţi în textul de mai jos.
Mazda, din punctul meu de vedere a fost aşa cumva alternativa. Adică, dacă voiai un automobil, din orice gamă, te îndreptai spre germani, francezi sau în ultimul timp spre coreeni. Chiar dacă mergeai cu japonezii erau mai buni Toyota sau Nissan. Mai ales în segmentul SUV-urilor compacte. Aici Mazda nici măcar nu existau. Dar toate acestea s-au schimbat.
CX-5 este primul SUV compact a celor de la Mazda şi primul automobil Mazda care urmează limbajul de design “KODO – sufletul mişcării”. Adevărul este că o cam prinde stilul acesta. Mazda CX-5 este una dintre cele mai frumoase reprezentante ale segmentului SUV compact. Şi cred că ar trebui să fie frumuşică, pentru că targetul de clienţi este clar cel al doamnelor şi domnişoarelor. Dar acesta nu este un lucru neapărat rău. Nouă bărbaţilor ne place ce le plac femeilor. Eu aş fi în stare să conduc pe drumurile publice un Range Rover Evoque, doar că îi place prietenei mele. Să revenim, Mazda a cam dat lovitura cu exteriorul lui CX-5, e foarte bine proporţionat, suficient de robust, dar cu linii fluide. Îmi plac în mod deosebit blocurile optice spate şi în general forma maşinii. Un plus pentru sex-appeal a fost şi echiparea maşinii de test a celor de la Mazda BDT Bucureşti în varianta de top “Revolution” cu jante pe 19 inch.
Dacă exteriorul este foarte plăcut privirii şi în totalitate nou, nu acelaşi lucru pot spune despre interior. Prima dată mi-a sărit în ochi cutia de viteze cu etajare discontinuă, cum era pe maşinile anilor ’90. Cam neplăcut. La fel şi pentru ceasul digital din interior, care arată preluat de pe un Cielo. Poziţia în scaunul şoferului e bună, atât doar că volanul nu culisează prea mult spre zona pieptului cum mi-aş fi dorit. Una peste alta, interiorul este doar OK, şi asta se datorează în special multitudinii de dotări care există pe varianta “Revolution”. De la tapiţeria de piele neagră cu cusătură roşie până la sistemul de navigaţie în colaborare cu TomTom şi gadgeturi precum avertizarea unghiului mort sau depăşirea fără semnalizare a benzii mediene. Cu ce nu am putut să mă obişnuiesc au fost scaunele foarte tari. Constant trebuia să-mi ajustez spatele, să găsesc o poziţie confortabilă. Dar nu prea ai timp să îţi cauţi poziţia când sub capotă sunt 175 cp.
Cred că acesta este marele avantaj a Mazdei în faţa concurenţei. Motorul de 2.2 litri, bi-turbo, este o premieră în clasă, urmează standardele Euro 6 şi impresionează cu un cuplu de 420 Nm!! CX-5 în combinaţie cu acest motor poate fără probleme să fie liderul clasei. De fapt toată filozofia Mazda a ultimelor modele se bazează pe tehnologia SKYACTIV, aceasta înseamnă: greutate scăzută a caroseriei şi o mai bună gestiune a motorului pentru performanţe maxime cu consum minim. În testul pe care l-am efectuat, cu motorul rece, să zicem, computerul de bord îmi arăta un consum de 7%. Foarte bun în oraş. Iar reprizele de accelerare te făceau să uiţi că te afli defapt într-un SUV. Apropo de SUV, cel mai mare minus al Mazdei CX-5 este lipsa unui selector 4×4. Reprezentantul Mazda îmi zicea că sistemul AWD este unul inteligent care ştie când să cupleze 4×4 sau când să transfere cuplul roţii cu cea mai mică aderentă. Dar cu toţii ştim că în lumea reală acest sistem NU FUNCŢIONEZĂ!!!
Totuşi, pe doamnele şi domnişoarele cliente de CX-5, nu le interesează aceste aspecte. Aspectul conteză. Iar Mazda se pricepe cel mai bine la acest lucru.