Sisteme de asistență obligatorii din 2022

Dacă ești la volan și citești asta, OPREȘTE-TE! Pune telefonul jos și trage pe dreapta. Sau așteaptă până ajungi la destinație. Poți continua atunci. Mulțumesc!

Principala cauză a accidentelor rutiere rămâne, într-o proporție extrem de ridicată, eroarea umană. Noi, ca participanți la trafic, trebuie să sporim atenția la condițiile de drum, fie că e noapte, zăpadă, trafic aglomerat sau chiar autostradă. Chiar dacă mașinile noastre devin din ce în ce mai sigure, statisticile nu sunt îmbucurătoare, iar în fiecare an, mor mii de oameni pe șosele, România fiind un lider negativ în acest sens.

Comisia Europeană a stabilit un set de sisteme de asistență obligatorii din luna mai 2022 pentru toate mașinile noi, pentru a încerca reducerea accidentelor pe drumurile europene, mașini care implicit se vor comercializa și pe piața din România. Toate aceste măsuri vor ajuta șoferii, dar și ceilalți participanți la trafic, dar nu trebuie să ne bazăm exclusiv pe eficiența acestora, fără intervenția personală. Printre aceste măsuri regăsim:

  • Frânarea automată în caz de coliziune pentru autovehicule și utilitare ușoare (deja obligatoriu pentru camioane și autobuze)
  • Sistem antidemaraj cu etilotest – mașina nu poate pleca de pe loc dacă șoferul a consumat alcool
  • Sistem pentru detectarea oboselii și atenției – acesta va transmite mesaje sonore și vizuale dacă detectează că șoferul nu poate fi atent
  • Dispozitiv de înregistrare a datelor în caz de accident – o ”cutie neagră” ca în cazul avioanelor
  • Semnal pentru oprirea de urgență – unele autovehicule oferă deja acest sistem care te avertizează că te apropii prea repede/mult de un obiect
  • Sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei – și acest sistem este deja folosit de multe automobile noi, dar nu este cel de limitare a vitezei, ci de avertizare pentru depășirea vitezei legale pe o anumită porțiune de drum
  • Sistem de păstrare a benzii de rulare – acesta poate transmite impulsuri în volan sau chiar poate să vireze dacă atinge linia de marcaj a benzii
  • Cameră pentru marșarier
  • Sistem de monitorizare a presiunii din anvelope
  • Teste de impact – automobilele noi construite după luna mai 2022 vor trebui să respecte norme mai exigente în privința impactului lateral și al protecției ocupanților, de asemenea și centurile de siguranță vor trebui imbunătățite
  • Parbrize – Zona de impact mai mare și parbrize din sticlă specială pentru a atenua gravitatea rănilor pentru pietoni și bicicliști
  • Pentru camioane și autobuze se vor monta sisteme adiționale pentru ”vizibilitatea directă” – camere pentru detectarea unghiurilor moarte

Totodată aceste reglementări vor deschide calea și pentru siguranța rutieră în cazul automobilelor autonome. Câteva dintre aceste sisteme se regăsesc deja pe lista de opționale a unor modele noi, dar în general majoritatea vânzărilor sunt a automobilelor de buget care nu le au obligatoriu în standard. Mă gândesc la mărcile low-cost, precum Dacia, care fac volumul vânzărilor de automobile noi, că acestea vor ajuta mult la reducerea gravității accidentelor. Trebuie totuși să lucrăm împreună cu aceste sisteme și să nu ne bazăm în totalitate. Vizibilitatea cea mai bună nu este dată neapărat de camera de marșarier, iar atunci când manevrezi mașina cu spatele, e bine să arunci o privire și peste umăr. La fel și la schimbările de bandă. Ai martori care te avertizează, dar folosește oglinzile, înainte să virezi volanul. Iar acel ”bipăit” când pleci de pe loc – e ca să-ți pui centura de siguranță!